Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sessio-templatet
1
JoKo
18.07.2014 16:29:12 (muokattu 18.07.2014 16:30:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olin tekemässä tyhjää sessio-templatea Logickiin mistä olisi aina hyvä aloittaa hommat kunnes mieleeni juolahti että miksipä en tekisi samalla eri instrumenteille plugari-setit valmiiksi ettei niitä tarvitsisi aina yksitellen latailla. En tarkoita sitä että niissä olisi valmiina vaikkapa jotkut rumpujen geneeriset eq-asetukset vaan että ne olisivat bypass-tilassa ja ainoastaan lähtökohtana soundinmuokkaukselle.
 
Usein tulee laitettua eq jolla siivoan soundin kaikesta ei toivotusta ennen toista eq:ta jolla sitten varsinaisesti miksaan instrumentit soimaan hyvin yhteen. Mietinkin että jos veisi template-homman pitemmälle ja laittaisi siihen siivous-eq:hun ne ongelmataajuudet mahdollisimman paljon valmiiksi?
 
Mulla on suurimman osan aikaa esim. kitaravahvistimet samassa kohdassa huonetta joten huonemoodit ja kaiuttimien taajuusvasteet pysyvät aina samana vaikka kitarat, soundit ja mikrofonit vaihtuvatkin. Onko järkevä idea koittaa mitata kaiuttimesta ja sen paikasta johtuvat resonanssit ja vaimentumat ja soveltaa näitä taajuuksia siivous-eq:n lähtökohdiksi? Miten se kannattaisi tehdä? Vai onko ylipäätään edes järkevää koittaa erottaa näitä omaksi asiakseen ottamatta huomioon kaikkia muitakin soundiin vaikuttavia tekijöitä?
 
Ideana olisi minimoida kaikki rutiinitoimenpiteet jotta jäisi enemmän aikaa musan tekoon ja luovempaan miksaamiseen.
 
cosmob83
18.07.2014 19:16:46 (muokattu 18.07.2014 19:17:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä nyt vain komminttina perustuen omiin kokemuksiin: Kaikensortin templattien ongelmana on ollut mulle vähän siinä, että sitä aluksi laittaa varovasti kamaa niihin templatteihin, sitten sitä alkaa päivitellä ja laittaa vähän spesiaalimpaa prosessointia sekaan. Loppuenlopuksi huomaan vain että kun käytän templateja niin en kauheasti ajattele niiden asetusten ulkopuolelta mitä sinne on tullut laitettua. Toki kyseessä omaa henkistä laiskuuttaa, ja mikäänhän ei estä muuttamasta niitä, mutta tarkoitan vain että ainakin minulla templaten käyttäminen on johtanut siihen että laiskistun. Vaikka myönnän että tuntuu tyhmältä ruuveta joka kerta ne samat eq:t hi/lo pass filttereineen, mutta ainakin tulee kuunneltua ja miettiä että mitkä asetukset laittaa ja minnekkin.
 
Edit: Ja siis tiedän kyllä paljon pro-jamppoja jotka käyttävät templateja ja varmasti heillä toimii oikein hyvin. Minulla ei vain toimi.
 
JoKo
18.07.2014 19:37:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelinkin juuri tuon ilmiön välttääkseni tallentaa ne siten että vain ne taajuudet ovat muistissa. Eq:n gainit olisi nollassa joten leikkauksen määrän joutuisi käsin säätämään.
 
Ettei aina joutuisi etsimään sitä ärsyttävää viheltävää tai humisevaa taajuutta uudestaan mutta ei kuitenkaan tulisi ajattelematta laitettua plugareita sinne tänne kuuntelematta eroa alkuperäiseen.
 
ganesha
18.07.2014 22:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhdessä vaiheessa harrastin templateja, mut jotenkin pysyy työskentely freesimpänä kun joutuu lähtemään tyhjältä pöydältä. onhan se aikaa enemmän vievää, mutta templaten kanssa tuli sorruttua väsäämään aika kaavamaisia biisejä: kun instrumentit oli jo "etukäteen" valmiina, biisintekoprosessi alkoi lipsua siihen, että aloitin aina pianolla pimputtelemaan, sit nopeesti bassline, vähän biittejä...ja kas: biisit alkoi kummasti olla vähän turhan samankaltaisia.
 
toki jos tiedän esim. olevan tulossa luomurumpujen nauhoitusta, teen etukäteen raidat ja ryhmät yms. joka nopeuttaa nauhoitustilanteessa flow'ta. sama jos oon lähdössä nauhoittamaan jonnekin himasta veks jonkun muun soittoa, teen vähän alkuvalmisteluja himassa. mut template-hommeli ei oikein istunut omaan biisintekoprosessiin - sitä kun tulee sävellettyä/sovitettua samalla kun nauhoittaa ja biisit elää koko ajan. Pikanäppäinten opettelu jeesaa ihan tarpeeksi.
 
L-studio
18.07.2014 23:23:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse aloitan aina alusta, tämä template ajettelu ei sovi mulle, soundin pitää muuttua, oli sama sessio ym.
Päällepaikkaukseen käytän ottamiani kuvia sessioista (kuvaan aina), että saadaan samansuuntaiset soundit, kukaan ei kumminkaan huomaa eroja.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
kiiski
20.07.2014 21:28:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä voisi olla paikallaan myös kiinnittää huomiota itse äänitysvaiheeseen ja lähtösoundeihin jos tarvetta samojen "ongelmataajuuksien" siivoamiselle on kerta toisensa jälkeen. Tämä siis ilman vittuilua ja pahaa tahtoa :)
 
L-studio
20.07.2014 22:56:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Mun mielestä voisi olla paikallaan myös kiinnittää huomiota itse äänitysvaiheeseen ja lähtösoundeihin jos tarvetta samojen "ongelmataajuuksien" siivoamiselle on kerta toisensa jälkeen. Tämä siis ilman vittuilua ja pahaa tahtoa :)
 
Tämä, suuntaan soittimet, eli esim. rumpalin, kitaristin, kiipparin, basistin studiossani puhaltamaan toistensa ohi, mikityksen kannalta ja samalla että soittajat kuulevat toisensa hyvin, tarpeen vaatiessa kuulokkeilla. Esim 4:2 huoneessa, rumpalin penkki nurkkaan ja setti sen mukaan, tämä auttaa huomattavasti soittamista ja äänittämistä, mikä lienee täällä yleisin huonemuoto.
Studioissa/huoneissa missä on tilaa tämäkin auttaa katkaisemaan moodeja, näin työkseen tekevänä.
 
Elämässä ei ole muuta pakkoa kuin kissat.
JoKo
21.07.2014 13:02:57 (muokattu 21.07.2014 13:03:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kiiski: Mun mielestä voisi olla paikallaan myös kiinnittää huomiota itse äänitysvaiheeseen ja lähtösoundeihin jos tarvetta samojen "ongelmataajuuksien" siivoamiselle on kerta toisensa jälkeen. Tämä siis ilman vittuilua ja pahaa tahtoa :)
 
Tämä on tietysti aivan totta mutta nyt ei ole kyse siitä että se soundi olisi jotenkin alunperin huono tai vääränlainen, päinvastoin. Pyrin aina äänittämään niin valmista matskua kuin mahdollista.
 
"Ongelmataajuuksilla" tarkoitin niitä viheltäviä tai humisevia taajuuksia joita joutuu usein leikkaamaan hyvin kapealla q-arvolla. Nehän voivat tietysti johtua vaikka instrumentista, mutta kai huoneen vaimentumilla ja korostumilla on osansa tässäkin. Tiedättehän että soundi muuttuu sen mukaan kuinka kaukana kaiutin on seinästä jne. Juuri näitä taajuuksia meinasin laittaa valmiiksi siihen eq-presettiin.
 
Tietysti paras tapa olisi etsiä aina parhaimman kuuloinen kohta huoneessa mutta tämä ei aina ole kovin käytännöllistä tai ylipäätään mahdollista.
 
AoA
21.07.2014 23:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ongelmataajuuksilla" tarkoitin niitä viheltäviä tai humisevia taajuuksia joita joutuu usein leikkaamaan hyvin kapealla q-arvolla. Nehän voivat tietysti johtua vaikka instrumentista, mutta kai huoneen vaimentumilla ja korostumilla on osansa tässäkin. Tiedättehän että soundi muuttuu sen mukaan kuinka kaukana kaiutin on seinästä jne. Juuri näitä taajuuksia meinasin laittaa valmiiksi siihen eq-presettiin.
 
Jos näin tahtoo tehdä niin ei siinä mitään. Joskus vaan sellainen joku humiseva tms. huono taajuus voi tuoda jonkinlaista hyvää pöhinää esim. soundia kompressoidessa niin jos kaikki nämä heti alussa lähtökohtaisesti leikkaa pois niin saattaa jäädä jotakin kuulematta. On itellä tapana aloittaa aina joka miksaus alusta, vaikka oliskin samassa paikassa ja samalle levylle äänitettyjä. Onhan kuitenkin monesti ihan eri biisi kyseessä mikä menee eri sävelestä ja eri tempolla. Jotenkin se miksaaminen sitten tuntuu johdonmukaiselta alusta asti ja tekee perusteltuja ratkaisuja, eikä edes muista mitä on toisessa sessiossa tehnyt. Pidän siitä ajatuksesta että spontaanisuus säilyy. TOKI riippuu tilanteesta ja projektista, mutta jotenkin huomaamatta tuo asetusten kopiointi jäänyt kokonaan pois, vaikka en sitä kyllä koskaan muistaakseni oo tainnut tehdäkään..
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «