Aihe: Haussa tietsikka musan tekoon kohtuuhinnalla, neuvoja kaivataan!
1 2 3
mutkis
02.07.2014 11:14:24
Terve.

Itsekin ajattelin vielä tuoda esiin saman minkä jäsen washburn eli kyllä noissa tehot on helpostikin riittävät mutta paskamaisin ongelma on se kun piirisarja tai emolevy on vain yhteensopimaton. Kannattaa netistä googlata ja muuten kysellä kokemuksia juuri kyseisestä konemallista. Itsellä oli acer aspire joka ei suostunut presonuksen audiointerfacen kanssa toimimaan. Synkka ongelmia ja interfacen käynnistymättömyyttä vaikka muilla koneilla toimi moitteetta. Ennen presonusta käytin tascamin firewire interfacea samalla koneella ja jatkuvia ongelmia.

T: Mika
-
Generalissimo
02.07.2014 11:53:52 (muokattu 02.07.2014 11:56:39)
Kyllähän jos budjetti venyy 1500 asti ja käytettyjä kohtuutehoisia macceja saa viiteen-kuuteen sataan niin hyvä vaihtoehto se on... vaikka laittaisi pari sataa enemmänkin. Muistia olisi hyvä olla se 4gb (mieluuummin toki 8 tulevaisuutta ajatellen) ja prossuksi i5 tai i7 niin hyvin pääsee alkuun.

Mietin, että monitorit voivat lohkaista melkoisen osan budjetista, jollain 150€ saisi ihan ok luurejakin mutta pelkillä luureilla säätäminen ei oikein taida olla suositeltavaa... Tämä oikeastaan riippuu paljonko siihen koneeseen sijoittaa. Tosin kyllä luureillakin jotain saa aikaa kun tottuu käyttämään. Itsellä kokemusta AKG k-271 ja Shure srh840 jotka ovat ihan ok pelejä hintaisekseen suljetuista luureista.

Itsellä ei ole kokemusta juuri edullisemmista interfaceista paitsi mboxista, joka on kyllä ihan ok aloittelijalle ja varsinkin vanhemman mallin käytetyt versiot varsin edullisia.

Sitten joku perus-ok konkkamikki ja vaikka sm57 kaveriksi, pari telinettä, piuhaa, popfiltteriä ja mahdollisesti reflektiofiltteri niin pääsee jo alkuun ihan mukavasti.
Cmoon
02.07.2014 13:18:46
Kiitti taas vastauksista. Olen nyt selaillut noita käytettyjä mäkkejä, vähän vaikealta tuntuu löytää kohtuuhintaista mutta silti suht uutta (2011+), RAM 8gb konetta. Mutta ehkä vielä :D mäkissä kiehtoo lähinnä se, rttä moni on sanonut sitä kestäväksi sekä helpoksi käyttää. Mitä vähemmän ongelmia ja säätöä esim joidenkin yhteensopivuuksien tms kanssa, sitä parempi..
http://hopeinenomena.net/viewforum.php?f=39 tuolta esim on tullut katseltua, mutta vähän niin että nopeat syö hitaat :D

Generalissimo: mulla on ollut tuossa pelkillä kuulokkeilla kuuntelussa se klassinen ongelma, että muualta kuunneltuna biisi kuulostaakin ihan erilaiselta kuin on kuvitellut. Mulla usein niin että biisit kuulostaa jotenkin liian suppealta tai hiljaiselta... mutta niin, esim siksi kiinnostuaisi tällä hetkellä enem, än monitorit. Behringer trutheja moni tällä palstalla ainakin on kehunut..
Point
02.07.2014 14:05:47
Pelkillä kuulokkeilla tekeminen on myös noin muutenkin vähän rasittavaa, ainakin itelle olis. Välillä kun tulee istuttua koneen ääressä joku seittemän tuntiakin puolivahingossa putkeen, niin ihan yleisen viihtyvyydenkin takia kaiuttimet pitää olla. Behringerit on jees.
Ianuarius
02.07.2014 15:31:53

Emt. Ite pistin pari vuotta aikaa PC:n ku en vain voi sietää sitä miltä ne Macit tuntuu käyttää. Olen niillä töissä räpeltäny ja tuntuu että ne ei vaan käyttäydy yhtään niinku ite haluais. :D Tottumuskysymyksiä kai.

Mutta siis, ite en silloin ollu äänitelly mitään paskaakaan ja suurimmasta osasta romuista ei varmasti olis ollu mitään hyötyä siinä vaiheessa. Se oli siis meininkiä että 1100 euroa keskusyksikköön, kolme sataa näyttöön, ja sit hiiret, näppikset, ja kohtalaiset logitechin kajarit. Niillä pääsee alkuun ja varmasti alkaa hoksata vähän että mitä asioita niillä pystyy tekeen, mitä ei, ja mistä vois olla hyötyä.

Tuon jälkeen on tähän päivään asti pikku hiljaa tullu kasailtua interfaceja, mikkejä, kuulokkeita ja monitoreja ja sen on sitten myös oikeasti tajunnut, että miksi ne on hyviä. Ilmankin olen saanut sen hetkistä tietotaitotasoa vastaavaa jälkeä ihan näppärästi aikaa. Sitä nauhottelua/miksailua ei vaan opi yön yli ei sitten perkele millään.

Ite lähtisin ehkä just sillä mentaliteetilla, että ostaa vaan just ne mitä tarvii ja mahollisimman hyvät heti alkuun (eli mitä ite ostin) ja sit vähitellen ku huomaa sitä tarvetta, niin pistää muuta roinaa messiin.
The secret to creativity is knowing how to hide your sources. -Albert Einstein
Krice
02.07.2014 22:42:49

Ianuarius: Ite lähtisin ehkä just sillä mentaliteetilla, että ostaa vaan just ne mitä tarvii ja mahollisimman hyvät heti alkuun (eli mitä ite ostin) ja sit vähitellen ku huomaa sitä tarvetta, niin pistää muuta roinaa messiin.

Juuri näin. Jos alkaa studiohommia harrastaa niin "tiukka" budjetti kannattaa unohtaa heti alkuunsa. Hankkii sellaiset mitä tarvitsee ja tarvittaessa päivittää. Itsekin suosittelen Mac Miniä ja iso monitori siihen lisäksi. Mini on käytännössä täysin hiljainen, äänettömämpi kuin monet läppärit. Sopii nimenomaan studiokäyttöön, ei ehkä niinkään yleiseksi käyttökoneeksi, jota varten voi sitten ostaa jonkun halvemman Windows-läppärin tai pöytäkoneen. Minusta kotistudiokin kannattaa rakentaa niin, että se ei ole missään muussa käytössä, jos vain mahdollista. Tekee siitä hommasta paljon helpompaa.
Cmoon
03.07.2014 16:14:41
http://www.tori.fi/uusimaa/MacBook_ … ate_2011_12818380.htm?ca=18&w=1

mitä mieltä tuosta? Ram tosin vain 4gt, saako sitä lisättyä jotenkin itse?
Ja juu täällä oli viestejä siitä että kannattaa hankkia vaan tarpeelliset kamat, ja niin olen tässä tekemässäkin.. :)
vexu
03.07.2014 18:22:00

Noihin vanhanmallisiin saa lisättyä muistia itse ja kovalevyn vaihto onnistuu myös tai vaihtoehtoisesti DVD-aseman tilalle toinen levy. Suosittelen SSD:tä tuon normaalin kovalevyn tilalle. Noita upgradeja voi tehdä myös myöhemmin, mikäli budjetti ei taivu heti.
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Generalissimo
03.07.2014 18:46:45
Cmoon
03.07.2014 18:55:16
Noh saa nähdä vastaako myyjä. Tai tulisko muita vastaan. Tästä http://www.tori.fi/etela-karjala/Ma … _Core_i7_12811107.htm?ca=14&w=1 laitoin myös hintaehdotusta mutta vastaus oli sen verran epämääräinen että en välttämättä luottaisi.. :D

Olin itse asiassa katsonut tuota Rode Nt1 bundlea mahollisena. Vähän huokeampi ja alkajaisiksi varmaan ihan riittävät vehkeet..
Cmoon
08.07.2014 16:47:53
Oon nyt ajatellut tuommosta uutta mac miniä (eli se kuudensadan euron paikkeilla oleva)
Jos löytyis huokea näyttö, hiiri ja näppis jostain. Kai tuolla alkuun pääsisi..
En jaksa enää selailla noiden käytettyjen koneiden sivujakaan kun käytetyn ostossa muutenkin on aina oma riskinsä.
Velli
08.07.2014 17:13:34
Cmoon: Oon nyt ajatellut tuommosta uutta mac miniä (eli se kuudensadan euron paikkeilla oleva). Jos löytyis huokea näyttö, hiiri ja näppis jostain. Kai tuolla alkuun pääsisi..

Tuolla pärjää ihan varmasti monta vuotta eteen päin. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin itse työskentelen edelleenkin vuoden 2007 iMacilla ja kaikki toimii vieläkin kuin uutena.
washburn
08.07.2014 17:39:52

Cmoon: Oon nyt ajatellut tuommosta uutta mac miniä (eli se kuudensadan euron paikkeilla oleva)
En jaksa enää selailla noiden käytettyjen koneiden sivujakaan kun käytetyn ostossa muutenkin on aina oma riskinsä.

Pärjää oikein hyvin. Kannattaa ostaa applen näppis, vaikka vähän arvokkaampi onkin. Hiirenä toimii mikä tahansa. Perusnäytöt ei nykyään maksa juur mitään. Vaikka tuollainen: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … q/Acer-K222-21-5-Full-HD-LED-naytto
Live long and Prosper
ardelius
08.07.2014 20:13:35
Cmoon: Oon nyt ajatellut tuommosta uutta mac miniä (eli se kuudensadan euron paikkeilla oleva)

http://www.electronis.de/index.php?page=article&ID=169684
Cmoon
09.07.2014 00:05:13
ardelius: http://www.electronis.de/index.php?page=article&ID=169684

No siinä ainakin hyvä hinta. Pitää pyytää joku vielä tulkkaamaan tota sivuq mlle, en löytäny englanninkielistä vaihtoehtoa :D
vexu
09.07.2014 07:21:22

Minillä pääsee pitkälle. Tuohonkin voi lisätä tarvittaessa muistia tai toisen kovalevyn OWC:n kitin avulla. Kuten aiemmin mainittiin, niin kannattaa ostaa se Applen oma näppis ja itse suosittelen myös sitä Trackpadiä, jotta pääsee hyödyntämään monisormieleitä (mitkä hoituvat toki myös Magic Mousella).
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Cmoon
16.07.2014 22:10:42
Hah, muuttunutkin vähän mieli. Mietin olisko 4ytiminen pöytäkone kuitenkin parempi..
esim asus: http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … 1-TB-DVD-Windows-8-64-bit-tietokone

http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -GB-1-TB-Windows-8-1-poytatietokone

Näyttäs et olis enemmän tehoa ja pienempi hinta, vaikka maccia moni onkin kehunut :D
Danko
16.07.2014 22:41:03

Cmoon: Näyttäs et olis enemmän tehoa ja pienempi hinta, vaikka maccia moni onkin kehunut :D

No ainakin munsta tuntuu et jo pelkkä Windowsin olemassaolo vaatii paperilla enempi tehoja, mut oon tosiaan viettänyt jo niin monta vuotta omppuleirissä et oon ihan käsi pc-koneiden kanssa.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Trendkeel
17.07.2014 01:56:33
Eiköhän nuo toimi vallan mainiosti. On tavanomaista, että valmiissa PC-masiinoissa on tehtaalla asennettuja "hyöty"ohjelmia. Kannattaa poistaa ne heti kättelyssä etteivät kuormita turhaan tietokonetta taustalla.

Mac minin ainoa etu noihin sun linkkaamiin tavan PC-koneisiin verrattuna on koko, muuten se häviää - ainakin paperilla - joka osa-alueella. Jos on yhtään tarpeen siirtää tietokonetta kahden paikan välillä (olettaen, että molemmissa lokaatioissa on monitori/ruutu), esim. treenikämpän tai kaverin ja kodin, Mini on aikalaila lyömätön. Jos tarvitset koneen vain kotikäyttöön, Minin sirosta designista on turha maksaa ylimääräistä ja tällöin mm. linkkaamasi Asuksen koneet ovat varmasti passeleita musahommiin.

Tietokoneen ostamisen vaikein kohta on se, kun pitää kysyä itseltään mitä oikeasti tarvitsee. Läppäri vai pöytämalli, käyttöjärjestelmä ja siihen yhteensopivat ohjelmat, liitännät, HDD vai SSD, prosessorin potku ja RAM-muistin määrä jne. Sitten kun tietää omat tarpeet, voi kohtuullisella budjetilla ja rankalla Googlaamisella välttää paskimmat mallit. Lopuksi jäljelle jää toivon mukaan mahdollisimman pieni kattaus tietokoneita, joista tulee valita itselle mieluisin. Tarpeita on niin monia erilaisia, että muiden on vaikea ehdottaa juuri sopivinta yksilöä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)