Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Reenaaminen vasenkätisesti
1
Kolavi
21.06.2014 15:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisin kysellyt, onko joku oikeakätinen treenannut kitaraa vasenkätisesti ja minkälaisia kokemuksia siitä on.
 
Pointtina on se, että samojen skaalojen ja arpeggioiden yms reenaaminen ei tunnu vievän ainakaan omaa kehitystä nyt eteenpäin. Sattumalta sitten käänsin kitaran ympäri ja treenasin samoja juttuja. Vaikeata oli, mutta jonkin ajan kuluttua onnistui kyllä hitaalla tempolla. Otelaudan maantiedettä joutui pohtimaan ihan eri tavalla, kun kitara oli väärinpäin. Ja kun sen käänsi taas oikeinpäin, asiat tuntuivat ehkä astetta helpommalta. Treenasin myös yksinkertaisia melodioita kuten Tuiki tuiki tähtönen jne.
 
Selvyyden vuoksi on ehkä todettava, että aika lailla vaatimattomalla tasolla tässä vielä kaiken kaikkiaan mennään, mutta olen tullut siihen tulokseen, että vaikka soittaisin C duuriasteikon miten monta kertaa tahansa kitara oikein päin, en kehity pätkääkään. Tässä on siis kyse ennen kaikkea otelaudan hahmottamisesta.
 
calf
21.06.2014 15:24:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolavi: vaikka soittaisin C duuriasteikon miten monta kertaa tahansa kitara oikein päin, en kehity pätkääkään. Tässä on siis kyse ennen kaikkea otelaudan hahmottamisesta.
Tuosta skaalan soittelustakin voi saada haastavaa esim. laajemmilla intervalleilla tai rytmeillä (vaiks kvintoleina 12345,23456...)
 
"If you don't live it, it won't come out of your horn." Charlie Parker
freakingenius
21.06.2014 16:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei siitä duuri-asteikon soittamisesta kehity mitenkään ellet tietoisesti ja päämääräisesti yritä vaikka parantaa tekniikkaa. Improvisoi vaikka jonkun pohjan päälle ja yhistele asteikkojen eri asemia. Kato Rick Grahamin video improvisoinnista ja skaalojen käytöstä Youtubesta.
 
aalataur
21.06.2014 16:53:04 (muokattu 21.06.2014 16:54:42)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon joskus miettinyt, että millä perusteella oikeakätisellä plektrakädeksi laitetaan se vahvempi käsi. Koska otelaudan työskentely vaatii minusta aika paljon voimaa ja vasurin sormet väsyvät soittaessa. Plektralla nykertäminen on aika kevyttä puuhaa kun oppii saamaan liikkeen pieneksi (tai ehkä se tuntuu vain). Mutta kai tuossakin joku suurempi logiikka on taustalla.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Generalissimo
21.06.2014 20:24:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Mä oon joskus miettinyt, että millä perusteella oikeakätisellä plektrakädeksi laitetaan se vahvempi käsi. Koska otelaudan työskentely vaatii minusta aika paljon voimaa ja vasurin sormet väsyvät soittaessa. Plektralla nykertäminen on aika kevyttä puuhaa kun oppii saamaan liikkeen pieneksi (tai ehkä se tuntuu vain). Mutta kai tuossakin joku suurempi logiikka on taustalla.
 
Itse olen vasuri joka on "joutunut" opettelemaan oikeakätisellä kitaralla alusta alkaen. Huomaa mielestäni, että plekukäsi on heikompi... esim nauhotellessa virheet yleensä tulevat oikean käden puuhista, enkä ole saanut hiottua pikkausnopeutta kovin kovaksi, saatikka oppinut sahausta vaikka kuinka aikanaan treenasin.
 
aalataur
22.06.2014 22:55:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Itse olen vasuri joka on "joutunut" opettelemaan oikeakätisellä kitaralla alusta alkaen. Huomaa mielestäni, että plekukäsi on heikompi... esim nauhotellessa virheet yleensä tulevat oikean käden puuhista, enkä ole saanut hiottua pikkausnopeutta kovin kovaksi, saatikka oppinut sahausta vaikka kuinka aikanaan treenasin.
 
Ookoo. Mutta voisihan sitä vahvemmalla otelautakädellä heittää kaikkea hienoa legatoa ja tappingia? Pikkaa vain osan nuoteista. Mutta kai tuossa etunsa on, että plektrakäsi on vahvempi käsi.
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Kolavi
23.06.2014 10:16:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yes, varmaan sitä voisi aikansa käyttää hyödyllisemminkin, mutta oma mielenkiintonsa tuossa kitaran kääntämisessä kyllä on. Pönttö menee täysin sekaisin ja on mielenkiintoista katsoa, kuinka kauan jonkun simppelin jutun soittamiseen menee. Ja kun soittopelin sitten kääntää takaisin, niin kaikkin näyttää niin mukavan selkeältä!
 
Generalissimo
23.06.2014 14:00:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Ookoo. Mutta voisihan sitä vahvemmalla otelautakädellä heittää kaikkea hienoa legatoa ja tappingia? Pikkaa vain osan nuoteista. Mutta kai tuossa etunsa on, että plektrakäsi on vahvempi käsi.
 
Joo vasuriin ihan tyytyväinen, että siinä mielessä en nyt sanoisi että huonompi valinta opetella soittamaan "vääränkätisesti", vahvuus on vain ehkä erilainen soittotyyliä ajatellen. Oikeastaan nykyään ihan tyytyväinen siihen, etten hevi/progemetal innostuksen aikaan oppinut sahaamaan ja tiluttamaa hurjilla pikkausnopeuksilla, sweeppamaan jne. :D Se on sitten peilautunut rauhallisempana menona kun omia juttuja värkkäilee ja arvostus ei ole enää niin teknispainotteista mitä silloin aikanaan.
 
Eniten harmittaa pikkauskäden heikkouksessa esim erilaiset clean ja akkarinäppäilyt joissa pitää vauhdilla hyppiä kielten yli ja pikkailla tarkasti. Toisaalta myös sooloihin tulee monesti lyhyitä likkejä jotka vaatisivat nopeaa pikkausta ja niiden kanssa on sitten tuskailua nauhoitellessa.
 
ankkiz
23.06.2014 23:56:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Mä oon joskus miettinyt, että millä perusteella oikeakätisellä plektrakädeksi laitetaan se vahvempi käsi. Koska otelaudan työskentely vaatii minusta aika paljon voimaa ja vasurin sormet väsyvät soittaessa. Plektralla nykertäminen on aika kevyttä puuhaa kun oppii saamaan liikkeen pieneksi (tai ehkä se tuntuu vain). Mutta kai tuossakin joku suurempi logiikka on taustalla.
 
Eiköhän se dominoivampi käsi ole myös paljon tarkempi.
Koitappa ottaa kynä "väärään" käteen, kirjoita jotain ja mieti uudestaan perustelua :P
aalataur
24.06.2014 00:01:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ankkiz: Eiköhän se dominoivampi käsi ole myös paljon tarkempi.
Koitappa ottaa kynä "väärään" käteen, kirjoita jotain ja mieti uudestaan perustelua :P

 
Pointti.
 
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
http://hikipedia.info/wiki/Tilutus
Riiski
25.06.2014 18:05:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Generalissimo: Itse olen vasuri joka on "joutunut" opettelemaan oikeakätisellä kitaralla alusta alkaen. Huomaa mielestäni, että plekukäsi on heikompi... esim nauhotellessa virheet yleensä tulevat oikean käden puuhista, enkä ole saanut hiottua pikkausnopeutta kovin kovaksi, saatikka oppinut sahausta vaikka kuinka aikanaan treenasin.
 
Oon myös vasuri ja aikoinaan kun pelleilin kitaran kans, pidin sitä niinku vasurit, mutta kun kiinnostuin opetteleen soittamista, niin tuntu luonnolliselta pitää sitä oikeakätisesti, pääsi paremmin jyvälle sointukaavioista ku ei tarvinnu kääntää niitä vasuriksi. Ja joo, oon huomannu myös, että plekukäsi ei toimi niinku haluais. Onko harjoittelunpuutetta vaiko vasenkätisyydestä johtuvaa, en tiiä. Sormisoittoa oonkin lähinnä harrastanut.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «