Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Playback, Singback vai Live
1
Kipander
16.07.2014 08:20:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://backstage.custom-sounds.com/ … ack-fanien-palvelua-vai-huijaamista
 
sustain65
16.07.2014 09:24:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista luettavaa taas!
 
Palautteena pieni ihmettely/kritiikki: "Itsetietoiselle artistille ei ole olemassa pahempaa kirosanaa kuin playback. Sana liittyy voimallisesti popartisteihin ja muihin ei-aitoihin esiintyjiin."
 
Ei kai tuossa ole tarkoitus väittää että kaikki popartistit olisivat ei-aitoja (epäaitoja)?
 
miksaajasetä
16.07.2014 09:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista luettavaa tosiaan.
 
Minulla on kuitenkin se käsitys, että alunperin (ns. vanhoina, hyvinä aikoina) levyjen tarkoitus oli promotoida kiertueita, ja jossain vaiheessa tämä sitten kääntyi päälaelleen.
 
Niq
16.07.2014 14:24:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärrettävää, jos joku yhden biisin telkkariveto tai esimerkiksi elämä lapselle ja muut vastaavat. Ei voi edes odottaa tuollaisen olevan aina 100% liveä. Mutta kuten mainittu, valmiiks äänitetty "live-versio" ei varmaan ois mikään huono asia sekään. Sitä en ymmärrä että maan "huippuartistit" vetää 10000 ihmisen edessä kokonaisia festarikeikkoja playbackinä. Esimerkiksi Himoksessa juhannuksena vain joka toisella artistilla oli bändi mukana ja suurin osa räppiakteista, kuten Petri Nygård veti täysin playbackina, että räpit ja laulutkin tuli selvästi nauhalta. Mun mielestä vähän pelletouhua, vaan ei kai 10 000 humalaista voi olla väärässä. :/
 
sustain65
16.07.2014 15:28:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Sitä en ymmärrä että maan "huippuartistit" vetää 10000 ihmisen edessä kokonaisia festarikeikkoja playbackinä. Esimerkiksi Himoksessa juhannuksena vain joka toisella artistilla oli bändi mukana ja suurin osa räppiakteista, kuten Petri Nygård veti täysin playbackina, että räpit ja laulutkin tuli selvästi nauhalta. Mun mielestä vähän pelletouhua, vaan ei kai 10 000 humalaista voi olla väärässä. :/
 
Joo, tuollainen on kyllä aivan rimanalitustouhua. Mutta ehkä se on tosiaan sille 10 000 humalaisen joukolle aivan sama?
 
miffe
17.07.2014 04:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Esimerkiksi Himoksessa juhannuksena vain joka toisella artistilla oli bändi mukana ja suurin osa räppiakteista, kuten Petri Nygård veti täysin playbackina, että räpit ja laulutkin tuli selvästi nauhalta.
 
Ja sitten seuraavan kerran näitä väitteitä varten hankit myös todisteet.
 
Näillä kaikilla 90's -teemaisilla festareilla väitteellesi saattaa olla jotain pohjaa osan artisteja kohdalla. Mutta Juhannuksena Himoksella kyseisen lavan keulilla piipahtaneena väitän tilanteen olleen hiukan toisin.
 
entinen turkulainen
nannne
17.07.2014 13:25:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Ja sitten seuraavan kerran näitä väitteitä varten hankit myös todisteet.
 
Näillä kaikilla 90's -teemaisilla festareilla väitteellesi saattaa olla jotain pohjaa osan artisteja kohdalla. Mutta Juhannuksena Himoksella kyseisen lavan keulilla piipahtaneena väitän tilanteen olleen hiukan toisin.

 
En kans ihan heti usko että playbackina tulis petrin teknisen toteutuksen konseptin tietäen.
 
Niq
17.07.2014 14:26:42 (muokattu 17.07.2014 14:29:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Ja sitten seuraavan kerran näitä väitteitä varten hankit myös todisteet.
 
Näillä kaikilla 90's -teemaisilla festareilla väitteellesi saattaa olla jotain pohjaa osan artisteja kohdalla. Mutta Juhannuksena Himoksella kyseisen lavan keulilla piipahtaneena väitän tilanteen olleen hiukan toisin.

 
Olin paikalla perjantaina, jolloin esiintyjinä oli seuraavat artistit:
 
13.45 ...._ _Tuomas Kauhanen
14.30 ...._ Martti Servo & Napander_
15.30 ...._ _Stig
16.30 ...._ Jukka Poika & Sound Explosion Band_
17.30 ...._ _Petri Nygård
18.30 ...._ Viikate_
19.30 ...._ _Ruudolf & Karri Koira & Musta Barbaari
20.30 ...._ Spandex feat. Tami Tamminen_
21.15 ...._ _Cascada (GER)
22.00 ...._ Kaija Koo_
23.15 ...._ _Jenni Vartiainen
00.30 ...._ Eläkeläiset
 
Näistä viidellä artistilla (Tuomas Kauhanen, Stig, Petri Nygård, Rudolf&kumpp., Cascada) en havainnut ainuttakaan instrumenttia lavalla, vaan musat tuli nauhalta. Osalla artisteista oli lavalla DJ mukana, heidän hommikseen jäi playn painaminen, volumen droppailut yleisönhuudatuskohdissa sekä satunnaiset räjähdyssämplejen soitto. En havainnut mitään skrätsäilyhommeleita tai mitään sen hienompia toimia kys. musanpyörittäjiltä, toki voin olla väärässäkin.
 
Ja menen siitä vaikka valalle että ainakin osa lauluista tuli narulta, niin eri saundilla että sen kyllä erottaa. Mitään sen kummoisempia todisteita ei ole kuin omat korvat ja silmät. Enkä nähnyt kyllä Vesku Jokistakaan siellä, mutta äänen kyllä kuulin.
 
Tämä ei ole mikään anti-räp anti-konemusa tms. mielenilmaisu, päinvastoin, kuuntelen kotimaista puhemusiikkia mielelläni, jopa livenä, kunhan se nyt on edes jossain määrin livemeininkiä, eikä vaan että DJ painaa ipadista playta.
 
zouwi
18.07.2014 01:16:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei ole mitään hajua että millaista tavaraa esim. Nygårdilla on taustoillaan mutta useamman kerran olen itse ollut toteuttamassa ratkaisuja missä taustat ovat tulleet joko levyltä, (kirjaimellisesti) ipodista tai joltain siitä välistä. Ei ole kertaakaan tullut vastaan tilannetta että selkeästi tuntuisi "väärältä" tehdä mitä tulikaan tehtyä, jengi tulee katsomaan täsmälleen niitä ihmisiä ketkä johonkin nimeen ovat profiloituneet. Jos tullaan kattomaan Petriä niin ei sillä ole useimmalle sielä yleisössä mitään väliä onko stagella takana Pera ipodin kanssa, DJ-jeejee levareiden ja abletonin kanssa vai radion sinffoniaorkesteri. Joskus festareillakin on pakko vetää esim. teknisistä syistä tai sairastapausten takia täysin playbackina, jos homma rokkaa ja yleisö tykkää niin tehtävä suoritettu, lasku matkaan ja elämä jatkuu.
 
Erityisesti tollasten 90's hittipumppujen kanssa minkään bändin paikalle roudaaminen ei edes ole mahdollista kun alkuperänen jännäsoudinen soitin on joku puoliksi rikkinäinen Moog jota kuitenkin soitteli Mr. MIDI ja rumpukompin takana on Mr. Yamaha. Käytännön kannalta sillä ei ole mitään väliä mistä se nuhanen soundi tulee, ipod/läppäri/whatever on vaan paljon helpompi toteuttaa käytännössä ja niihin saa varaosia. Yleisöä tollaset hifistelyt kiinnostaa vielä vähemmän, porukka on kuitenkin paikalla koska ne haluu nähdä sen Yhden-hitin-ihmeen laulavan sen ainoan hittinsä. Jotain akkari/soolo/komppikitaroita on joskus viritelty taustanauhojen päälle, hyvin sekin on toiminut. Ulkomailta tulevat porukat eivät koskaan ole jaksaneet mitään tuollaisia roudailla lentokoneissa.
 
Youtubesta on joskus tullut naureskeltua videoille mitkä menee jo härskin puolelle, ainakin toistaiseksi tuntuu että täälläpäin ovat artistit osanneet pitää järjen mukana meiningissä.
 
Esp
18.07.2014 01:18:44
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Ja menen siitä vaikka valalle että ainakin osa lauluista tuli narulta, niin eri saundilla että sen kyllä erottaa.
 
Niq: Esimerkiksi Himoksessa juhannuksena vain joka toisella artistilla oli bändi mukana ja suurin osa räppiakteista, kuten Petri Nygård veti täysin playbackina, että räpit ja laulutkin tuli selvästi nauhalta. Mun mielestä vähän pelletouhua, vaan ei kai 10 000 humalaista voi olla väärässä. :/
 
Nygårdilla tulee taustat nauhalta ja osa lauluista. Räpit ainakin mitä itse seurasin mikserin vieressä toisilla festareilla tuli kyllä ihan Petrin ja sen toisen kaverin suusta. Himoksella en ollut paikalla, mutta miksi ihmeessä siellä olisi ollut toisin, jos ei sitten ollut jokin sairastapaus tms. jota vähän epäilen.
 
Mulle tullaan miltei joka keikalla kertomaan miten törkeää on, että eräs miksaamani artisti vetää playbackina kokonaan ja kaikki laulutkin tulevat nauhalta. En enää jaksa oikeastaan edes kommentoida siihen mitään. Kyseisellä artistilla tulevat synat ja osa taustalauluista nauhalta. Jos kommentoin jotain niin vastaus on yleensä "ei kukaan voi laulaa noin livenä ja noin erilaisilla soundeilla!"... ei varmaan niin.
 
Produktioita on erilaisia, joihinkin taustanauhat sopivat, toisissa ne ovat tarpeettomat. Tämä on kuitenkin artistin oma esteettinen ratkaisu, jolle on (ainakin jos kyseessä on kokeneempi artisti) varmasti hyvät perustelut. En minä ainakaan jaksaisi huvikseni taustanauhojen kanssa väkertää, jos en kokisi niitä tarpeelliseksi esitykselle. Musiikkityylejä on myös erilaisia ja toisen estetiikka ei välttämättä istu heittämällä toiseen.
 
Tietysti on vielä nämä aika, resurssi, tila kysymykset yms. Olisihan se siistiä vetää ison kokoonpanon kanssa, mutta tämän suurimpaan osaan tämän maan keikkapaikoista ei mahtuisi fyysisesti...
 
Täh?!?
miffe
18.07.2014 02:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Näistä viidellä artistilla (Tuomas Kauhanen, Stig, Petri Nygård, Rudolf&kumpp., Cascada) en havainnut ainuttakaan instrumenttia lavalla, vaan musat tuli nauhalta. Osalla artisteista oli lavalla DJ mukana, heidän hommikseen jäi playn painaminen, volumen droppailut yleisönhuudatuskohdissa sekä satunnaiset räjähdyssämplejen soitto. En havainnut mitään skrätsäilyhommeleita tai mitään sen hienompia toimia kys. musanpyörittäjiltä, toki voin olla väärässäkin.
 
No, nauha on vähän vanhentunut termi. Stigin taustat tulevat ihan USB-tikulta, kun ovat kahdestaan Peran (DJPP) tai Monnin (SuperJanne) kanssa.
 
Kauhasen taustat tehdään Serato Scratchin kanssa (SL tonnikakssataset käytössä) samoin kuin KK ja Ruudolf.
 
Ja menen siitä vaikka valalle että ainakin osa lauluista tuli narulta, niin eri saundilla että sen kyllä erottaa. Mitään sen kummoisempia todisteita ei ole kuin omat korvat ja silmät. Enkä nähnyt kyllä Vesku Jokistakaan siellä, mutta äänen kyllä kuulin.
 
Tokihan siellä taustoja, köörejä sekä tuolauksia on ja eri biisien fiittaajia myös. Vai olisiko meidän pitänyt raahata lavalle myös Meiju, Kaija, Teflonit, Tamu ja Pähkinä? Kauhasen setissä kuulit varmasti mm. Redramaa ja Väinöä.
 
Et sitten käynyt katsomassa Spandexin keikkaa. Siellä oli Tami lavalla, mutta hänen osuuksiaan ei tosiaan vedetty livenä. Tämän räppilavan jokaisen kapula kourassa olleen osuus tuli takuulla livenä. Tai, no ainakin kaikkien mun näkemien ja tuntemien osalta.
 
Tämä ei ole mikään anti-räp anti-konemusa tms. mielenilmaisu, päinvastoin, kuuntelen kotimaista puhemusiikkia mielelläni, jopa livenä, kunhan se nyt on edes jossain määrin livemeininkiä, eikä vaan että DJ painaa ipadista playta.
 
Sä nyt jäit housut kintuissa kiinni esittämässä paikkansa pitämättömiä väitteitä. Ei tarvi ottaa hernettä nenään. Jotkut näistä lavalla olleista tyypeistä osaa vetää ihan oikeasti hyvin.
 
entinen turkulainen
Niq
18.07.2014 10:20:51 (muokattu 18.07.2014 10:21:23)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Sä nyt jäit housut kintuissa kiinni esittämässä paikkansa pitämättömiä väitteitä. Ei tarvi ottaa hernettä nenään. Jotkut näistä lavalla olleista tyypeistä osaa vetää ihan oikeasti hyvin.
 
Tulin ehkä väärinymmärretyksi; En kritisoinut artistien tapaa suorittaa omaa laulu-räppiosuuttaan, vaan enemmänkin sitä kunnianhimottomuutta joka saa artistin vetämään settinsä 10000 ihmisen edessä ns. karaokena. Mun mielestä ei mikään oo niin noloa kun se, että vedetään volat nollaan yleisön huudatukseen ja sit volat takas eikä se koskaan tuu takas silleen tasan ykköselle *pam*.
 
Luulis noista keikoista sen verran nettoavan että ois varaa palkata bändi tai edes joku luunkova deejii joka osaa käyttää sämplereitä/luuppereita sun muita vermeitä niin että homma tulis edes jossain määrin "livenä". Ja olen tosiaan vuosien mittaan diggaillut montaakin räppikeikkaa. Jopa Cheek, jota muuten en voi sietääkään, oli kohtuullisen hyvä joskus takavuosina, kun sillä oli bändi soittamassa.
 
En siis epäile etteikö Nygård osaisi räpätä tai Stigi laulaa. Mutta jos kantribändi pitää laittaa tikulta soimaan kymmenelle tuhannelle ihmiselle, niin onhan se vähän jotenkin noloa. En mä itse ainakaan vois seisoa tollasen takana.
 
Ja edelleen, ymmärrän kyllä telkkarivedot sun muut, joissa live on mahdotonta toteuttaa, ei siinä mitn.
 
jorma666
18.07.2014 11:00:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eräs talviurheilussakin menestynyt henkilö sentään vetelee niin, että levyversio soimaan johon koko bändi soittaa päälle (rummut, basso, kitara, en muista oliko myös koskettimet) mutta tämän olympiakullistaan ylpeän artistin laulu tulee ainoastaan "nauhalta" (tai miffelle tiedoksi että saattaa olla myös ipod, cd tai usb-tikku). Itsellä ollu hieman vaikeuksia saada laulu kuulumaan bändin soiton yli toisinaan. Mutta meininki on ollu ihan älytön ja yleisö pähkinöinä.
 
we call it music - they call the cops
miffe
18.07.2014 11:07:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: Eräs talviurheilussakin menestynyt henkilö sentään vetelee niin, että levyversio soimaan johon koko bändi soittaa päälle (rummut, basso, kitara, en muista oliko myös koskettimet) mutta tämän olympiakullistaan ylpeän artistin laulu tulee ainoastaan "nauhalta" (tai miffelle tiedoksi että saattaa olla myös ipod, cd tai usb-tikku). Itsellä ollu hieman vaikeuksia saada laulu kuulumaan bändin soiton yli toisinaan. Mutta meininki on ollu ihan älytön ja yleisö pähkinöinä.
 
Juhannuksena 2011 hoidin tämän spektaakkelin, ja silloin oli dr+gt+key, taustat _ilman_ lauluja, ja stara "lauloi" sen minkä pomppimiselta kykeni. Enemmänkin lauluosuuksia hoiti kiipparisti.
 
entinen turkulainen
jorma666
18.07.2014 15:18:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Juhannuksena 2011 hoidin tämän spektaakkelin, ja silloin oli dr+gt+key, taustat _ilman_ lauluja, ja stara "lauloi" sen minkä pomppimiselta kykeni. Enemmänkin lauluosuuksia hoiti kiipparisti.
 
Tuo on varmaankin ollu joku poikkeuskeikka. Oon tehny ko. touhun muutamaankin kertaan ennen ja jälkeen vuoden 2011, bändin kokoonpano on muuttunu mutta ryhmän "taiteellinen johtaja" on joka kerta painottanut, että biisin alkaessa laulukanava kiinni. Vaikka ihan kelpo karaoke-tasoa se laulu on mun mielestä ollu, ei mua haittais vaikka laulut tuliskin livenä. Tuskin yleisöstä kovin moni muukaan on paikalle saapunu musiikkia kuuntelemaan.
 
we call it music - they call the cops
Pauli Lappalainen
18.07.2014 16:52:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita ollut kautta aikojen, kelanauhoja, C-kasetteja , CD-levyjä, minidiskejä, ADAT-nauhoja, kovalevytallentimia jne.
 
Kulujen minimointi ja tulojen maksimointi on suurin innoittaja moiselle touhulle.
 
Ei monikaan esim 90-luvun juttu olisi järkevää taustabändiä elättänyt vaikka halua olisi ollutkin.
 
Timi
18.07.2014 20:58:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Onhan noita ollut kautta aikojen, kelanauhoja, C-kasetteja , CD-levyjä, minidiskejä, ADAT-nauhoja, kovalevytallentimia jne.
 
Kulujen minimointi ja tulojen maksimointi on suurin innoittaja moiselle touhulle.
 
Ei monikaan esim 90-luvun juttu olisi järkevää taustabändiä elättänyt vaikka halua olisi ollutkin.

 
Jep!Astu laivaan viikkariin tai siljaan.Tai muihin,joissa showbändi esiintyy.Tai joku Abba sun muu plagiaatti esiintyy ja vaikka soittajia näyttäis olevan lauteilla.Ns narulta taustat tulee,Jopa myös Bändien tukena.Näin se vain menee ja en ole pahoillani.Yleisö viihtyy!
 
Vaikea.Mutta varma!
Roadari
19.07.2014 03:19:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jokunen vuosi sitten olin miksaamassa pienehkön maalaispitäjän kesäfestareita (kaljateltta ja pomppulinna osastoa). Yksi esiintyjistä oli rap duo, joku jörö ja dilleville, en muista. Kun heidän kamojaan pystytettiin kiinnitin huomioni deejiin hienoihin Technicsin levareihin. Sanoin että "saattaa olla hivenen hankalaa saada neula pysymään urassa kun stage heiluu kun hullun mulkku jo pelkästä raskaasta hengityksestä". Tähän minua opastettiin että "ei se mitään, musa tulee suoraan macistä!"
Kovasti niitä levareita piti kuitenkin säätää ja räplätä koko keikan ajan...
Mene ja tiedä
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
nannne
19.07.2014 12:49:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roadari: Jokunen vuosi sitten olin miksaamassa pienehkön maalaispitäjän kesäfestareita (kaljateltta ja pomppulinna osastoa). Yksi esiintyjistä oli rap duo, joku jörö ja dilleville, en muista. Kun heidän kamojaan pystytettiin kiinnitin huomioni deejiin hienoihin Technicsin levareihin. Sanoin että "saattaa olla hivenen hankalaa saada neula pysymään urassa kun stage heiluu kun hullun mulkku jo pelkästä raskaasta hengityksestä". Tähän minua opastettiin että "ei se mitään, musa tulee suoraan macistä!"
Kovasti niitä levareita piti kuitenkin säätää ja räplätä koko keikan ajan...
Mene ja tiedä

 
Oisko sillä ollu jokku aikakoodihäsmäkät?
 
miffe
20.07.2014 04:26:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vhaivala: ryhmän "taiteellinen johtaja" on joka kerta painottanut, että biisin alkaessa laulukanava kiinni. Vaikka ihan kelpo karaoke-tasoa se laulu on mun mielestä ollu, ei mua haittais vaikka laulut tuliskin livenä.
 
Mulle annettiin L+R ja monnariryhmät, miksaus lavalta.
 
Taustassa oli jotain lauluosuuksia (kertsien stemmoja, tuplauksia jne.), mutta päämelodia oli totaalisen kateissa. Liidilangaton oli auki jatkuvasti, koska se splitattiin myös suoraa miksausta varten (raavin kyllä päätäni siinä kohtaa kun sotasuunnitelmaa tehtiin). Osa rumpukanavistakin tuli mulle suoraan.
 
Idea taisi olla jotakuinkin se, että heiltä tuli monnariryhmät, joissa se kapula on mukana, L+R ilman kapulaa, ja mun täytyi sitten tarpeen mukaan sotkea se "laulu" sekä ylijäämärumpukanavat saliääneen.
 
Kertsit toimi hyvin, mutta...no ne säkeistöt nyt olivat yenimmäkseen leisön varassa.
 
Tuskin yleisöstä kovin moni muukaan on paikalle saapunu musiikkia kuuntelemaan.
 
Tässä mun tapauksessa mestoilla oli pari ihan oikeaakin orkesteria.
 
entinen turkulainen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «