Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton maalaus/lakkaus
1 2
Laulava Kylätohtori
27.06.2014 11:52:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näillä näkymin taloon olisi tulossa japanilainen Fender strato sunburstina. Vähän tekisi mieli vetää nykyiset lakat ja maalit pois sekä maalata se punaiseksi ja vetää nitrolakka päälle. Tosin tuo nitrolakkaus ei taida kotona onnistua, joten menisi lakkauttamiseksi, joka tietysti maksaa jotain.
 
Mutta olen tätä nyt miettinyt varsin kriittisesti, koska tavoite olisi saada hyvä maalipinta, eikä mitään kotona spraymaalilla vedetyn näköistä. Nykyisten maalien/lakkojen poisto ei liene mahdoton homma, mutta maalaus/lakkaus vähän arveluttaa.
 
Kuinka olette kitaroitanne maalannut/lakannut ja miten on hommat onnistuneet?
 
- Thunder will never die!
Lancelot
27.06.2014 12:01:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä hyvä mies raiskaa hyvää peliä:)
 
Myrkky Nuoli
27.06.2014 12:09:02 (muokattu 27.06.2014 12:09:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Näillä näkymin taloon olisi tulossa japanilainen Fender strato sunburstina. Vähän tekisi mieli vetää nykyiset lakat ja maalit pois sekä maalata se punaiseksi ja vetää nitrolakka päälle. Tosin tuo nitrolakkaus ei taida kotona onnistua, joten menisi lakkauttamiseksi, joka tietysti maksaa jotain.
 
Mutta olen tätä nyt miettinyt varsin kriittisesti, koska tavoite olisi saada hyvä maalipinta, eikä mitään kotona spraymaalilla vedetyn näköistä. Nykyisten maalien/lakkojen poisto ei liene mahdoton homma, mutta maalaus/lakkaus vähän arveluttaa.
 
Kuinka olette kitaroitanne maalannut/lakannut ja miten on hommat onnistuneet?

 
Tuommoiseen kitaraan en kyllä lähtis tekemään mitään ilman ruiskua jos haluat oikeesti hyvän pinnan. Nitrolakka on niin jäätävää myrkkyä, että sitä ei pysty tekemään muuta kuin hyvin ilmastoidussa (asiaan kuuluva imuri) tilassa kunnon hengityssuojaimella. Virheetön pinta edellyttää maalaamotilaa, ulkona on vähän riskaabelia ruveta tuhraamaan. Tuommoinen refinish luultavasti maksaa jokusen satasen. Jos hiot sen maalauskuntoon jo valmiiks ja viet pelkän bodyn ja kasaat himassa niin siinä säästää.
 
When in doubt, lower your expectations.
Laulava Kylätohtori
27.06.2014 12:20:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lancelot: Älä hyvä mies raiskaa hyvää peliä:)
 
Aistinko jonkinlaista epäuskoa kykyjäni kohtaan? ;)
 
Myrkky Nuoli: Tuommoiseen kitaraan en kyllä lähtis tekemään mitään ilman ruiskua jos haluat oikeesti hyvän pinnan. Nitrolakka on niin jäätävää myrkkyä, että sitä ei pysty tekemään muuta kuin hyvin ilmastoidussa (asiaan kuuluva imuri) tilassa kunnon hengityssuojaimella. Virheetön pinta edellyttää maalaamotilaa, ulkona on vähän riskaabelia ruveta tuhraamaan. Tuommoinen refinish luultavasti maksaa jokusen satasen. Jos hiot sen maalauskuntoon jo valmiiks ja viet pelkän bodyn ja kasaat himassa niin siinä säästää.
 
Ajattelinkin vähän, että vain ruiskulla voi onnistua (ja vain oikeissa maalausolosuhteissa). Tuo nitrolakkauksen vaikeus tuli selväksi siinä kohtaa, kun kitaracombon koteloa mietein. Ei onnistu kotona spraypullolla, eikä tuota taida edes saada spraypurkeissa. Nitro olisi kyllä kiva, mutta lakkaus pitäisi ulkoistaa, mikä saattaa nostaa hinnan liian suureksi.
 
Tarkoitus olisi juuri purkaa/koota kitara itse, samoin nykyisten lakkausten poiston tekisin itse. Eli vain itse maalaus/lakkaus hoidettaisiin ammattilaisen toimesta.
 
Samalla olisi hauska testata sitä, miten se lakkojen ja maalien poisto oikeasti vaikuttaa soundiin, vai vaikuttaako se edes...
 
- Thunder will never die!
high_society
27.06.2014 12:24:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hiot sen maalauskuntoon jo valmiiks ja viet pelkän bodyn ja kasaat himassa niin siinä säästää.
 
Komppaan myrkkynuolta,mutta näin itse maalarina ja useita keppejäkin pinnoittaneena sanoisin että "tein itse pohjat ja säästin" on maalarille painajainen 85% tapauksissa....ja ne loputkin prosentit yleensä teettää yhtä paljon toimia kuin sen toisi sellaisenaan.
 
Ja kuka hullu haluaa decoreerata kauniin käyttö sunburst japsi straton? En ainakaan mä =)=) itse yhden omistavana....
http://www.horna.net/images/stories/kitarat/FenderSunburst.JPG
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Laulava Kylätohtori
27.06.2014 12:39:12 (muokattu 27.06.2014 12:44:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Komppaan myrkkynuolta,mutta näin itse maalarina ja useita keppejäkin pinnoittaneena sanoisin että "tein itse pohjat ja säästin" on maalarille painajainen 85% tapauksissa....ja ne loputkin prosentit yleensä teettää yhtä paljon toimia kuin sen toisi sellaisenaan.
 
Tätä en epäile yhtään. Pohjatyöthän ovat äärimmäisen tärkeitä maalauksen onnistumiselle. Ainakin autossa, mutta varmasti myös kitarassa.
 
Ja kuka hullu haluaa decoreerata kauniin käyttö sunburst japsi straton? En ainakaan mä =)=) itse yhden omistavana....
http://www.horna.net/images/stories/kitarat/FenderSunburst.JPG

 
Mutta kun sunbursteja on päässyt kasaantumaan taloon. Se on hieno väritys se, mutta nyt kaivataan vaihtelua.
 
Mutta mutta... Tästä tulikin mieleen, että mitä jos maalauttaisikin tuon sunburst Tokain. Se on saman arvoinen kuin tuo Fender, mutta todistetusti loistava kitara ja kaikella varmuudella pitopeli, joten kustannukset eivät olisi niin merkittävä tekijä sen kohdalla. Tosin 'tosielämän' relic katoaisi samalla, mutta eiköhän se relic sieltä uudelleen tule. Varsinkin, jos pistää nitroa pintaan. Tiedä, vaikka soundikin paranisi entisestään...
 
e. minkälaisissa hinnoissa mahtaa kitaran maalaus/lakkaus olla?
 
- Thunder will never die!
Confidentum
27.06.2014 13:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oih, miten kaunis olisi tällainen http://www.warmoth.com/Showcase/Sho … tage,Finished&i=PS8642#.U61BmUBhstU
ja sekä red että burst body olisivat vielä käyttyö/myyntikelpoisia
 
Jos on liian vähän keikkoja, on aivan liikaa aikaa nysvätä soundien kanssa
high_society
27.06.2014 13:09:49 (muokattu 27.06.2014 13:12:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

e. minkälaisissa hinnoissa mahtaa kitaran maalaus/lakkaus olla?
 
100-500e ++
 
100e - pohjat tehtynä hyvin ja joku normi väri pintaan + matta lakka
500e - pohjat,kikkailut(candyt, burstit, etc) ja riittävät kiepit lakkaa välihionnoilla+ kiilloitukset)
 
Olivat mun hintoja mitä pidin joskus..en tosin enää.
 
Se mikä näissä on se hinnan tuoja on väli lakkaukset ja hinkkaukset.
 
Ja tekeekö näitä aikuisten oikeasti kukaan kuitilla ja kehtaa sanoa että jää käteenkin jotain?
 
E.
Oih, miten kaunis olisi tällainen http://www.warmoth.com/Showcase/Sho tage,Finished&i=PS8642#.U61BmUBhstU
ja sekä red että burst body olisivat vielä käyttyö/myyntikelpoisia

 
Tää on ehkä se paras idea kuitenkin.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Laulava Kylätohtori
27.06.2014 13:16:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: 100-500e ++
 
100e - pohjat tehtynä hyvin ja joku normi väri pintaan + matta lakka
500e - pohjat,kikkailut(candyt, burstit, etc) ja riittävät kiepit lakkaa välihionnoilla+ kiilloitukset)
 
Olivat mun hintoja mitä pidin joskus..en tosin enää.
 
Se mikä näissä on se hinnan tuoja on väli lakkaukset ja hinkkaukset.
 
Ja tekeekö näitä aikuisten oikeasti kukaan kuitilla ja kehtaa sanoa että jää käteenkin jotain?

 
Jotain tällaista vähän pelkäsinkin. Candy Red (normaalia tummempana) olisi kiinnostanut. Onhan se vähän sellaista, jos maalaus maksaa enemmän kuin itse kitara.
 
En siis halua kritisoida hintaa, onhan se ihan ymmärrettävää. Työtä on paljon ja homma vaatii taitoa. Mutta eipä taida kannattaa tässä tapauksessa...
 
- Thunder will never die!
milahtee
27.06.2014 13:21:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jotain tällaista vähän pelkäsinkin. Candy Red (normaalia tummempana) olisi kiinnostanut. Onhan se vähän sellaista, jos maalaus maksaa enemmän kuin itse kitara.
 
En siis halua kritisoida hintaa, onhan se ihan ymmärrettävää. Työtä on paljon ja homma vaatii taitoa. Mutta eipä taida kannattaa tässä tapauksessa...

 
Kitara myyntiin ja sopivan värinen tilalle. Kun sijoitat myyntihinnan ja lakkauksessa säästämäsi rahat uuteen kitaraan, saat paremman soittimen, jonka jälleenmyyntiarvokin säilyy.
 
Gabe
27.06.2014 13:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jotain tällaista vähän pelkäsinkin. Candy Red (normaalia tummempana) olisi kiinnostanut. Onhan se vähän sellaista, jos maalaus maksaa enemmän kuin itse kitara.
 
Ammattilaiselle kun viet niin tuolla värillä ja jos nitrolakan haluat niin hinta on 400-650e luokkaa.. :/ Jätä kaunis bursti!
p130
27.06.2014 13:21:26 (muokattu 27.06.2014 13:22:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jotain tällaista vähän pelkäsinkin. Candy Red (normaalia tummempana) olisi kiinnostanut. Onhan se vähän sellaista, jos maalaus maksaa enemmän kuin itse kitara.
 
En siis halua kritisoida hintaa, onhan se ihan ymmärrettävää. Työtä on paljon ja homma vaatii taitoa. Mutta eipä taida kannattaa tässä tapauksessa...

 
Osta sopivan värinen body niin pääset helpommalla ja ainakin jälleenmyyntiarvon laskun huomioon ottaen halvemmallakin. Hintaluokka taitaa olla kuluineen alkaen satkusta vajaaseen kymppitonniin mitä customvärisestä vintagebodysta saatetaan pyytää...
 
http://www.guitarfetish.com/Strat-Style-Bodies_c_75.html
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
high_society
27.06.2014 13:24:40 (muokattu 27.06.2014 13:34:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Jotain tällaista vähän pelkäsinkin. Candy Red (normaalia tummempana) olisi kiinnostanut. Onhan se vähän sellaista, jos maalaus maksaa enemmän kuin itse kitara.
 
En siis halua kritisoida hintaa, onhan se ihan ymmärrettävää. Työtä on paljon ja homma vaatii taitoa. Mutta eipä taida kannattaa tässä tapauksessa...

 
... Ja se syykin miksi ainakin minä tein näitä melkeen pelkästään kavereille ja itselle,koska ne hinnat mitä näistä pitäisi saada on turhan suuria(niinkuin noista hinnoista huomaa).
 
En tiedä muista ,mutta mulla ainakin oli sääntönä se että jäljen täytyy olla vähintäänkin parempi kuin tehtaalta...ja sitä ei vaan tapahdu halvalla jollei ole kaverin kauppaa/ palvelusten vaihtelua
 
E.
 
Toisin sanoen mitä järkeä maksaa 300e punaisesta maalatusta bodysta , jos samaan rahaan saa uuden punaisen bodyn ( välttäisin kuitenkin noita halvimpia työstön ja pinnan laadun takia) + vanha jää takataskuun?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Rämppy
27.06.2014 14:14:15 (muokattu 27.06.2014 14:16:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkeinpä suosittelisin polyuretaanilakkaa nitron sijaan. Huomattavasti helpompi ja varmaan myös halvempi lakata. Nykyään polyuretaanilla saa ohuen pinnan ja monen soitinrakentajan mielestä polyurtsa ei ole ainakaan huonompi kuin nykyajan nitro. Ja on huomattavasti huolettomampi pinta käytössä.
EDIT: munsta Sunburst on aina tyylikäs stratossa eikä siihen kyllästy koskaan. Ei näytä halvalta niinkuin jotkut karkkivärit.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Myrkky Nuoli
27.06.2014 14:55:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Melkeinpä suosittelisin polyuretaanilakkaa nitron sijaan. Huomattavasti helpompi ja varmaan myös halvempi lakata. Nykyään polyuretaanilla saa ohuen pinnan ja monen soitinrakentajan mielestä polyurtsa ei ole ainakaan huonompi kuin nykyajan nitro. Ja on huomattavasti huolettomampi pinta käytössä.
EDIT: munsta Sunburst on aina tyylikäs stratossa eikä siihen kyllästy koskaan. Ei näytä halvalta niinkuin jotkut karkkivärit.

 
Siis polyuretaanihan on nimenomaan todella paljon parempi lakka kuin nitro ja Leo Fender ois 100% varmasti käyttänyt sitä jos se ois keksitty riittävän aikaisin. Mutta kuten muissakin vintageasioissa, monien asioiden perään kuolataan just tämän asian takia - ne on perseestä. Just sillä oikeella tavalla :)
 
Nitro lähtee kulumaan kauniisti ja kellastuu ajan mittää arvokkaasti, eipä sillä muita etuja ole - paitsi se vintagekorrektius.
 
When in doubt, lower your expectations.
p130
27.06.2014 15:37:29 (muokattu 27.06.2014 15:38:01)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Siis polyuretaanihan on nimenomaan todella paljon parempi lakka kuin nitro ja Leo Fender ois 100% varmasti käyttänyt sitä jos se ois keksitty riittävän aikaisin. Mutta kuten muissakin vintageasioissa, monien asioiden perään kuolataan just tämän asian takia - ne on perseestä. Just sillä oikeella tavalla :)
 
Nitro lähtee kulumaan kauniisti ja kellastuu ajan mittää arvokkaasti, eipä sillä muita etuja ole - paitsi se vintagekorrektius.

 
Leo-setähän oli Fenderin palveluksessa vielä polylakkaan kokonaan siirryttäessä, joten on mahtanut olla takapiruna siinäkin. Moitittu kolmipulttinen kaulan liitos on myös Leon idea, jonka herra "siunasi" vielä käyttämällä sitä G&L-kitaroissa. Eikä siinäkään mitään vikaa oikeasti ole. On vaan niitä erilaisuuksia alkuperäiseen speksiin nähden joilla CBS-ajan huonoutta perustellaan.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Rämppy
29.06.2014 14:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Moitittu kolmipulttinen kaulan liitos on myös Leon idea, jonka herra "siunasi" vielä käyttämällä sitä G&L-kitaroissa. Eikä siinäkään mitään vikaa oikeasti ole. On vaan niitä erilaisuuksia alkuperäiseen speksiin nähden joilla CBS-ajan huonoutta perustellaan.
Kolmipulttinen kaulaliitos on hyvä ja toimiva ratkaisu, jos se tehdään oikein. Sen huono maine perustuu siihen, että Fenderillä toteutuksen laatu oli huonoimmillaan surkeaa: mm. kaulataskut olivat niin väljiä, että kolmella ruuvilla kiinnitetty kaula saatoi soitonkin aikana liikkua sivusuunnassa. Samoin kaulan kulmaa säätävä micro tilt -adjustment huononsi kaulaliitoksen laatua ja soundia, kun kaulan ja kaulataskun pohjan väliin jäi pahimmillaan plektran mentävä aukko.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Vilpur1
29.06.2014 15:04:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Candy Red (normaalia tummempana) olisi kiinnostanut.
 
Käyhän pyörähtämässä Porvoossa. Herra Arbitrator näyttäis myyvän "sun" kitaraas.
 
http://muusikoiden.net/dyn/tori/893488.jpg?1403936495
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Seba
29.06.2014 15:12:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ne kaikki pitää poistaa? Hioo mataksi ja uusi väri päälle jos vaan väriä haluaa vaihtaa.
Nitroa saa myös sprayna, viimeistely huippukiiltäväksi ja tasaiseksi puleeraamalla.
 
Myrkky Nuoli
29.06.2014 21:18:51 (muokattu 29.06.2014 21:21:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seba: Miksi ne kaikki pitää poistaa? Hioo mataksi ja uusi väri päälle jos vaan väriä haluaa vaihtaa.
Nitroa saa myös sprayna, viimeistely huippukiiltäväksi ja tasaiseksi puleeraamalla.

 
Saa juu ja pensselöitävänäkin. En suosittele kumpaakaan jos haluaa pinnan viimeisen päälle. Jos sen aikoo kunnolla kiillottaa niin sitä pitää saada todella monta tasaista ja valumatonta kerrosta, ettei mäne puhki.
 
When in doubt, lower your expectations.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «