Aihe: Tallamikki Gibson SG:hen?
1 2
LesPaul70
07.12.2004 13:37:25
Mutta, onhan noita muitakin hyviä JB, custom tai joku Dimarzio voisi olla kokeilun arvoinen.

JB ("Jeff Beck", tai virallisemmin "Jazzy-Bluesy") on miltei teollisuusstandardin asemassa SD:n tallahumppareista. Hevipuolelta nimekkäitä käyttäjiä löytyy mm. sellaisista bändeistä kuin Megadeth ja Iron Maiden. Passiivimikeistä siitä kuumemmasta päästä.

JB on muuten aika lähellä Customia, mutta siinä on erityinen diskanttiboosti, josta toiset tykkää ja toiset ei. Joidenkin mielestä JB:n ääni on liian "kirskuva" (ja JB:n kannattajien mielestä mielestä Customin ääni liian samea). Toisaalta sitä diskanttiahan voi aina leikata, jos se häiritsee.

Minun mielestäni JB istuu ihan hyvin mahonkikitaraan kuten SG:hen, mutta Stratossa sen kirkkaus voi korostua ikävällä tavalla. Jos taas hakee juuri sellaista tummaa ja sameaa soundia, niin sitten Custom tai Custom Custom voisi olla kokeilemisen arvoinen.

Distortionin ääni ei ole minua oikein miellyttänyt. Minun mielestäni JB on käytännössä sama kuin Distortion mutta kauniimmalla soundilla. :) Kuten aina, YMMV.

Speksejä ja ääninäytteitäkin löytyy SD:n sivuilta:
http://www.seymourduncan.com/website/products/humbuckersdescr.shtml
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
LesPaul70
07.12.2004 13:48:19
Ai niin, meinasi unohtua mainita. Yksi JB:n parhaista ominaisuuksista on erityisen täyteläinen yläsävelsarjan toisto. Yläsävelet jäävät soimaan erittäin kauniisti äänen vaimetessa pois, ja tämän ominaisuuden ansiosta JB tuottaa todella kauniin hallitun kierron - jos sellaisesta efektistä tykkää. Minä tykkään, ja minulla on juuri siksi SG:n tallassa JB kiinni, vaikka muuten tykkäänkin vähän tummemmasta soundista. Se yläsävelrikas soundi on yksinkertaisesti niin kaunis.
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
tommijk
07.12.2004 15:53:58
No niin, nyt on mikki hankittu. Fazerilla sattui olemaan juuri tuo musta normaalileveyksinen tone zone, joten mikäpä siinä kun ei sieltä duncaneita löytynyt kuin JB:tä, niin valinnan vaikeuksia ei ollut. Kiitos kaikille vastanneille, vaikka loppupeleissä tämä näytti menevän niin että otetaan se mitä kaupasta löytyy. Oishan sitä voinut ostaa vaikka sh-6:sen jos olisi löytynyt. Jos joku pitää saada se pitää saada heti... :)

Tuosta JB:stä. Mulla on stratossa JB (joka ei ole F-spaced vaikka pitäisi), enkä ole kovin tyytyväinen sen soundiin. Liian diskanttinen ja heikko.. toisaalta SG:ssä se olisi varmasti huomattavasti parempi kun on kyseessä mahonkikitara.
"Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta
mvirta
07.12.2004 18:14:07
Jeps, hyvä mikki sen pitäisi olla. Pistä sitten kommentteja
että mitä tykkäsit.

Paljonkos ne muuten siitä Fazerilla huusi?

t:markus
tommijk
07.12.2004 18:59:38
Pistä sitten kommentteja että mitä tykkäsit

Joo tässä menee varmaan pari päivää että saan sen kiinni on sen verran koulukiireitä...

Paljonkos ne muuten siitä Fazerilla huusi?

Harmi kun ei tullut hintoja vertailtua etukäteen; thomannilla näytti olevan 77 e. Hinta oli 115 euroa jonka sain tiputettua 100 euroon, liikaa kenties...
tommijk
09.12.2004 17:04:51
Voi ny perseensuti! Sain mikin asennettua ja meni vieläpä oikein ihan ensiyrittämällä. Mikki kuulosti todella hyvälle juuri sitä mitä hain... Mutta täs pitäiskin olla F-spaced mikki. Huomaa aivan selvästi kuinka e-kielet jäävät magneettien ulkopuolelle "€&%"€&"&!!! Kyllähän se dimarzion sivuiltakin selvis ny JÄLKEENPÄIN:

Although some players believe that F-spaced pickups are only for the bridge position of tremolo bridge guitars, many guitars with fixed bridges (including late 1990s Gibson Les Pauls and Epiphone LPs) should have F-spaced pickups in the bridge position.

Olin ihan varma ettei gibsonis käytetä f-spaceddia, niinkun Foxkin sanoi... Saakohan tän vielä vaihdettua? Hajottaa vaan kun sai kaikki asennettua kuntoon, kielet vaihdettua jne.
fox
09.12.2004 19:13:16

Olin ihan varma ettei gibsonis käytetä f-spaceddia, niinkun Foxkin sanoi... Saakohan tän vielä vaihdettua? Hajottaa vaan kun sai kaikki asennettua kuntoon, kielet vaihdettua jne.

Ihan totta?? Ny mää en yhtikäs ymmärrä, nimittäin en itse asiassa ole tietääkseni ainuttakaan f-spaced mikkiä ostanu, ja itse asiassa jos floikkakitaraan pistää esmes Gibsonin humpparin, ei kielet linjaa.. Ei sillä merkitystä ole muuta kuin ulkonäöllinen, nimittäin kyllä siellä magneetin flux fieldi riittää niitten napapalojen ulkopuolellekin. Mutta myönnetään, kökön näköinen on hieman se, jos kielet onkin "pois linjasta"... pahoitteluni suuret. :(
Mutta oli mulle uusi tieto kyllä tämä. Mnetistä oppii aina kaikenlaista uutta..
tommijk
09.12.2004 19:34:32
jos floikkakitaraan pistää esmes Gibsonin humpparin, ei kielet linjaa..

Huh...! Sain vaihdettua mikin ja kerkesin vielä asentaakin ja kyllä se f-spaced mikki on se oikea tähän sg:hen. Itse asiassa mittasin mikit ensimmäisen napapalan keskeltä viimeisen napapalan keskelle: Gibsonin alkuperäinen 52 mm, dimarzio normaali 48 mm, dimarzio f-spaced 51 mm. Eli näyttäis tuo gibsonin mikki olevan jopa levein näistä neljästä!?! Gibson on vissiin näihin uusiin kitaroihin 95'--->
laittanu f-spaced. Kannattaa tästä lähtien aina mitata mikit. dimarzion sivujen mukaan normaalilevyiset on tuon 52 mm ja f-spacedit 48 mm. Ja hyvältä tuo mikki kuulostaa ainakin näin suoraa asennuksen jälkeen.. tyytyväinen olen
fox
09.12.2004 20:39:56

Gibsonin alkuperäinen 52 mm, dimarzio normaali 48 mm, dimarzio f-spaced 51 mm. Eli näyttäis tuo gibsonin mikki olevan jopa levein näistä neljästä!?! Gibson on vissiin näihin uusiin kitaroihin 95'--->
laittanu f-spaced. Kannattaa tästä lähtien aina mitata mikit. dimarzion sivujen mukaan normaalilevyiset on tuon 52 mm ja f-spacedit 48 mm. Ja hyvältä tuo mikki kuulostaa ainakin näin suoraa asennuksen jälkeen.. tyytyväinen olen

No hyvä sitte, ja tosiaan täytyy ruveta olemaan ns. skarppina noitten juttujen kanssa, asiasta ei ole ollu isommin millään voorumilla juttua.. Tosin itte jo vaanhana bluus-setänä enemmän noilla vintage-sivuilla seikkailen.. Mutta tosiaan onhan mulla ihan 2000-luvun Giban mikkejä ollu asennuksessa, eikä niissä ole ollu eroa noihin wanhempiin.. eniwei, uusissa Giboissa ja Epeissä on sitten tosiaan syytä tsekkiä tuo sopivuus..elikkäs ilmeisesti lienee parempi ottaa uusiin aina f-spaced, nimittäin onhan se parempi sen magneettikentän suhteen, jos kieli on liikaa keskellä kuin se, että se olis liikaa reunassa. Täytynee kyssäriä heittää Giban voorumille, josko tulis selvyyttä tuhon, olisko se sitte -95 vaiko 2000 kun vaihdosta on tapahtunu. Toisaalta kitaristi-pennulla on -95 LP Studio jossa on ihan vakion kapee mikki....
kulmahiomakone
09.12.2004 21:53:47 (muokattu 09.12.2004 21:54:30)
-> ostin tovi sitten tallan teleen, joku parinkympin halppis. Ulommaisten tallapalonen väli on keskeltä mitattuna 56 mm (eli siis e-kielten väli on tuo).
Kousi
18.02.2014 20:52:37 (muokattu 19.02.2014 21:10:44)
Edit: Ei mitään enää.
ibnz
30.06.2014 20:59:44
Custom on huikea, laitan kaikkiin kiinteätallaisiin aina. Iso ja selkeä saundi, ei tuhottoman tehokas
JaaGeRMaisTeR
30.06.2014 21:56:26
ibnz: Custom on huikea, laitan kaikkiin kiinteätallaisiin aina. Iso ja selkeä saundi, ei tuhottoman tehokas

Customille ääni täältäkin. Itellä lp:ssä moinen ja soi hyvin.

Normi sopii.. F spaced on floikille enemmänkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)