![]() 26.06.2014 11:33:37 | |
---|---|
10-46, 11-48, 16-56, 40-95. Kympit ja ykstoista sähkökitaroissa ja yleensä ne ovat Ernie Balleja. Kuustoista lapsteelissa ja nelkyt bassossa. Bassossa on tällä hetkellä Ernie Ballit, seuraavaksi kokeiluun menee Elixirit. Lapsteelissa on Duesenbergit. Akustisen kielistä ei mitään hajua tällä hetkellä. Kitaroissa ja bassossa vireet on kaikki pääasiassa perus eetä, joskus saattaa käydä droppideessä tai jossain muussa jos tarve vaatii. Steeli on avoimessa deessä. Suht kovasta soittotatsistani huolimatta soittamalla en oo ikinä saanut yksiäkään Ernie Balleja poikki, en kyllä toisaalta ole soittamalla saanut poikki muitakaan. Paskat kielet hajoaa jo siinä vaiheessa kun venytän tyhjät pois uusista kielistä. Joskus tulee vastaan soinniltaan surkeampia kappaleita mut kyllä niilläkin on pärjännyt seuraavaan vaihtoon asti. Elixirit ovat olleet ihan ok kun niitä on kokeillut mutta ei ne hintansa arvosta kauemmin kestä. Muita merkkejä en oo vuosiin enää jaksanut kokeillakaan. Toki jos tuntuu että rupee jatkuvasti tulemaan huonoja kappaleita Ernie Balleissa niin sit lähtee taas jotkut muut kokeiluun. Oon näköjään laiska runkkari kielissäkin. Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja. | |
![]() 28.06.2014 14:49:59 | |
Menköön tähän aiheeseen tämä. Jouduin turvautumaan kielisettiin jota en normaalisti käytä, koska paikallisesta kivijalkaliikkeestä oli kielet joita käytän yleensä loppu. Joten päädyin ostamaan Ghs:n kieliä. Jostain syystä päätin ottaa kerralla pari settiä, enkä alitajunnassa ajattelin että on varakielet mukana kun on tänään keikka Bar Loosessa. Ekassa setissä oli e-kieli(ohut) aalloilla, aivan järkyttävän tiheässä aallokossa. Vaikea tuon paremmin selittää ja samalla se oli jotenkin muutenkin kierossa. No ei muuta ku toinen setti auki, ja ka saamari siellä oli B-kieli samallalailla paskana. Olisihan toi kieli varmaan toiminut, mutta oman kokemuksen mukaan ei soi kunnolla ja menee herkästi poikki. Sitä e-kieltä kun katselin tarkemmin niin puolivälissä kieltä oli jokin murtuma myös valmiiksi siinä. Laitoin ghs:llä asiasta valituksen mutta eipä nuo ole vastannut. En siis ole kerjäämässä sieltä kieliä tilalle, vaan halusin vain huomattaa kohteliaasti että viallisia kieliä myynnissä. Ne eivät ole toistaiseksi vielä reagoineet tuohon reklamaatioon. Ja se alkaa ottamaan päähän. Toki kävin myös valittamassa siellä liikkeessä, että perkele:) oli pakko hakea vielä yksi setti Ghs:n kieliä mukaan että saan varmasti hoidettua pari seuraavaa keikkaa. Eipä mulla muuta. Kielet tuntuu muuten hyviltä, ei valittamista sinänsä siis. MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa | |
![]() 28.06.2014 16:14:34 | |
Taitaa eliksiriin vaihto lähestystyä. Daddariot soundaa yes kuukauden, sitten putsaa kynsilakanpoistoaineella sormitöhnät veks ja ne on melkeen jees. Ranskassa valmistettu H&M:n poistoaine jättää varmaan jonkun "pinnoitteen" kielille, siinä on paljon lisäaineita asetonin lisäks. Kiva jazz-soundi tuli parissa kuukaudessa, ja säröllä se on aika helvetin jees ja kontrolloitu. Mut raakana ei kuule stringin omaa soundia. Eli pitää testaa eliksiiriä seuraavaks. | |
![]() 02.07.2014 07:32:53 | |
Huollatin ja säädätin kuusikielisen Ibanezini (25.5") Halla Instrumentsilla standardiin C-vireeseen jotta saa treenailla Arch Enemyä. Laitettiin kitaraan 12-54 D'Addariot, vaikuttaa erittäin hyvältä! Soi, laulaa ja kukkuu mainiosti, helppo soittaa. Oikeastaan oli etukäteen epäilys, että mahtaako kitara soida hyvin C-vireisenä kun kitaramalli on melko kevyt ja ohutkaulainen, mutta rohkeus kokeilla asiaa kannatti. Ainakin alkuunsa 12-54 setti vaikuttaa optimilta tässä tapauksessa minulle. | |
![]() 02.07.2014 07:37:40 | |
sustain65: Huollatin ja säädätin kuusikielisen Ibanezini (25.5") Halla Instrumentsilla standardiin C-vireeseen jotta saa treenailla Arch Enemyä. Laitettiin kitaraan 12-54 D'Addariot, vaikuttaa erittäin hyvältä! Soi, laulaa ja kukkuu mainiosti, helppo soittaa. Oikeastaan oli etukäteen epäilys, että mahtaako kitara soida hyvin C-vireisenä kun kitaramalli on melko kevyt ja ohutkaulainen, mutta rohkeus kokeilla asiaa kannatti. Ainakin alkuunsa 12-54 setti vaikuttaa optimilta tässä tapauksessa minulle. Huh! Tuommonen 54 olis kyllä meikeläisen näppiin niin plörö kuin vain kuvitella saattaa tuolla vireellä. DR Dime setti 10-52 (DBG10-52) normivireessä on vallan jees mun tatsille mutta henk. koht. juttujahan nämä. Vielä joskus soitan, siihen asti selitän. | |
![]() 02.07.2014 09:20:12 | |
J.Nikkanen: Huh! Tuommonen 54 olis kyllä meikeläisen näppiin niin plörö kuin vain kuvitella saattaa tuolla vireellä. DR Dime setti 10-52 (DBG10-52) normivireessä on vallan jees mun tatsille mutta henk. koht. juttujahan nämä. No on minullakin esim. puoliakustisessa 25.5" skaalaisessa kuusikielisessä Dusenbergissa normi-E:ssa 10-52 setti ja se on varsin hyvä siinä. Oikeastaan ihmettelen miten nämä kielten sopivat paksuudet oikein menee. Taitaa olla paljolti kiinni siitä mitä milläkin kitaralla soittelee. Tähän C-vireeseen pyysin laittamaan setin jolla tulisi suurinpiirtein vastaava kielten jännitys kuin ysisetillä E-vireessä. | |
![]() 02.07.2014 12:47:52 | |
sustain65: Oikeastaan ihmettelen miten nämä kielten sopivat paksuudet oikein menee. Taitaa olla paljolti kiinni siitä mitä milläkin kitaralla soittelee. Huomannut saman kyllä. Tuo skaala tekee yllättävän paljon eroa kielten vetoon. Samoin tullut vastaan, että 10-setti ei aina ole sama eri valmistajilla. Toisilla on huomattavasti tukevampaa vaijeria, kun toisilla taas kuminauhaa. Siitä sitten yritä ettiä se oma mieltymys :D "Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." | |
![]() 02.07.2014 13:32:48 | |
jhlamm: Huomannut saman kyllä. Tuo skaala tekee yllättävän paljon eroa kielten vetoon. Samoin tullut vastaan, että 10-setti ei aina ole sama eri valmistajilla. Toisilla on huomattavasti tukevampaa vaijeria, kun toisilla taas kuminauhaa. Siitä sitten yritä ettiä se oma mieltymys :D Jep. 10-46 + 56 on normivireisessä 27" seiskassa ja onhan se jämäkämpi. Mutta ainakin nyt tuntuu että tämän 25.5" Ibanezin kanssa sopii tuo 12-54 hyvin vaikka C-vire onkin. Voihan se mieltymys tietty joskus myöhemmin muuttua. Mutta nyt on muikea virne kasvoilla kun tuolla soittaa. Ja kitaran huoltanut muuten suositteli, että laittaisin jatkossa saman valmistajan setin, jos haluan että pysyy intonaatiot kohdillaan ilman uutta säätämistä. Eli valmistajasta riippuvia eroja ilmeisesti tosiaan on. | |
![]() 03.09.2014 16:37:11 | |
Nyt on tullut soitettua jo useampi viikko DAddario NYXL kielillä. Pakko kehaista, laatu ja soundit kohdillaan. Ehdottomasti parin extraeuron arvoiset. Näitä tulen käyttämään varmaan jatkossa. http://www.daddario.com/DADProductF … e81b287-93b7-40fe-a251-0f57ad64da15 | |
![]() 03.09.2014 17:46:07 (muokattu 03.09.2014 17:46:52) | |
Mä olen merkkiuskollinen D'Addario-mies. Stratoissa/teleissä XL 10-46 Nickel Wound Lespoissa/SG:ssä XL 11-49 Nickel Wound Akustisissa EJ 11-52 Phosphor Bronze Bassoissa 45-100 Nickel Round Wound tai 45-100 Chromes Noilla on menty jo pitkään, eikä syytä vaihtamiseen ole näköpiirissä. m. | |
![]() 03.09.2014 19:03:43 (muokattu 03.09.2014 19:04:37) | |
Nykyään mennään pelkästään .12 - .52 seteillä. Toimii aikas monessa vireessä ja kaikissa sähkökitaroissani. . | |
![]() 20.11.2014 15:18:53 | |
Gabe: Nyt on tullut soitettua jo useampi viikko DAddario NYXL kielillä. Pakko kehaista, laatu ja soundit kohdillaan. Ehdottomasti parin extraeuron arvoiset. Näitä tulen käyttämään varmaan jatkossa. http://www.daddario.com/DADProductF … e81b287-93b7-40fe-a251-0f57ad64da15 Laitoin reilu kuukausi sitten NYXL-setin stratoon. Heti huomasin, että vahvistettuna nämä soivat kovempaa kuin tavalliset kielet. Jopa niin paljon kovempaa, että pedaalien säröasetuksia piti säätää pienemmälle, jos halusi pitää aiemmat soundit. Lisäksi laskin kitarasta mikkejä hieman alemmaksi, koska soundi tuntui liian kovalta ja räiskähtelevältä. Kun em. operaatiot oli tehty, kitara soi suunnilleen kuten normaalikielilläkin. Paketissa luvataan, että kielet pitävät vireen nopeasti ilman suurempia alkuvenytyksiä. Mun mielestä vireenpito oli alussa jopa huonompi kuin tavallisilla kielillä. Kun kieliä oli käytetty jonkin aikaa, ne kyllä tuntuvat pitävän vireen normikieliä paremmin. Reilun kuukauden käytön jälkeen kielet soivat edelleen kuin lähes uudet. Jopa häiritsevästi, sillä en tykkää ihan tuliterien kielten räikeästä kirkkaudesta. Lisäksi tuntuu, että punotut kielet soivat hieman turhan tuhdisti suhteessa ohuimpiin kieliin, vaikka olen kallistanut mikkejä alemmas bassopuolelta. Toisaalta alakielet soivat poikkeuksellisen erottelevasti ja rouheasti, mikä kuulostaa hyvältä särökomppauksessa. Tuntuma on melko sama kuin tavallisissa nikkeliteräs-punotuissa kielissä -joidenkin päällystettyjen kielisettien inhottava silkkimäinen liukkaus loistaa poissaolollaan. Kielet tuntuvat hyvältä venytellä, joustavuus on mun mielestä just jopiva -ei jäykkä mutta ei lerppana. Summa summarum: kestävät, hyvin vireen pitävät kielet jotka tuntuvat hyvältä käteen soundaavat hyvältä tietyin makumieltymys-varauksin. Itse tykkään ehkä kuitenkin enemmän perinteisten kielten hieman pehmeämmästä soundista. Mutta kyllä näillä ihan hyvin meikäläinenkin soittelee. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 20.11.2014 15:24:10 | |
Pop Corn: Bonuksena kitaran jälleenmyyntiarvo kasvaa kun siinä on kaikki orkkis osat tallella! Tästä ollaan montaa mieltä, sillä usein myynti-ilmoituksissä näkee maininnan "uudet kielet". | |
![]() 20.11.2014 15:28:09 (muokattu 20.11.2014 15:28:44) | |
Webstringsin halppikset toimii! On flawoundia ja tavallista, ja kitaran mukaan erilaisia settejä niin akkareihin kuin sähkiksiin. Eipä tarvi pihistellä vaihtovälin kanssa, kun ovat puoli-ilmaisia. En ole juuri mitään eroa kalliimpiin huomannut. Mulle toimii! | |
![]() 20.11.2014 17:52:12 | |
Rämppy: Laitoin reilu kuukausi sitten NYXL-setin stratoon. Heti huomasin, että vahvistettuna nämä soivat kovempaa kuin tavalliset kielet. Jopa niin paljon kovempaa, että pedaalien säröasetuksia piti säätää pienemmälle, jos halusi pitää aiemmat soundit. Lisäksi laskin kitarasta mikkejä hieman alemmaksi, koska soundi tuntui liian kovalta ja räiskähtelevältä. Kun em. operaatiot oli tehty, kitara soi suunnilleen kuten normaalikielilläkin. Paketissa luvataan, että kielet pitävät vireen nopeasti ilman suurempia alkuvenytyksiä. Mun mielestä vireenpito oli alussa jopa huonompi kuin tavallisilla kielillä. Kun kieliä oli käytetty jonkin aikaa, ne kyllä tuntuvat pitävän vireen normikieliä paremmin. Reilun kuukauden käytön jälkeen kielet soivat edelleen kuin lähes uudet. Jopa häiritsevästi, sillä en tykkää ihan tuliterien kielten räikeästä kirkkaudesta. Lisäksi tuntuu, että punotut kielet soivat hieman turhan tuhdisti suhteessa ohuimpiin kieliin, vaikka olen kallistanut mikkejä alemmas bassopuolelta. Toisaalta alakielet soivat poikkeuksellisen erottelevasti ja rouheasti, mikä kuulostaa hyvältä särökomppauksessa. Tuntuma on melko sama kuin tavallisissa nikkeliteräs-punotuissa kielissä -joidenkin päällystettyjen kielisettien inhottava silkkimäinen liukkaus loistaa poissaolollaan. Kielet tuntuvat hyvältä venytellä, joustavuus on mun mielestä just jopiva -ei jäykkä mutta ei lerppana. Summa summarum: kestävät, hyvin vireen pitävät kielet jotka tuntuvat hyvältä käteen soundaavat hyvältä tietyin makumieltymys-varauksin. Itse tykkään ehkä kuitenkin enemmän perinteisten kielten hieman pehmeämmästä soundista. Mutta kyllä näillä ihan hyvin meikäläinenkin soittelee. Vastaa omiakin havaintoja. Minun vahvistimille ja soittotyylille tuo pieni lisäruuti sopii kyllä älyttömän hyvin. Mietin tuossa juuri että taitaa olla jo kolmas kuukausi stratossa noilla kielillä ja nyt vasta alkaa olla vaihdon paikka. Yleensä saan kielet 3-4 viikossa vaihtokuntoon. | |
![]() 20.11.2014 18:29:50 | |
Gabe: Vastaa omiakin havaintoja. Minun vahvistimille ja soittotyylille tuo pieni lisäruuti sopii kyllä älyttömän hyvin. Mietin tuossa juuri että taitaa olla jo kolmas kuukausi stratossa noilla kielillä ja nyt vasta alkaa olla vaihdon paikka. Yleensä saan kielet 3-4 viikossa vaihtokuntoon. Tuntuuko nää jäykemmiltä kuin "normi" nikkelisetit? Mulla on normaalisti käytössä 11-setti, joka on näemmä ton sarjan jäykin setti. | |
![]() 20.11.2014 19:24:48 | |
Kitarapajalta tilasin John Pearse:n kieliä. Suosittelen niille joilla kädet hikoo kuten mulla. Normi daddariot menee mulla kuukaudessa ihan mustiks paskoiks. Nämä Pearset on ollu mulla yhessä kitarassa jo n. 10kk ja ovat ihan kirkkaat vieläkin. | |
![]() 21.11.2014 22:25:43 | |
erty: Tuntuuko nää jäykemmiltä kuin "normi" nikkelisetit? Mulla on normaalisti käytössä 11-setti, joka on näemmä ton sarjan jäykin setti. Mun mielestä NYXL -kielet ei ole sen jäykemmät kuin normi-daddariotkaan. Pikkuisen erilainen venytystuntuma niissä on, mutta ihan hyvällä tavalla. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 21.11.2014 22:45:33 (muokattu 21.11.2014 22:45:59) | |
Mää laitan 10-52 elixirejä kaikkiin muihin paitsi yhteen stratoon 10-46 elixirejä. | |
![]() 22.11.2014 01:00:34 | |
erty: Tuntuuko nää jäykemmiltä kuin "normi" nikkelisetit? Mulla on normaalisti käytössä 11-setti, joka on näemmä ton sarjan jäykin setti. Ehkä ihan aavistuksen, vaikea sanoa. Tykkään itse ohuista kielistä ja noissa on mielestäni parempi tuntuma normikieliin verrattuna. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)