Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kokemuksia side chain -kompressoinnista livenä
1
juini
02.07.2014 12:34:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys,
 
Basson ja miksei muunkin äänimateriaalin lyttäys basso- ja virvelirummun mukaan lienee olennainen osa pop-musiikin levymiksausta. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä, onko tekniikka käyttökelpoista myös live-miksauksessa.
 
Itseäni kiinnostaisi kokeilla alkuun sähkörummuillla (stereokanava) ja linjaan soitetulla bassolla perus bilebändin keikalla. Kukaan ei tietysti estä kokeilemasta. Olisi kuitenkin kiva kuulla jo kokeilleiden kommentteja. Suuret kiitokset!
 
ÄM
02.07.2014 17:00:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Tervehdys,
 
Basson ja miksei muunkin äänimateriaalin lyttäys basso- ja virvelirummun mukaan lienee olennainen osa pop-musiikin levymiksausta. Minkälaisia kokemuksia teillä on siitä, onko tekniikka käyttökelpoista myös live-miksauksessa.
 
Itseäni kiinnostaisi kokeilla alkuun sähkörummuillla (stereokanava) ja linjaan soitetulla bassolla perus bilebändin keikalla. Kukaan ei tietysti estä kokeilemasta. Olisi kuitenkin kiva kuulla jo kokeilleiden kommentteja. Suuret kiitokset!

 
Digimikserin kanssa, juurikin bile-/hääbändiympyroissä, on tullu kikkailtua kaikkea; tuota sidechainia (dugger gate, itseasiassa, mut sama homma), rinnakkaiskompressointia, ym enempi studiojuttua.
Rinnakkaismeiningeillä on saatu selkeesti tukevuutta, rumpu/basso-osastoon. Tuo duggeri on jääny vähän, et "onko siitä nyt iloa"-osastolle. Varmaan paljolti siks, että lavalta miksataan, ni ei ole päässy kunnolla eksperimentoimaan.
 
Ens viikonloppuna on sellainen veto, että on kaks bändiä, meidän kamoilla, ni pääsee oikein koko setin ajan kikkailemaan.
 
Sehän noissa ihmevirityksissä on, varsinkin lavalta miksaten, et ei kannata tehdä liian mutkikasta systeemiä, jota ei pysty hallitsemaan.
Toi dukkerikin pitää aina tsekkaa, et on ok. Pikkunurkissa pyöriessä, basson vahvarin ja PA:sta tulevan suhde vaihtelee, ni dukkeri saattaa tulla liian kuuluviin, jos bassoa tuupataan kovemmalle PA:sta.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
rintapek
02.07.2014 18:24:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkea voi kokeilla.
 
Mut kokeilut kandee tehdä treenikämpällä ja viedä vaan hyvät ideat keikalle.
 
Sen voin laakista sanoa, et jos sähkörummuissa on vaan stereoulostulo, niin toi dukkausidea ei oikein toimi.
 
Mikäli sähkäreitä meinaa käyttää, ni kandee hankkia semmoinen sähkörumpuälli, mist saa vähintään kuus kanavaa ulos. Riippumatta siitä tahtooko testailla dukkausta vai ei.
 
juini
02.07.2014 23:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OK, kiitos vastauksista. Kokeillaan samalla vaivalla myös rinnakkaiskompressointia.
 
Systeemi on tosiaan ollut tarkoituksena pitää mahdollisimman simppelinä. Siksi rumpubalannsi on miksattu jo lähettävästä päästä. Pasarihan siinä jyrää, joten uskoisin miksauksen toimivan side chainissa. Voidaan toki ottaa tarvittaessa myös pasari omaksi kanavakseen pöytään.
 
Bassostyrkkari on myös jätetty kämpille viime aikoina. Basisti kuulee PA:sta mitä kuulee. Taitaa soitella lihasmuistista.
 
ÄM
03.07.2014 05:38:10 (muokattu 03.07.2014 05:40:46)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: OK, kiitos vastauksista. Kokeillaan samalla vaivalla myös rinnakkaiskompressointia.
 
Systeemi on tosiaan ollut tarkoituksena pitää mahdollisimman simppelinä. Siksi rumpubalannsi on miksattu jo lähettävästä päästä. Pasarihan siinä jyrää, joten uskoisin miksauksen toimivan side chainissa. Voidaan toki ottaa tarvittaessa myös pasari omaksi kanavakseen pöytään.
 
Bassostyrkkari on myös jätetty kämpille viime aikoina. Basisti kuulee PA:sta mitä kuulee. Taitaa soitella lihasmuistista.

 
Mikä mikseri sulla on, ni jos löytyy filtteri, siitä dynamiikasta, johon tuota side chainia meinasit (kompura tai dugger-gate), niin etsi sillä semmonen kohta, että basari vaan triggaa sen. Mutta parhaiten toimisi, kun olis oma basarikanava.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
juini
03.07.2014 08:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄM: Mikä mikseri sulla on, ni jos löytyy filtteri, siitä dynamiikasta, johon tuota side chainia meinasit (kompura tai dugger-gate), niin etsi sillä semmonen kohta, että basari vaan triggaa sen. Mutta parhaiten toimisi, kun olis oma basarikanava.
 
Mikseri on DM1000. Peli on kohtuullisen monipuolinen. Nimenomaista detaljia en muista. Pitääpä plärätä. Kiitos vinkistä.
 
juini
07.07.2014 10:30:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rinnakkaismeiningeillä on saatu selkeesti tukevuutta, rumpu/basso-osastoon.
 
Tästä voisin tiedustella vielä hieman tarkemmin. Onko kytkentänä siis pasarista ja bassokitarasta tehty ryhmä, joka kompressoidaan lyttyyn ja miksataan kompressoimattoman signaalin kanssa jollain suhteella? Vai onko ryhmässä myös muita rumpuja?
 
ÄM
07.07.2014 22:03:12
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Tästä voisin tiedustella vielä hieman tarkemmin. Onko kytkentänä siis pasarista ja bassokitarasta tehty ryhmä, joka kompressoidaan lyttyyn ja miksataan kompressoimattoman signaalin kanssa jollain suhteella? Vai onko ryhmässä myös muita rumpuja?
 
Just näin. Basari ja basso vaikka, miksei snare ja tomitkit. Kokeile.
Googlaa, tosta on paljon juttua netissä, studiomeiningeissä.
 
Amma-jätkät vois kertoo, onko jengillä tapana käyttää moista, live-äänessä.
Itse koen, että on kiva.
 
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
zouwi
08.07.2014 00:23:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite en ole koskaan käyttänyt livenä, saman asian ajaa se että vääntää sitä basaria vaan lujemmalle. Jos haluaa asioiden kyykkäävän niin sit masteriin (tai grouppiin) jonkunlaista kompuraa/limitteriä, mulla mukana matkustaa yleensä TC:n Triple-C joka on siis kolmialue-kompressori. Alitehosten kamojen kanssa kaappien/prossujen/päätteiden omat limitterit toimii myös tohon tarkoitukseen, ainakin jonkin aikaa. :P
 
Mun rajallisen kokemuksen mukaan kaikki ylimääräinen säätö keikkatilanteessa dynamiikkaprossujen kanssa on käytännössä turhaa ajankäyttöä ja hankaloittaa elämää kierron kanssa. Siinä tilanteessa kun tollasilla alkaa oikeasti saavuttamaan jotain oleellista soundissa niin pitää olla jo kaikki muu todella hyvässä kunnossa, jos kamat on jotain muuta kun parasta A-1 laatuluokkaa niin parhaassakin tilanteessa anti yleisölle asti jää pieneksi. Lauteilta miksatessa en missään nimessä lähtisi tollaseen ellei sitä ole täysin varmaksi testattu ja saavutettu jotain selkeästi kuultavaa parannusta. Ainoat tapaukset missä olen keikalla edes koskenut minkään dynamiikkavehkeen side-chainiin ovat tavalla tai toisella sitä että olen eq:lla korostanut yläkertaa että saisin aikaan de-esserin. Siitä kun viimeksi noin tein taitaa olla reilut 3v aikaa, totesin että elämä on yksinkertaisempaa kun vaan hakee kaupasta kompressorin missä on valmiina säädettävä de-esser.
 
juini
08.07.2014 09:14:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä tilanteessa kun tollasilla alkaa oikeasti saavuttamaan jotain oleellista soundissa niin pitää olla jo kaikki muu todella hyvässä kunnossa
 
Kiitos. Tähän tiivistyy omakin ajattelu aiheesta vielä aivan hetki sitten. Livenä dynamiikkaa saa ja pitää olla levymusiikkia enemmän, koska masteria voi yksinksertaisesti työntää kovemmalle. Alitehoisten kamojen tekohengitystä ei onneksi myöskään tarvitse harrastaa. Hakisin side chain -pumppausta livenä nimenomaan nykyaikaisen pop-soundin ja kenties jossain määrin basson ja pasarin yhteissoiton (tai illuusioon siitä) vahvistamiseen.
 
Kysytäänpä vielä näin päin. Monet arvatenkin soittavat esim. Aviciita tai Lady Gagaa. Mitä hyväksi todettuja teknisiä keinoja on pumppaussoundin loihtimiseen livenä?
 
Google on erinomainen työkalu. Tässä tapauksessa hakutuloksia kuitenkin dominoi Ableton Live.
 
Sami_T
08.07.2014 12:53:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollasen "pumppaus"-soundin tekeminen on livenä aika haastavaa. Lähinnä tulee ongelmaksi se että joko sitä pumppausefektiä ei kuulu tai sitten se kuuluu liiankin kanssa. Studiossa kun tollasta soundia tehdään niin olen ymmärtänyt että se homma kuskataan montaa reittiä ja aika monen myllyn läpi ennenkuin ollaan lähelläkään hyvää lopputulosta.
 
Livenä parhaita toteutuksia mitä oon bilebändillä nähny on sellanen että rumpalin basarissa oli triggeri millä ei ollut mitään muuta virkaa kuin se että se lähetti midiä synaan ja synabassoon. Niissä oli sitten jo soittimissa itsessään valmiina se pumppaus eli kun rumpali polkas basaria niin synabasso niias vähän tieltä pois ja synamatto sitten oikein kunnolla mutta nää molemmat ainoastaan ylätaajuuksilta. En tiedä miten toi oli soitintasolla toteutettu mutta näköjään tollanenkin on mahdollista. Kosketinsoittaja tais vedellä Electrolla tai Wavella, siitä synabassosta en muista mikä se oli. Toi toimi erittäin hyvin. Basisti siis soitti kyllä suurimman osan keikasta ihan normibassolla mutta noi discoasiat se veti sitten synabassolla.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
juini
09.07.2014 21:43:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Tollasen "pumppaus"-soundin tekeminen on livenä aika haastavaa....
 
Kiitoksia hyvästä kirjoituksesta. Kirjoitus vahvisti uskoani, että bändit alkavat hakea pumppauspoppisoundia enenevässä määrin. Ei Bon Joviakaan kehtaa enää loputtomiin soittaa. Ja onhan huhuja hullummistakin säädöistä, kun pöydät alkavat olemaan yleisesti ohjelmoitavia.
 
Erinomaisen validi pointti on, että pumppauksessa myös yläkaistan pitäisi kyykata. Silti on vähän vaikea ymmärtää, miksei mainitsemasi bändi kyykytä myös alataajuuksia. Lisäksi en oikein keksi, mitä lisäarvoa triggeri-MIDI-viritys tuo verrattuna tiskissä tehtävään prosessointiin. Varmasti joku idea tuossakin on.
 
musamies
12.07.2014 10:55:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Kiitos. Tähän tiivistyy omakin ajattelu aiheesta vielä aivan hetki sitten. Livenä dynamiikkaa saa ja pitää olla levymusiikkia enemmän, koska masteria voi yksinksertaisesti työntää kovemmalle. Alitehoisten kamojen tekohengitystä ei onneksi myöskään tarvitse harrastaa. Hakisin side chain -pumppausta livenä nimenomaan nykyaikaisen pop-soundin ja kenties jossain määrin basson ja pasarin yhteissoiton (tai illuusioon siitä) vahvistamiseen.
 
Kysytäänpä vielä näin päin. Monet arvatenkin soittavat esim. Aviciita tai Lady Gagaa. Mitä hyväksi todettuja teknisiä keinoja on pumppaussoundin loihtimiseen livenä?
 
Google on erinomainen työkalu. Tässä tapauksessa hakutuloksia kuitenkin dominoi Ableton Live.

 
Ihmettelin jo missä musassa tollasta käytetään - itse en tiedä ketään joka soittas Avciita tai Lady Gagaa...
 
Itse olen ollut siinä käsityksensä, että vaikkapa bassovetoinen jytäsaundi lähtisi enempi soittajista ja sovituksesta kuin jostain vekottimista.
 
juini
17.07.2014 11:50:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pahus kun en ehtinyt testata treeneissä. Tutkimus siirtyy hieman eteenpäin.
 
Kaija Koon luulisi keinuttavan vanhan liiton musamiestäkin.
 
http://www.youtube.com/watch?v=GgZ90_9mjkQ
 
musamies
18.07.2014 10:50:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juini: Pahus kun en ehtinyt testata treeneissä. Tutkimus siirtyy hieman eteenpäin.
Kaija Koon luulisi keinuttavan vanhan liiton musamiestäkin.
http://www.youtube.com/watch?v=GgZ90_9mjkQ

 
Kuuntelin videota kuulokkeilla ja minun vinkkelistä tääkin on modernin tyylin nykymusaa. Alakerta osastossa oli tällä tapaa toteutettuna tiettyä sydämen lyöntejä muistuttavaa jytinää.
 
Tässä Brother Johnsonin Stompissa basso vetää ihan kivasti biisiä:
http://www.youtube.com/watch?v=tPBDMihPRJA
 
Biisin vetävyys ja tietynlaineen groove on näistä muusikoista kiinni.
 
Tuossa vähän mustaa hidastaa groovee. Basson osa hyvin tärkeä - siinä on myös jonkinalaista melodisuutta.
http://www.youtube.com/watch?v=Z9nwcpGZE6A
 
Kun itse kasasin aineistoa vanhan levymusiikin muodossa vanhan liiton disco täräykseen, siinä oli jotain yllä mainitseman kaltaisia juttuja.
 
Jos soitto muutenkin potkii ja siinä on groovea, mielestäni silloin sitä on hyvät mahdollisuudet maustaa jollain nykyvehkeilläkin.
 
Point
30.07.2014 17:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamies: Ihmettelin jo missä musassa tollasta käytetään - itse en tiedä ketään joka soittas Avciita tai Lady Gagaa...
 
Itse olen ollut siinä käsityksensä, että vaikkapa bassovetoinen jytäsaundi lähtisi enempi soittajista ja sovituksesta kuin jostain vekottimista.

 
En mä nyt tiiä, kyllä mä ainakin äänityshommissa käytän sidechainia ihan musatyylistä riippumatta, jos biisi sitä vaatii. Vaikka olis kuinka fiksusti sovitettu ja soitettu biisi, niin usein basarin ja basson yhteistyö paranee ja selkeytyy huomattavasti pienellä niiauksella basson suunnalta.
 
Livehommat erikseen. Ollaan mekin bändin kanssa tätä pähkäilty, mutta käytännössä vaatis liikaa vaivaa, että lähettäis toteuttaan.
 
musamies
31.07.2014 12:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKWM: En mä nyt tiiä, kyllä mä ainakin äänityshommissa käytän sidechainia ihan musatyylistä riippumatta, jos biisi sitä vaatii. Vaikka olis kuinka fiksusti sovitettu ja soitettu biisi, niin usein basarin ja basson yhteistyö paranee ja selkeytyy huomattavasti pienellä niiauksella basson suunnalta.
 
Livehommat erikseen. Ollaan mekin bändin kanssa tätä pähkäilty, mutta käytännössä vaatis liikaa vaivaa, että lähettäis toteuttaan.

 
Mä koen ton homman niin, että ei tarvi olla soittimena kuin akustinen piano tai flyygeli ja riippuu soittajasta ja hänen tavoitteestaan onko touhussa groovea ja potkua...
 
Vekottimet on sitten vähän kuin mausteita.
 
Soitan itse kiippareilla mieluusti vasuribassoa, että vaikka joku piano tai rhodes sulautuisi paremmin yhteen basson kanssa ja niillä voi korostaa jotain juttuja kuin yhtenä rintamana.
 
Jos tähän lisätään rummut, mun mielestä ei ole ensisijaisesti vehkeistä kiinni onnistuminen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «