Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5138 139 140 141 142
LaMotta
19.06.2014 18:23:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Koska tästä kitaramallista aloitetaan uusi tynkäaihe samojen kysymysten tiimoilta muutaman päivän välein, keskitettäköön ne kaikki tähän.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Don Felder
19.06.2014 18:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tämä ketju poikkeaa niistä muista?
 
En juo alkoholia uskonnon takia vaan aivan muun syyn takia.
LaMotta
19.06.2014 19:27:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Don Felder: Miten tämä ketju poikkeaa niistä muista?
 
Kyllä kai tuollainen kitaroiden mediaani ansaitsee omalla nimellään olevan ketjun? Vai?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
13.07.2014 23:04:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Kyllä kai tuollainen kitaroiden mediaani ansaitsee omalla nimellään olevan ketjun? Vai?
 
No se just, jos joku.
 
Tuossa nyt vähän soitellut japanilaisella Fenderin stratolla ja American Vintage '62:lla (jonka kaula on melko identtinen Tokain straton kanssa). Yllättävän vähän kaulan profiili ja radius tuntuu vaikuttavan. AVRIssa 7, 25" ja japsissa (ilmeisesti) 9,5". Samoin japsin kaulaprofiili on huomattavasti paksumpi kuin AVRIn tai Tokain. Mutta samat jutut noilla soittelee, ei se ero nyt mitenkään radikaali ole. Toki tuo 9,5" on ehdoton yläraja radiukselle, isompaa ei stratossa voi olla. AVRIn/Tokain kaula on suosikki, mutta se voi olla myös tottumiskysymys...
 
Hassua, miten olen jostain syystä aina luullut, että tuossa Tokaissa radius on 9,5". En muista, mistä tuo väärinkäsitys on tullut, mutta oikeasti se on kaiketi 7,25". Varmaan osittain myös legendoista, joiden mukaan 7,25 pitää olla kielet korkealla, että voi pendailla kunnolla ym. "kauhutarinoista". Omassa Toksussa on kielet välillä todella alhaalla ja välillä vähän ylempänä, mutta koskaan ei ole mitään ongelmia ollut pendailujen kanssa, joten myyttiä lienee nuo jutut...
 
- Thunder will never die!
antnis
14.07.2014 00:07:53 (muokattu 14.07.2014 00:08:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän ne demppautuu bendeissä seiskaradiuksella ihan iisisti eikä ole edes kitarasta kiinni. Jos mä laitan kielet niin alas kuin haluaisin niin tuntuu 16 radiuksellakin välillä hiukan kuoleentuvan jos oikeen kieltä räimäsee bendattuna...ja etenkään tuollaista alle 2mm actionia jota käytän (12. nauhalla) ei saa ongelmitta vintageradiuksella, ei varmaan ees ysillä.
 
Gabe
14.07.2014 00:41:55 (muokattu 14.07.2014 00:43:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Kyllähän ne demppautuu bendeissä seiskaradiuksella ihan iisisti eikä ole edes kitarasta kiinni. Jos mä laitan kielet niin alas kuin haluaisin niin tuntuu 16 radiuksellakin välillä hiukan kuoleentuvan jos oikeen kieltä räimäsee bendattuna...ja etenkään tuollaista alle 2mm actionia jota käytän (12. nauhalla) ei saa ongelmitta vintageradiuksella, ei varmaan ees ysillä.
 
Minulla on Stratossani kielten korkeus tällä hetkellä: 1,4 - 1,8 mm (e-E), kielinä D`Addario ProSteels 009-042. Kitara on Fender Custom Shop '60 Stratocaster jossa radius on 7, 25", eivätkä kielet kyllä särise yhtään kovemmallakaan kädellä soitettaessa eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Aiemmissa MIJ Tokaissani joissa oli seiskaradius piti kielet säätää hiukan korkeammalle tai sietää pientä särinää ja kuoleentumista bendatessa, eli ainakin minun kohdallani se oli kyllä vähän kitarastakin kiinni.
Yallup
14.07.2014 09:01:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitenkähän tämä? Aika edullinen kun katsoo speksejä ja on juhlamalli muutenkin. Nitrolakat, kultaosat ja laukkukin mukana. Medaljonki lavassa ja juhlavuoden neckplate. Hieno, vaikka meksikaani.
 
http://www.thomann.de/fi/fender_60th_anni_classic_player_strat.htm
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
73nd3r
14.07.2014 12:13:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sillä, että se on meksikaani, ei mummiälestä juuri ole väliä - paitsi jos on pakko saada 22 nauhaa.
Anniversarymalleissa maksetaan niistä lätkistä ja joskus tulevista arvonnousun odotuksista, soitannollisesti erot ovat äärimmäisen pienet.
Tuosta linkittämästäsi pitäis päästä tyypittämään onko nuo "american vintage strat single coil" mikit hintaeron verran paremmat, ja mikä on viimeistelyn taso.
Laukun hinta tietty kantsii ottaa huomioon verratessa. Ja ihan se tykkääkö tuosta tuon summan verran.
 
Noihin radius/bend/choke-juttuihin tuon esimerkkinä Roy Buchananin.
Venytti ehkä kaikkien aikojen hienoiten, eikä ongelmia bendata 7.25" kaulalla.
Perusideana oli korkeampi action (ilmeisesti myös RB sai tällä soundia mieleisekseen) ja sen kompensoimiseksi (sen ajan mittakaavassa) ohuemmat kielet.
Soundissa vahvistin täysillä ja lavan taakse suunnattuna, volasäädöt kitarasta, feedbäkkiä siirtymällä vahvistimen etupuolelle.
 
Myrkky Nuoli
14.07.2014 12:15:14 (muokattu 14.07.2014 12:23:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Mitenkähän tämä? Aika edullinen kun katsoo speksejä ja on juhlamalli muutenkin. Nitrolakat, kultaosat ja laukkukin mukana. Medaljonki lavassa ja juhlavuoden neckplate. Hieno, vaikka meksikaani.
 
http://www.thomann.de/fi/fender_60th_anni_classic_player_strat.htm

 
Mulla on tuo. Satula aika kelvoton scheisse niinku kaikissa tämän hintaluokan Fendereissä, mutta muuten oon tykännyt erittäin paljon. Nauhatyön laatu yllätti ja ei vaatinut kovinkaan kummoista setuppia musakaupan jäljiltä. Two-point tallasta oon vakuuttunut. Jos satula on kondiksessa niin tuo pysyy erinomaisesti vireessä kovassakin kurituksessa. Lukkovirittimiä pidän turhuutena, mutta kun ne näyttävät erehdyttävästi vintage klusoneilta niin ei ne mua häiritse. En oo tuommosia koneita aiemmin nähnyt, jännä systeemi.
 
73nd3r: Anniversarymalleissa maksetaan niistä lätkistä ja joskus tulevista arvonnousun odotuksista, soitannollisesti erot ovat äärimmäisen pienet.
 
Juu, ei mitään päätä huimaavaa. 57/62:t on erinomaiset mikit ja monen mielestä Fenderin parasta osastoa. Nitrolakkaus nostaa hintaa ja muuttaa fiilistä aika merkittävästi.
 
When in doubt, lower your expectations.
Yallup
14.07.2014 14:00:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Mulla on tuo. Satula aika kelvoton scheisse niinku kaikissa tämän hintaluokan Fendereissä, mutta muuten oon tykännyt erittäin paljon. Nauhatyön laatu yllätti ja ei vaatinut kovinkaan kummoista setuppia musakaupan jäljiltä. Two-point tallasta oon vakuuttunut. Jos satula on kondiksessa niin tuo pysyy erinomaisesti vireessä kovassakin kurituksessa. Lukkovirittimiä pidän turhuutena, mutta kun ne näyttävät erehdyttävästi vintage klusoneilta niin ei ne mua häiritse. En oo tuommosia koneita aiemmin nähnyt, jännä systeemi.
 

 
Juu, ei mitään päätä huimaavaa. 57/62:t on erinomaiset mikit ja monen mielestä Fenderin parasta osastoa. Nitrolakkaus nostaa hintaa ja muuttaa fiilistä aika merkittävästi.

 
Mites se on, en ole nitrolakattua Stratoa pidellyt. Onko siinä "Gibsonintuoksu", vai aivan oma? Olen siinä uskossa, että se lakka on vain pintaa ja alla on sama polyuretaani kuin normivehkeissä. Mitä ainetta se plekusuoja on?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Myrkky Nuoli
14.07.2014 14:22:01 (muokattu 14.07.2014 14:23:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Mites se on, en ole nitrolakattua Stratoa pidellyt. Onko siinä "Gibsonintuoksu", vai aivan oma? Olen siinä uskossa, että se lakka on vain pintaa ja alla on sama polyuretaani kuin normivehkeissä. Mitä ainetta se plekusuoja on?
 
Hyvin mahollisesti on polyt alla ja fiilisnitro päällä. Tuntuu tietysti ihan erilaiselta kädessä. Ei saa Gibsonia kyllä fiiliksestä mitenkään päin. Joitakin ahdistaa se kun nitro saattaa tuntua tahmealta jos kädet hikoilee ja lämpenee paljon. Mulla ei oo sitä ongelmaa koskaan ollut. Plekusuoja on anodisoitua metallia.
 
When in doubt, lower your expectations.
Yallup
14.07.2014 15:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Hyvin mahollisesti on polyt alla ja fiilisnitro päällä. Tuntuu tietysti ihan erilaiselta kädessä. Ei saa Gibsonia kyllä fiiliksestä mitenkään päin. Joitakin ahdistaa se kun nitro saattaa tuntua tahmealta jos kädet hikoilee ja lämpenee paljon. Mulla ei oo sitä ongelmaa koskaan ollut. Plekusuoja on anodisoitua metallia.
 
Entäs se tuoksu? Onko Gibsonilla ja Fenderillä erihajuiset nitrolakat?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
Ruutukunkku
14.07.2014 15:25:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtakaas joku oma stratonne (vaahteraisella otelaudalla) mun Ibanezin 12-kieliiseen Artistiin vm 1981. Löytyy torilta.
 
You are number six
Myrkky Nuoli
14.07.2014 15:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yallup: Entäs se tuoksu? Onko Gibsonilla ja Fenderillä erihajuiset nitrolakat?
 
Tuo mun ei aikaan enää tuoksu millekään. Paha sanoo
 
When in doubt, lower your expectations.
hallu
14.07.2014 17:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Hyvin mahollisesti on polyt alla ja fiilisnitro päällä. Tuntuu tietysti ihan erilaiselta kädessä. Ei saa Gibsonia kyllä fiiliksestä mitenkään päin. Joitakin ahdistaa se kun nitro saattaa tuntua tahmealta jos kädet hikoilee ja lämpenee paljon. Mulla ei oo sitä ongelmaa koskaan ollut. Plekusuoja on anodisoitua metallia.
 
Siis eikös tuo nitro polyn päälle ole Fenderillä juurikin se perinteisin mahdollinen Lexan ihan oma innovaatio vastata asiakkaiden toiveisiin nitrolakatusta Fenderistä? Leohan ei vissiin oikein arvostanut nitroa, vai kuinka? voi olla että puhun läpiä päähäni ja mistäpä sitä toisen aatoksista tietää, mutta poly minusta sopii Fenderin ideologiaan paremmin. Gibsonit sitten nitrottuina.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Myrkky Nuoli
14.07.2014 17:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Siis eikös tuo nitro polyn päälle ole Fenderillä juurikin se perinteisin mahdollinen Lexan ihan oma innovaatio vastata asiakkaiden toiveisiin nitrolakatusta Fenderistä? Leohan ei vissiin oikein arvostanut nitroa, vai kuinka? voi olla että puhun läpiä päähäni ja mistäpä sitä toisen aatoksista tietää, mutta poly minusta sopii Fenderin ideologiaan paremmin. Gibsonit sitten nitrottuina.
 
Oikeassa olet. Minun ideologiaani se ei sovi :)
 
When in doubt, lower your expectations.
GuruTim
14.07.2014 18:54:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe:..Kitara on Fender Custom Shop '60 Stratocaster jossa radius on 7, 25", eivätkä kielet kyllä särise yhtään kovemmallakaan kädellä soitettaessa eikä muitakaan ongelmia ole ollut.
 
Aiemmin luulin että '60 stratot on tuollaisia ja '50 tuollaisia jne, mutta kyllähän tuota variaatiota löytyy. Itse en ole koskaan ollut spekseistä kiinnostunut, mutta kysyin huvikseni Fenderiltä tuon omani speksejä. Kyseessä on siis Custom Shop '60 (Custom Classic Series) vuodelta -94. Siinä on kuulemma 9,5" radius ja C-shape. Nauhoista ei asiakaspalvelija tiennyt, mutta ei nuo mielestäni missään nimessä vintage-nauhat ole, nyt kun olen asiaan hieman tutustunut.
 
Olisin odottanut vastauksena 7,25" radiusta ja vintage-nauhoja, koska mun ainakin täytyy säätää kielet hieman korkeammalle kuin jollain muilla kitaroilla. Alempana etenkin paksu-E särähtää kovemmin rokatessa ja bendailu on vaikeampaa. Ja siis ennakko-oletus oli että "vintage-spekseillä" on kai tuollainen skeba tehty.
 
Eipä sillä, onhan tuolla tullut jo joitain vuosia soiteltua, joten korkeisiin kieliin on tottunut ja matalammat tuntuu ärsyttävämmiltä. Eikä tuolla älyttömiä tilutuksia tee mieli edes opetella. Mutta viimeiset puoli vuotta on ollut kyllä Gibson LP-kuume vaihtelun takia...
 
Ehdottomasti ärsyttävin puoli tuossa on kaulan irroitus vähintään pari kertaa vuodessa kaularaudan säätöä varten. Toinen on tästä sekä kielten korkeuksista johtuva ajoittainen vireongelma joillain nauhoilla, jos tulee säädettyä huonosti. Ja sitten ei taas jaksaisi irrotella kaulaa jne...
 
antnis
14.07.2014 20:14:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Minulla on Stratossani kielten korkeus tällä hetkellä: 1,4 - 1,8 mm (e-E), kielinä D`Addario ProSteels 009-042. Kitara on Fender Custom Shop '60 Stratocaster jossa radius on 7, 25", eivätkä kielet kyllä särise yhtään kovemmallakaan kädellä soitettaessa eikä muitakaan ongelmia ole ollut. Aiemmissa MIJ Tokaissani joissa oli seiskaradius piti kielet säätää hiukan korkeammalle tai sietää pientä särinää ja kuoleentumista bendatessa, eli ainakin minun kohdallani se oli kyllä vähän kitarastakin kiinni.
 
Bendaas sillä B-kieleltä vaikka nauhalta 15 2 kokosävelaskelta ja kun kieli on bendattuna niin räimi sitä kunnolla. Eiköhän noilla actioneilla ala hyytyä jo! (Mulla tosin millin tienoilla se mut onkin 10-16 radius)
 
J-P L
14.07.2014 23:36:29 (muokattu 14.07.2014 23:36:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Siis eikös tuo nitro polyn päälle ole Fenderillä juurikin se perinteisin mahdollinen Lexan ihan oma innovaatio vastata asiakkaiden toiveisiin nitrolakatusta Fenderistä? Leohan ei vissiin oikein arvostanut nitroa, vai kuinka? voi olla että puhun läpiä päähäni ja mistäpä sitä toisen aatoksista tietää, mutta poly minusta sopii Fenderin ideologiaan paremmin. Gibsonit sitten nitrottuina.
 
En usko, että nitroselluloosalakan käyttö 50- ja 60-luvuilla olisi johtunut asiakkaiden toiveista. Nitroselluloosamaaleja ja -lakkoja käytettiin tuohon aikaan yleisesti teollisuudessa, eikä nitroselluloosalakkaan tuolloin varmaankaan liitetty samanlaisia mielikuvia laadusta kuin nykyään, kun 50- ja 60-lukujen Fenderit ja Gibsonit ovat arvostettua vintagea. Liekö polyuretaanilakkaa edes käytetty yleisesti vielä 50-luvulla ja 60-luvun alussa? Muistan lukeneeni jostain, että autoteollisuus ryhtyi käyttämään polyuretaanipohjaisia maaleja 60-luvun loppupuolella. Fender ryhtyi käyttämään polyuretaanilakkaa samoihin aikoihin, vuonna 1968.
 
Väitteet nitrolakasta polyn päällä viittannevat vintage-Fendereistä puhuttaessa siihen, että Fender käytti vuodesta 1963 alkaen pohjusteena Fullerplast-nimistä polyestervalmistetta (ei siis polyuretaania) ja jo sitä ennen muita vastaavia aineita. On kuitenkin syytä huomata, että kitaroiden rungot käsiteltiin Fullerplastilla ennen niiden maalausta ja nitroselluloosalakka vedettiin maalin päälle.
 
Kattava tietopaketti Fenderin kitaroiden pintakäsittelystä 50- ja 60-luvuilla: http://home.provide.net/~cfh/fenderc.html
 
hallu
14.07.2014 23:45:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J-P L: En usko, että nitroselluloosalakan käyttö 50- ja 60-luvuilla olisi johtunut asiakkaiden toiveista. Nitroselluloosamaaleja ja -lakkoja käytettiin tuohon aikaan yleisesti teollisuudessa, eikä nitroselluloosalakkaan tuolloin varmaankaan liitetty samanlaisia mielikuvia laadusta kuin nykyään, kun 50- ja 60-lukujen Fenderit ja Gibsonit ovat arvostettua vintagea. Liekö polyuretaanilakkaa edes käytetty yleisesti vielä 50-luvulla ja 60-luvun alussa? Muistan lukeneeni jostain, että autoteollisuus ryhtyi käyttämään polyuretaanipohjaisia maaleja 60-luvun loppupuolella. Fender ryhtyi käyttämään polyuretaanilakkaa samoihin aikoihin, vuonna 1968.
 
Väitteet nitrolakasta polyn päällä viittannevat vintage-Fendereistä puhuttaessa siihen, että Fender käytti vuodesta 1963 alkaen pohjusteena Fullerplast-nimistä polyestervalmistetta (ei siis polyuretaania) ja jo sitä ennen muita vastaavia aineita. On kuitenkin syytä huomata, että kitaroiden rungot käsiteltiin Fullerplastilla ennen niiden maalausta ja nitroselluloosalakka vedettiin maalin päälle.
 
Kattava tietopaketti Fenderin kitaroiden pintakäsittelystä 50- ja 60-luvuilla: http://home.provide.net/~cfh/fenderc.html

 
No niin sieltä löytyikin sitten ihan oikeaa tietoa. Kiitoksia vain kovasti linkistä.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5138 139 140 141 142

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «