Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ulkotila ja luontoäänien nauhoittaminen sekä välineistö
1
JE
13.07.2014 17:10:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisi tarkoitus nauhoitella tulevaa peliämme varten äänitehosteita luonnossa. Tähän siis sisältyy esim. kulkeminen luonnossa, metsän äänet ja meren kohina, yleisesti siis myös ambient. Olin tossa kolme päivää mökillä äänittelemässä ja kamasta tuli kelvollista, mutta huomasin et ei toi shure ja zoomin sisäiset mikit hirveesti pysty poimimaan tollasta ambienttiääntä, et lähinnä ne toimii lähimikityksessä kuten poimien oven avaamista ja sulkemista.
 
Kyllä mulla tietotaitoa löytyy perusäänittämisestä, kuten soittimien ja sisätilan mikityksestä. Mutta ongelmana on, etten tiedä minkätyylistä mikrofonia pitäisi tuonne luontoon ostaa ja minkälaisia tekniikoita siellä käytetään? Onko joku hyperherkkä konkka paras valinta, kapealla suuntakuviolla?
 
Eräs ongelma kanssa minkä huomasin, miten poimia tuulta ilman että se vetää mikin ihan tukkoon ja miten saada se kuulostamaan luonnolliselta?
 
Kiitoksia etukäteen!
 
Henri Henri Olavi
13.07.2014 22:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JE: Onko joku hyperherkkä konkka paras valinta, kapealla suuntakuviolla?
 
Kyllä mä lähtisin samoin äänittämään kuin vaikka leffoissa, eli ihan perus stereomikitys. Joku konkkapari XY:llä, pikku-AB:lla tai isommalla AB:lla. Tai joku muu. Mä oon leffoihin ottanut yleensä just Xy:llä tai AB:lla. Ei ole välttis tarvetta kapealle suuntakuviolle, kun ei siihen haeta mitään pointtaavaa. Perus herttaa tai palloa.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
washburn
14.07.2014 15:30:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luontoäänet on kivoja. En tiedä nyt tietenkään tarkalleen, millasta äänimaisemaa olette hakemassa, mutta jos teette efektejä/foley juttuja, niin realismilla ei sitten pääse kovin pitkälle.
 
Live long and Prosper
anapena
14.07.2014 20:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos katsotaan vaikka Thomannin Mikrofonit videokäyttöön-osastoa, niin esimerkiksi jotain sieltä. Hinnat alkavat 40 eurosta ylöspäin, ja jos ruvetaan pro-meininkiin koko ketjussa, niin ylärajaa on vaikeaa nähdä. Kokemukseni mukaan halpojen tallentimien mikkiliitännät ja etuasteet eivät tarjoa parempaa äänenlaatua kuin niiden sisäiset mikit. Tarkoitan nyt näitä pikkuplugiliitäntöjä.
Rödellä on aika näpsäkkää mikkiä tarjolla kohtuuhintaan. Sekä niitä tuulisuojia ja tuuheita karvoja, joita ilman on vaikeaa pärjätä ulkona. Zeppeliinit jousitetuilla mikin ripustuksilla ja kahvoilla ovat yleensä hyviä. Kaulassa roikotettava kenttämikserikin on joskus kätevä. Ja sadesuojat, goretexit, vaelluskengät, eväät jne...ja jos on tarkoitus kävellä/liikkua ja äänittää samalla, niin vaatteetkaan ei sais kahista!
 
Istu ja pala!
Hanok
18.07.2014 12:07:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt osaa mitään tiettyä laitetta suositella, mutta mahdollisimman kohinattomat etuasteet ja mikitkin kannattaa ottaa. Luontoäänien äänityksessä tarvitaan melko runsaasti gainia, joten kohinat voivat nousta ongelmaksi.
 
anapena
18.07.2014 13:23:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: En nyt osaa mitään tiettyä laitetta suositella, mutta mahdollisimman kohinattomat etuasteet ja mikitkin kannattaa ottaa. Luontoäänien äänityksessä tarvitaan melko runsaasti gainia, joten kohinat voivat nousta ongelmaksi.
 
Just näin. Viime talvena yhtenä yönä käväisin rannassa äänittelemässä järven jäätymistä Sonyn HiMDllä ja Sennheiserin stereomikillä. Ihan jäätävää paskaa:)
Kaveri kytki Röden patterihaulikon Zoomin halpaan tallentimeen. Ei pärjännyt Zoomin omille mikeille.
Takuuvarmasti laadukas setti maksaa monta tonnia, ei sellaista huvikseen viitsi hankkia. Sellaisella setillä pitäisi tehdä oikeita laskutettavia töitä. Toki tästä välimaastosta löytyy monenlaista settiä, jollainen on todennäköisesti hakusessa tässä kohtaa?
 
Istu ja pala!
Pauli Lappalainen
18.07.2014 14:04:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Luontoäänet on kivoja. En tiedä nyt tietenkään tarkalleen, millasta äänimaisemaa olette hakemassa, mutta jos teette efektejä/foley juttuja, niin realismilla ei sitten pääse kovin pitkälle.
 
Samaa mieltä tuosta realismijutusta.
Luonnossa mahtavaltakin kuulostava tapahtuma äänitettynä ja vaikkapa videoon liitettynä on aika haikeaa.
 
Tehostetta joutuu lisäämään aikalailla.
 
JE
04.09.2014 22:35:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista! Tää realismijuttu on tosiaan hyvä pitää mielessä. Toisaalta tätä komepensoi helposti, kun tulee blendattua paria tai useampia ääniä.
 
anapena: Kokemukseni mukaan halpojen tallentimien mikkiliitännät ja etuasteet eivät tarjoa parempaa äänenlaatua kuin niiden sisäiset mikit. Tarkoitan nyt näitä pikkuplugiliitäntöjä.
 
Tästä tuli mieleen, että huomasin monen nauhoittavan Zoomin H2N:llä erilaisia foley/sfx-ääniä ja ne kuulostivat suhteellisen laadukkailta. Miettisin, jos tämä toimisi ihan tällaisenaan alkuun ja ei tarvisi erillistä mikkiä ostaa. (Sopii budjettiinkin). Onko kellä kokemusta kyseistä nauhurista?
 
http://www.thomann.de/fi/zoom_h2n.htm
 
tuquoque
05.09.2014 13:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä äänittelin tuollaisella Zoomilla pari kuukautta New Yorkissa kaikenlaista. Hauska vehje ja luulisinpa että laatu on pelien äänimaailman luomiseen varsin riittävä. Sillä äänittää tarvittaessa jopa nelikanavaista, jollaista itse tein paljon. Jälkituotannossa kun kuuntelin neljän kaiuttimen läpi ja laitoin silmät kiinni oli ihan kuin olisi palannut nörkkilän kaduille. Hinta-laatusuhde on kyllä hyvä. Myssyn se tarvitsee tuulisella säällä toki.
 
m.
Karwin
21.01.2016 16:16:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen sivupolku ulkoäänittämiseen:
Äänittelen sillointällöin Olympus LS-12:lla pitkiä luontoäänityksiä tutkimuskäyttöön (ns. äänikatiska). Äänen laadulla ei ole suurta merkitystä kunhan suunnilleen sama kuuluu, mikä omin korvinkin paikalla ollessa. Viime viikkojen vanhan-hyvän-ajan pakkasissa olen koetellut laitteen rajoja. Tuoteselosteen mukaan laitteen käyttölämpötila on 0-42 astetta ja patterinkesto parhaimmillaan 50 tuntia. Toissapäivänä laitoin ulos äänittämään ja tallensi yli 31 tuntia 18-23 miinusasteessa. Tammikuun toisella viikolla 26-29 miinusasteessa 11 tuntia. Sisukasta tämä nykytekniikka.
 
Elämä on nakki.
JE
21.01.2016 19:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karwin: Mielenkiintoinen sivupolku ulkoäänittämiseen:
Äänittelen sillointällöin Olympus LS-12:lla pitkiä luontoäänityksiä tutkimuskäyttöön (ns. äänikatiska). Äänen laadulla ei ole suurta merkitystä kunhan suunnilleen sama kuuluu, mikä omin korvinkin paikalla ollessa. Viime viikkojen vanhan-hyvän-ajan pakkasissa olen koetellut laitteen rajoja. Tuoteselosteen mukaan laitteen käyttölämpötila on 0-42 astetta ja patterinkesto parhaimmillaan 50 tuntia. Toissapäivänä laitoin ulos äänittämään ja tallensi yli 31 tuntia 18-23 miinusasteessa. Tammikuun toisella viikolla 26-29 miinusasteessa 11 tuntia. Sisukasta tämä nykytekniikka.

 
Mielenkiintoista! Olen erittäin yllättynyt tuosta patterien kestosta noissa pakkasolosuhteissa. Tuota Olympusta olen tässä miettinyt Sonyn ohella, jos ostaisi hamassa tulevaisuudessa.
 
Mullahan siis kävi niin, että varkaat veivät toimistoltamme tuon Zoom H2n -nauhurin, mikserin, läppärin ja mikrofonin. Sen jälkeen päädyin ostamaan itselleni Rolandin Duo Capturen, jolla pystyy nauhoittamaan suoraan iPadille. En päässyt ihan samoihin kestoihin noissa pakkasissa :D Roland lupaa phantom-virran ollessa päällä noin puolitoistatuntia kestoa normiolosuhteissa...Laite kesti noin 15 minuuttia kun oli hörpännyt jo kaiken virran itsestään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «