Aihe: ToneRite "kitaratäristin"?
1 2 3 4 533 34 35 36 3757 58 59 60 61
Seba
26.07.2014 09:59:17

lehtiju2: Tämä testi ei tosiaan osoittanut yhtään mitään eli puhtaasti arvaamalla tai vaikka noppaa heittämällä voisi saada vastaavan tuloksen.

Mun mielestä testi osoitti sen että lankkukitaroissakin erot voi olla varsin suuria, sekä osoitti myös sen mikä tässäkin keskustelussa on aiemminkin tullut ilmi että kaikkiin kitaroihin sillä ei ole vaikutusta.
Omalla kohdalla suurimmat erot olen havainnut akustisen soinnin selkiytymisenä ja jostain syystä tatsin parantumisena.

Pääosin bassoja on tullut täristeltyä niin sähköisessä soinnissa niissä en mullistavia eroja ole huomannut, eikä muistijälki riitä niin pitkälle että varmuudella sen parantumista voisi osoittaa, mutta käteen nuo on tuntunut paljon paremmalta.

Nyt olisi tosin muutama iskemätön kitara ja basso jotka olisi hauska nauhoittaa ennen/jälkeen jos nauhoitusvärkki pelittäisi ja olisi mikit kotona :)
Niissä voisi olettaa jotain aukeamista tapahtuvan kun niillä ei ole metriäkään soitettu vielä.
FastEddie
26.07.2014 10:27:32

Seba: Mun mielestä testi osoitti sen että lankkukitaroissakin erot voi olla varsin suuria, sekä osoitti myös sen mikä tässäkin keskustelussa on aiemminkin tullut ilmi että kaikkiin kitaroihin sillä ei ole vaikutusta.
Omalla kohdalla suurimmat erot olen havainnut akustisen soinnin selkiytymisenä ja jostain syystä tatsin parantumisena.

Soundillisesti en sanoisi, että erot olivat suuria. Jos eroja ei sokkotestissä kuule, onko niitä?

Sen sijaan akustinen sointi ja soittotatsi parantuivat, jopa huomattavasti. Näitä ei kuitenkaan voi kuulla tai tuntea tästä testistä.

Olen epäillyt koko täristystä, mutta nyt olen muuttanut mielipidettäni. Kelpo laite, joka pitäisi olla kaikilla, joilla on hiemankin arvokkaampia soittimia omistuksessa.

Seuraavaksi hankin magneettirannekeen, korvavalon ja liityn johonkin hihhulilahkoon.
"Rehab is for quitters"
Laulava Kylätohtori
26.07.2014 10:36:09
FastEddie: Seuraavaksi hankin magneettirannekeen, korvavalon ja liityn johonkin hihhulilahkoon.

Hieno huomata, että olet viimeinkin tullut järkiisi...
Jumalat puhuvat hullujen suulla...
lehtiju2
26.07.2014 12:01:58
Lastinen: Ja miten niin ei osoittanut mitään?

Lue uudelleen, mitä sanoin, ajatuksella: arvaamalla tai noppaa heittämällä voisi saada vastaavan tuloksen. Sokkotesti ei osoittanut täristämisellä olevan mitään vaikutusta kitaran soundiin.
Tympee Huttunen
26.07.2014 12:10:07
lehtiju2: Lue uudelleen, mitä sanoin, ajatuksella: arvaamalla tai noppaa heittämällä voisi saada vastaavan tuloksen. Sokkotesti ei osoittanut täristämisellä olevan mitään vaikutusta kitaran soundiin.

Heh, lue itse vielä kertaalleen kirjoittamasi teksti. Sokkotestihän nimenomaan osoitti, ettei täristimellä ole isoa merkitystä sähköiseen soundiin. Testi oli todella hyvä ja sen suhteen onnistunut. Aivan kuin testi olisi ollut mielestäsi onnistunut, jos 95% olisi osoittanut laitteen toimivuuden. Nyt päästiin hyvin lähelle 50%, mikä osoitti vähäisen vaikutuksen. Myös jokainen testiin osallistunut varmaan kuuli, ettei eroa juuri ollut.

Eri asia tietenkin akustinen sointi ja tatsi.
lehtiju2
26.07.2014 12:24:57
Lastinen: Heh, lue itse vielä kertaalleen kirjoittamasi teksti. Sokkotestihän nimenomaan osoitti, ettei täristimellä ole isoa merkitystä sähköiseen soundiin. Testi oli todella hyvä ja sen suhteen onnistunut. Aivan kuin testi olisi ollut mielestäsi onnistunut, jos 95% olisi osoittanut laitteen toimivuuden. Nyt päästiin hyvin lähelle 50%, mikä osoitti vähäisen vaikutuksen. Myös jokainen testiin osallistunut varmaan kuuli, ettei eroa juuri ollut.

Eri asia tietenkin akustinen sointi ja tatsi.

Testin perusteella täristämisellä ei ole mitään vaikutusta soundiin. Ei siis pienintäkään. Tämä on se tulos, jonka testi osoitti, jos asian haluaa nähdä niin.
Funkånaut
26.07.2014 12:25:04

Lastinen: Heh, lue itse vielä kertaalleen kirjoittamasi teksti. Sokkotestihän nimenomaan osoitti, ettei täristimellä ole isoa merkitystä sähköiseen soundiin. Testi oli todella hyvä ja sen suhteen onnistunut. Aivan kuin testi olisi ollut mielestäsi onnistunut, jos 95% olisi osoittanut laitteen toimivuuden. Nyt päästiin hyvin lähelle 50%, mikä osoitti vähäisen vaikutuksen. Myös jokainen testiin osallistunut varmaan kuuli, ettei eroa juuri ollut.

Näin juuri. Saa olla melkoinen peruna jos tätä ei tajunnut.
"Humalassa musa on parempaa ja naiset kauniimpia." - Vanha suomalainen kansanviisaus
Seba
26.07.2014 14:54:28

FastEddie: Soundillisesti en sanoisi, että erot olivat suuria. Jos eroja ei sokkotestissä kuule, onko niitä?

Sen sijaan akustinen sointi ja soittotatsi parantuivat, jopa huomattavasti. Näitä ei kuitenkaan voi kuulla tai tuntea tästä testistä.

No enkö mä just näin sanonut :)
ja testissä viittaan siihen että 1 ja 2 näytteet olivat mun mielestä huomattavan suurilla eroilla, paljon suurempi kuin kuvittelin mahdolliseksi

Olen epäillyt koko täristystä, mutta nyt olen muuttanut mielipidettäni. Kelpo laite, joka pitäisi olla kaikilla, joilla on hiemankin arvokkaampia soittimia omistuksessa.

Seuraavaksi hankin magneettirannekeen, korvavalon ja liityn johonkin hihhulilahkoon.

Mulla muuttui myös kriittinen mielipide kun testasin mokomaa. Piti rakentaa sitten oma, ja pitää alkaa tärryyttämään nuo uudet kunhan joutaa.
Seba
26.07.2014 14:56:35 (muokattu 26.07.2014 14:58:09)

lehtiju2: Testin perusteella täristämisellä ei ole mitään vaikutusta soundiin. Ei siis pienintäkään. Tämä on se tulos, jonka testi osoitti, jos asian haluaa nähdä niin.

Eli sä et kuullut missään mitään eroa? Paitsi volumessa?
Mutta onhan se ihan jees että täydellisiäkin puurokorvia mahtui kuuntelijoiden joukkoon.
73nd3r
26.07.2014 15:16:38
Sulla oli sit kaikki "oikein"..?
K.Hill
26.07.2014 15:46:48
Minun Takamineeni FP400S, 1990, tehtiin Kitarapajalla käsittely ja kitara parani selvästi. Kitara oli ollut edellisellä omistajalla pitkään soittamatta. Olen vakuuttunut.
lehtiju2
26.07.2014 20:34:45
Seba: Eli sä et kuullut missään mitään eroa? Paitsi volumessa?
Mutta onhan se ihan jees että täydellisiäkin puurokorvia mahtui kuuntelijoiden joukkoon.

Näyttää ottavan koville, kun testin tulos ei ollutkaan sellainen kuin olisi halunnut. Naurettava tyyppi.
Ziggy Bubba
26.07.2014 21:43:41 (muokattu 26.07.2014 22:05:45)

FastEddie: Ovatko yhden näytteen kaksi biisipätkää samanlaiset vai erilaiset soundiltaan?

1 - E - toinen on kirkkaampi
2 - S - tai ainakin hyvin lähellä toisiaan
3 - S
4 - S
5 - S - eka pätkä soitettu selvästi kovemmalla tatsilla, muuten taitaa olla sama
6 - S muuten, mutta kuulostaa kuin joku yläkieli soisi paremmin tms.
7 - S
8 - S
9 - S
10 - E - toka on honottavampi ja tummempi - tulee lujempaa (äänitys/tatsi?)
11 - E ihan sama kuin edellisessä - eka on täristetty ja laite kadottaa volyymiä myös?
12 - E taas tulee toka lujempaa, voi olla eroa soundissa

Millä laitteistolla kuuntelin testin:
Adam A7 aktiivimonitoreilla

Kommentteja:
Hyvä että joku jaksaa tällaisia testejä tehdä. Pätkien volatasot heittelee aika hurjasti, niitä vois seuraavaan hommaan tasotella.

Seba juttelee siihen malliin, että tietää jo tulokset. Onko noin?
Luomua maalausrockia: CROOKMACHINE
Seba
26.07.2014 22:25:24

73nd3r: Sulla oli sit kaikki "oikein"..?

En kuullut kaikissa eroja, mutta osassahan ne oli varsin selkeitä joka vissiin oli se pointti jonka aika moni huomasi.
lehtiju2
26.07.2014 23:09:19
Vahva usko ihmeisiin tekee ihmisistä kovin epärationaalisia olentoja.
Mr. Speed
26.07.2014 23:15:09
lehtiju2: Vahva usko ihmeisiin tekee ihmisistä kovin epärationaalisia olentoja.

Jos olet niin puhtaan rationaalinen ihminen, niin miten olet valinnut harrastukseksesi kitaran soiton?
http://www.sieni.us/?id=38
Anonyymi muusikko
27.07.2014 01:47:56
Lastinen: Nyt päästiin hyvin lähelle 50%, mikä osoitti vähäisen vaikutuksen. Myös jokainen testiin osallistunut varmaan kuuli, ettei eroa juuri ollut.

Miten osoitti vähäisen vaikutuksen? kun vastauksia on vähän, niin heitto menee varmaan virhemarginaaliin

Noin 50% tulos meinaa että päristimen vaikutusta ei huomaa. Se on vähän niinkuin pitäisi arvuutella että onko punainen vai musta, noin 50% menee oikein. Prosenttien pitäisi kivuta ylöspäin jos täristimellä on edes vähäinen kuultava vaikutus
Seba
27.07.2014 07:58:53

Fast Eddie voisi laittaa tilastofaktaa jotta kuinka moneen päristämättömään väki on kuullut sen erilaiseksi ja moniko kuuli kontrollipätkissä eroja
Myrkky Nuoli
27.07.2014 09:29:31
Viimeistään tässä vaiheessa on syytä huomata, että se on ihan sama miten kattava ja akateemisesti korrekti testi tehdään - kuitenkin on liian pieni otanta ja vaikkua korvissa ja äänityksissä klappia ja toisella puolella taas, että joo selevä peli. Ei mitään vaikutusta ja hipit haihattelee ihmeiden perään. Oisko parempi jättää kaikki yritys sikseen ja käydä keskustelua ainoastaan lohikäärmeiden ja maahisten astraalitasolla? Ainakaan mitään yhteisesti validina pidettyjä yhteenvetoja näistä ei tunnu tälle yleisölle irtoavan. Tai sitten ne ei kelpaa.
When in doubt, lower your expectations.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)