Aihe: Miten saada RAHOITUS..
1 2 3 4 5 6 7
oksatboys
23.07.2014 18:11:07

rabitti88: 7 tonnia Pa:sta tulisi maksettua. nopeasssa ajassa.
jos lippu ois 10e ja katsojia 700 ihmistä. eli 7 keikkaa ja keikoilla 100 ihmistä.

Ei perhana miks en ite älynny tätä. Haha iha turhaan oon köyhäilly kun en tajunnu lipusta rahaa pyytää noi paljon ja järkkäsin niit liian pieniin pakkoihin ku isompaan saliin ois mahtunut enemmän maksavia asiakkaita.
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
käsi
23.07.2014 19:39:04

rabitti88: Pa:ta ois tarkoitus käyttää muuallakin kun bänditoiminnassa, mutta joku halpa analogitiski voi olla myös kyseessä.
7 tonnia Pa:sta tulisi maksettua. nopeasssa ajassa.
jos lippu ois 10e ja katsojia 700 ihmistä. eli 7 keikkaa ja keikoilla 100 ihmistä.

Okei, onko sulla bändissä tunnettuja muusikoita? vai onko musa niin ylivoimaisen hyvää että saatte heti keikoille noin paljon ihmisiä. Sulla tosin unohtuu nyt aika monta muutakin juttua laskuista. Aika epärealistisia suunnitelmia.

tietenkin jos laitat firman joka vuokraa eteenpäin pa:ta on asia erikseen, mutta tuollaisella pa:lla ei taas ammattimaisessa toiminnassa kauaa eletä. Jospa miettisit nyt kuvion ihan uusiksi. Kannattaisi varmasti ensiksi saada bändi iskuun, ja keikkoja alle kymmeniä. sitten se omakustanne levy joko koko pitkä tai ep kasaan ja katsoa millaisen vastaan oton saatte.
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Guido
23.07.2014 23:26:49 (muokattu 23.07.2014 23:28:59)
Pitäähän bändillä olla oma bussi! Eihän sitä muuten keikoille pääse. Ei kukaan tule bändiä katsomaan, mikä ajaa transiitilla!

Ja veivaako bändi sitten pimeässä nurkassa? Oma, mielellään valtava määrä, kaikkii siistei lamppui pitää olla! Kesämökit vaan kiinnitykseen, kyl tällä vielä rahaa taotaan!
Funkånaut
24.07.2014 00:43:14

rabitti88: Pa:ta ois tarkoitus käyttää muuallakin kun bänditoiminnassa, mutta joku halpa analogitiski voi olla myös kyseessä.

"Mä oon vähä laskenu.
- Mitä.
Jos liput on viis...
- Ää.
Paljonko ne meidän kulu... kulut o?
- Kolkutdonaa tasan.
Viis plus kolkyt on... kolme... Jos tulee kolkutviis ihmistä ni me ollaan omillamme!
- Erittäin hyvä, hyvä Östermalmi!"
Because you can never have too much Mikko Alatalo.
Synastikki
24.07.2014 11:22:38

rabitti88: Miten uusi bändi saisi rahoitusta levyntekoon ja välineistö hankintaan? Rahallisesti 13 tonnii riittäisi kattamaan kulut..
13000 on aika paljon rahaa...
Kysymys kuuluukin mistä saisi avustusta..
13000 edestä lainaa on pirun paha saada puhumattakaan avustuksesta...
Vanhemmat ei ole nyt vastaus..
Siinä meni sekin kortti...
Tuo 13 tonnia menis seuraavasti
2000 levynteko. Omakustanne..

Tehtiin omakustanne viime keväänä. Tuttu studiomestari ni saatii vähän huokeemmin koko prokkis, kun mitä samassa studiossa ois maksanu jos oltais tuntemattomana tehty. Nauhotukset, tuotanto, painatukset, jne oli loppujen lopuks jotai 5000-7000 €...
7000 pa-kamoihin 6 monitoria 2 subia 2-4 yläpäätä, mikseri ois 24 kan tai suurempi.
Uutena jos nuo miettii niin saa kyllä aika hyvää diiliä saada, että tuohon hintaan saisi...
3000 soittimiin Rummut, pari syntikkaa ja pari vahvistinta..
Riippuen vähän millasta laatua halutaan ni tosiaan voi tehä tuokin budjetti tiukkaa ja jos laadukkaampia soittimia mietitään ni tuo 3000 menee jo rumpuihin...
1000 mikrofoneihin+ piuhoinin ja mikkitelineisiin..
Tämä voi jopa onnistua... Sikälimikäli ostaa halvahkoja settejä...
Tarkoituksena oisi että bändi omistaisi kaikki kamat itse.
Siinä tapauksessa tarttee vielä ainaki lavarasia/kaukokaapelisysteemit jne... Piuha-hommat on muutenki yllättävän kallista...
sekä 12 tonniin transiittiin.. mut se menee autolainanana..
OK.
Tavoitteena oisi Suomen valloitus ennen ensi kesää.
Onko biisit jo tehty? Mikä on markkinointisuunnitelma? Paljon siihen uppoaa rahaa? Mistä saatte keikkaa?

Optimismi on hienoa! Realismi on vaa rumaa ja nimensä mukaisesti todellisuutta.
Fear of Keytarnation
oksatboys
24.07.2014 11:43:30

Voitko rabitti laittaa ääntä tai videota sun bändistä? Ois kiva lahjoittaa ja/tai lainata rahaa hyvälle bändille, mut jotain pitäs ensin kuulla. Ei mulla ole ihan niin paljoa rahaa kuin tartteet mutta mulla on mm. paljon soittokamaa jonka voisin antaa teille käyttöön ja maksatte sitte takas vuoden päästä kun homma alkaa tuottaa.
Jaava
24.07.2014 14:47:16

Juu. Näin se menee. Hyvin laskettu. On se kumma kun ei muut tajunneet tätä rahasampoa. Seitsemällä keikalla 7000 euroa. Sehän tarkottaa, että kun tommonen ahkera keikkamuusikko tekee vuodessa 200 keikkaa, tulee vuosituloksi pyöreät 200000 euroa. Sillähän elelee ihan kivasti.

Tai sitten siitä keikkalippujen hinnasta pitää vähentää ensin verot ja sitten huomattava määrä kuluja ja käteen ei lopulta jää juuri mitään. Ja ei mikään tuntematon bändi vedä edes kymmentä maksavaa asiakasta.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Quru
24.07.2014 20:20:49
Ette te mitään PA:ta tarvitse jos tähtäätte suoraan huipulle. Jos raahhaatte oman PA:n rokkiklubille (ei pizzerian nurkkaan) tai isoille festareille niin äänijannu osoittaa sille paikan jostain jätekatoksen ja teidän Transitin välistä. Tarpeeksi kun on nimeä niin pistätte vain tekniikkaraiderissa listan mitä kamoja haluatte, eli backlinenkin voi unohtaa. Rokkiklubeilla työskentelevillä on niin paljon soittavia kavereita että kyllä se Marsustäkki kaivetaan jostain Venue Manager 'Peltsin' kaverin treenikseltä. Ja turhaan teette levyä, ei niitä enää kukaan osta. Että pistäkää koko lälli bussin ostoon (Transit nauretaan ulos pihasta, ainakin jos se ei ole vuokra-suto) ja lopuilla ostatte pari rantasaunaa ihan vain stagehandeja kiusaamaan. Hammondi on siihen kanssa hyvä.
Veksu: "Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa Kodin Ykkösen tämän viikon plussatarjousta, jossa myydään OBH-Nordica RW5000 rikkaimuria hintaan 199e (ilman Plussa-korttia 119e)?"
Jamz
08.08.2014 08:11:50
Kyllä bändille kannattaa hoitaa oma äänentoisto, varsinkin jos tehdään enemmän keikkaa ja yksin keikkaillaan. Jos itse miksaa, niin oma äänentoisto on tuttu ja turvallinen.
Raja se on raittiudellakin.
Vessajono
11.08.2014 02:17:13
Jamz: Kyllä bändille kannattaa hoitaa oma äänentoisto, varsinkin jos tehdään enemmän keikkaa ja yksin keikkaillaan. Jos itse miksaa, niin oma äänentoisto on tuttu ja turvallinen.

Toki. Mut siihen ei ehkä kannata pistää seittemää tonnia ennen kuin ensimmäistäkään keikkaa on soitettu. Ja riippuu nyt tietysti bändistäkin, jos jotain hää- ja bilekeikkaa tekee niin sit onkin tarpeen kun keikkapaikat voi olla periaatteessa ihan mitä tahansa. Jos taas jotain omaa musaa tehdään niin silloinhan ne keikkapaikat on lähinnä jotain rokkiliitereitä, joissa on PA ja joku talon seppä paikalla.
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
Johann Onn
12.08.2014 23:17:30
Kannattaa vähän investoida ja laittaa pyörät, kaikkien kamojen alle. Paljon helpompaa siten, kierrellä jäähalleja. Tai stadioneja. Ympäri.
Juhani_t
13.08.2014 19:53:57
Vessajono: Toki. Mut siihen ei ehkä kannata pistää seittemää tonnia ennen kuin ensimmäistäkään keikkaa on soitettu.

Ööö miksi ei? Voihan niitä vempeleitäkin harrastella? Minusta ainakin ois mukavaa jos ois paljon vekottimia ja PA-kamaa. Bändille ei niin väliksi. Ei ne niiden päälle edes ymmärrä mitään kun puhuvat vain jostain melodiasta.
Vessajono
16.08.2014 00:18:21
Juhani_t: Ööö miksi ei? Voihan niitä vempeleitäkin harrastella? Minusta ainakin ois mukavaa jos ois paljon vekottimia ja PA-kamaa. Bändille ei niin väliksi. Ei ne niiden päälle edes ymmärrä mitään kun puhuvat vain jostain melodiasta.

Niin no siis tietysti jos nyt on seittemän tonnia löysää rahaa niin ei siinä mitään. PA-kamat on ihan hieno harrastus. Mut ku sitä löysää rahaa ei ny ilmeisestikään kuitenkaan tainnu olla.
Leuka rintaan ja paskat housuissa kohti uusia pettymyksiä.
oksatboys
16.08.2014 09:47:09

Mä käsitin että ketjun aloittajalle tää ei ois mikään harrastus vaan pian ammatti.
Lennu
16.08.2014 13:42:55

oksatboys: Mä käsitin että ketjun aloittajalle tää ei ois mikään harrastus vaan pian ammatti.

Niin sekin käsitti.
"Se on hiukan surullinen sirkus semmoinen, jossa voimamiehet pieksevät klovnit tajuttomiksi." -Qsine
emukka
18.08.2014 16:01:52
Tämä ketju oli juuri niin hyvä, kuin ajattelinkin.
nisumaka
19.08.2014 09:06:51
Kyllä bändille kannattaa hoitaa oma äänentoisto, varsinkin jos tehdään enemmän keikkaa ja yksin keikkaillaan. Jos itse miksaa, niin oma äänentoisto on tuttu ja turvallinen.

Näin on. Tässä ketjussa on tietty vähän juttu lennellyt laidasta laitaan, mutta kyllä mulla on lähinnä 10 % hyviä ja 90 % huonoja kokemuksia paikan omasta PA:sta. Yleensä se on ensinnäkin meidän käyttöön (genrenä iskelmä) avain turhan suuritehoinen. Säädetty ihan miten sattuu, ihan oikeesti. Paljon parempi on viedä omat kamat. Tietty, jos PA:n pitää olla jotain 4 kW, sitten tulee roudaukset ja kuljetukset eteen, sekä tietty miksaaja. Jos kamat on pikku PA/laulukamat (meillä 2 x 250 W aktiivipönikät), niin sitten kannattaa hoitaa itse.
Jamz
26.08.2014 09:42:52
nisumaka: Näin on. Tässä ketjussa on tietty vähän juttu lennellyt laidasta laitaan, mutta kyllä mulla on lähinnä 10 % hyviä ja 90 % huonoja kokemuksia paikan omasta PA:sta. Yleensä se on ensinnäkin meidän käyttöön (genrenä iskelmä) avain turhan suuritehoinen. Säädetty ihan miten sattuu, ihan oikeesti. Paljon parempi on viedä omat kamat. Tietty, jos PA:n pitää olla jotain 4 kW, sitten tulee roudaukset ja kuljetukset eteen, sekä tietty miksaaja. Jos kamat on pikku PA/laulukamat (meillä 2 x 250 W aktiivipönikät), niin sitten kannattaa hoitaa itse.

Juuri tätä tarkoitin. Itse vien aina omat kamat mukanani, vaikka talolla oisikin tarjota äänentoisto. Huomattavasti pienemmällä säädöllä pääsee. Festit yms. tapahtumat ovat tietenkin asia erikseen, kun siellä on tekniikka+henkilöstö valmiina. Tottakai kaikki kannattaa suhteuttaa johonkin, eli jos teet 1-3 keikkaa vuodessa, niin kuinka paljon omiin laitteisiin kannattaa sijoittaa rahaa. Toisaalta reenikselle, ne laulukamat on kuitenkin hommattava.
Raja se on raittiudellakin.
morfin_mafer
01.09.2014 05:14:11 (muokattu 01.09.2014 05:18:16)
13000 € tekeminen työtätekmällä voi kestää aika kauan. 15000 € pankkilainan saamiseen tarvitsee helposti vakituisen työpaikan, jossa palkka on tyylin 4000 € / kk. Ja noin kovapalkkaista työpaikkaa on hieman vaikea saada, kun olen kuullut että jollain pitkään alalla oleella AMK-opettajalla voi olla oikeesti palkka tuota luokkaa.

Ensimmäinen askel voisi olla perustaa firma jonka liikeideaan ei tarvita juuri mitään pääomaa. Tällainen voi olla vaikka IT-alan firma, jolla on verkossa myytävä valmis tietokoneohjelmisto joka maksetaan verkkomaksumetodein ja kun asiakas maksaa se saa lisenssiavaimen. Vain omalla yrityksellä voi tehdä rahaa nopeasti niin paljon, että 13000 € on vähän.

PS: Omakustanne levyn tekemisestä ei kannata maksaa 2000 € kun 100 kpl CD-prässin saa esim. 300 € ja hintaan kuuluu printatut kannet ja printti CD:n pintaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)