Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Haussa tietsikka musan tekoon kohtuuhinnalla, neuvoja kaivataan!
1 2 3
Cmoon
30.06.2014 15:32:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heti alkuun: olen kattonut haulla tämäntyylisiä keskusteluja mutta osa niistä kin on jo valitettavan vanhoja.. tuntuu helpommalta vain kysyä suoraan! Täällä siksi kun en itse niin tietokoneista ymmärrä.
 
Hinta olisi mielellään alle tonnin koska köyhä opiskelija olen. Mulla oli toshiban satellite läppäri joka on hjoillut useamman kerran ja enää ei edes käynnisty ja muutenkin aika tehoton kapine.
Koneessa saisi olla tehoa pyörittämään musasoftia, itse softista olen kokeillut vasta fl studiota ja varmasti tulen kokeilemaan jotakin muitakin jotta mieluisin löytyisi. Olen aikeissa ostaa myös usb äänikortin jotta voisi äänitellä kätevästi mikeillä laulua jne sekä kiipparia ja sähkörumpuja.
Olen siis aika alkumetreillä musan teon teknisen puolen kanssa, mutta mikään hetkellinen harrastus se ei ole joten siksi keskittäisin koneen valmiudet nimenomaan musan tekoon. Muuten tarvitsen konetta oikeastaan vain perus nettisurffailuun ja musiikin kuuntelemiseen.
 
koolla ei ole ninkään väliä koska en yleensä kanna läppäriä mukana. Tuntuu silti siltä että läppäri olisi kuitenkin kätevämpi kuin iso pöytäkone.
Tällästä mulle jo jossain suositeltiin : http://www.expert.fi/Tuotteet/Tieto … ttavat/LENOVO-IDEAPAD-Z710-17,3-FHD
 
Yksi vaihtoehto tietysti aina on kysuä suoraan myyjiltä, mutta vähän pelottaa että Giganttorit huijais tällästä koneista ymmärtämätöntä naisihmistä ja veisi viimeisetkin rahat. Kiitos siis jo etukäteen jos luit ja vastaatkin!
 
Cmoon
30.06.2014 16:05:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sellanenkin tuli mieleen miten kannattavaa olis katella esim applen käytettyjä koneita? Halvemmallaainakin pääsis.. käyttöjärjestelmä noissa koneissa ei tosin ole tuttu (ainoa omena -merkkinen kapine mulla on iPod) mutta kai sen oppii. Eipä sillä toisaalta ole mulle väliä mikä käyttis on kunhan toimii.
 
Point
30.06.2014 16:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä sulla olis budjetti? Itse suosin applen koneita musakäytössä, eikä tältä tieltä ole enää paluuta. Lähinnä siksi, että hommat toimii plug and play-tyyppisesti ja käyttis ja muut näyttää hyvältä ja on mukavia käyttää. Tää on vähän semmonen aihe, että ei tule muuta kuin riitaa keskusteltaessa. :D
 
Käytettynä kun kalastelet vaikka pari vuotta vanhan macbook pron, niin se on varma valinta näissä hommissa. Mikäli applen tuotteet nyt ylipäätään miellyttää.
 
washburn
30.06.2014 16:55:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et kerran konetta aio kannella mukana, niin ehdottomasti Mac Mini.
http://store.apple.com/fi/buy-mac/mac-mini
 
Live long and Prosper
Cmoon
30.06.2014 17:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saisko vielä perusteluja miksi tuo on parempi kuibån joku toinen?
 
Cmoon
30.06.2014 17:03:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKWM: Mikä sulla olis budjetti? Itse suosin applen koneita musakäytössä, eikä tältä tieltä ole enää paluuta. Lähinnä siksi, että hommat toimii plug and play-tyyppisesti ja käyttis ja muut näyttää hyvältä ja on mukavia käyttää. Tää on vähän semmonen aihe, että ei tule muuta kuin riitaa keskusteltaessa. :D
 
Käytettynä kun kalastelet vaikka pari vuotta vanhan macbook pron, niin se on varma valinta näissä hommissa. Mikäli applen tuotteet nyt ylipäätään miellyttää.

 
En tiedä miellyttääkö, kun en ole käyttäyt applelta muuta kuin ipodia :D
budjetti alle tonnin. Ei olis siihenkään asti oikein rahaa mutta niin.
Uskaltaako noihin käytettyihinkään sitten luottaa? Vijreän omenan sivuilla taisi olla enemmän 2010 malleja kuin uudempia..
 
Generalissimo
30.06.2014 17:13:15 (muokattu 30.06.2014 17:23:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bändimusiikkia meinaat väsätä? Tuleeko kitaroita, bassoja, onko midikiipparit valmiina, entä mikkejä? Meinaatko tonnin tyrkätä pelkästään koneeseen ja ostaa erikseen vielä audio interfacen? Nauhoitteletko yksin, vai onko soittokavereita joilla on kamoja? Myös kohtuulliset kuulokkeet maksaa jne... aiotko paljonko panostaa soundeihin vai vain jotain siedettävää demottelua tehdä?
 
e: semmoinen kuva jäi, että hirveänä ei ilmeisesti ole tullut nauhoiteltua, joten ehkä kannattaisi koneeseen pistää se 500€ ja mahdollisesti loppurahat interfaceen, mahdollisiin mikkeihin, luureihin jne. Jos kitaroita ja bassoja nauhoittelee niin ne voi vetää suoraan linjaan ja ilmaisplugareilla.
 
Cmoon
30.06.2014 17:19:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Bändimusiikkia meinaat väsätä? Tuleeko kitaroita, bassoja, onko midikiipparit valmiina, entä mikkejä? Meinaatko tonnin tyrkätä pelkästään koneeseen ja ostaa erikseen vielä audio interfacen? Nauhoitteletko yksin, vai onko soittokavereita joilla on kamoja? Myös kohtuulliset kuulokkeet maksaa jne... aiotko paljonko panostaa soundeihin vai vain jotain siedettävää demottelua tehdä?
 
Tähän hätään tarvitsisin ensin ihan vaan tietokoneenkin ja vasta sitten lisäjutut kuten audio interface. Kone mielellään alle tonnilla. Tällä hetkellä tarkoitus on tehdä hiphop tyylistä musaa yksin, mutta eiköhän se genre tule muuttumaankin. Vanha midikiipparipökkelö löytyy, samoin sähkörummut. Lisäksi äänittelisin akustista kitaraa ja alttoviulua. Muuten ääniä tietokoneelta musiikkiohjelman avulla (tai no tässä genressä suurimmaksi osaksi sieltä).
Eli ei siis mitään bänditouhuja :) tavoite on saada edes siedettävää juttua aikaan, Tietysti mahd hyvää sitä mukaa kun pystyy ja rahaa on.
tällä hetkellä kuitenkin rahatilannne ei ole kovin joustava, joten siedettävällä mennään. Eikä kai hoppua muutenkaan, olen vasta aloittelija näissä asioissa ja oppiminen vie aikansa.
rahatilanne kuitenkaa n tuskin tulee muuttumaan parempaan suuntaan pitkään aikaan, siksi tahdon nyt vihdoin hommata jotain kamoja.
 
washburn
30.06.2014 17:25:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cmoon: Saisko vielä perusteluja miksi tuo on parempi kuibån joku toinen?
 
Hinta/hupisuhde tällähetkellä todella hyvä. Varsinkin, jos valitset tuon quad core i7:n. Jos ei ole koneiden kanssa niin hirveästi puljaillut, macci on hyvä vaihtoehto. Suurin osa audiointerfaceista toimii plug'n play meiningillä, eli piuha kiinni ja äänittämään.
 
Live long and Prosper
Generalissimo
30.06.2014 17:27:32 (muokattu 30.06.2014 17:29:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cmoon: Tähän hätään tarvitsisin ensin ihan vaan tietokoneenkin ja vasta sitten lisäjutut kuten audio interface. Kone mielellään alle tonnilla. Tällä hetkellä tarkoitus on tehdä hiphop tyylistä musaa yksin, mutta eiköhän se genre tule muuttumaankin. Vanha midikiipparipökkelö löytyy, samoin sähkörummut. Lisäksi äänittelisin akustista kitaraa ja alttoviulua. Muuten ääniä tietokoneelta musiikkiohjelman avulla (tai no tässä genressä suurimmaksi osaksi sieltä).
Eli ei siis mitään bänditouhuja :) tavoite on saada edes siedettävää juttua aikaan, Tietysti mahd hyvää sitä mukaa kun pystyy ja rahaa on.
tällä hetkellä kuitenkin rahatilannne ei ole kovin joustava, joten siedettävällä mennään. Eikä kai hoppua muutenkaan, olen vasta aloittelija näissä asioissa ja oppiminen vie aikansa.
rahatilanne kuitenkaa n tuskin tulee muuttumaan parempaan suuntaan pitkään aikaan, siksi tahdon nyt vihdoin hommata jotain kamoja.

 
Editoin jo edellistä viestiäni, mutta ehkei tonnia kannata suorilta koneeseen laittaa jos muutakin rompetta pitää ostaa ja budjetti tiukka. 500€ saa jo ihan riittävän tehoisen koneen tarpeisiisi, loppurahoilla sitten joku ok konkkamikki laululle ja akkarille, luurit, piuhaa, telinettä jne. Ilmaisplugareilla ja Reaperillä pääsee jo aika pitkälle.
 
e: Macci ois kyllä hyvä, mutta jos budjetti on tiukka ja muutakin pitää ostaa niin kannattaa miettiä miten sen rahankäytön priorisoi.
 
Point
30.06.2014 17:32:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toisaalta kannattais suorilta ostaa niin hyvä kone kuin mitenkään mahdollista, koska sen kanssa pärjää sitten monta vuotta. Hyvän koneen ympärille on helppo alkaa kokoamaan muuta laitteistoa.
 
Garagebandissa on muuten hyvät perussoundit valmiina, että pääsee alkuun omien musaprojektien kanssa. Ei muuta tartte tehdä, kuin liittää midikiippari koneeseen, avata garageband ja alkaa soittamaan.
 
Cmoon
30.06.2014 18:00:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Editoin jo edellistä viestiäni, mutta ehkei tonnia kannata suorilta koneeseen laittaa jos muutakin rompetta pitää ostaa ja budjetti tiukka. 500€ saa jo ihan riittävän tehoisen koneen tarpeisiisi, loppurahoilla sitten joku ok konkkamikki laululle ja akkarille, luurit, piuhaa, telinettä jne. Ilmaisplugareilla ja Reaperillä pääsee jo aika pitkälle.
 
e: Macci ois kyllä hyvä, mutta jos budjetti on tiukka ja muutakin pitää ostaa niin kannattaa miettiä miten sen rahankäytön priorisoi.

 
Sepä se ongelma onkin kun tulee monenlaista ehdotusta :D itseäni arveluttaa ns markettikoneet kun viimeisinkin hajosi eikä kunnola pyörittänyt edes audacityä.. että jos joku haluaa ehdottaa 500e konetta niin mallia saa myös laittaa, niitäkin on laidasta laitaan. Vähän sellanen olo on ettei kovin tehokkaita sen hintaiset koneet ole.
 
Cmoon
30.06.2014 18:22:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AKWM: Toisaalta kannattais suorilta ostaa niin hyvä kone kuin mitenkään mahdollista, koska sen kanssa pärjää sitten monta vuotta. Hyvän koneen ympärille on helppo alkaa kokoamaan muuta laitteistoa.
 
Garagebandissa on muuten hyvät perussoundit valmiina, että pääsee alkuun omien musaprojektien kanssa. Ei muuta tartte tehdä, kuin liittää midikiippari koneeseen, avata garageband ja alkaa soittamaan.

 
Niin, vähän noin mäkin olen ajatellut kun tuo vanha kone nyt hajosi. Eli että mieluummin satsaa koneeseen kuin oheiskamaan, niin suuri osa kuitenkin nykyään on tietsikan varassa. Luulen tai toivon että esim äänikortin kanssq voisin aluksi pärjätä huokeammankin vaihtoehdon kanssa ja mikissä sama homma. Monitorit kuunteluun on ehkä asia erikseen..
 
Generalissimo
30.06.2014 23:59:07 (muokattu 01.07.2014 00:06:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asut Helsingissä ja siellä joku myy esim tätä läppäriä käytettynä:
http://murobbs.plaza.fi/kannettavat … 603-dell-e6320-laatukannettava.html
 
Äkkiseltään prossutehoja ja muistin määrää katsomalla tuollakin pyörisi varmaan ainakin 50 raitaa nauhoitussoftassa plugarien kanssa ilman ongelmia.
 
Tietenkin jos tarvitset niin tehokkaan koneen että se 100 raitaa pyörii rykimättä niin tonnilla varmaan saa, mutta jos esim tuon tehot riittäisi (lähivuosiakin ajatellen) sun tarpeisiin sulla jäis sitten aika hyvin rahaa muihin perusromppeisiin nauhottelua ajatellen + kaljarahat.
 
En halua lytätä maccia, se on hyvä, vakaa, helppo ja tehokas, mutta hieman hintava ehkä jos muutakin kuin kone tarvitsee ostaa ja budjetti on tiukka.
 
e: Tuossa toinen läppäri kalliimmalla, mutta parempi prossu, tuplasti enemmän muistia, 280gb SSD ja 64bit Win 7. Hinta-laatu (imo) hivenen parempi kuin edellisessä.
http://murobbs.plaza.fi/kannettavat … 280ssd-8gb-8730-takuu-voimassa.html
 
washburn
01.07.2014 15:18:14
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: En halua lytätä maccia, se on hyvä, vakaa, helppo ja tehokas, mutta hieman hintava ehkä
 
Puhun nyt vain omasta puolestani, mutta joskus menin ja ostin keskihintaisen (n.700€) asus merkkisen PC läppärin win7 käyttiksellä musahommia ajatellen. En saanut sitä konetta ainakaan silloisen M-audion usb äänikortin kanssa ikinä toimimaan ilman satunnaisia räpsyjä ja synkkaongelmia.
 
Sen jälkeen olen mennyt mäcillä. Ehkä vähän kalliimpi, mutta näissä hommissa vakaudesta ja hommien sujuvuudesta voi mielestäni vähän maksaakin. En sano, etteikö homma voisi toimia sen PC läppärinkin kanssa, mutta pieni riski siinä on.
 
Live long and Prosper
Generalissimo
01.07.2014 15:30:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Puhun nyt vain omasta puolestani, mutta joskus menin ja ostin keskihintaisen (n.700€) asus merkkisen PC läppärin win7 käyttiksellä musahommia ajatellen. En saanut sitä konetta ainakaan silloisen M-audion usb äänikortin kanssa ikinä toimimaan ilman satunnaisia räpsyjä ja synkkaongelmia.
 
Sen jälkeen olen mennyt mäcillä. Ehkä vähän kalliimpi, mutta näissä hommissa vakaudesta ja hommien sujuvuudesta voi mielestäni vähän maksaakin. En sano, etteikö homma voisi toimia sen PC läppärinkin kanssa, mutta pieni riski siinä on.

 
Jep, PCllä voi tulla noita ongelmia riippuen ilmeisesti interfacesta ja sen ajureista. RME ja Avid on meillä toiminut PCllä, mutta onhan se mac oma juttunsa vakauden kannalta.
 
Siksi ehdotin PC-puolta, että jäisi rahaa vähän muihinkin laitteisiin kun aloittaja sanoi että tonni on rahaa eikä lisää ole tiedossa. Jos rahaa olisi enemmän tai nauhotteluvehkeitä jo olisi valmiina (en tosiaan tiedä kun ei ole selvinnyt) niin olisi hieman erilainen tilanne.
 
Jos kaikki rahat menee mäkkiin ja pitää nauhotella jollain karaokemikeillä ja logitechin 50€ kajareilla, eikä ole edes interfacea niin vähän harmillinen tilanne lähtä hatjoittelemaan säätämistä.
 
Cmoon
01.07.2014 21:50:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksista :) ja pahoittelen epäselkeydestäni, on tullut vähän turhan kiireellä laitettua vastauksia tänne. Multa tosiaan puuttuu äänitysvehkeistä ne oleellisimmat asiat. Entuudestaan on "vain" soittimia, yksi zoomin usbmikki ja pari halpis-laulumikkiä. Tarvitsisin siis ainakin äänikortin, konkkamikki ja monitorit (plus tietenkin teline, piuhat, pop-filter ym). Ja tietoa, siksi täälläkin on tullut viimeaikoina kyseltyä yhtä sun toista, etten ihan roskaan käytä rahojani. Tilauksessa on tähän mennessä vasta Pekka Mäkelän kotistudio-aloittelija-kirja, jos se selventäisi jotain asioita :D
 
Kone tosiaan hajosi yllättäen joten siksi ensisijaisesti nyt uutta pitäisi nopeasti saada.
voisi olla kyllä ihan fiksua joo katella noita käytettyjäkin PCitä, kun rahaa ei ole niin paljon. Kaikelle sälälle voisin ehkäpä enintään käyttää n. 1500e.
 
Jos tulee ideoita ehottaa muitakin kamoja mulle näiden tietojen pohjalta, esim äänikortti ja monitoriosastolta, niin saa ihmeessä jakaa ajatuksensa.. !
 
tuo aiemmin ehdotettu käytetty kone näyttää olevan jo myyty :o
 
vexu
01.07.2014 22:52:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen verran Mac-puolesta, että jos nappaa käytettynä melkein minkä tahansa laitteen about vuoden 2011 malleista alkaen (joko Mini tai MacBook), niin niillä pääsee kyllä todella pitkälle. Itse aloitin 13" mid 2011 perus-Airilla oman nykyisen bändin demottelut ja ostin Logic Proon ja satasen audio interfacen, niin noilla sai jo tehtyä vaikka mitä. Päälle 50 raidan demoja, missä posketon määrä efektejä joka raidalla ja kitarat raskaampien plugareiden läpi. Myöskään latensseista ei ole tarvinnut enää välittää sen ihmeemmin. Ilmaisella Garagebandilla pääsee myös hyvin vauhtiin ja sen projektit toimivat myös Logicissa.
 
Tietysti jos kiikarissa on myös esim. hyvät monitorit ja kaikkea muuta, niin sitten kokonaisbudjetti (ja käyttöjärjestelmä) kannattaa miettiä hieman tarkemmin eri osien mukaan.
 
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Velli
02.07.2014 03:31:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin suosittelisin käytettyä mäkkiä. Itse olen puuhaillut 2007 iMacilla tähän päivään saakka. Parinkymmenen raidan projektit 2-3 plugarilla per raita ovat pyörineet hienosti vaikka prosessori on vain core 2 duo ja RAM:iakin vain 3GB. Uskoisin pärjääväni tällä koneella vielä ainakin seuraavat pari vuotta.
 
Isosiskolle hommattiin juuri vm. 2011 Macbook Pro 13", joka on varmaan 4X tehokkaampi ja hintaakin vain 550€. Tuollaisen ostaisin itsekin, jos olisin nyt etsimässä uutta konetta. Musahommissa käyttöjärjestelmän ja musasoftan vakaus ovat macissa ensiluokkaisella tasolla. Itselläni ohjelman (garagen tai logicin) kaatumiset voi viimeisen 7v ajalta laskea yhden käden sormin.
 
vexu
02.07.2014 08:27:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2011 on hyvä raja juurikin siksi, koska silloin tuli käyttöön Intelin i5 ja i7 prosessorit ja sen jälkeen niissä on tapahtunut eniten kehitystä virrankulutuksen minimoinnissa puhtaan laskentatehon lisäyksen sijaan.
 
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «