Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Puu- vai metallitalla
1
holde
05.07.2014 13:15:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on Tokain jazzloota ja siinä on puinen talla mutta olen nähnyt paljon kuvia
samanlaisesta kitarasta ja niissä on ollut metallitalla. Onko kellään kokemusta
miten se vaikuttaa äänen laatuun?
 
Kefiiri
05.07.2014 14:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

holde: Minulla on Tokain jazzloota ja siinä on puinen talla mutta olen nähnyt paljon kuvia
samanlaisesta kitarasta ja niissä on ollut metallitalla. Onko kellään kokemusta
miten se vaikuttaa äänen laatuun?

 
Kai se puinen talla vähentää sustainia ja tekee soinnista enemmän Eddie Lang-tyylisen :D (Lang taisi soittaa akustista, mutta sen soittoa kuunnellessa tulee aina mieleen, että kitara ei soi yhtään ja kielet ovat varmasti paksut. Mutta äreästi se vetää!)
 
Metallitalla vissiin tuo sointiin enempi sustainia ja rokkia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
petteri m
06.07.2014 01:42:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

holde: Minulla on Tokain jazzloota ja siinä on puinen talla mutta olen nähnyt paljon kuvia
samanlaisesta kitarasta ja niissä on ollut metallitalla. Onko kellään kokemusta
miten se vaikuttaa äänen laatuun?

 
Mulla on Ibanezin jazzkitarassa vaihdettu puinen metalliseen. Ensinäkin kielikohtainen intonaatio saadaan nyt tarkasti kohdalleen. Tämä ei ole puisella selviö jos käyttää ohuehkoja kieliä kuten 10 settiä. Tämä on selvä etu. Toiseksi akustinen soundi muuttuu hieman sähkismäisemmäksi, kenties vähän kirkkaammaksi. Vahvistetussa soundissa ei mitään elämää suurempaa eroa ole, molemmat hyviä ja jazzyjä. Tämä on hyvi yleinen modi jota ei tarvitse kavahtaa. Metallinen tallapala ei paljon maksa ja palauttaminen alkuperäiseksi on helppoa ja nopeaa. Siittä vaan!
 
Kefiiri
06.07.2014 09:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petteri m: kielikohtainen intonaatio saadaan nyt tarkasti kohdalleen. Tämä ei ole puisella selviö jos käyttää ohuehkoja kieliä kuten 10 settiä.
 
Juu tuo onkin hyvä pointti. Puinen talla, jota ei voi kielikohtaisesti säätää, on suunniteltu toimimaan parhaiten jollain tietyllä kielten paksuudella. Jatsikitaran kyseessä ollen varmaan jollain 12- tai 13 -setillä, punotulla G-kielellä?
 
En ole musiikin asiantuntija.
petteri m
07.07.2014 02:18:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, näin on. Paksummat kielet ovat muutenkin vähemmän herkkiä pienille epätarkkuuksille intonaation säädössä. Ohuemmilla alkaa eroa tulla kuultavasti. Aika hyvä ajatus se metallitalla kyllä on. Itse en kyllä vaihda takaisin puiseen. Sitten jos ja kun on metallitalla laitettu voi sen tallan puisen alaosankin lukita kanteen pienillä ruuveilla siististi. Senhän ei tarvitse enää olla liikkuva kun sitä ei enää tarvitse liikuttaa. Ei sitten vahingossa siirry sekään. Ja taas on siltäkin osin solidimpi kitara.
 

 
Kefiiri: Juu tuo onkin hyvä pointti. Puinen talla, jota ei voi kielikohtaisesti säätää, on suunniteltu toimimaan parhaiten jollain tietyllä kielten paksuudella. Jatsikitaran kyseessä ollen varmaan jollain 12- tai 13 -setillä, punotulla G-kielellä?
 
holde
07.07.2014 09:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos mielipiteistä. Aion kokeilla sitä metallitallaa kunhan tulee seuraava
kieltenvaihto.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «