Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsonien malleista pitäis saada vähän neuvoa mikeistä yms.. :)
1 2
Luuviulu
28.06.2014 11:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, olen Gibsonien kans jonkin verran soitellut, mut mielenkiinto ei ole oikein koskaan riittänyt siihen, että alkaisin niiden tarkempia ominaisuuksia vilkuileen, kunhan vaan soitellut olen. :)
 
Pysytellään nois alle 1300e ovh Gibsoneis, eli Studiois yms..
Kysymys 1: Missä niissä on parhaimmat mikit?
Kysymys 2. Missä niissä on olennaisia eroja toisiinsa vuosiluvuilta lähtien?
Eli jotkut sanoo, että vuonna vaikkapa 2002 oli Gibson Studios "jokin" erilaista verrattuna vaikkapa vuoteen 2009, jolloin Studio muuttuis taas jotenkin kevennyksin tms tuli uudet mikit jne jne jne.. Kysymyksiä on loputtomasti, mut yksinkertaisimmillaan kysyn, että minkä vuoden Studiot on parhaimpia toisiinsa verrattuna ja missä mallissa on parhaat mikit?
 
Tää on sekava kysymys ja vastauksetkin saa olla sekavia, kunhan jotain oppeis noist, kun nyt olen Lesboa ostamas ja haluaisin kaikkein parhaimman noista alle 1300e Gibsoneista. En viitteis ostaa vaan "jonkin" ja sit saan lukea, että se on onkin ihan "piip" ja sit ei sitä edes halua soittaa sen tiedon luettuaan ja ottaa aivoon, kun yleensäkin sen tietämättömänä ostin.. :D
 
-Kiitos vastauksista etukäteen! :)
 
Gabe
28.06.2014 11:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: kun nyt olen Lesboa ostamas ja haluaisin kaikkein parhaimman noista alle 1300e Gibsoneista.
 
Jos pitää lesbo saada 1300e budjetilla ja lavassa pitää vielä lukea Gibson niin suuntaisin katseen torille. Saat jo hyvän kepin tuohon rahaan.
Confidentum
28.06.2014 12:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittaisin omakohtaista ominaisuuksien vilkuilua, kun noita Studio-mallejakin eri spekseillä on lopulta kymmeniä, puhumattakaan yksilökohtaisista eroista ja hankala on sanoa, mikä on sinulle "paras". http://en.m.wikipedia.org/wiki/Gibson_Les_Paul_Studio
 
Torilta kun nappaan 500-600 haarukassa keikkakäytössä olleen Studion niin siinä se. Itse aattelen niin, että jos joku on viitsinyt kitaralla muutaman sata keikkaa heittää, niin ei se voi kovin huono olla.
 
Jos on liian vähän keikkoja, on aivan liikaa aikaa nysvätä soundien kanssa
Minushuman
28.06.2014 12:37:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: Torilta kun nappaan 500-600 haarukassa keikkakäytössä olleen Studion niin siinä se. Itse aattelen niin, että jos joku on viitsinyt kitaralla muutaman sata keikkaa heittää, niin ei se voi kovin huono olla.
 
Erittäin hyvin sanottu siellä.
 
"It's beer o'clock. Where the hell's my riot?"
käsi
28.06.2014 12:39:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusia studioitakin saattaa saada alle tonnilla. Parasta olisi jos sulla itselläsi olisi jokin suunta siitä mitä haluat. Erilaisilla spekseillä kun gibsonin lespoja on vaikka kuinka paljon.
 
Torilla liikkuu tuohon hintaan jopa standardeja sekä classiceja. Noi vuodet mihin viittaat nii ne taitaa liittyä juurikin noihin kevennys porauksiin, eli joissain malleissa on kevennys iso kammio ja joissain malleissa siellä on vaan paljon pienempiä reikiä.
 
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Metalkallo
28.06.2014 12:50:28 (muokattu 28.06.2014 12:57:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei sitä Gibsonia kannata vain nimen takia ostaa, tai että se aina olisi parhaimman laadun tae. En nyt kuitenkaan tarkoita että ne olis huonoja vaan et nekin eroaa aivan kuten muutkin kitarat toisistaan, Gibsoneissa vaan ehkä kuitenkin eniten eroja yksilöiden välillä kuin monen muun kitaravalmistajan kitaroissa, tarkoittaen juuri näitä eroja mistä aiemmissa viesteissäkin ylhäällä kerrotaan ja jotka selviää lähinnä itse kokeilemalla kitaraa.
 
Itse en ole soittanut koskaan Gibsonilla, mutta omistan ESP:n edwards E-LP 98:n ja se on todella lähellä Gibsonia joten jotain näkemystä on kuitenkin.
 
Tuo neuvo katsoa toria on todella hyvä, kannatan sitä itsekin, voit saada paremman kuin studion sieltä tuolla 1300e:lla. Tietenkään studiossa ei ole vikaa, onhan se G- standard ilman joitakin ominaisuuksia eli riisuttu standard. Vanhemmat 90- luvun studiot vaikuttaa kuitenkin paremmilta ehkä kuin nämä 2000- luvun, ainakin mitä tulee ulkonäköön, ja luulen että myös viimeistelyyn.
 
Se on kuitenkin hyvä että sä tähtäät parhaimpaan mahdolliseen tuolla rahalla sillä se kannattaa.
 
Kysymyksesi 1: Mikit on vähän mistä kukin tykkää, mut studioissa tulee yleensä kait Gibsonin omat 490/498T tai burstbuckerit.

Kysymyksesi 2: Gibsoneissa löytyy varmasti kaikista pieniä ja suuria eroja katsomatta vuosilukuja, kokeilemalla selviää. Vanhemmat varmasti parempia kuin uudemmat, mutta ei aina.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Luuviulu
28.06.2014 13:11:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nii`n, se täs on just niin hemmetin hankalaa, kun eroja on sit aivan älyttömän paljon. Mikeistä sain nyt hyvän tiedon. Kiitos siitä :)
 
Ei mul ole maksaa 1300e, vaan kaupan ovh hinnat max n.1300e, niin sellasia käytettynä liikkuu jopa 700e nurkilla. -Mutkun niist ei tiedä. Asun Turussa ja jos joku myy vaikkapa Rovaniemeltä Lesbon, ni se on ihan sian säkissä ostamista, varsinkaan kun ei ole tietoa. Paitsi nyt, kun sain tietooni parhaat mikit.
 
Ulko näöstä en välitä pätkääkään. Haluan vaan mahdollisimman hyvän soundisen kitaran. Eli nyt tajuan jo sen verran, että mikit on nuo mainitsemasi ja sen tiedän entuudestaan, että vaahtera-kansi täytyy olla, kun se tekee soundia paremmaksi.
Ulkonäöltään saa olla vaikka maailman rumin. Mä kun vaan teen musaa, enkä keikkaile, ni se on tosiaan aivan samantekevää tuo ulkonäkö. Enkä tarvitse reuna-nauhojakaan.
 
Kysytään nyt sit näin vielä, että onko jotain malleja, joita ehdottomasti kannattaa välttää??? Joku tos tyrkyttää mul Tribute 50 Lesboa 500e ilman koteloa. Onko se hyvä vai "piip"??? Mikit nyt sit osaan vaatia ja vaahterakannen. Kai sekin sit jo jotain on :D
 
Se täs tekee kaiken niin pirun vaikeaks, kun vaikkapa pelkästään mallilla "Studio", on niin hiton montaa eri versiota. Ei pysy peräs, jos ei jaksa joka vuosi tutkia malleja ja mä en jaksa. Nyt vaan haluan parhaan mahdollisen loppuelämäks max 1300e ovh hinnalla :)
 
Confidentum
28.06.2014 13:35:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskinpa ne speksit muissakaan Studioissa kovin paljon tuosta sun nykyisestä jäsenkuvauksessa olevasta Lespasta poikkeaa
 
Jos on liian vähän keikkoja, on aivan liikaa aikaa nysvätä soundien kanssa
Metalkallo
28.06.2014 14:24:48 (muokattu 28.06.2014 14:30:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Nii`n, se täs on just niin hemmetin hankalaa, kun eroja on sit aivan älyttömän paljon. Mikeistä sain nyt hyvän tiedon. Kiitos siitä :)
 
Ei mul ole maksaa 1300e, vaan kaupan ovh hinnat max n.1300e, niin sellasia käytettynä liikkuu jopa 700e nurkilla. -Mutkun niist ei tiedä. Asun Turussa ja jos joku myy vaikkapa Rovaniemeltä Lesbon, ni se on ihan sian säkissä ostamista, varsinkaan kun ei ole tietoa. Paitsi nyt, kun sain tietooni parhaat mikit.
 
Ulkonäöstä en välitä pätkääkään. Haluan vaan mahdollisimman hyvän soundisen kitaran. Eli nyt tajuan jo sen verran, että mikit on nuo mainitsemasi ja sen tiedän entuudestaan, että vaahtera-kansi täytyy olla, kun se tekee soundia paremmaksi.
Ulkonäöltään saa olla vaikka maailman rumin. Mä kun vaan teen musaa, enkä keikkaile, ni se on tosiaan aivan samantekevää tuo ulkonäkö. Enkä tarvitse reuna-nauhojakaan.
 
Kysytään nyt sit näin vielä, että onko jotain malleja, joita ehdottomasti kannattaa välttää??? Joku tos tyrkyttää mul Tribute 50 Lesboa 500e ilman koteloa. Onko se hyvä vai "piip"??? Mikit nyt sit osaan vaatia ja vaahterakannen. Kai sekin sit jo jotain on :D
 
Se täs tekee kaiken niin pirun vaikeaks, kun vaikkapa pelkästään mallilla "Studio", on niin hiton montaa eri versiota. Ei pysy peräs, jos ei jaksa joka vuosi tutkia malleja ja mä en jaksa. Nyt vaan haluan parhaan mahdollisen loppuelämäks max 1300e ovh hinnalla :)

 
1. Jos se on erittäin tärkeää et saat itse kokeilla, kannattaa etsiä lähempää joku myyjä. Luotettavalta myyjältä pystyy kuitenkin kysymään ja saamaan vastauksia itseä askarruttaviin asioihin et siinä saa jo aika hyvän kuvan. Gibsonilta voi kuitenkin yleensä odottaa laatua, mutta tietenkin siinä on se tatsi kysymys aina miltä tuntuu. Ainakin yksi hyvä kysymys on, että kumman kaulanpaksuuden haluat: 50's vai 60's? 50 on suht paksu ja 60 on se ohuempi josta itse tykkään. Tuossa mainitsemassasi tripute 50's on kait 50's kaula.
 
http://www2.gibson.com/Products/Ele … l-Studio-50s-Tribute-Humbucker.aspx
 
En näe tuota triputea nyt kait mitenkään huonoksi, alnico V magneettikin auttaa noissa mikeissä tuomaan hiukan enempi puhtia soundiin. Mut miks sä haluat Gibsonin kun sulla on jo G- studio?
 
2. Mikit on omakohtainen juttu siinä, että minkä tyyliseen musaan niitä ollaan hakemassa? Aika moni mikki menee kuitenkin humpasta rock'n rolliin, ja ehkä metalliinkin mutta jotkin vintage mikit saattaa olla metalliin liian tuhnuja. Burstbuckerit nyt joten kuten menee metallissa, ainakin BB3. 490 ja 498T en tiedä itse, kait enempi rock osastoa mut ihan hyvän kuuloiset mikit. Mikit voi tietty vaihtaa aina kitaraan jos ei tykkää. SD:n Seth Loverit les paulissa kuulostaa mahtavalta, mutta niitä ei yleensä tule kitaran mukana vaan pitää ostaa itse, ja niitä ei ole vahattu eli voi kovemmilla säröillä/volumeilla aiheuttaa kirkumista kuten moni muukin "ei vahattu" mikki. Joten noita esittämiäni ei voi sanoa "parhaiksi" koska jokainen tykkää mistä tykkää. Itse soittelen metallia Seth Lover tallamikillä ja olen tyytyväinen soundiin paulissa.
 
3. Mallit eroavat kyllä vuosilukujen osalta, mutta itse osat eivät niinkään. Tietenkin pieniä eroja voi materiaaleissa olla vuosien saatossa jos jokin on todettu paremmaksi käyttää tai halvemmaksi. Esim. olen huomannut että uudemmissa studioissa se otelaudan puu näyttää vaaleammalta ja kitarasta huokuu hieman sellainen halvempi tunne kuin vanhemmista studioista. Muuten yleensä osat ovat aika samat oli vuosi mikä oli.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Luuviulu
28.06.2014 16:22:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mä haluan nyt sen parhaan näistä malleista. Myyn tod.näk ton Studio Special Faded Lesbon pois. Sehän on käsittääkseni ns. kaikista surkein. Heh, luultavasti mul on ollukkin jo kaikista parhain Studio Lesbo yli 4kg painava vuodelta 2003, mut olen myynyt sen, kun mun rahatilanteet menee niin vuoristorataa ja sillon en jaksanut ottaa selvää siitäkään mallista. Ja vaikka oisin ottanut selvää siitä mallista, ni sit mun ois pitänyt ottaa selvää kaikista malleista ja verrata sitä sit siihen jne jne jne... -Tai rahatilanteet meni niin, että joskus joutu myymään musavehkei reilul kädel pois. Ei mene enään, ni nyt se parhaista parhain sarjassa alle 1300e ovh käytettynä mulle loppuelämäks :)
 
Myrkky Nuoli
28.06.2014 16:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: No mä haluan nyt sen parhaan näistä malleista. Myyn tod.näk ton Studio Special Faded Lesbon pois. Sehän on käsittääkseni ns. kaikista surkein. Heh, luultavasti mul on ollukkin jo kaikista parhain Studio Lesbo yli 4kg painava vuodelta 2003, mut olen myynyt sen, kun mun rahatilanteet menee niin vuoristorataa ja sillon en jaksanut ottaa selvää siitäkään mallista. Ja vaikka oisin ottanut selvää siitä mallista, ni sit mun ois pitänyt ottaa selvää kaikista malleista ja verrata sitä sit siihen jne jne jne... -Tai rahatilanteet meni niin, että joskus joutu myymään musavehkei reilul kädel pois. Ei mene enään, ni nyt se parhaista parhain sarjassa alle 1300e ovh käytettynä mulle loppuelämäks :)
 
Jos uskot suoraan muitten mielipiteeseen parhaasta niin kamarumba ei kyllä lopu koskaan. Kaikki on asiasta eri mieltä, koska kuten moni muukin asia - se on subjektiivista. Sen lisäksi kitarat on yksilöitä, joten ei malleja voi laittaa tylyyn parhausjärjestykseen. Mikkiasia jos joku on makuasia. Itse en voi kerta kaikkiaan sietää noita 4xx-sarjan mikkejä kun taas jotkut tykkää niistä älyttömästi. Burstbuckereiden saundista tykkään (joskin vähän kirpsakka omaan makuun), mutta ne on vahaamattomat, joten isoilla säröillä kun nostat volaa niin ne vinkuu kuin sika aurinkorannalla. Kumpaakaan ei voi sanoa huonoksi. Itse vaihdan mikit kaikkiin kitaroihini, koska oon tarkka saundistani.
 
Jos et osaa sanoa mitään vikaa siinä sun nykyisessä niin en lähtis vaihtamaan, saattaa vaihtua huonompaan. Uusi kitara saattaakin tuntua itelle huonommalta, vaikka internethegemonia ois muuta väittänyt. Jos taas ei huomaa eroa / ei osaa sanoa kumpi oli parempi - edellinen vai uusi niin vaihtamisessa ei oo kerta kaikkiaan mitään pointtia
 
Lyhennettynä yritän sanoa sitä, että jos et tiedä mitä haluat uudelta kitaralta ihan konkreettisesti sanoiksi puettavilla ominaisuuksilla ilmaisten niin riski mennä metsään on melko iso.
 
When in doubt, lower your expectations.
Metalkallo
28.06.2014 16:53:56 (muokattu 28.06.2014 16:55:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: vaikka oisin ottanut selvää siitä mallista, ni sit mun ois pitänyt ottaa selvää kaikista malleista ja verrata sitä sit siihen jne jne jne...
 
Ei tartte ottaa selvää kaikista malleista koska et tuu koskaan löytämään sitä "juuri oikeaa" Gibsonia koska kaikki voi olla erilaisia. :) Se joka tuntuu oikealta ja hyvältä ja soundaa aikas hyvältä jo valmiiksi vakiomikeillä, on se oikea sulle.
 
Ja kuten myrkkynuoli sanoikin... Jos ei erota kunnolla mitä eroa uudessa vanhaan verrattuna on, niin ei kannata välttämättä hankkia uutta. Otat vaan ihan rauhassa ja mietit kunnolla pään puhki. :)
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
0101978
28.06.2014 18:11:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ei voi sanoa sinulle että mikä on paras. Riippuu ihan käyttäjästä, tottumuksista, vahvistimista, speduista ect.
Kannattaa luottaa omaan korvaan/käteen, ja ottaa se joka omasta mielestä tuntuu parhaalta.
Joillekkin se paras kitara on +200.000€ -59 LP ja silti samalle miehelle se yhtähyvä kitara voi olla vaikka DanElectro. Riippuu ihan kaikesta.
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
Ziggy Bubba
28.06.2014 19:30:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä säästäisin tossa kohtaa hieman ja hommaisin käytetyn Standardin tai Traditionalin. Näin pystyisi myös tarkemmin miettimään mitä oikeastaan haluaa.
 
Mun mielestä kitaraa ei kannata valita mikkien perusteella. Niin usein ne menee vaihtoon kuitenkin, kuten omalla kohdalla kaikissa (3 kpl) Gibsoneissa.
 
Sinuna ettisin vaan hyvää yksilöä, ellei kammiot/kevennykset tai ulkonäkö ole niin tärkeitä.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
VIPMetal
28.06.2014 20:21:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on paras:
 
http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_2012_wr_gh.htm
 
Wine red viimeistely, ei oo hienompaa studiota.
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
Confidentum
28.06.2014 21:07:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VIPMetal: Tämä on paras:
 
http://www.thomann.de/fi/gibson_les_paul_studio_2012_wr_gh.htm
 
Wine red viimeistely, ei oo hienompaa studiota.

 
Jep...paitsi, jos haluaa paksumman kaulan....ssäääh...
 
Jos on liian vähän keikkoja, on aivan liikaa aikaa nysvätä soundien kanssa
J.Nikkanen
28.06.2014 21:25:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Inhoan Les Pauleja, en vain pidä niistä. Niistä puuttuu se jokin ja ei sitä siihen tule vaikka kuinka yrittäisi. Viimeksi testailin monen tonnin Lespa Oxblood joku limited editionia missä kaulana semmonen reilu puolikas pesäpallomaila, ei vain sytyttänyt. Onneksi, maksaa meinaan vissiin ihan hitosti?
 
Muutamaa vanhempaa Tokaita rämpytellyt, juu ei. Muutamaa tuoreempaa Love Rockkia, joo, ei ei ja vielä kerran ei.
 
Tavan Epiluurit, plääh... Ei. Halpis J&D.... no voi ny vittu.
 
Epiphone Prophecy Custom Les Paul EX, melko perus muuten, mutta EMG aktiivi-peli, kahdella potikalla, vissiin siis vanhmepi kuin tämä nykyinen nelipotikkainen versio. Melko pöljiä salama-upotuksia otelaudassa, mustaa hooweeta ja melko synkkä ja riemunkirjava kansi. Tuon tapainen:
 
http://76.my/UserImages/Items/1210/09/rizalenterprise@3.jpg
 
Ei siis todellakaan mitään ihmeellistä näin äkkiseltään, ihan samanlainen ritsa mun näppeihin kuin mikä muu tahansa aito asia, sen kopio tai kopion kopio. Mutta eipä ollutkaan. Osui ja upposi kyllä, sopi käteen kuin hansikas ja kaveri olis myynyt mulle halvalla koska oli tarvetta ennemmin rahalle kuin les paul kopiolle. En ostanut. Taas niitä harvoja kertoja kun on jälkeenpäin vituttanut.
 
Tarinan opetus? Niin no, enpä tiedä sitten. Voishan tän vääntää jotenkin puolityperästi että ei sen niin väliä mitä siellä lavassa lukee tai miksi maksaa merkistä ja blaa blaa... Tai sitten vaan unohtaa tän Mnetissä kyselemisen, käyttää nettiajan selvittäen kummosia kaulaprofiileja missäkin on ja sitten vaan testailemaan myytävänä olevia kepakkoja. Mikeistä en olisi niin huolissani, ne kun ovat vaihdettavissa. Teslan OPUS 4 on vaikuttanut ihan lupaavalta mutta niinpä moni muukin mikki. Se on sittten jo ihan toinen asia, ensin se puuviulu joka sopii käteen.
 
Vielä joskus soitan, siihen asti selitän.
VIPMetal
29.06.2014 08:59:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kuitenkin paljon parempi vaihtoehto ostaa Gibson Studio kuin Suhr Custom. Pääset paljon vähemmällä tuskalla! =) Voit keskittyä soittamiseen, odottelun ja itkemisen sijaan.
 
"I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end"
askomiko
29.06.2014 17:31:54 (muokattu 29.06.2014 17:32:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole tuota yksilöä soittanut, mutta muita pajan tuotteita tutkailtuna uskallan väittää että tämän hetken torin parasta tuohon rahaan, mutta ei Gibson:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=893762
 
Harmi kun on niin kamala väri.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
novo
29.06.2014 17:59:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: En ole tuota yksilöä soittanut, mutta muita pajan tuotteita tutkailtuna uskallan väittää että tämän hetken torin parasta tuohon rahaan, mutta ei Gibson:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=893762
 
Harmi kun on niin kamala väri.

 
Hirvee väri ja väärä kaulaprofiili.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «