Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basso vai kitara, vai onko sillä oikeasti edes väliä?
1
StarRed
24.06.2014 19:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pompin tässä siis neli- ja kuusikielisen välissä. Oman kokemuksen perusteella molemmat on mukavia soittaa ja molemmissa on puolensa. Joka tapauksessa tulen jossain pisteessä luultavasti molemmat hankkimaan, mutta kysymys onkin että kumpi ensin? Onko jommasta kummasta soittimesta helpompi siirtyä toiseen (esim. kitarasta bassoon -> vähemmän kieliä) vai tukeeko toisen hallitseminen toisenkin osaamista sen verran, ettei ratkaisevaa eroa ole? Onko tämäkin loppujen lopuksi vain mielipidekysymys, vai onko olemassa jotain enemmän tai vähemmän ultimaalista "aloita tällä, koska" -ohjetta?
Aloittelija kiittää.
 
PQ
24.06.2014 19:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittelin 7 v kitaraa ja siirryin sitten bassoon. Molempia tulee nykyään soiteltua.
 
Näillä kilometreillä sanoisin, että kitarasta bassoon -siirtymä on helpompi, koska silloin on tullut opeteltua sekä sointuja että yksittäisten kielten soittelua. Yleensä toisen soittimen oppiminen on ensimmäistä helpompaa, koska sen ensimmäisen kanssa oppii tietyt perusasiat. Sanoisin, että aloita mieluummin siitä, kumpaa tunnut oppivan helpommin (mikäli muutoin kumpikaan ei ole toista mieluisampi).
 
Intomieltä jo 15 vuotta!
Joosef
24.06.2014 20:18:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen itse nuorena rämpytellyt vähän kitaraa ja nyt keski-ikäisenä harrastelijabasisti. Molemmat soittimet varmaan tukevat toisiaan. Soittimien vaikeusjärjestys menee miellestäni seuraavasti (helpoin - vaikein):
1. Komppikitara - jos soittelet kuin partiopoika iltanuotiolla, ei musiikin teoriasta tarvitse tietää mitään. Kunhan osaat sointuotteet. Sormitekniikan harjoittelu riittää.
2. Basso - osattava ainakin sointujen teoria ja mielellään niitä tukevat duuri- ja molliskaalat (sekä muunneltu pentatoninen "blues"skaala) välisävelten soittamiseksi.
3. Soolokitara - vaatii huomattavaa skaalojen, venytysten yms. harjoittelua ainakin, jos hiukan kunnianhimoisempaan ilmaisuun pyrkii.
 
Kannattaisin ehkä kitaralla aloittamista.
 
Peace!
nisumaka
30.06.2014 20:48:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisin ehkä kitaralla aloittamista.
 
Kannattaisin lämpimästi kitaralla aloittamista. Basso on "kenraalibasso" eikä sillä tehdä varsinaista sointuharmoniaa. Et voi ohittaa musiikin perusteita, tai sitten se bassottelu ei mene kohdilleen. Tällaisia basisteja olen nähnyt, ja silloin ollaan alkeissa, joista on tietysti hyvä jatkaa. Yleisin basistien sivusoitin on kitara, joten et todellakaan häviä mitään, jos aloitat kitaralla, tai mikset aloita molemmilla yhtä aikaa, ei toi mikään juttu ole. Sitten soittokokemuksen kartuttua piano on yleensä, mitä halutaan alkaa soittaa. Siitä sitten lisää perusteita voin kirjoitella, jos kiinnostaa.
 
daredevil
01.07.2014 22:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mä saan päättää sun puolesta niin ehdottomasti kitara! Kyllä basso on niin tylsä soitin, ei sitä voi vinguttaa eikä sillä voi soittaa hienoja sooloja.. :) Basisti vaan pompottelee siellä taustalla.
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
blackmore81
01.07.2014 22:24:25 (muokattu 01.07.2014 22:25:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Jos mä saan päättää sun puolesta niin ehdottomasti kitara! Kyllä basso on niin tylsä soitin, ei sitä voi vinguttaa eikä sillä voi soittaa hienoja sooloja.. :) Basisti vaan pompottelee siellä taustalla.
 
Et ole koskaan tainnut sitten esim. Victor Wootenia kuunnella. Ihan yhtä hyvin sillä voi soittaa sooloja ym. kuin kitarallakin.
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
sustain65
01.07.2014 22:54:24 (muokattu 02.07.2014 06:30:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Jos mä saan päättää sun puolesta niin ehdottomasti kitara! Kyllä basso on niin tylsä soitin, ei sitä voi vinguttaa eikä sillä voi soittaa hienoja sooloja.. :) Basisti vaan pompottelee siellä taustalla.
 
Vinguttelu ja soolot ovat useimmiten sitä tylsintä antia hyvissäkin biiseissä - poikkeuksiakin toki on.
 
Rokki- tai metallibändi ilman bassoa: homma ei vaan toimi.
 
Edit:
Otetaanpas vaikka Rushin Geddy Lee, eipä ole hänen soittonsa pelkkää pomputtelua taustalla.
 
daredevil
02.07.2014 13:36:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo onhan niitä paljon upeita basisteja. Kommenttini oli tarkoitettu huonoksi vitsiksi. Kun bassonsoiton taitaa, se on todella upeaa kuunneltavaa. Itse joskus nuorempana yritin soitella bassoa ja se ei tuntunut yhtään kiinnostavalta, koska en saanut siitä oikein minkäänlaista soundia. Kielet olivat paksut ja sattuivat sormiin. Olen kyllä aikuisempana, siis kun soittotaitoa on hurjasti enemmän, jammaillut bassolla ja yrittänyt saada fiilistä soittoon, mutta ei se vaan ole sytyttänyt niin paljon kuin kitara. Perus bändikokoonpanossa basso näyttelee tärkeää osaa.
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
sustain65
02.07.2014 13:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, huono vitsi tajuttu selityksen jälkeen. :)
 
StarRed
02.07.2014 23:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman pienen sattuman kautta käsiin päätyi kuin päätyikin kitara, ilmeisesti tämä oli pelkästään hyvä!
 
blackmore81
03.07.2014 00:13:02 (muokattu 03.07.2014 00:13:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

StarRed: Muutaman pienen sattuman kautta käsiin päätyi kuin päätyikin kitara, ilmeisesti tämä oli pelkästään hyvä!
 
No sinäkin ehdit sitten 20 vuoden päästä vaihtaa bassoon kuten minäkin :D No leikki leikkinä. Hyvä että soittopeli löytyi :) Ehtiihän näitä erilaisia instrumentteja elämän aikana kokeilla. Hyvänä pohjana tuo kitaran soitto on omallekin bassottelulle ollut. Ja soittimellahan ei niin ole väliä, pääasia että itse siitä soittamisesta nauttii. Onnea kitarointiin!
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Vessajono
06.07.2014 19:00:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mä pääsisin ajassa 16 vuotta taaksepäin, pakottaisin 10-vuotiaan itseni pianotunneille pariksi vuodeksi ja kysyisin sen jälkeen että mitä haluat oikeasti soittaa.
 
Bassoonhan mäkin lopulta päädyin mutta rumpujen ja kitaran kautta.
 
Funkånaut: enemmän NYT LÄHTEE SAATANAA!
blackmore81
06.07.2014 19:29:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Jos mä pääsisin ajassa 16 vuotta taaksepäin, pakottaisin 10-vuotiaan itseni pianotunneille pariksi vuodeksi ja kysyisin sen jälkeen että mitä haluat oikeasti soittaa.
 
Bassoonhan mäkin lopulta päädyin mutta rumpujen ja kitaran kautta.

 
Itsellä vähän sama homma. Harmittaa, kun vasta aikuisiällä alkaa hoksamaan, että ois kiva alkaa soittamaan selloa jne. Tuolloin lapsena kun ei tullut mitään instrumenttia soitettua. Lähinnä liikunta ja urheilu kiinnosti silloin. Nyt sitten on alkanut tulemaan tällainen "musiikillinen herääminen", kun ikää alkaa jo olemaan :D
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Funkånaut
06.07.2014 21:02:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Jos mä pääsisin ajassa 16 vuotta taaksepäin, pakottaisin 10-vuotiaan itseni pianotunneille pariksi vuodeksi ja kysyisin sen jälkeen että mitä haluat oikeasti soittaa.
 
Bassoonhan mäkin lopulta päädyin mutta rumpujen ja kitaran kautta.

 
Meikällä melko pitkälti samat ajatukset. Pianotunneista olisi kyllä ollut apua.
 
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
Vessajono
06.07.2014 22:18:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Meikällä melko pitkälti samat ajatukset. Pianotunneista olisi kyllä ollut apua.
 
Jep. Erityisesti siinä vaiheessa kun alotti teoria- ja sävelhapuiluopinnot niin ois helpottanu _ihavvitusti_. Toki mulla nykyään on noi näpyttimetkin jollain tavalla hallussa mutta ei nyt voi sanoa että mikään huikaiseva virtuoosi olis.
 
Ja tälleen perstuntumalta ois sellanen fiilis, että kosketinsoittajat on aina ne joista on suurin pula joten hommiakin vois piisata vähän eri malliin.
 
Funkånaut: enemmän NYT LÄHTEE SAATANAA!
daredevil
06.07.2014 23:46:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Jos mä pääsisin ajassa 16 vuotta taaksepäin, pakottaisin 10-vuotiaan itseni pianotunneille pariksi vuodeksi ja kysyisin sen jälkeen että mitä haluat oikeasti soittaa.
 
Kävin nuorena vuoden pianotunneilla ja lopetin sen. Ei piano ollut minun instrumenttini, en tykännyt harjoitella. Kitaraa treenasin ihan sairaasti. Mielestäni instrumentti on vähän niinkuin urheilulaji, jos siitä tykkää niin sitten sitä myös harjoittelee mielellään. Vaikea siihen on pakottaa.
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
nisumaka
07.07.2014 10:15:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erityisesti siinä vaiheessa kun alotti teoria- ja sävelhapuiluopinnot niin ois helpottanu
 
Mä sanoisin, että kun alkoi olla sellaista 3/3 tasoa toi harmoniaoppi (sointukäännökset alkaa tulla mukaan), niin piano on must. Itsekin otin aikoinaan koskettimet sivusoittimeksi juuri sen vuoksi, että bassolla ja kitaralla oli hankala käydä teorioita läpi. Erityisesti kuuntelutehtäviä. Nykyisin tietokoneilla pystyy korvaamaan mielestäni piano-opinnot, ennen vanhaan ei tietokoneita ollut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «