Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 569 70 71 72 73215 216 217 218 219
Gabe
20.07.2014 11:28:52
Nyt kun kerran yleinen mielipide on täysin teilannut hyvää tarkoittaneet klipit, niin voisitteko nyt sitten auttaa minua tekemään seuraavaksi parempia klippejä? Antakaa ihan konkreettisia toiveita tai vinkkejä, mitä noissa klipeissä pitäisi muuttaa tai mitä niistä jäi puuttumaan? Paskaa osaan näköjään tehdä ilman neuvojakin ;-)

Olisi kiva kuulla mihin kaikkeen Bugaboo venyy, eli saako puhtaasta kanavasta myös kirkasta soundia irti tai tarjoileek särökanava myös maltillisempia säröjä perinteisempään menoon. Itseäni kiinnostaa kovasti koneet jotka venyvät vähän joka genreen.

Juttelin äsken Harryn kanssa ja hän aikoi yleisön pyynnöstä pitää noi klipit sivuillaan, kunnes saamme tehtyä niille oikean kaapin versiot tilalle. Niiden versioiden sisältöön teillä arvon kollegat on nyt mahiksia vaikuttaa.

Jos valmistaja katsoo että tuolta Bugaboon tulee kuulostaa niin eihän siihen ole enää mitään sanomista. Sellaiset jotka tuollaista soundia mielivät ostavat sitten tällaisen koneen. Siellähän se on nyt kuultavissa.

Ja sitten lopuksi, jottei tämä klippi-gate nyt veisi koko Bluetonen mainetta mennessään, niin nappaan tähän mukaan piristykseksi erään toisen "pikku pajan" saundiklippien aiheuttaman riemun meidän rakkaalla Muusikoiden.net foorumilla

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=223710&co=30

Varsinkin tämä on hyvä:

Ehkäpä Bluetonellakin on vielä toivoa, vaikka melkein onnistuin tuhoamaan heidän saavutukset klipeilläni :-)

En tiedä kuinka fiksua käytöstä on alkaa kääntämään huomiota omasta tuotteestaan linkittelemällä toisten valmistajien tuotteisiin ja naureskella niille? Mielestäni jokainen valmistaja kantakoon rehdisti itse vastuun omista tuotoksistaan ilman sormien osoittelua toisia valmistajia kohtaan.

Tässä Bugaboon tapauksessakin sinä olet nyt saanut mielestäni vähän kohtuuttomasti kuraa niskaasi vaikka Bluetonen poppoo on katsonut että hyvää hyvyyttäsi tekemäsi klipit kuvaavat hyvin heidän konettaan ja selvästi seisovat niiden takana.
TTV
20.07.2014 11:37:20 (muokattu 20.07.2014 11:38:35)
Gabe:
Olisi kiva kuulla mihin kaikkeen Bugaboo venyy, eli saako puhtaasta kanavasta myös kirkasta soundia irti tai tarjoileek särökanava myös maltillisempia säröjä perinteisempään menoon. Itseäni kiinnostaa kovasti koneet jotka venyvät vähän joka genreen.

OK, tämä laitetaan työlistalle, saundivariaatiot onistuu, eri genrejen soittotyylit ei välttämättä :-)

En tiedä kuinka fiksua käytöstä on alkaa kääntämään huomiota omasta tuotteestaan linkittelemällä toisten valmistajien tuotteisiin ja naureskella niille? Mielestäni jokainen valmistaja kantakoon rehdisti itse vastuun omista tuotoksistaan ilman sormien osoittelua toisia valmistajia kohtaan.

Huomio, MINÄ otin tuon Mesa ketjun vain malliksi, etten ole ainoa huonojen klippien tekijä. Tai ainakin M.netin kriittisyys iskee onneksi myös muihin kuin minuun. Bluetoneen tämä ei tietenkään liity mitenkään, sillä olen täysin yksityinen ja heistä riippumaton kitaristi. Älä sekoita minun mielipiteitä tai kirjoituksia Bluetonen sanoiksi :-)

Tässä Bugaboon tapauksessakin sinä olet nyt saanut mielestäni vähän kohtuuttomasti kuraa niskaasi vaikka Bluetonen poppoo on katsonut että hyvää hyvyyttäsi tekemäsi klipit kuvaavat hyvin heidän konettaan ja selvästi seisovat niiden takana.

Kuraa tuli joo, siksi pyysinkin vinkkejä parempiin jatkotoimiin. Taidan julkaista jatkossa omat räpellykseni omissa nimissä Tuubissa, niin ei turhaan mene Bluetonen piikkiin. He saavat kyllä käyttää klippejäni, jos mielekkääksi ne kokevat.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Mr. Speed
20.07.2014 11:39:14
Gabe: Olisi kiva kuulla mihin kaikkeen Bugaboo venyy, eli saako puhtaasta kanavasta myös kirkasta soundia irti tai tarjoileek särökanava myös maltillisempia säröjä perinteisempään menoon. Itseäni kiinnostaa kovasti koneet jotka venyvät vähän joka genreen.

Mahdollisesti voisin auttaa tässä jäsen TTV:tä jos en vaikka olisi yhtä perkeleen kiireinen kuin aiemmin. Tuosta kanavasta tosiaan saa TODELLA KIRKASTA soundia aikaiseksi.
http://www.sieni.us/?id=38
novo
20.07.2014 11:40:21
Munsta ongelma on tässä käänteinen verrattuna varsinkin vanhoihin BT-klippeihin: vedeltiin niitä bluussilikkejä eikä näytetty mihin kaikkeen vaikka Crossroad oikeasti taipuu. Hissuteltiin vain menemään. Nyt sit näistä Bugaboo-pätkistä löytyy turinaa ja rumuutta, mutta ilmi ei tule laitteen skaala eikä se et tekeekö vaikka fenkkukanavalla jotain oikeasti.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
TTV
20.07.2014 11:40:36
Mr. Speed: Mahdollisesti voisin auttaa tässä jäsen TTV:tä jos en vaikka olisi yhtä perkeleen kiireinen kuin aiemmin. Tuosta kanavasta tosiaan saa TODELLA KIRKASTA soundia aikaiseksi.

Tämä sopii hienosti, katotaan joku sopiva viikonloppu lähitulevaisuudesta?
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Mr. Speed
20.07.2014 11:41:37
TTV: Tämä sopii hienosti, katotaan joku sopiva viikonloppu lähitulevaisuudesta?

Tottahan toki! Mennään meidän kämpille ihmettelemään yhdessä.
TTV
20.07.2014 11:42:42
novo: Munsta ongelma on tässä käänteinen verrattuna varsinkin vanhoihin BT-klippeihin: vedeltiin niitä bluussilikkejä eikä näytetty mihin kaikkeen vaikka Crossroad oikeasti taipuu. Hissuteltiin vain menemään. Nyt sit näistä Bugaboo-pätkistä löytyy turinaa ja rumuutta, mutta ilmi ei tule laitteen skaala eikä se et tekeekö vaikka fenkkukanavalla jotain oikeasti.

Juu, saundivariaatioihin koitan jatkossa panostaa paremmin. Fenkkukanava tulee olemaan vähemmällä huomiolla, sillä siitä tai sen kaltaisista BT-sivuilla on jo materiaalia.
TTV
20.07.2014 11:44:05
Mr. Speed: Tottahan toki! Mennään meidän kämpille ihmettelemään yhdessä.

Jees, näin tehdään, soitellaan ajankohta tarkemmin, mulle käy kaikki vkl:t elokuusta alkaen. Ens viikolla Manowar vie lauantain :-)
Mr. Speed
20.07.2014 11:46:10
TTV: Jees, näin tehdään, soitellaan ajankohta tarkemmin, mulle käy kaikki vkl:t elokuusta alkaen. Ens viikolla Manowar vie lauantain :-)

Jees! Soitellaan tosta lisempää. Mullakaan ei pitäs olla mitään ihmeellisyyksiä tuossa. Joinain viikonloppuina saattaa olla duunia, mutta kahtellaan sitä sit syssymmällä.
novo
20.07.2014 11:46:21
TTV: Juu, saundivariaatioihin koitan jatkossa panostaa paremmin. Fenkkukanava tulee olemaan vähemmällä huomiolla, sillä siitä tai sen kaltaisista BT-sivuilla on jo materiaalia.

Ei se silti haittais et sen kanavan ominaisuudet on oikeasti esiteltynä kyseisen vahvistimen kohdalla, koska voihan moni ajatella et ei metallijyrästä saa järkevää puhasta irti. Nyt se kuulostaa just siltä, että ei vissiin saa.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
TTV
20.07.2014 11:59:43
novo: Ei se silti haittais et sen kanavan ominaisuudet on oikeasti esiteltynä kyseisen vahvistimen kohdalla, koska voihan moni ajatella et ei metallijyrästä saa järkevää puhasta irti. Nyt se kuulostaa just siltä, että ei vissiin saa.

Ymmärrän pointin, katsotaan mitä pystyn tekemään. Puhdasta tuosta saa kyllä, järkevyys on sitten jokaisen oma tulkinta ;-)
Mr. Speed
20.07.2014 12:01:09
TTV: Ymmärrän pointin, katsotaan mitä pystyn tekemään. Puhdasta tuosta saa kyllä, järkevyys on sitten jokaisen oma tulkinta ;-)

Hieno puhdas tuossa on. Keraamisella tallamikillähän se on helposti kolkko, joten otetaan messiin kanssa mun LP, jossa on PAF-mukaelmat.
Gabe
20.07.2014 12:11:09
TTV: OK, tämä laitetaan työlistalle, saundivariaatiot onistuu, eri genrejen soittotyylit ei välttämättä :-)

Odotan mielenkiinnolla mitä sieltä tulee. :)

Huomio, MINÄ otin tuon Mesa ketjun vain malliksi, etten ole ainoa huonojen klippien tekijä. Tai ainakin M.netin kriittisyys iskee onneksi myös muihin kuin minuun. Bluetoneen tämä ei tietenkään liity mitenkään, sillä olen täysin yksityinen ja heistä riippumaton kitaristi. Älä sekoita minun mielipiteitä tai kirjoituksia Bluetonen sanoiksi :-)

Ok, hyvä tietää. Tätä oli ehkä vähän hankala hahmottaa kun olet muuten toiminut äänitorvena Bluetonen ja tänne kirjoittaneiden välillä... ja välittänyt infoa heille ja heiltä tänne. Tietty olisi selkeämpää jos Bluetone jakaisi itse nämä demot ja hoitaisi selittelyt.

Onhan netti täynnä epäedustavia klippejä, ehkä kuitenkin kannattaa jättää muut valmistajat rauhaan. Ei varmaan lämmittäisi sinua tai Bluetonenkaan porukkaa jos näitä Bugaboon klippejä alettaisiin yleisesti jakamaan muissa ketjuissa naureskellen että on niitä klipeissä huonolta soundaavia koneita muillakin valmistajilla. :)

novo: Ei se silti haittais et sen kanavan ominaisuudet on oikeasti esiteltynä kyseisen vahvistimen kohdalla, koska voihan moni ajatella et ei metallijyrästä saa järkevää puhasta irti. Nyt se kuulostaa just siltä, että ei vissiin saa.

Tätä juuri meinasin, nyt se kuulostaa juuri siltä että se on tumma metallipörisijä jossa on tuhnu puhdas kanava joka on siinä vain ihan muodon vuoksi. Jos sillä tekee jotain niin totta kai sekin kannattaa tuoda edustavasti esiin.
TTV
20.07.2014 12:36:33
Gabe:
Onhan netti täynnä epäedustavia klippejä, ehkä kuitenkin kannattaa jättää muut valmistajat rauhaan. Ei varmaan lämmittäisi sinua tai Bluetonenkaan porukkaa jos näitä Bugaboon klippejä alettaisiin yleisesti jakamaan muissa ketjuissa naureskellen että on niitä klipeissä huonolta soundaavia koneita muillakin valmistajilla. :)

Näinhän se menee, tämä oli vain nyt mun reaktio saamaani kritiikkiin, ei tietenkään paras tapa .... Toin tuolla linkillä vaan esiin sen, että klipit eivät "onnistuessaankaan" kerro välttämättä sitä, mitä moni sitten kuulee oikeasta laitteistosta. Mesaa kohtaan minulla ei ole mitään negatiivista, hyviä laitteita tekevät.

Mut joo, nyt mun osalta tää nykyklippien kommentointi jää vähemmälle. Keskityn jotenkin naruttamaan tuota kaapista kuuluvaa saundia ja laitan sitten tekeleitä kuuluville, jahka ne sen ansaitsevat :-) Lumia 920:n videokameralla tulee heti paremman kuuloisia kuin tuolla AxeTrak virityksellä...
Jukka Häikiö
20.07.2014 13:06:30

Yleisesti soundiclipeistä voi saada harhaanjohtavan kuvan, esmes:Äänitetään 100w Plexiä, tehdään se hyvin ja hyvältä kuulostaa, tottakai, no sitten kaveri menee ja ostaa sen, mites käytännössä, missä sillä vetää sillä volalla, jolla se on äänitetty, ne clipin soundithan ei lähde vasta kun pääte herää eloon, joten, jos clippejä tehdään yleisesti ottaen totuudenmukaisesti, ois hyvä olla tietoa myös äänenpaineista, joilla ne on äänitetty. Vrt. kaveri omistaa Ferrarin/Porschen....etc, onhan niissä ominaisuuksia, valitettavasti ne tulevat esiin vasta niissä nopeuksissa, joissa niitä ei voida enää käytännössä hyödyntää......

Tietysti jos vetää vain isoilla lavoilla......niin kuin meistä valtaosa....
Vasta kun on valmis epäonnistumaan,on valmis onnistumaan.
TTV
20.07.2014 13:11:33
Jukka Häikiö: Yleisesti soundiclipeistä voi saada harhaanjohtavan kuvan, esmes:Äänitetään 100w Plexiä, tehdään se hyvin ja hyvältä kuulostaa, tottakai, no sitten kaveri menee ja ostaa sen, mites käytännössä, missä sillä vetää sillä volalla, jolla se on äänitetty, ne clipin soundithan ei lähde vasta kun pääte herää eloon, joten, jos clippejä tehdään yleisesti ottaen totuudenmukaisesti, ois hyvä olla tietoa myös äänenpaineista, joilla ne on äänitetty. Vrt. kaveri omistaa Ferrarin/Porschen....etc, onhan niissä ominaisuuksia, valitettavasti ne tulevat esiin vasta niissä nopeuksissa, joissa niitä ei voida enää käytännössä hyödyntää......

Tietysti jos vetää vain isoilla lavoilla......niin kuin meistä valtaosa....

Totta turiset. Laitan tuubiin noita Lumialla tehtyjä klippejä, jotka soitan sovullisella kotivolumella. Laatu on omaan korvaani parempi kuin aiemmissa. Julkaisen niitä omissa nimissäni, niin ei turhaan sotketa Bluetonen laatua mun laaduttomuuteen :-)
kimurantti1
20.07.2014 14:11:15 (muokattu 20.07.2014 14:34:33)
TTV: Nyt kun kerran yleinen mielipide on täysin teilannut hyvää tarkoittaneet klipit, niin voisitteko nyt sitten auttaa minua tekemään seuraavaksi parempia klippejä? Antakaa ihan konkreettisia toiveita tai vinkkejä, mitä noissa klipeissä pitäisi muuttaa tai mitä niistä jäi puuttumaan?

Ei tavan hevikitaraoundin äänitykseen kummoisia laitteita tarvita, ei kalliita etuasteita saati mikkejä. Millä tahansa about satasen etuaste/äänikortilla ja saman hintaisella perus dynaamisella (SM57, Audix i5 jne) saa kyllä kelvollista soundia narulle, sellaista että kehtaa julkaista jos nyt ei pitkäsoitolla, niin netissä soundiklippinä. Jos ei ole äänittämisestä kokemusta, kantsii ottaa joku referenssilevy mukaan, äänittää pätkä ja verrata keskenään. Ihmisen analyyttinen kuulomuisti on todella lyhyt, korvat puutuu ja tottuu hyvin nopeasti melkein mihin vaan soundiin. Vaikka soundi olisi kuinka tumppu tai epäterve, alkaa se harjaantuneempiinkin korviin kuulostaa melko normaalilta kun sitä tarpeeksi pitkään kuuntelee.

Tuolta pysyvistä löytyy jäsen Entropia666:n tekemä todella havainnollinen testi, että miten mikin sijoittelu vaikuttaa. Jos kerran vahvarissa riittää alapäätä paljon, kantsii nostaa kaappi lattialta pois, niin että päästään eroon turhasta alapään jyminästä. Mieletön alapää saattaa itsekseen kuulostaa siistiltä, mutta bändimikssauksessa se on pelkkää mölinää. Jos kuuntelet soolona melkein minkä tahansa modernin rokki- ja metallilevyn kitaroita, on soundit todella kirkkaat. Kokonaisuus vaan hämää, kun mukana on muhkea bassosoundi, basari potkii ja kitarat tuplaträkätty, usein jopa kahteen kertaan.

That said, jos tossa vahvistimessa on treble täysillä ja Axetrack vielä leikkaa bassoa (tästä en tiedä, mutta näin sanoit) ja soundi on noin tumppua, on joko äänitysketjussa tai laitteissa oltava jotain pahasti vialla. Jos vahvaria ei pääse luukuttamaan kaapin kautta, niin millä tahansa line out-boksilla voi ottaa vahvistamattoman soundin narulle ja käyttää vaikka kaappi-impulssia, niitäkin on nykyään aika hyviä.

Soitosta sanon vaan, että ihan perusasiat riittää. Esim. suurinta osaa ton mörkösoundin ystäviä varmasti kiinnostaa, että miten vahvari toimii nopeissa demppiriffeissä, sägääkö liikaa vai pysyykö tiukkana. Soitto on kyllä 70% siitä, että kuulostaako klippi hyvältä ja jos ei itseltä irtoa, niin kantsii pyytää joku kaveri vetämään. Monesti tosiaan sanotaan, että "älkää kuunnelko sitä soittoa vaan yrittäkää kuunnella soundia". Soittoa ja soundia on kuitenkin melkoisen vaikeaa erottaa keskenään, ei ole toista ilman toista. Jos klippi ei kuulosta hyvältä, on aivan yhdentekevää mistä se johtuu, se ei vaan anna mairittelevaa kuvaa kalliista boutiikkivahvistimesta. Hyvällä soittajalla tavan vitosdemppikin kuulostaa kumman erilaiselta.
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Tappivanukas
20.07.2014 14:14:21 (muokattu 20.07.2014 14:14:38)
Yhden Bluetonen omistavana ja klippejä kuunnelleena itselle on jäänyt sellainen olo, että nää ois kovin steriilejä laitteita. Onko muilla näillä soittaneilla sellainen olo? Vertaan nyt esimerkiksi omaa '72 JMP Marsua tohon Bluetonen Plexi Junioriin. Bluetone on huomattavasti kesympi ja siitä puuttuu sellainen tietty purenta mikä Marsussa on. Vasta kun on Bluetonen eteen heittänyt Plexitonen sieltä on saanut sitä saundia irti mitä haluan, kun taas Marsu toimii ihan hyvin ilman säristimiä. Toki noissa on eri päätetuikut, joten voisiko siitä tulla? Volaakin saa reippaasti enemmän laittaa Marsusta treeniksellä kuin Bluetonesta kerrostalossa. Silti Marsussa on sitä purentaa enemmän hiljaisilla volyymeilla.
Gabe
20.07.2014 14:14:45
TTV: Näinhän se menee, tämä oli vain nyt mun reaktio saamaani kritiikkiin, ei tietenkään paras tapa .... Toin tuolla linkillä vaan esiin sen, että klipit eivät "onnistuessaankaan" kerro välttämättä sitä, mitä moni sitten kuulee oikeasta laitteistosta. Mesaa kohtaan minulla ei ole mitään negatiivista, hyviä laitteita tekevät.

Mut joo, nyt mun osalta tää nykyklippien kommentointi jää vähemmälle. Keskityn jotenkin naruttamaan tuota kaapista kuuluvaa saundia ja laitan sitten tekeleitä kuuluville, jahka ne sen ansaitsevat :-) Lumia 920:n videokameralla tulee heti paremman kuuloisia kuin tuolla AxeTrak virityksellä...

No joo, eihän tämä niin vakavaa ole, tämä kaikki oli ihan hyvää tarkoittaen sanottu. :) Eikä sinun soitossa noin muuten yhtään mitään vikaa ollut eikä sitä kukaan kyllä moittinutkaan, eli ei kannata ottaa kritiikkiä liian raskaasti. Ehkä suurin syyllinen onkin tuo Bugaboon ja AxeTrakin yhdistelmä. Itse en saisi ulos tuotakaan. :D Odotan mielenkiinnolla muuttuuko käsitys Bugaboosta näitä seuraavien näytteiden myötä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)