Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Subwooferin lisääminen
1
Neero
24.06.2014 23:36:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin dynaudion dbm50 kaiuttimet ja voin sanoa olevani kaiuttimiin tyytyväinen. Ainoa asia, että vaikka kuuntelen pääasiassa melko rauhallista musiikkia jossa kaiuttimien basso riittää aivan mainiosti. Välillä tekee kuitenkin mieli tykittää vähän elektronisempaa musiikkia niin bassot toistuvat toki tarkasti, mutta ei se aivan sitä fiilistä tuo. Huoneeni akustointi on kesken. Tavaraa on paljon, seinät on puuta, katto on pehmeä ja sen yllä kuulemma reilusti villaa (oletan että hyvä asia). Aika karskia siis, mutta kuulostaa mielestäni hyvältä ja kuuntelen vielä mihin voisin laittaa kenties paneelia. Varsinainen kysymys on siis se, että jos ollaan optimistisia niin voiko subbarin ostaa vai onko se täysin mahdoton käyttää ilman järjetöntä akustiikkapanostusta. En käyttäisi sitä aina, mutta silloin kun siltä tuntuu.
Toinen kysymys on että minkälainen subwooferin ostan. Olen olettanut, että mitä alemmas toistaa niin periiaattessa parempi Löysin hyvään hintaan subbarin joka toistaa kuulemma jopa 20 hz:iin asti. Onko tämä kuitenkin jo liian rajua tälläiseen huoneeseen? Mitään miksauksia en siis tee joten sillä ei ole väliä kuinka se siihen soveltuu.
Kolmas kysymys liittyy sijoitukseen. En keksi mitään paikkaa mihin sen pistäisin paitsi työpöytäni alle jossa on puuseinä takana ja molemmilla sivuilla. Jos mitään akustiikasta tiedän niin ei järin hyvä paikka. Voisiko olla mahdollista seinustaa ne kaikki seinämät jollain kunnon akustiikkalevyllä? Voisiko se sitten olla mahdollista? Periaatteessa voisin tunkea sen pöytäni viereen, mutta se oisi kaiuttimiin nähden aika erikoisessa paikassa ja häiritsee jos basso tulee kovin sivulta. Testaamalla tietty selviää.
Oisin kiitollinen jos saisin vastauksen. Tiedän, että moni on sitä mieltä, että ei ikinä subbaria koti musiikin kuunteluun, mutta en ole varsinainen perfektionistikaan.
 
Henri Henri Olavi
25.06.2014 01:08:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neero: häiritsee jos basso tulee kovin sivulta.
 
Sub-taajuudet ovat suht lokaalittomia, kun mennään siellä parinkymmenen hertsin tiennoilla.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
miffe
30.06.2014 11:10:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Sub-taajuudet ovat suht lokaalittomia, kun mennään siellä parinkymmenen hertsin tiennoilla.
 
Tämä siis suljetussa tilassa, jonka mitat ovat pienet aallonpituuteen nähden.
 
Tietysti mahdollinen särö voi sen äänilähteen sijainnin paljastaa.
 
entinen turkulainen
yhyy
10.07.2014 05:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mäkin oon huomannut, että sub-basso ei kuulu, kuin kuulokkeilla vaan. Tosi harmi kyllä.:P
Tuli mieleen, että jos sub-bassolla varustettu biisi soisi radiossa, kuuluisiko sitä sub:ia silloinkaan? Vähän huolestuttaa. Sub voi olla mun mielestä sen biisin olennainen osa, harmi, jos se ei kuulu.:P
 
Vähän ihmetyttää, että millä mallilla nämä Rihannat sun muut saavat niin mahtavia sub:eja aikaan...! (Jos joku tietää, niin vinkin poikasia otetaan tietenkin vastaan).xD
 
miffe
10.07.2014 11:06:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Tuli mieleen, että jos sub-bassolla varustettu biisi soisi radiossa, kuuluisiko sitä sub:ia silloinkaan? Vähän huolestuttaa. Sub voi olla mun mielestä sen biisin olennainen osa, harmi, jos se ei kuulu.:P
 
Tässä meidän perinteisessä taajuusmodulaatioon (FM) perustuvassa radiossa on kaistaa rajoitettu ja alapäät leikelty pois.
 
entinen turkulainen
yhyy
11.07.2014 02:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Tässä meidän perinteisessä taajuusmodulaatioon (FM) perustuvassa radiossa on kaistaa rajoitettu ja alapäät leikelty pois.
 
no damn D:
no pakko yrittää sitten löytää joku soitin/device/efecti tuolta mun soundien kätköistä jolla tuo homma ohitetaan nätisti.:D
tai sitten täytyy tekaista bassot jollain näteillä stringseillä tms...svengaavaa.
 
Kalmo
22.07.2014 11:59:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

miffe: Tässä meidän perinteisessä taajuusmodulaatioon (FM) perustuvassa radiossa on kaistaa rajoitettu ja alapäät leikelty pois.
 
Ja lisäksi musa on kompressoitu, joten alkuperäisen tuotteen ääntä on joka tapauksessa turha odottaa.
 
Toista oli ennen! :o) Silloin kunnon kotihifistä saattoi kuunnella (ja äänittää) oikeasti laadukasta ääntä.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
JoKo
22.07.2014 12:17:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miffe: Tässä meidän perinteisessä taajuusmodulaatioon (FM) perustuvassa radiossa on kaistaa rajoitettu ja alapäät leikelty pois.
 
Se kaista oli muistaakseni jotain 30 Hz-16kHz joten kyllä sieltä ihan tömäkkää botneakin tulee.
 
yhyy
22.07.2014 22:41:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo luopunut toivosta, että saisin mahtavat subi basarit aikaiseksi...
Hmm... Täytyisikö sittenkin olla pirullinen eikä luovuttaa näin vähällä.
 
Voisihan sitä käydä verkkokauppa.comista ostamassa semmoiset jotkut laitteet. En nyt muista minkä niminen laite se oli, mutta hinta tais olla 39,9e >:)
 
yhyy
22.07.2014 23:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … ogitech-LS21-2-1-kaiutinjarjestelma
 
Tässä olisi tämmöinen 29,9e.
Tosin arvosteluissa moni ei ole ainakaan _kehunut_ sub wooferia.
Ei kuulemma jytise
 
Danko
22.07.2014 23:15:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … ogitech-LS21-2-1-kaiutinjarjestelma
 
Tässä olisi tämmöinen 29,9e.
Tosin arvosteluissa moni ei ole ainakaan _kehunut_ sub wooferia.
Ei kuulemma jytise

 
Mulla on sama setti referenssikuunteluna! Kuulostaa just siltä mitä maksaakin. :-)
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
yhyy
23.07.2014 07:28:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: Mulla on sama setti referenssikuunteluna! Kuulostaa just siltä mitä maksaakin. :-)
 
Jaahas jaahas ;) Kaikesta päätellen, jätänpä tuon kauppaan. Haluan subin kuuluvan oikeasti naapureille asti! :3333 Täytyy alkaa kerryttään sukan varteen.
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
Henri Henri Olavi
23.07.2014 09:18:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yhyy: Voisihan sitä käydä verkkokauppa.comista ostamassa semmoiset jotkut laitteet. En nyt muista minkä niminen laite se oli, mutta hinta tais olla 39,9e >:)
 
Ei tuollainen "subwoofer", jonka kotelo on muovista(?) ja tuon kokoinen, mitään oikeaa alapäätä tarjoa. Kunhan pörisee jaloissa. Hommaisin mieluummin kissan sinne jalkoihin purisemaan.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
yhyy
23.07.2014 20:43:58 (muokattu 23.07.2014 20:44:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:D Äänenlaadusta kyllä kannattaa maksaa. Aiemmin olen pitänyt sitä vähän hifistelynä, mutta tarkemmin ajateltuna sehän on vain must
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
yhyy
23.07.2014 20:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

:D Äänenlaadusta kyllä kannattaa maksaa. Aiemmin olen pitänyt sitä vähän hifistelynä, mutta tarkemmin ajateltuna sehän on vain must
 
Jos sä sen tuot meille, mä asennan teille vaikka wreckling ballin.
Sotahippi
30.07.2014 07:55:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neero: Ostin dynaudion dbm50 kaiuttimet ja voin sanoa olevani kaiuttimiin tyytyväinen. Ainoa asia, että vaikka kuuntelen pääasiassa melko rauhallista musiikkia jossa kaiuttimien basso riittää aivan mainiosti. Välillä tekee kuitenkin mieli tykittää vähän elektronisempaa musiikkia niin bassot toistuvat toki tarkasti, mutta ei se aivan sitä fiilistä tuo. Huoneeni akustointi on kesken. Tavaraa on paljon, seinät on puuta, katto on pehmeä ja sen yllä kuulemma reilusti villaa (oletan että hyvä asia). Aika karskia siis, mutta kuulostaa mielestäni hyvältä ja kuuntelen vielä mihin voisin laittaa kenties paneelia. Varsinainen kysymys on siis se, että jos ollaan optimistisia niin voiko subbarin ostaa vai onko se täysin mahdoton käyttää ilman järjetöntä akustiikkapanostusta. En käyttäisi sitä aina, mutta silloin kun siltä tuntuu.
Toinen kysymys on että minkälainen subwooferin ostan. Olen olettanut, että mitä alemmas toistaa niin periiaattessa parempi Löysin hyvään hintaan subbarin joka toistaa kuulemma jopa 20 hz:iin asti. Onko tämä kuitenkin jo liian rajua tälläiseen huoneeseen? Mitään miksauksia en siis tee joten sillä ei ole väliä kuinka se siihen soveltuu.
Kolmas kysymys liittyy sijoitukseen. En keksi mitään paikkaa mihin sen pistäisin paitsi työpöytäni alle jossa on puuseinä takana ja molemmilla sivuilla. Jos mitään akustiikasta tiedän niin ei järin hyvä paikka. Voisiko olla mahdollista seinustaa ne kaikki seinämät jollain kunnon akustiikkalevyllä? Voisiko se sitten olla mahdollista? Periaatteessa voisin tunkea sen pöytäni viereen, mutta se oisi kaiuttimiin nähden aika erikoisessa paikassa ja häiritsee jos basso tulee kovin sivulta. Testaamalla tietty selviää.
Oisin kiitollinen jos saisin vastauksen. Tiedän, että moni on sitä mieltä, että ei ikinä subbaria koti musiikin kuunteluun, mutta en ole varsinainen perfektionistikaan.

 
En omista subbaria joten en tiedä niistä mitään, mutta yritetään.
1. Matalien taajuuksien ongelmat ilmenevät taajuusvasteen epätasaisuutena sekä voimakkuus- että aika-akselilla. Eli jotkut taajuudet soi kovempaa, ja pidempään kuin muut, toiset kuolevat pois ennenkuin syttyvätkään. Pahin seinämateriaali on tässä betoni tai muu kivipohjainen. Puurakenne on itse asiassa kotioloissa ihan paras lähtökohta tasaiselle kuuntelulle, koska matalat taajuudet menevät niin suurelta osin läpi, etteivät palaa kummittelemaan kuuntelutilaan. Eli jos tarkoitus on että naapuritkin kuulevat, lähtökohtasi ei voisi olla parempi. ;)
2. Subbarin valinnassa tärkeää on, että siinä on jotain säätöjä. (Jakotaajuus, taso, polariteetti, etc.) Subbarihan on aina sovitettava pääkaiuttimiin, joten sen voi säätää tilan ja mieltymystensäkin mukaan. Sen suhdetta pääkaiuttimiin on mahdollista ja tarpeenkin säätää, jotta kokonaisuuden saa soimaan kivasti. En tuijottaisi liikaa hertzeihin, vaan lukisin esim sanallisia arvosteluja alan mediasta.
3. Seinäin läheisyys voimistaa matalia taajuuksia (puuseinät vähemmän, useampi seinä enemmän), joten tässä ne subbarin säädöt tulevat tarpeeseen. Laita subbaria pienemmälle. Itse lähtisin säätämään laittamalla subbarin ensin ihan minimille, ja siitä sitten nostaa kunnes taso on sopiva, eli se tuo musiikkiin sitä potkua / lämpöä mitä oli tarkoituskin.
 
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
Danko
30.07.2014 11:08:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Henri Henri Olavi: Ei tuollainen "subwoofer", jonka kotelo on muovista(?) ja tuon kokoinen, mitään oikeaa alapäätä tarjoa.
 
Jotain kuitulevyä se on, kun piti sisään kurkata.
 
Itse asiassa Behringer B2092A on ollut hintaisekseen aivan mainio ostos, kun sitä vielä 159e hintaan sai.
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «