Aihe: Logic Pro X
1 2 3 4
Kalmo
23.06.2014 00:21:20 (muokattu 23.06.2014 10:32:26)
Janus: RAM:ia ei voi koskaan olla liikaa.

Tavallaan juu, mutta 16 gb RAM:in kyykyttämiseen tarvitaan jo giganttiset projektit, hitonmoisen tehosyöpöt plugarit ja täydellinen piittaamattomuus järkevistä työskentelytavoista. Kaikki VST:hän, raskaatkaan, eivät välttämättä rohmua RAM:ia, vaan esim. disc streaming vaatii vain kyllin nopeat kovot ja kyllin monta kovoa, eli että esim samplet ovat omalla kovollaan, eivätkä esim. systeemikovolla.

EDIT: Yhyylle: Jos 64 bitin systeemin laittaa, niin kyllä 8 Gb RAMia on oikeastaan se lähtökohta. 4 Gb ei ole kuin rahtusen enemmän, mitä 32 bitin systeemi pystyy hyödyntämään, ja 64 bitin systeemin etu ja pointti on nimenomaan kyky hyödyntää yli 3 Gb RAMIa.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
washburn
23.06.2014 19:51:16

Janus: RAM:ia ei voi koskaan olla liikaa.

Ohjelma ei osaa hyödyntää RAMia enempää kuin se sitä todellisuudessa tarvitsee. Joten jos todellinen tarve on luokkaa 4-5Gt ja sulla on koneessa 32Gt, niin kyllähän sitä siellä vähän liikaa on. Tietysti parempihan sitä on olla vähän liikaa kuin liian vähän.
Live long and Prosper
Janus
23.06.2014 22:00:29
Omalla kohdalla koneen (läppärin) vaihtoväli on n. 3 vuotta, ja koneet kestävät paikoitellen hirveää raiskaamista savuisilla lavoilla, roudatessa jne. Mulla ei ainakaan ole hajuakaan siitä, minkälaisia vaatimuksia esim. keskusmuistin suhteen softilla ja käyttiksillä on vuonna 2017, saati sitten jos kyseessä olisi tilanne, jossa läppärin pitäisi kestää vielä pari vuotta pidempäänkin. Nimim. levytuotantoja omalta osalta tullut tehtyä 1 GB keskusmuistillakin aikanaan, en tosin enää siihen lähtisi (eikä nyt lähdetä kusemiskilpailuun siitä, kuka sekvensoi kovimmat hitit aikanaan Atarilla...).
yhyy
25.06.2014 01:56:35
Mulle paljastui, ettei meikäläisen Appleen edes voi lisämuistia laittaa. Se on kuulemma kiinteällä emolevyllä. Eli se siitä 16GB lisämuistista, jota himoitsin.

Onneksi teidän kommentit on rohkaisevia sen suhteen, että 8GB RAM ei pitäisi sammahtaa, vaikka 6GB RAMista olisikin käytössä. Ei auta muu kuin kokeilla rohkeasti. Jos Januskin on 1GB muistilla tehnyt hommia, niin tuolla 8GB:llähän ei tämmöinen optimisti amatööri edes voi epäonnistua.:D

Tuo oli uusi tieto, että yli 3GB RAMin omaavat koneet ovat aina 64-bittisiä.
Nämä teidän tiedot ovat kyllä kuin Liisalle ihmemaassa. THX ONCE AGAIN!:)
*ahaa-elämys*!
Kalmo
25.06.2014 02:10:57
yhyy:

Tuo oli uusi tieto, että yli 3GB RAMin omaavat koneet ovat aina 64-bittisiä.
Nämä teidän tiedot ovat kyllä kuin Liisalle ihmemaassa. THX ONCE AGAIN!:)
*ahaa-elämys*!

Missäs niin on sanottu? Ei se todellakaan pidä paikkaansa.
64 bitin systeemi voi hyödyntää yli n. 3.3 gigaa, mutta ei se sitä tarkoita, että 4 Gb RAMin kone olisi automaattisesti 64 bittinen.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Janus
25.06.2014 05:43:05
yhyy: Mulle paljastui, ettei meikäläisen Appleen edes voi lisämuistia laittaa. Se on kuulemma kiinteällä emolevyllä. Eli se siitä 16GB lisämuistista, jota himoitsin.

Joo, pitää paikkaansa. Aikaisemmista viesteistä ei ihan selvinnyt, onko sulla kone jo valmiiksi, vai harkitsetko nyt uuden Macin ostoa. Muistit pitää "lukita" jo tilauksen yhteydessä tuon emolevy-yhteyden vuoksi, esim. iMaceissa on vaihtoehdot 8, 16 ja 32 GB, Retina-Macbookeissa 8 ja 16 GB jne.

Pysyn edelleen kannassani, että jos +-2000 € läppärin tai pöytäkoneen ostaa v. 2014 vuosiksi eteenpäin ja tarkoitus on mm. tehdä musiikkia, satasista on turha sniiduilla vaan laittaa RAM:ia sen verran, että riittää myöhemmäksikin.
yhyy
25.06.2014 16:04:47
Janus: Joo, pitää paikkaansa. Aikaisemmista viesteistä ei ihan selvinnyt, onko sulla kone jo valmiiksi, vai harkitsetko nyt uuden Macin ostoa. Muistit pitää "lukita" jo tilauksen yhteydessä tuon emolevy-yhteyden vuoksi, esim. iMaceissa on vaihtoehdot 8, 16 ja 32 GB, Retina-Macbookeissa 8 ja 16 GB jne.

Pysyn edelleen kannassani, että jos +-2000 € läppärin tai pöytäkoneen ostaa v. 2014 vuosiksi eteenpäin ja tarkoitus on mm. tehdä musiikkia, satasista on turha sniiduilla vaan laittaa RAM:ia sen verran, että riittää myöhemmäksikin.

Mulla on jo suht uutukainen Retina-macbook kone, 8GB RAMilla ja 256GB Flash storagella varustettuna.
Onneksi tuolla 8GB RAMillakin jo pääsee eteenpäin!
Vastaisuudessa koetan ostaa sitte mahdollisimman paljon RAMia!;D
käsi
03.01.2015 00:12:14

Tarkoitus on ottaa joku softa haltuun, tätä logicsia olen miettinyt. Onko aloittelijan vaikea ottaa haltuun tämä softa?
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
Henri Henri Olavi
03.01.2015 01:28:49
käsi: Tarkoitus on ottaa joku softa haltuun, tätä logicsia olen miettinyt. Onko aloittelijan vaikea ottaa haltuun tämä softa?

Ei ole. Ota haltuun.
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
ganesha
04.01.2015 21:38:56
käsi: Tarkoitus on ottaa joku softa haltuun, tätä logicsia olen miettinyt. Onko aloittelijan vaikea ottaa haltuun tämä softa?

alkuun pääsee softan omilla helpeilläkin mainiosti. sit mitä diipeimpiin ruuvailuihin alkaa edistyä, lienee paikallaan hommata jokin opus avuksi. itse ainakin pääsin kertaheitolla DAWin kanssa nexteille leveleille kun hommasin Logic Pro 8:n kaveriksi pari tiiliskiveä softan saloista. ja tietty, mitä enemmän on haisua ylipäätään miksaamisesta ja äänittämisestä niin se jeesaa kyllä paljon. Logic on kyl helpompi ottaa nopeasti perustoiminnoiltaan hanskaan kuin esim. Pro Tools, jossa mulla kesti saatana varmaan 2 tuntia keksiä mistä saa edes klikin kuulumaan :D
Trendkeel
07.01.2015 19:34:23
Ja ennen opuksen hommaamista voi kattoa Youtubesta videoita miten lähteä alkuun Logicin parissa. Niitä löytyy sieltä pilvin pimein, suosittelen ehdottomasti. Samalla näkee konkreettisesti onko softa helppo sisäistää vai ei :)
Spedemix
08.01.2015 18:04:12
Liittyen muistiin: Pääsääntöisesti jengiltä loppuu kyllä prossutehot ennen muistia, ehkä poikkeuksena jos on tyyliin se 2-3 Gt. Omassa koneessani oleva 12 Gt ei ole koskaan loppunu jos en ole tehnyt mitään tyhmää (=useampaa musasoftaa päällä samaan aikaan samalla kun youtube pauhaa taustalla).
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
OPJ1974
08.01.2015 21:37:36

Olin aikessa hankkia tämän 13" Macbook Prohon. Arvosteluissa kuitenkin on vuosi sitten about päivätty ilmoitus, että käyttöliittymässä olisi pahanlaatuinen virhe: pienellä näytöllä UI ns. valuisi reunojen yli, eli käyttöliittymän reunat menevät piiloon ruudun reunojen ulkopuolelle. Mikä ei todellakaan pitäisi olla keissi. Onko jengillä tästä parempaa tietoa?

Garagebandilla olen nyt väsäillyt, ja sillä pienelläkin ruudulla tekee vielä :)
telescope
09.01.2015 06:53:05
OPJ1974: Olin aikessa hankkia tämän 13" Macbook Prohon. Arvosteluissa kuitenkin on vuosi sitten about päivätty ilmoitus, että käyttöliittymässä olisi pahanlaatuinen virhe: pienellä näytöllä UI ns. valuisi reunojen yli, eli käyttöliittymän reunat menevät piiloon ruudun reunojen ulkopuolelle. Mikä ei todellakaan pitäisi olla keissi. Onko jengillä tästä parempaa tietoa?

Garagebandilla olen nyt väsäillyt, ja sillä pienelläkin ruudulla tekee vielä :)

En ole tällaista omalla 11,6" Airilla huomannut.

(Jossa on muuten kokonaiset 4gb muistia, eikä ole koskaan loppunut kesken)
WanhaWetäjä
13.01.2015 14:07:32 (muokattu 13.01.2015 14:09:22)

Tapasin joku aika sitten just Macciiin siirtyneen soittokaverin joka manasi Logic X:n + Yosemiten ns alimpaan helvettiin, kuin myös sanoi että MainStage 3 ei pelitä Yosemiten kera, TOSIN ymmärsin että kyseessä oli lähinnä joidenkin ulkopuolisten plugarien toimimattomuus. Mutta tosiaankin, hänen mielestään ei kannata missään tapuksessa päivittää X:ään, eikä Yosemiteen !?
Ainahan näitä on ollut että aiemmin pelittäneet jutut eivät pelitä heti uusilla käyttiksillä/softilla eli päivitykset kulkevat jälkijunassa, äänikorteille ei ole uusimpia ajureita etc...

Oli miten oli, ajattelin vihdoinkin päivittää ysistä X:ään tarkoituksena käyttää edelleen vain Logicin omia plugareita, ehkä joskus tulevaisuudessa jotain orkesterisoftaa ja mahdollisesti rumpusoftaa joten lähinnä tämä Yosemite > Logic X > omat plugarit -toimivuus kiinnostaa eli että onko kellään tullut eteen mitään ongelmia?

Kone on mid 2011 iMac 2,7 Intel Core i5, 16 Gt muistia, I TB:n levy, äänikorttina hyvin toimiva Apogee Duet 2 + midit toimii ongelmitta EMUN midi>usb -mokkulalla ainakin ysissä ja MainStage kakkosessa kuin myös audiopuoli pelittää ongelmitta, Yosemite on siis käyttiksenä.
Proggikset ovat aika hillittyjä eli mitään megamääriä raitoja ei tule olemaan ja pääosin soitin kerrallaan sisään, kitarat/bassot/laulu audioo, loput softasynilla.

Itse oletan että siirtyminen X:ään ei mun tapauksessa aiheuta mitään ihmeellistä, ysillä tehdyt projektit aukeavat ja toimivat normisti ?
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Humanoid
14.01.2015 08:53:34
Ysillä tehdyt projektit aukeavat joo. X käyttää projekteissa omaa tiedostopäätettä, joten orkkisprojektikin säilyy, jos niin haluat.
JPQ
15.01.2015 06:32:23

Aoplen tulevaisuus musa alsutana näiden jatkuvien käyttis päivitysten ja Logic ongelmien takia vähän aina mieityttää mutta silti winodws puolellakin ongelmansa. valitettavasti "oikeilla soittimilla" en voi tyyyä tekemään musiikkiani koka sellaiset jolla ei rajoittaisi kun ideat on mahdotonta. SIksi tämä välinpitämätön koodaus todella vihastuttavaa. ja seki nettä Mainstage erillis softa vaikka en sitä nykyään käytäkkään. Main stage sopinee plugarien lennosta soitteluun tai efektien pyöritykseen kitaralla tms vain ei muuhun ?
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Point
16.01.2015 16:32:11
Nyt on ilmennyt mielenkiintonen ongelma logicin kanssa. Sain yhden projektin kutakuinkin valmiiksi mutta jossain vaiheessa tuli ilmotus, että logic pro x lakkasi yllättäen toimimasta. Ei siinä, avasin softan uudestaan ja koitin jatkaa hommia. Tästä eteenpäin logic onkin sitten kaatunut aina, kun kyseistä projektia koittaa työstää ja crashaaminen tapahtuu aina just tietyssä kohdassa tätä biisiä. Oon yrittäny myös bouncata, mutta ei pysty kun kaatuu siinäkin loppusuoralla. Koitin kopsata raidat ja plugarit myös uuteen tyhjään projektiin, mutta sama ongelma seuraa aina vaan. Jos ei muu auta, niin täytyy varmaan asentaa koko logic uudestaan.

Ootteko törmänny samanlaisiin ongelmiin?
OPJ1974
16.01.2015 16:50:39

AKWM: Nyt on ilmennyt mielenkiintonen ongelma logicin kanssa. Sain yhden projektin kutakuinkin valmiiksi mutta jossain vaiheessa tuli ilmotus, että logic pro x lakkasi yllättäen toimimasta. Ei siinä, avasin softan uudestaan ja koitin jatkaa hommia. Tästä eteenpäin logic onkin sitten kaatunut aina, kun kyseistä projektia koittaa työstää ja crashaaminen tapahtuu aina just tietyssä kohdassa tätä biisiä. Oon yrittäny myös bouncata, mutta ei pysty kun kaatuu siinäkin loppusuoralla. Koitin kopsata raidat ja plugarit myös uuteen tyhjään projektiin, mutta sama ongelma seuraa aina vaan. Jos ei muu auta, niin täytyy varmaan asentaa koko logic uudestaan.

Ootteko törmänny samanlaisiin ongelmiin?

En audio-softwaren (garageband ja logic) kanssa, mutta esimerkiksi Adoben tuotteissa tuota on tapahtunut jokusen kerran.

Esimerkiksi viime kerralla, taittoa tehdessäni InDesign kaatui aina tietyn tiedoston kohdalla ja nimenomaan tietyn toimenpiteen kohdalla (yritin määritellä tietyn kohteen tyyliä tietyntyyppiseksi).

Syy ilmeisesti oli "korruptoitunut" kuvatiedosto - tai siihen littyvä ohjelmiston luoma linkitys/skripti/whatever, jolla tyyliä kohteeseen määriteltiin. Itse objektin poistaminen ja uudelleen lisääminen ei auttanut. Piti vetäistä puhtaalta pöydältä täysin uusiksi koko homma.

Eli todnäk. siellä on nyt jossain raidassa/efektissä jossain kohtaa mennyt koodissa nollat ja ykköset vähän sekaisin. ohjelmsto ei ymmärrä --> kaatuminen. Voi tietysti olla korruptoitunut plugarikin.

Voisit kokeilla kopioida raita/raidan osa kerrallaan uuteen tyhjään tiedostoon. Joka siirron jälkeen tallennus versionumerolla. Sitten kun korruptoitunut raita tulee vastaan, ja homma kusahtaa, pystyt palaamaan askel kerralaan taaksepäin. Ja nimenomaan eristämään virheen aiheuttajan pois. Ei tarvitse kaikkea alusta duunata.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)