Aihe: SM57 ja mikin sijainnin vaikutus soundiin | |
---|
Entropia666 25.06.2014 09:46:10 (muokattu 24.04.2016 17:58:58) | |
|
Tein tuossa pienen testin siitä kuinka löytäisin itselleni mieluisimman soundin livenä soitellessa. Tarkoituksena oli löytää tarkka kohta missä soundi sijaitsee ja merkata se grilliin helppoa toisintoa varten. Antti1 neuvoi minulle hyvin järjestelmällisen tavan tehdä tämän homman. Laitoin grilliin maalarinteippiä ja siihen sentin välein merkit pölykupin keskeltä kohti elementin reunaa. Kaverina mulla oli TC Electronicsin Flashback joka toimi loopperina, jotta soundiklipit kuulostaisivat samalta. Siirsin siis aina sentin kerrallaan mikkiä sivulle ja nauhoitin pätkän. Sen jälkeen irroitin mikkiä sentin grillistä ja tein saman uudelleen. Kaikkiaan mulla on 56 eri klippiä eri sijainneista. Tuloksia voi ihmetellä täältä: www.haje.fi/mikkitesti/ Sivusto on vähän kyny, mutta ajanee asiansa. Stop-nappina toimii päivitä. Taulukossa oikealla on elementin keskikohta, vasemmalla elementin reuna. Alaspäin mentäessä etäisyys grillistä. Kamoina Grover Jackson RR Custom jossa Seymour Duncanin TB-5. Vahvarin edessä Joyon tubescreamer ja vahvarina jäsen ZZY:n rakentama Marshall 2204-klooni kevyillä modauksilla. Kaappi on Carvin Legacy 412 V30 ämyreillä.
Toivottavasti ois jollekkin hyötyä tästä myös! edit. jäsen jukin parempi soundboard lisätty. edit. II Lisäsin Soundboardiin klippejä MD421 ja SM57 eroista. edit. III Lisätty kaappitesti: https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=12820627 |
Numb 25.06.2014 09:53:27 (muokattu 25.06.2014 09:53:54) | |
|
Entropia666: Tämähän on vallan mainio. En aio soundboardin yksityiskohdista marista tässä :) + Tässä suoraan aukeava linkki: http://haje.fi/mikkitesti/ |
|
Tein tuossa pienen testin siitä kuinka löytäisin itselleni mieluisimman soundin livenä soitellessa. Tarkoituksena oli löytää tarkka kohta missä soundi sijaitsee ja merkata se grilliin helppoa toisintoa varten. Tuollaista optimaalisinta paikkaa ei taida kuitenkaan olla olemassa, koska: 1. jokainen keikkatila on erilainen ja joka tapauksessa aivan erilainen akustisilta ominaisuuksiltaan kuin tila, jossa klipit teit 2. jo keikkatilanteen yleisvolyymi tuottaa aivan erilaisen taajuusvasteen kuin klippien kuuntelu tarkkaamovolyymeilla 3. kuten kaikessa miksaamisessa, myös livemiksaamisessa haetaan hyvää kokonaissointia 4. soon herran haltuun, mitä miksaaja päättää kitarasignaalillesi tehdä sen jälkeen kun se hänen muokattavakseen päätyy 5. edellä olevista syistä mikin asettaminen livetilanteessakin tulisi teoreettisesti ottaen tehdä optimaalisesti kyseessä olevan tilan, bändin ja miksaajan tottumusten ehdoilla 6. vitoskohdan teoreettisesta lähtökohdasta huolimatta äänijampat tapaavat asettaa viisseiskan kuten aina aiemminkin (siihen ehjemmän kartion eteen, ei ihan keskelle) Tuollainen matrikkeli on varmaan ihan hyödyllinen sen havainnollistamiseen, että mikrofonin asettelu vaikuttaa sointiin ja antaa testin tekijälle itselleen jonkinlaisen käsityksen siitä, miten asettelulla voi sointia manipuloida. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
Loistavaaaaa! että joku jaksaa tehdä tällaisia. Varmasti monelle hyötyä! + |
|
varakeef: Tuollaista optimaalisinta paikkaa ei taida kuitenkaan olla olemassa, koska: 1. jokainen keikkatila on erilainen ja joka tapauksessa aivan erilainen akustisilta ominaisuuksiltaan kuin tila, jossa klipit teit 2. jo keikkatilanteen yleisvolyymi tuottaa aivan erilaisen taajuusvasteen kuin klippien kuuntelu tarkkaamovolyymeilla 3. kuten kaikessa miksaamisessa, myös livemiksaamisessa haetaan hyvää kokonaissointia 4. soon herran haltuun, mitä miksaaja päättää kitarasignaalillesi tehdä sen jälkeen kun se hänen muokattavakseen päätyy 5. edellä olevista syistä mikin asettaminen livetilanteessakin tulisi teoreettisesti ottaen tehdä optimaalisesti kyseessä olevan tilan, bändin ja miksaajan tottumusten ehdoilla 6. vitoskohdan teoreettisesta lähtökohdasta huolimatta äänijampat tapaavat asettaa viisseiskan kuten aina aiemminkin (siihen ehjemmän kartion eteen, ei ihan keskelle) Tuollainen matrikkeli on varmaan ihan hyödyllinen sen havainnollistamiseen, että mikrofonin asettelu vaikuttaa sointiin ja antaa testin tekijälle itselleen jonkinlaisen käsityksen siitä, miten asettelulla voi sointia manipuloida. No joo, mut mulla oli edellisellä keikoilla ihan kaamee sirinä sirkkeli ja munakkuus kadoksissa. Tuppaavat iskemään aina ihan keskelle pölykuppia tuon 57. Nyt tiedän että se on pari senttiä irti grillisä ja muutama sentti sivuun pölykupista. Tolla tiedolla pääsee jo aika pitkälle jatkossa. |
|
Mä kyllä väitän, että akustiikan eroilla on hyvin vähän merkitystä mikityksen suhteen keikkapaikoilla, jos pysytellään lähimikityksessä. PA:n viritys tilassa, mikistä eteenpäin signaaliketjussa olevat romut, äänisepon sähläämiset backlinen asettelu yms. vaikuttaa äärimmäisen paljon enempi yleisöön kuuluvaan soundiin. En näe mitään huonoa puolta siinä, että mikki asetetaan jollain oikealla perusteella (=halutun kaltainen lähtösoundi) jokaikinen kerta samaan kohtaan. Sitä voi sit hienosäätää, jos jostain syystä tarpeen on, mutta mäihällä asettelu harvoin tuottaa järkevämpää lopputulosta. |
|
Entropia666: No joo, mut mulla oli edellisellä keikoilla ihan kaamee sirinä sirkkeli ja munakkuus kadoksissa. Tuppaavat iskemään aina ihan keskelle pölykuppia tuon 57. Nyt tiedän että se on pari senttiä irti grillisä ja muutama sentti sivuun pölykupista. Tolla tiedolla pääsee jo aika pitkälle jatkossa. Mä en kanssa tajua tätä. Sama juttu isossa osassa laitedemoja mitä oon katellu. Monesti kuulostaa ihan hirveeltä näkkäriltä. When in doubt, lower your expectations. |
|
Myrkky Nuoli: Mä en kanssa tajua tätä. Sama juttu isossa osassa laitedemoja mitä oon katellu. Monesti kuulostaa ihan hirveeltä näkkäriltä. Täällä vielä yksi ihmettelijä! Suurin osa äänimiehistä tosiaan laittaa sen shuren aivan keskelle, en tajua. Paras saundi omaan makuun irtoaa kun mikki on hieman kartiosta sivussa ja n. 45 kulmassa kohti kartion keskustaa, sentti tai pari irti kankaasta. |
Dropped C 25.06.2014 18:16:53 (muokattu 25.06.2014 18:22:22) | |
|
Socialite: Täällä vielä yksi ihmettelijä! Suurin osa äänimiehistä tosiaan laittaa sen shuren aivan keskelle, en tajua. Paras saundi omaan makuun irtoaa kun mikki on hieman kartiosta sivussa ja n. 45 kulmassa kohti kartion keskustaa, sentti tai pari irti kankaasta. En nyt ole asiantuntija, mutta mitä keikoilla olen ollut, niin suoraan kartiota kohti sojottamaan on jokainen äänimies sen mikin on kyselemättä tökännyt. Ei oo kukaan kitaristi koskaan valittanut tästä ratkaisusta, tai edes kiinnittänyt mitään huomiota. Itse olen voinut ihan mielenkiinnosta katsoa, miten se mikki on. Leikkaa ehkä kovassa rytinässä parhaiten, kun tulee kaikki presence-kihinät, yms. talteen. Sopii hyvin heviin, ilkiämpi saundi? |
|
Dropped C: En nyt ole asiantuntija, mutta mitä keikoilla olen ollut, niin suoraan kartiota kohti sojottamaan on jokainen äänimies sen mikin on kyselemättä tökännyt. Ei oo kukaan kitaristi koskaan valittanut tästä ratkaisusta, tai edes kiinnittänyt mitään huomiota. Itse olen voinut ihan mielenkiinnosta katsoa, miten se mikki on. Leikkaa ehkä kovassa rytinässä parhaiten, kun tulee kaikki presence-kihinät, yms. talteen. Sopii hyvin heviin, ilkiämpi saundi? Harvemmi sitä ite lavalta tajuaa, mutta nyt kun zoomaili noita keikkataltiointeja niin.... Mulla on muutenkin toi koko setuppi niin läpileikkaava että pari senttiä sivuu ja sentti irti grillistä tasottaa homman semmoseks niinku pitääki. |
juki 26.06.2014 11:56:27 (muokattu 26.06.2014 13:10:48) | |
|
+ myös täältä, havainnollistaa miten pienillä mikkimuutoksilla saadaan tuntuvia eroja. Entropia666: P.S. Jos on kätevämpiä koodareita läsnä niin ei haittais jos sais vähän jeesiä parempaan soundboardiin. Kodastelut taittuu weppiä paremmin ihan muilla alustoilla, mutta voisin koittaa jeesiä soundboardissa pikaseen tässä työpäivän ratoksi. :) EDIT. Tuossa pikainen kokeilu soundmanager skribulaan nojaavasta boardista. Kaikki mp3 on vain linkkejä tuonne aloitusviestissä olevalle haje.fi sivulle. http://sarastus.info/mikkitesti/ Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI! |
|
juki: + myös täältä, havainnollistaa miten pienillä mikkimuutoksilla saadaan tuntuvia eroja.
Kodastelut taittuu weppiä paremmin ihan muilla alustoilla, mutta voisin koittaa jeesiä soundboardissa pikaseen tässä työpäivän ratoksi. :) EDIT. Tuossa pikainen kokeilu soundmanager skribulaan nojaavasta boardista. Kaikki mp3 on vain linkkejä tuonne aloitusviestissä olevalle haje.fi sivulle. http://sarastus.info/mikkitesti/ Näyttää vitusti fiksummalta kyllä! Jos haluut heittää ton mulle niin voin pistää ton oman tilalle. |
juki 26.06.2014 14:00:19 | |
|
Entropia666: Näyttää vitusti fiksummalta kyllä! Jos haluut heittää ton mulle niin voin pistää ton oman tilalle. Ookei. Pistän sulle pikaviestillä latauslinkin koko pakettiin. Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI! |
|
Alkuperäisen linkin samplet ei tahdo toimia mutta jukin tekemät ilman ongelmia. Hienoa työtä molemmilta, tällaisia lisää ++ |
|
Parempi versio päivitetty omalle domainille. |
Numb 27.06.2014 11:14:13 (muokattu 27.06.2014 11:14:30) | |
|
Entropia666: Parempi versio päivitetty omalle domainille. Mielestäni tällä olisi paikkansa pysyvissä. Naputanpa varoitusta omalle kirjoitukselleni. |
|
Numb: Mielestäni tällä olisi paikkansa pysyvissä. Naputanpa varoitusta omalle kirjoitukselleni. Seurasin esimerkkiä. Oisha se kiva jos jengille ois hyötyä tuosta mun parituntisesta reeniksellä. |
|
Tää oli kyllä erinomainen. Missä kohin oli sun sweet spot? Tuossa on vielä selkeästi seurattava logiikka miten ääni muuttuu kun liikutetaan mikkiä järjestelmällisesti. Omaan korvaan kaikki 3cm lähempää mistä kulmasta tahansa kuulosti kamalalta. 5cm off 3cm oli ehkä omaan korviin toimivin saundi. Just sopivasti presenceä, eikä liikaa alapäätä. Keikkamiksissä tosin vielä vähän ohuempi alapää ei olis ehkä pahitteeks. Eniveis. When in doubt, lower your expectations. |
|
Selkeesti plussan paikka. |
|
Silloin kun itse aktiivisemmin miksasin keikkoja, se SM57 tuli yleensä lyötyä aluksi osoittamaan noin suunnilleen 30 asteen kulmassa elementin akseliin nähden ja muutaman sentin sivuun keskustasta. Suoraan keskustaan sojottava mikki tuottaa sen verran kireätä jälkeä, että sieltä on aika vaikea kaivaa hyvän kuuloista middleä. Tuosta lähtöasetelmasta voi mikkiä tietysti säätää vielä tarvittaessa. Higain-kitaroista täytyy livemiksissä yleensä leikata alapäätä. Middlen ja yläpään osalta optimitilanne on tietysti, jos ei tarvitse tehdä juuri mitään. Parametrisella eq:lla voi kuitekin tarpeen mukaan leikata kireyttä pois 4 kHz kieppeiltä ja/tai korostaa varovasti alempaa middle-aluetta. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|