Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Valistakaa Villeä! :)
1
Luuviulu
18.07.2014 20:34:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! :)
Oiskos jollain sivustolla olemassa erittäin järkevää erikoisempaa hakua, eli kun sitä on tullut tehtyä jo satoja biisejä ja ikinä en ole perus-sointuja kummallisempia opetellut nimeltä, niin ei ole aavistustakaan, että mitä sointuja on tullu käytettyä, ni tarttis läytää siis kitaran otelauta nettisivulta, johon vois laittaa pisteet niihin kohtiin, mitä itte on käyttänyt sävellykseensä ja kun on siis laittanut vaikkapa 4 pistettä joihinkin kohtiin, niin siin otelaudan vieres ois kohta, joka näyttää mikä sointu on kyseessä, eli vaikkapa E+#8- ja tota rataa.. :) Löytyyhän ne toki kitaraoppaastakin. Harmi vaan, että kun otteita on tuhansia, ni kuluu vuosi, ennen kuin on yhdenkin otteensa löytänyt.. Tollanen "hakukone" kitaralaudalla ois mainio keksintö nettiin tungettavaks, toivottavasti joku on sellasen jo keksinyt! :)
 
ThrashGuitarist
18.07.2014 21:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.all-guitar-chords.com/chord_name.php
 
EP
18.07.2014 21:51:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö kiinnosta yhtään opiskella kitaranotelautaa, ei muuten mutta vois ne sävellyksetkin monipuolistua?
 
Luuviulu
18.07.2014 22:25:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksinkertaisesti sanottuna ei. En tiedä musiikin teoriasta suunnilleen yhtään mitään. Nuottiavaimen tunnistan, mut en tiedä mitä se tarkoittaa. -Biisejä tosin olen tehnyt satoja n.15v aikana ja luultavasti aika monipuolisiakin sellasia. Nyt ois vaan kiva jotkin niistä selvittää, että mitä ne soinnut oikeasti on ja se selviytyis tollasel apuvälineellä.
 
Löydän kyllä mitä ihmeellisemmillä otteilla hyvänkuuloisia sointuja ja sit niistä olen vaan rakentanut kokonaiset biisit. Pienintäkään aavistusta mulla ei ole, että mikä on niiden ns. virallinen nimi. -Mut nyt ne ois kivat saada selville tolla tavalla :)
 
Luuviulu
18.07.2014 22:54:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso kiitos sulle Trashcuitarist! :)
Toi auttaa mua paljon. Ilman sua en ois tollast koskaan löytänyt! :)
 
Luuviulu
19.07.2014 03:22:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotain vikaa tos sivustos on. Tosi monet on vastannut kuvausta, kun olen kitarakirjasta ne sitten tarkistanut, mut ihan vaan C- otteen tuo näyttää ihan päin "piip". Se väittää että pitäis olla myös Matalas E-Kielest 1 sormi. Kun nyt siis tarkoitan avoimia sointuja lavan läheltä :D
 
-Mut jokatapaukses tuhannet kiitokset kuitenkinkin sivu-neuvosta, Oon nyt jo jonkin verran vanhoja veisujani saanut paperille bändin soittajille annettavaks. :)
 
EP
19.07.2014 13:16:11 (muokattu 19.07.2014 13:19:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Jotain vikaa tos sivustos on. Tosi monet on vastannut kuvausta, kun olen kitarakirjasta ne sitten tarkistanut, mut ihan vaan C- otteen tuo näyttää ihan päin "piip". Se väittää että pitäis olla myös Matalas E-Kielest 1 sormi. Kun nyt siis tarkoitan avoimia sointuja lavan läheltä :D
 
-Mut jokatapaukses tuhannet kiitokset kuitenkinkin sivu-neuvosta, Oon nyt jo jonkin verran vanhoja veisujani saanut paperille bändin soittajille annettavaks. :)

 
Ei ole väärin!
E -kieleltä voi soittaa g -sävelen nimettömällä (sormitus hieman muuttuu) joka on soinnun kvintti.
Voit soittaa vaikka vuorotellen c - ja g -säveltä nimettömällä (vaihtobasso) Kokeileppa, kuulostaa ihan hienolta! : )
 
Luuviulu
19.07.2014 14:45:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok :)
Kumma juttu kuitenkin, että kun laittaa ns. normaalin C-otteen siihen, niin se ei ilmoita mitään soinnun nimeksi? Jotain täydennystä toi ohjelma tarttis ilmeisesti monessakin soinnussa, kun jo pelkkä C-sointukin on vaillinainen.
 
-Joka tapauksessa toi ohjelma auttoi mua erittäin paljon. Olen jo n.20 biisiä voinut laittaa paperille. Pelkän kitara-kirjasta etsimisen kanssa ois loppunut mielenkiinto sointujen hakuun jo ekassa biisissä.....................
 
ThrashGuitarist
19.07.2014 14:56:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Ok :)
Kumma juttu kuitenkin, että kun laittaa ns. normaalin C-otteen siihen, niin se ei ilmoita mitään soinnun nimeksi? Jotain täydennystä toi ohjelma tarttis ilmeisesti monessakin soinnussa, kun jo pelkkä C-sointukin on vaillinainen.
 
-Joka tapauksessa toi ohjelma auttoi mua erittäin paljon. Olen jo n.20 biisiä voinut laittaa paperille. Pelkän kitara-kirjasta etsimisen kanssa ois loppunut mielenkiinto sointujen hakuun jo ekassa biisissä.....................

 
Ei toi C-duurisointua näytä väärin. Teoriat kuntoon.
 
laakeri
19.07.2014 16:15:43 (muokattu 19.07.2014 16:15:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Ok :)
Kumma juttu kuitenkin, että kun laittaa ns. normaalin C-otteen siihen, niin se ei ilmoita mitään soinnun nimeksi? Jotain täydennystä toi ohjelma tarttis ilmeisesti monessakin soinnussa, kun jo pelkkä C-sointukin on vaillinainen.

 
Taisit unohtaa merkitä C-duurissa soivat avoimet kielet klikkaamalla sieltä satulan takaa. Ohjelma ei tunnista sointua jos siinä on vähemmän kuin kolme eri nuottia, ja tässä tapauksessa soinnun kvintti eli G puuttuu.
 
laakeri
19.07.2014 16:33:25 (muokattu 19.07.2014 16:49:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisättäköön vielä, etten ole täysin vakuuttunut tuollaisten ohjelmien kyvystä nimetä kaikkia tavallista kolmisointua monimutkaisempia sointuja loogisimmalla tavalla. Muutaman vaihtoehtoisen nimeämistavanhan tuo antaa, mutta kaikki eivät välttämättä ole kovin mielekkäitä käyttöä ajatellen, eikä ensimmäisenä listassa oleva nimi välttämättä ole se loogisin. Esimerkiksi sointu jonka miellän selkeästi D7sus4:ksi on ensimmäisen ehdotuksen mukaan C 6add9(no 3rd). Oma teoriatietämykseni on sen verran heikkoa tasoa etten lähde tuota tulkintaa sen kummemmin tuomitsemaan, mutta uskoisin että yleisesti ottaen soinnuista puhuttaessa ensimmäisenä mainitsemani tapa on huomattavasti yleisemmin käytetty ja järkevämpi. Joku tietävämpi voi korjata mahdollisen erheeni.
 
ThrashGuitarist
19.07.2014 17:00:45 (muokattu 19.07.2014 17:00:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Lisättäköön vielä, etten ole täysin vakuuttunut tuollaisten ohjelmien kyvystä nimetä kaikkia tavallista kolmisointua monimutkaisempia sointuja loogisimmalla tavalla. Muutaman vaihtoehtoisen nimeämistavanhan tuo antaa, mutta kaikki eivät välttämättä ole kovin mielekkäitä käyttöä ajatellen, eikä ensimmäisenä listassa oleva nimi välttämättä ole se loogisin. Esimerkiksi sointu jonka miellän selkeästi D7sus4:ksi on ensimmäisen ehdotuksen mukaan C 6add9(no 3rd). Oma teoriatietämykseni on sen verran heikkoa tasoa etten lähde tuota tulkintaa sen kummemmin tuomitsemaan, mutta uskoisin että yleisesti ottaen soinnuista puhuttaessa ensimmäisenä mainitsemani tapa on huomattavasti yleisemmin käytetty ja järkevämpi. Joku tietävämpi voi korjata mahdollisen erheeni.
 
Kontekstihan sen ratkaisee, mikä on oikea merkintätapa.
 
laakeri
19.07.2014 17:30:09 (muokattu 19.07.2014 17:30:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Kontekstihan sen ratkaisee, mikä on oikea merkintätapa.
 
Konteksti kyllä, mutta kun otetaan huomioon että ketjun aloittaja ei tiedä teoriasta mitään, niin varmaan olisi kätevintä käyttää sitä yleisimmin käytettyä merkkaustapaa. Hieman kärjistettynä esimerkkinä Guitar Pro ilmoittaa tavallisen C-duurin yhdeksi merkkaustavaksi Gsus4add13 (no5), joka ei varmaankaan ole se tapa joka kannattaa opettaa esimerkiksi aloittelevalle kitaristille.
 
EP
19.07.2014 19:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laakeri: Lisättäköön vielä, etten ole täysin vakuuttunut tuollaisten ohjelmien kyvystä nimetä kaikkia tavallista kolmisointua monimutkaisempia sointuja loogisimmalla tavalla. Muutaman vaihtoehtoisen nimeämistavanhan tuo antaa, mutta kaikki eivät välttämättä ole kovin mielekkäitä käyttöä ajatellen, eikä ensimmäisenä listassa oleva nimi välttämättä ole se loogisin. Esimerkiksi sointu jonka miellän selkeästi D7sus4:ksi on ensimmäisen ehdotuksen mukaan C 6add9(no 3rd). Oma teoriatietämykseni on sen verran heikkoa tasoa etten lähde tuota tulkintaa sen kummemmin tuomitsemaan, mutta uskoisin että yleisesti ottaen soinnuista puhuttaessa ensimmäisenä mainitsemani tapa on huomattavasti yleisemmin käytetty ja järkevämpi. Joku tietävämpi voi korjata mahdollisen erheeni.
 
Jep, en ole tuota ohjelmaa kokeillut, mutta vastaavia "nimityshirvityksiä" näkee mm. kiippareitten näytöissä hyvin usein. ; )
Eli koneet ei useinkaan ole kovin loogisia!
 
baron
19.07.2014 21:51:45 (muokattu 19.07.2014 21:55:22)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun "epämääräisestä" säveljoukosta aletaan keksimään soinnun nimeä niin ensisijaisesti etsitään löytyykö sieltä terssiä (suuri tai pieni) ja septimiä (suuri tai pieni) ja annetaan soinnulle nimi sen mukaan ja muut sävelet ovat sitten soinnun lisäsäveliä.
On mahdollista ottaa soinnun pohjasäveleksi mikä tahansa ja sitten saadaan noita "hirviösointumerkintöjä" aikaiseksi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Luuviulu
20.07.2014 19:58:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokatapauksessa toi sivusto auttoi mua niin paljon, että nyt on kaikki mitä muiden soittajieni pitäis treenata, ni kunnossa :)
Ilman tota sivua ois tosiaan loppunut oikeasti mielenkiinto alkaa laittaa papereil niit. :)
Eli todella kätevä sivusto munlaisille varsinkin!!! :)
 
nisumaka
22.07.2014 11:02:46 (muokattu 22.07.2014 15:34:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On mahdollista ottaa soinnun pohjasäveleksi mikä tahansa ja sitten saadaan noita "hirviösointumerkintöjä" aikaiseksi.
 
Baron sen tuossa sanoikin. Eli C-duuri ja Gsus4add13(no5) on eri sointu. Tai siis soi hieman eri tavalla, koska toi hirviösointu olisi lähinnä C/G. Kitarallahan toi on tosi peruskauraa. Eli kun ottaa A-kieletä c-sävelen, D-kieleltä e-sävelen ja G-kielihän soi vapaana eli g-sävel, niin siinähän se sointu on perusmuodossaan c-e-g. Eli ala-E-kieli dempataan. Kun vastaavasti ala-E-kieleltä painaa kolmannelta nauhalta g-sävelen soimaan, niin syntyy tuo hirviö. Vastaavasti jos ala-E-kielen jättää soimaan vapaana, olisi sointumerkintä Em(+5). Itse kirjoittaisin C/E. Näitä nyt voi mielessään pyöritellä, miten huvittaa. Samaten sekaannusta aiheuttaa se, että merkintätavat vaihtelevat.
 
Eli reaalisointumerkkejä käytettäessä, joka lienee se yleisin harrastajamusikanttien tapa kirjoittaa nuotteja, tulee tämä eteen. Suosittelen jälleen kerran Tohtori Toonikaa tms. oppikirjaa, jossa selitetään nämä perusteet. Sinällään itse olen selkeän esityksen kannattaja, eli jos biisin harmonia (kutakuinkin bassokulku ja soinnut) pitää kirjoittaa tarkasti nuottiin, niin kirjoitan viivastolle enkä välttämättä käytä reaalisointumerkkejä lainkaan (tai sitten käytän niitä vain selkeyttämään nuottia).
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «