Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua ja neuvoja Uraltonen korjaamiseen?
1
rytilahti
05.07.2014 10:24:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltonen oma keskustelufoorumi on vähän hiljainen joten yritän täältäkin.
Uraltone Jr 2.5 polttaa sulakkeen välittömästi kun pistää virrat päälle. Vahvistin on ollut soitossa joten kytkennät on ok. Toki ne voi vielä kerran tarkistaa. Tilanne missä sulake ensimmäisen kerran meni oli treenikämpällä, vahvistin ei ollut vielä minkäänlaisessa kotelossa ja otti vähän osumaa (kolahti) jossain tilanteessa.
 
En ole ammattilainen mutta ymmärrän elektroniikkaan liittyvät turvallisuustekijät ja en tee mitään mikä epäilyttää. Tarkoitus olisi oppia samalla elektroniikkaa ja saada vahvistin kuntoon. Olen kasaillut joitain pedaaleita ja pari vahvistin kittiä.
 
Olen koittanut kaksilla putkilla ja ilman putkia. Aina sama tulos, sulake palaa saman tien.
 
Jos tästä jatkaisi järjestelmällisesti mittarin kanssa, niin mistä aloitan? Mittaanko verkkomuuntajan ja ulostulomuuntajan kunnon vai mistäpä kannattaisi aloittaa? Olisin erittäin iloinen jos saisin vahvistimen kuntoon tätä kautta ja että foorumilta löytyisi kärsivällistä porukkaa joka mielellään auttaa minua tässä.
 
Mikään ei oo siistimpää kuin soittaa Rock'n Roll bändissä!!!!
jusu68
05.07.2014 11:25:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rytilahti: Uraltonen oma keskustelufoorumi on vähän hiljainen joten yritän täältäkin.
Uraltone Jr 2.5 polttaa sulakkeen välittömästi kun pistää virrat päälle. Vahvistin on ollut soitossa joten kytkennät on ok. Toki ne voi vielä kerran tarkistaa. Tilanne missä sulake ensimmäisen kerran meni oli treenikämpällä, vahvistin ei ollut vielä minkäänlaisessa kotelossa ja otti vähän osumaa (kolahti) jossain tilanteessa.
 
En ole ammattilainen mutta ymmärrän elektroniikkaan liittyvät turvallisuustekijät ja en tee mitään mikä epäilyttää. Tarkoitus olisi oppia samalla elektroniikkaa ja saada vahvistin kuntoon. Olen kasaillut joitain pedaaleita ja pari vahvistin kittiä.
 
Olen koittanut kaksilla putkilla ja ilman putkia. Aina sama tulos, sulake palaa saman tien.
 
Jos tästä jatkaisi järjestelmällisesti mittarin kanssa, niin mistä aloitan? Mittaanko verkkomuuntajan ja ulostulomuuntajan kunnon vai mistäpä kannattaisi aloittaa? Olisin erittäin iloinen jos saisin vahvistimen kuntoon tätä kautta ja että foorumilta löytyisi kärsivällistä porukkaa joka mielellään auttaa minua tässä.

 
Aloita mittaamalla muuntajat. Jos vika ei niissä, niin joku oikosulku jossain.
 
rytilahti
05.07.2014 11:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kasaillut vahvistimia vain ohjeiden mukaan joka on huolellista palapelin tekoa joten testailu on vierasta. Kuinka muuntajat mitataan?
 
Verkkomuuntaja on ilmeisesti tämän kaltainen
http://www.uraltone.com/elektroniik … at/uraltone-ts3-verkkomuuntaja.html
Identtistä muuntajaa en löytänyt, mun muuntajan merkki on Trafomic.
230//5V/300-0-55-300V/6,3
 
Ulostulomuuntaja on Hammond 125ESE
http://www.uraltone.com/hammond-125ese.html
 
rytilahti
05.07.2014 12:01:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rytilahti: Oon kasaillut vahvistimia vain ohjeiden mukaan joka on huolellista palapelin tekoa joten testailu on vierasta. Kuinka muuntajat mitataan?
 
Verkkomuuntaja on ilmeisesti tämän kaltainen
http://www.uraltone.com/elektroniik … at/uraltone-ts3-verkkomuuntaja.html
Identtistä muuntajaa en löytänyt, mun muuntajan merkki on Trafomic.
230//5V/300-0-55-300V/6,3
 
Ulostulomuuntaja on Hammond 125ESE
http://www.uraltone.com/hammond-125ese.html

 
Jos otan ensin verkkomuuntajan työn alle.
Tuolla on kuva verkkomuuntajasta IMGhttp://i60.tinypic.com/5lb1xj.jpg/IMG
 
Juhani_t
05.07.2014 13:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rytilahti: Vahvistin on ollut soitossa joten kytkennät on ok. Toki ne voi vielä kerran tarkistaa. Tilanne missä sulake ensimmäisen kerran meni oli treenikämpällä, vahvistin ei ollut vielä minkäänlaisessa kotelossa ja otti vähän osumaa (kolahti) jossain tilanteessa.
 
On vaikea kuvitella että muuntaja menisi oikosulkuun pikku kolauksesta. Tai no sen kolauksen kovuuttahan tässä ei vielä juuri paljastettu. Verkkomuuntajan toiminta voidaan helpoiten todeta irrottamalla toisiosta johdot ja mittaamalla onko AC-jännitteet ok. Päätemuuntajan toiminta ja johdotus voidaan tarkastaa vaikkapa irroittamalla ensiöpuolen johdot ja työntämällä kaiutinliitäntään muutaman voltin AC-jännite vaikkapa Alesiksen tms. muuntajasta. Huom pitää olla AC. Ensiöpuolen johtoihin nousee tässä satojen volttien jännite joten varovasti.
 
Oletan että jossain on ollut todella pieni rakonen estämässä oikosulkua vaikkapa koteloon/chassikseen ja nyt se rakonen on sitten kiinni pysyvästi. Kampe pöydälle ja tarkastamaan huolellisesti onko jossain jokin ei-toivottu kontakti.
 
Tympee Huttunen
05.07.2014 14:33:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: On vaikea kuvitella että muuntaja menisi oikosulkuun pikku kolauksesta. Tai no sen kolauksen kovuuttahan tässä ei vielä juuri paljastettu. Verkkomuuntajan toiminta voidaan helpoiten todeta irrottamalla toisiosta johdot ja mittaamalla onko AC-jännitteet ok. Päätemuuntajan toiminta ja johdotus voidaan tarkastaa vaikkapa irroittamalla ensiöpuolen johdot ja työntämällä kaiutinliitäntään muutaman voltin AC-jännite vaikkapa Alesiksen tms. muuntajasta. Huom pitää olla AC. Ensiöpuolen johtoihin nousee tässä satojen volttien jännite joten varovasti.
 
Oletan että jossain on ollut todella pieni rakonen estämässä oikosulkua vaikkapa koteloon/chassikseen ja nyt se rakonen on sitten kiinni pysyvästi. Kampe pöydälle ja tarkastamaan huolellisesti onko jossain jokin ei-toivottu kontakti.

 
Jep, itse nappaisin verkkomuuntajan toisiopuolen irti kytkennästä ja tulppaisin johdot huolella. Jos taas menee sulake, on verkkomuuntaja sökö. Jos ei, on oikkari jossain muualla. Ensin tietty sumämääräinen tarkastus, olisiko muuntaja löysällä ja nirhaissut johtonsa koteloon tms
 
Sax-pappa
05.07.2014 15:26:24 (muokattu 05.07.2014 15:27:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jusu68: Aloita mittaamalla muuntajat. Jos vika ei niissä, niin joku oikosulku jossain.
 
Aloitapa ensin kuitenkin mittaamalla yleismitarilla mahdollinen oikosulku verkkomuuntajan ensiö- tai toisiopuolella. Kovin epätodennäköistä, että se olisi muuntajassa itsessään, ellei muuntaja ole saanut todella pahaa osumaa jostain.
 
E: Kirjoitusvirheitä
 
rytilahti
05.07.2014 16:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmistan tässä vielä että olen ymmärtänyt oikein.
Testatakseni verkkomuuntajan otan toisiopuolen johdot pois (kuvassa 7,9 ja 10).
Pistän virrat päälle. Mikäli sulake palaa on verkkomuuntajan ensiöpuoli sökö.
 
Toiminko näin?
 
T:Rautalangan vääntäjä
 
rytilahti
05.07.2014 16:13:54 (muokattu 05.07.2014 16:53:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://tinypic.com/view.php?pic=5lb1xj&s=8
Kuva
 
Irrotin johdot 7,9 ja 10 muuntajasta. Pistin sulakkeen uuden sulakkeen ja virrat päälle. Sulake paloi.
 
Ilmeisesti verkkomuuntajan ensiöpuolella on ongelma. Voiko sitä korjata itse vai onko pistettävä uutta murikkaa tilaukseen?
 
kojones
05.07.2014 16:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jätä 5 ja 6 kiinni, muut irti. Tuossa vaiheessa ei oo enää väliä onko putket paikallaan vai ei. Itse kokeilisin ihan ensimmäisenä ottaa pelkän tasuriputken pois ja kokeilla sitten käynnistystä.
 
rytilahti
05.07.2014 16:58:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin myös pelkät 5 ja 6 kiinni ja sulake palaa.
 
Juhani_t
05.07.2014 19:12:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rytilahti: Kokeilin myös pelkät 5 ja 6 kiinni ja sulake palaa.
 
Jos siellä ensiöpuolen johdotuksissa ei mitään oikosulkua ole niin on aika selvä verkkomuuntajakuolema. Sitä on hankala korjata.
 
rytilahti
05.07.2014 21:04:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin se on nähtävä. Kiitoksia kaikille avusta!
 
harryk
05.07.2014 21:07:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostaisi tietää mikä tappoi tuon verkkomuuntajan. Ne eivät tuhoudu kovin helposti oman kokemuksen mukaan.
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Sax-pappa
05.07.2014 21:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rytilahti: Kokeilin myös pelkät 5 ja 6 kiinni ja sulake palaa.
 
No entäs jos otat vielä toisen noista irti? Varmistaisi vain ettei siellä johdotuksessa, verkkokytkimessä tms. ole kuitenkin oikosulku. Kyllä yleismittari olisi tarpeen, ettei tarvitsisi arvailla tai yritys - erehdys menetelmällä vikaa etsiä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «