Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 5119 120 121 122 123128 129 130 131 132
Laulava Kylätohtori
12.05.2014 13:59:51
finlanderr: Ok, mitä näistä kannattaisi ensiksi yrittää ketjuttaa:

TC Polytune Cry Baby 595Q, Mooer Acoustikar, Maxon CP101 Compressor, Boss SD-1, MXR 78 Distortion, Boss GE-7, Boss GE-7, MXR Phase 90, MXR Chorus M234, TC Flanger?

Sanoisin myös, että ainakin SD-1 ja MXR 78 Distortion voi ketjuttaa. Samoin wah ei ole ainakaan itsellä aiheuttanut ikinä mitään ongelmia ketjutettuna. Kompura lienee myös ketjutusmateriaalia. Samoin kuvittelisin, että EQ:ta voi ketjuttaa. Ja eikös tuossa Polytunessa ollut ihan dc outputkin vai muistanko väärin, joten eiköhän sitäkin voi käyttää...

Phaserin, choruksen, flangerin laittaisin ainakin yksinään. Mooerin Acoustikar on itselle täysin vieras peli...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
finlanderr
12.05.2014 14:34:56
Laulava Kylätohtori: Sanoisin myös, että ainakin SD-1 ja MXR 78 Distortion voi ketjuttaa. Samoin wah ei ole ainakaan itsellä aiheuttanut ikinä mitään ongelmia ketjutettuna. Kompura lienee myös ketjutusmateriaalia. Samoin kuvittelisin, että EQ:ta voi ketjuttaa. Ja eikös tuossa Polytunessa ollut ihan dc outputkin vai muistanko väärin, joten eiköhän sitäkin voi käyttää...

Phaserin, choruksen, flangerin laittaisin ainakin yksinään. Mooerin Acoustikar on itselle täysin vieras peli...

Aivan!! Olin unohtanut koko polytunen extra-outputin! Thanks Kyläpäällikkö!
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
finlanderr
14.05.2014 09:32:20 (muokattu 14.05.2014 10:12:16)
Uusi kysymys: Valmistan pedal boardin rungon itse teräksestä ja siitä ei tule niin avonainen kuten esim Pedaltrainin mallit. Woodoo lab Plus2 piiloutuu myös teräksisen kuoren sisälle. Eli:

1. Tuleeko välttää sellaisia johtimien läpivientejä ym. joissa 9V johdin ja patch -kaapeli menevät rinta rinnan? Eli pitäisikö nämä johdintyypit yrittää pitää erillään?

2. Pitääkö tekemäni runko maadottaa samaan maahan kun Woodoo Lab?

"Maalenkki" ei ole myöskään täysin avautunut minulle. Voisiko joku selostaa sen mahdollisimman selkokielisesti ja lyhyesti?
askomiko
14.05.2014 20:26:19
finlanderr: Uusi kysymys: Valmistan pedal boardin rungon itse teräksestä ja siitä ei tule niin avonainen kuten esim Pedaltrainin mallit. Woodoo lab Plus2 piiloutuu myös teräksisen kuoren sisälle. Eli:

1. Tuleeko välttää sellaisia johtimien läpivientejä ym. joissa 9V johdin ja patch -kaapeli menevät rinta rinnan? Eli pitäisikö nämä johdintyypit yrittää pitää erillään?

Ei haittaa.

Elä sitä lähde maadottelemaan mihinkään.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Jaava
14.05.2014 22:10:43
finlanderr:
"Maalenkki" ei ole myöskään täysin avautunut minulle. Voisiko joku selostaa sen mahdollisimman selkokielisesti ja lyhyesti?

Kaksi laitetta on kytketty kiinni eri maadoitettuun pistorasiaan. Pistorasioiden maapotentiaalissa saattaa olla jonkun verran eroa. Nyt jos laitteet on yhdistetty audiokaapelilla, potentiaaliero tasoittuu audiokaapelia pitkin luoden jatkuvan virtalenkin.

Ongelma voidaan siis yleensä ratkaista kytkemällä kaikki laitteet samaan pistorasiaryhmään.
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
Kipander
18.05.2014 23:28:05 (muokattu 18.05.2014 23:28:22)

Moi!

Vastaan kysymyksiisi omien kokemusteni pohjalta, toivottavasti niistä on apua sinulle.

1. Johdoissa kulkee sen verran vähän ampeereja, ettei häiriövaaraa ole.
2. Laudan runkoa ei tarvitse maadoittaa. Tärkeätä olisi, että vahvistimen ja pedaalilaudan pistoke olisi sama, tai niiden välillä olisi mahdollisimman vähän 230 V verkkojohtoa.

Maalenkki. Kirjoitin taannoin artikkelin aiheesta, joka on luettavissa täältä:

http://backstage.custom-sounds.com/ … udat-osa-3-slash-12-maalenkin-purku

Toivottavasti näistä vastauksista olisi apua.

Parhain terveisin

Kimmo Aroluoma

finlanderr: Uusi kysymys: Valmistan pedal boardin rungon itse teräksestä ja siitä ei tule niin avonainen kuten esim Pedaltrainin mallit. Woodoo lab Plus2 piiloutuu myös teräksisen kuoren sisälle. Eli:

finlanderr
20.05.2014 10:33:29 (muokattu 20.05.2014 12:03:10)
Kipander: Moi!

Vastaan kysymyksiisi omien kokemusteni pohjalta, toivottavasti niistä on apua sinulle.

1. Johdoissa kulkee sen verran vähän ampeereja, ettei häiriövaaraa ole.
2. Laudan runkoa ei tarvitse maadoittaa. Tärkeätä olisi, että vahvistimen ja pedaalilaudan pistoke olisi sama, tai niiden välillä olisi mahdollisimman vähän 230 V verkkojohtoa.

No sitten instrumenttipiuhojen pituuksista: Haluaisin liittää osan efekteistä etuasteeseen, mutta osan etuasteen ja powerampin väliin. Tästä seuraa tietysti pitkä rupeama instrumenttikaapelia. Kun tähän lisätään 10 pedalin välijohdot ja jackit, ketjussa on paljon elementtejä ja kosolti pituutta. Tietysti pyrin optimoimaan ja räätälöimään kaapeleiden pituudet ja jossain vaiheessa todnäk jätän myös 2 pedaalia pois.

Mutta onko tässä vaarana että soundi kärsii moisesta härpäkästä? Ja mitä siis kannattaisi tehdä kokonaisuuden optiomoinnin nimissä?
Muovinen
20.05.2014 12:47:19

finlanderr: No sitten instrumenttipiuhojen pituuksista: Haluaisin liittää osan efekteistä etuasteeseen, mutta osan etuasteen ja powerampin väliin. Tästä seuraa tietysti pitkä rupeama instrumenttikaapelia. Kun tähän lisätään 10 pedalin välijohdot ja jackit, ketjussa on paljon elementtejä ja kosolti pituutta. Tietysti pyrin optimoimaan ja räätälöimään kaapeleiden pituudet ja jossain vaiheessa todnäk jätän myös 2 pedaalia pois.

Mutta onko tässä vaarana että soundi kärsii moisesta härpäkästä? Ja mitä siis kannattaisi tehdä kokonaisuuden optiomoinnin nimissä?

Minä oon antanut itseni ymmärtää, että signaali on herkimmillään heti kitaran jälkeen. Efektiloopissa pitkillä vedoilla ei ole enää niin suurta merkitystä, koska etuaste on vahvistanut signaalia merkittävästi. Mulla onkin paras piuha (Monster 6M) kitaran ja virittimen välissä :) Eniten parannettavaa ois pedaalien välipiuhoissa, joita ei ole tehty määrämittaan, mutta kun minä en oikein ole määrämittainen mies - laudan sisältö vaihtuu koko ajan.
Laulava Kylätohtori
20.05.2014 13:16:43
http://www.thomann.de/fi/planet_wav … s_klinkenadapter_effekte_pw047a.htm

Onko vastaavia efektien väliin tulevia adaptereita, mutta lyhyemmällä väliosalla. Ja laadukkaita pitäisi olla. Tuo taitaa viedä enemmän tilaa kuin kaksi kulmaliitintä tai ainakin saman verran. Ja siis tuollaisia, jossa molemmat plugiosat ovat samassa linjassa...
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
finlanderr
20.05.2014 14:54:12
Muovinen: Minä oon antanut itseni ymmärtää, että signaali on herkimmillään heti kitaran jälkeen. Efektiloopissa pitkillä vedoilla ei ole enää niin suurta merkitystä, koska etuaste on vahvistanut signaalia merkittävästi. Mulla onkin paras piuha (Monster 6M) kitaran ja virittimen välissä :) Eniten parannettavaa ois pedaalien välipiuhoissa, joita ei ole tehty määrämittaan, mutta kun minä en oikein ole määrämittainen mies - laudan sisältö vaihtuu koko ajan.

No, kokeilemalla se selviää...
mattim
20.05.2014 21:28:14

Laulava Kylätohtori: http://www.thomann.de/fi/planet_wav … s_klinkenadapter_effekte_pw047a.htm

Onko vastaavia efektien väliin tulevia adaptereita, mutta lyhyemmällä väliosalla. Ja laadukkaita pitäisi olla. Tuo taitaa viedä enemmän tilaa kuin kaksi kulmaliitintä tai ainakin saman verran. Ja siis tuollaisia, jossa molemmat plugiosat ovat samassa linjassa...

http://digitech.com/en/products/pc-2
.
Zeeboo
20.05.2014 22:05:15 (muokattu 20.05.2014 22:10:21)
finlanderr: ...pitkä rupeama instrumenttikaapelia. Kun tähän lisätään 10 pedalin välijohdot ja jackit, ketjussa on paljon elementtejä ja kosolti pituutta. ...Ja mitä siis kannattaisi tehdä kokonaisuuden optiomoinnin nimissä?

Onhan toki mahdollista, että pedaalit ovat omassa hyllyssään/lootassaan/tms:ssaan vahvistimen lähellä looperiin kytkettynä, ja niiden päälle/pois kytkentä tehdään loopperin ohjaimella.

Vaikka noin: http://www.glab.com.pl/img/schemat_m4l_1d.jpg

Tuollainen midiohjattu loopperi maksaa t-kaupassa jotain 150€ + kontrolleri päälle. Jos on diy-henkeä, niin ei tuollainen mitenkään mahdoton ole sepittää itsekään ei-midi systeeminä.
White men can't Monk
Laulava Kylätohtori
20.05.2014 22:12:51
mattim: http://digitech.com/en/products/pc-2

Joo, just jotain tällaista. Ei vaan taida saada Suomesta, mutta ei se mitään. Thanks!
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Vihapiirakka
22.06.2014 16:51:15
Eli pientä pedaalilautaa näin alkuun olen kasaamassa, mikä virtalähde olisi hyvä. Kannattaako ostaa samantien sellainen mihin menee useampi, vai sellainen että siinä on juuri se määrä kuin on tarvetta saada virtaa?
finlanderr
25.06.2014 11:24:33
Viimein olen saamassa ensimmäistä kertaa pedalini yhteen nippuun organisoidusti. Olen päätymässä seuraavanlaiseen järjestykseen (aina sanotaan että järjestys on makuasia, mutta...)

Wahi, säröt jne -> etuaste -> efektiluupista ulos -> Phaser, delay ->_ efektiluupista sisään -> vahvistin

Olen nähnyt phasereita sijoitettuna erilaillakin, mutta tähän olen päätymässä. Kommentteja?

EQ:n olen joka tapauksessa sijoittamassa ennen etuastetta. Siinä on boosteri ja ketju ennen etuastetta on aika pitkä.
tommijk
25.06.2014 13:02:59
finlanderr: Viimein olen saamassa ensimmäistä kertaa pedalini yhteen nippuun organisoidusti. Olen päätymässä seuraavanlaiseen järjestykseen (aina sanotaan että järjestys on makuasia, mutta...)

Wahi, säröt jne -> etuaste -> efektiluupista ulos -> Phaser, delay ->_ efektiluupista sisään -> vahvistin

Olen nähnyt phasereita sijoitettuna erilaillakin, mutta tähän olen päätymässä. Kommentteja?

EQ:n olen joka tapauksessa sijoittamassa ennen etuastetta. Siinä on boosteri ja ketju ennen etuastetta on aika pitkä.

Phaser ehdottomasti ennen säröjä, imo. Sijoittelu tottakai makuasia, mutta lähestulkoon kaikki klassiset phaserilla soitetut kitararaidat, on vedetty phaser vahvistimen (särön) edessä, Van Halen jne. Ja ainakin omaan korvaan kuulostaa paremmalta. Modulaatioista muutenkin phaser ja vibe ennen säröjä, muut säröjen jälkeen mun mielestä.
finlanderr
25.06.2014 13:12:29
tommijk: Phaser ehdottomasti ennen säröjä, imo. Sijoittelu tottakai makuasia, mutta lähestulkoon kaikki klassiset phaserilla soitetut kitararaidat, on vedetty phaser vahvistimen (särön) edessä, Van Halen jne. Ja ainakin omaan korvaan kuulostaa paremmalta. Modulaatioista muutenkin phaser ja vibe ennen säröjä, muut säröjen jälkeen mun mielestä.

Makuasioita joo. Chorus siis mielestäsi säröjen jälkeen(?) Mitä sanot Flangerista? Minulle jäisi näillä spekseillä ainostaan delay etusen ja vahvarin väliin.
tommijk
25.06.2014 13:25:18
finlanderr: Makuasioita joo. Chorus siis mielestäsi säröjen jälkeen(?) Mitä sanot Flangerista? Minulle jäisi näillä spekseillä ainostaan delay etusen ja vahvarin väliin.

Chorus ja flanger lähtökohtaisesti säröjen jälkeen, mutta vähän purkista riippuen saattaa toimia hyvin myös ennen säröjä, varsinkin chorus. EQ:n laittaisin looppiin, jolloinka sen vaikutus eri taajuuksiin on paljon isompi.
tommijk
25.06.2014 14:04:55
finlanderr: Täytyypä maistella iltasella seuraavanlaista settiä:

Tuner -> Wah -> compressor -> phaser -> overdriverit -> säröt -> chorus -> flanger -> etuaste -> EQ -> delay -> vahvari.

Joo, näyttää ihan hyvältä. Jos et käytä vahvistimen säröjä ollenkaan(?) niin eq ja delay voi lisätä normaalisti muiden purkkien perään. Helpompi piuhoittaa kun ei ole looppia sotkemassa.

Jos taas käytät vahvistimen säröjä, niin tällöin myös chorus ja flanger looppiin, eq:n ja delayn kaveriksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)