Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuinka vahva kolvi mikkien vaihtoon?
1
machinehead72
02.07.2014 21:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin netistä etsiä mutta ei löytynyt vastausta, jotenka kokeillaan täältä (=
 
eli siis, kuinka tehokkaita kolveja olette käyttäny mikkien vaihtamisessa? Joskus luin jostain että ei saa olla liian tehokas, että rikkoo osia ja nyt tuossa olisi 100w kolvi kaverilta lainassa.. taitaa olla vähän turhan tehokas? :D
 
www.facebook.com/sparxcex --> Glam/Punk/UFO meininkiä suoraan suomen krusteimmasta kylästä xD
Juhani_t
02.07.2014 21:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Yritin netistä etsiä mutta ei löytynyt vastausta, jotenka kokeillaan täältä (=
 
eli siis, kuinka tehokkaita kolveja olette käyttäny mikkien vaihtamisessa? Joskus luin jostain että ei saa olla liian tehokas, että rikkoo osia ja nyt tuossa olisi 100w kolvi kaverilta lainassa.. taitaa olla vähän turhan tehokas? :D

 
Teholla tuskin on niin merkitystä vaan sen kärjen lämpötilalla. Termostaattikolvi on nykyään halpa hanke. 50W riittää jo melkein mihin vaan.
 
machinehead72
02.07.2014 21:55:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Teholla tuskin on niin merkitystä vaan sen kärjen lämpötilalla. Termostaattikolvi on nykyään halpa hanke. 50W riittää jo melkein mihin vaan.
 
selvä, täältä saisialle kympillä tuollaisia 40w kolveja, voisi semmoisen käydä hakemassa kun ei ole tarvetta kuin kerran tai 2 vuodessa :D
 
www.facebook.com/sparxcex --> Glam/Punk/UFO meininkiä suoraan suomen krusteimmasta kylästä xD
Kefiiri
02.07.2014 22:02:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: selvä, täältä saisialle kympillä tuollaisia 40w kolveja, voisi semmoisen käydä hakemassa kun ei ole tarvetta kuin kerran tai 2 vuodessa :D
 
Halvimmissa alelatokolveissa on tyhmän terävä se kärki, ei taida esim. potikan kuoren kuumennus onnistua. Mutta jos on talttamainen kärki jonka lappeella voi kuorta lämmittää ja 40W tehoa, niin luulisi toimivan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
machinehead72
02.07.2014 22:15:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm.. semmoinen talttapäinen se muistaakseni oli
 
www.facebook.com/sparxcex --> Glam/Punk/UFO meininkiä suoraan suomen krusteimmasta kylästä xD
s151669
03.07.2014 10:20:46
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

100W kolvilla onnistuu ihan hyvin. Jos osaa. Nopea saa olla ettei polta osia :)
 
Antikitarasankari
JPHe
03.07.2014 12:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teho vaikuttaa tosiaan kuumenemisaikaan. Heikkotehonenkin voi olla liian kuuma. Itselläni on 150W kolvi, mutta lämpötila ei tarvitse olla kuin reilu 300 astetta tavan tinalla. Muovit sulaa liikaa lähelle 400 astetta mentäessä. Tehokas kolvi myös ylläpitää lämpöä, jotta ei tarvitse laittaa aluksi liinakuumalle, jotta lämpö ei laske liikaa kesken kolvauksen. Tämä ominaisuus on hyvä isojen metalliosien juottamisessa, kuten maatasot ja mikkien kuoret.
 
okabass
04.07.2014 01:11:42 (muokattu 04.07.2014 01:25:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

machinehead72: Yritin netistä etsiä mutta ei löytynyt vastausta, jotenka kokeillaan täältä (=
 
eli siis, kuinka tehokkaita kolveja olette käyttäny mikkien vaihtamisessa? Joskus luin jostain että ei saa olla liian tehokas, että rikkoo osia ja nyt tuossa olisi 100w kolvi kaverilta lainassa.. taitaa olla vähän turhan tehokas? :D

 
Wellerin WTCP-51 on 50 W. Siihen saa erilaisia termostaattikärkiä. Muistaakseni mulla on 370 asteinen.
 
Halvempiakin asemia löytyy mm. http://www.kouluelektroniikka.fi/
 
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1292&productID=10650
 
http://koti.mbnet.fi/ijl/juotetaan.html
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Old Joe
04.07.2014 21:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Wellerin WTCP-51 on 50 W. Siihen saa erilaisia termostaattikärkiä. Muistaakseni mulla on 370 asteinen.
 
Halvempiakin asemia löytyy mm. http://www.kouluelektroniikka.fi/
 
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=1292&productID=10650
 
http://koti.mbnet.fi/ijl/juotetaan.html

 
Itselläni on Weller TCP-T40/E 50W asema ollut jo 30 v. Hyvä laitos, mutta jos nyt joutuisin hankkimaan juotosaseman valintani olisi joku muu merkki, koska kilpailijoitten hinnat ovat 1/10 Wellerin hinnoista. Weller on pitänyt kiinni korkeista hinnoista markkinajohtajana, eikä ole tuonut hintojaan uusien kilpailijoitten tasolle.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Kefiiri
05.07.2014 14:01:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Itselläni on Weller TCP-T40/E 50W asema ollut jo 30 v. Hyvä laitos, mutta jos nyt joutuisin hankkimaan juotosaseman valintani olisi joku muu merkki, koska kilpailijoitten hinnat ovat 1/10 Wellerin hinnoista. Weller on pitänyt kiinni korkeista hinnoista markkinajohtajana, eikä ole tuonut hintojaan uusien kilpailijoitten tasolle.
 
Ovatko kilpailevat kolvit yhtä toimivia, kestäviä ja hyvin suunniteltuja? Toki jos kolvailee vain silloin tällöin, ei kannata investoida kolvauskalustoon ihan hillittömästi.
Itse pärjäilen vanhalla Wellerin 40W halpiskolvilla jossa ei ole termostaattia eikä mitään, mutta aikoinaan käytin Wellerin 50W juotosasemaa enemmänkin ja se toimi kuin ajatus.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Old Joe
05.07.2014 23:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Ovatko kilpailevat kolvit yhtä toimivia, kestäviä ja hyvin suunniteltuja? Toki jos kolvailee vain silloin tällöin, ei kannata investoida kolvauskalustoon ihan hillittömästi.
Itse pärjäilen vanhalla Wellerin 40W halpiskolvilla jossa ei ole termostaattia eikä mitään, mutta aikoinaan käytin Wellerin 50W juotosasemaa enemmänkin ja se toimi kuin ajatus.

 
Tykkään todella tuosta Welleristäni. On ollut ammatillisessa käytössä 18 v. ja sen jälkeen harrastelu työkaluna. Se vaan on niin, että kun Wellerin varakärjen hinnalla saa halpis juotosaseman, ei laatu enää olekaan ihan NIIN tärkeä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
okabass
06.07.2014 04:51:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Tykkään todella tuosta Welleristäni. On ollut ammatillisessa käytössä 18 v. ja sen jälkeen harrastelu työkaluna. Se vaan on niin, että kun Wellerin varakärjen hinnalla saa halpis juotosaseman, ei laatu enää olekaan ihan NIIN tärkeä.
 
Joo. W. on kyllä hyvä juotin. Siihen saa vielä varaosiakin. Kärjet ovat ulkomailta tilattuna kohtuu hintaisia. Voivat olla piraattejakin.
 
Eikös W. ole muös aika edullisia asemia tai kolveja. Ainakin tuolla Kouluelektroniikan sivuila on muistaakseni. Ebay voisi olla yksi vaihtoehto.
 
Mulla oli sellainen halpis asema. Se ainakin söi kärkiä huomattavasti enemmän kuin W. kärjet.
 
Kyllä se on tässäkin asiassa niin, että jos haluaa halvan ja hyvän on ostettava kaksi laitetta. :)
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
anapena
06.07.2014 12:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Wellerin pienin termostaattikolvi Magnastat-kärjillä. Nehän kärjet ne vasta maksavatkin, mutta en vaihtaisi toiseen. Kärjistä kannattaa tosiaan pitää huolta.
 
Istu ja pala!
Sax-pappa
06.07.2014 13:53:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä olen pärjännyt monet vuodet kohtuullisen aktiivisessa harrastuskäytössä Bilteman säädettävällä juotosasemalla. Alkuperäinen kärkikin on kestänyt hyvin.
 
Jatkuvassa työkäytössä tietysti tarvitaan Weller tai vastaava.
 
Old Joe
06.07.2014 19:35:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sax-pappa: Minä olen pärjännyt monet vuodet kohtuullisen aktiivisessa harrastuskäytössä Bilteman säädettävällä juotosasemalla. Alkuperäinen kärkikin on kestänyt hyvin.
 
Jatkuvassa työkäytössä tietysti tarvitaan Weller tai vastaava.

 
Tätäpä juuri tarkoitin edellisessä postauksessani. Olen käyttänyt Wellerissäni ainoastaan Magnastat kärkiä ja on niitäkin kulunut erinäisiä kappaleita, vaikka ovatkin varsin kestäviä. Siinä syy mainintaani kalliisiin teriin. Harraste käytössä tavallinenkin terä kestää monia vuosia.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «