Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: "Auki soittaminen" - mihin fysiikkaan perustuu?
1 2
JudeJude
23.06.2014 21:49:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka,
 
ostin ensimmäisen soittimeni jolle olen ensimmäinen omistaja, ja rupesin saman tien miettimään sitä ilmiötä joka tunnetaan soittimen "auki soittamisena". Ihan uutena soitin siis soi vain murto-osan verran siitä minkä muutaman vuoden jälkeen. Mitä enemmän soitinta soittaa, sen paremmin se ajan mittaan soi.
 
Mutta siis kysymys. Miksi näin on? Mihin se perustuu? Ja toki myös, onko auki soittamisella jotain rajaa, jonka jälkeen soittimen saundi ei enää parane?
 
Tämmöistä kesäillan ratoksi!
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
JudeJude
23.06.2014 21:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja tietty jos tää menisi paremmin soitinrakennus-osastoon, saa ohjailla sinne.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
hollstro
23.06.2014 21:53:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JudeJude: Ja tietty jos tää menisi paremmin soitinrakennus-osastoon, saa ohjailla sinne.
 
Tsekkaa tone rite-keskustelu kitarapalstalla niin saat kuormalavallisen todistusta siitä että koko ilmiä on huuhaata. Itse uskon siihen ja olen sen niin monesti kokenut. perusteluita on samassa ketjussa.http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=221703&co=210
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
23.06.2014 21:56:34 (muokattu 23.06.2014 21:59:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auki soittaminen perustuu käsittääkseni värähdyksien aiheuttamaan muutokseen soittimen rakenteessa ilmeisesti jopa hiukkastasolla.
 
Eräs fysiikkaa opiskellut henkilö selvitti, että esim. puhallinsoittimien metallissa tapahtuu muutoksia kun soitin värähtelee, jonka vuoksi saksofoni tai trumpetti pitää soittaa "auki".
 
Sähköisissä soittimissa ero on varmaan aika pieni verrattuna akustisiin. Myös materiaali vaikuttaa, en usko että esim. vanerinen kontrabasso muuttaa sointiaan yhtä radikaalisti kuin kokopuinen, mutta uskon että se muuttaa sointiaan kuitenkin.
 
Nyt meni sen verran ohi aiheesta, että mitään fysiikan perusteita en osannut asialle esittää ainakaan kovin vahvasti, mutta eniveis, joku rakenteessa muuttuu ilmeisesti hiukkastasolla tms. ja soitin rupeaa resonoimaan paremmin.
 
E: Ja korjataan vielä, että eri metalleissa/materiaaleissa tuota aukisoittamista ei voi tapahtua, kuten kuulema esim. teräksessä. Mutta pehmeämmät materiaalit kuten messinki reagoivat värähtelyyn pitkällä tähtäimellä erilailla.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Saimou
23.06.2014 22:29:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puulla on muisti.
 
Antti K.
23.06.2014 22:34:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Tsekkaa tone rite-keskustelu kitarapalstalla niin saat kuormalavallisen todistusta siitä että koko ilmiä on huuhaata. Itse uskon siihen ja olen sen niin monesti kokenut. perusteluita on samassa ketjussa.http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=221703&co=210
 
Itse olen ToneRiten onnellinen omistaja (lainassa Juhalla tällä hetkellä!). Mikäli soitin on ollut vähällä soitolla (uusi tai "closet classic"), niin eron huomaa. Parhaiten akustisissa soittimissa. 1980-luvun alun Sigma DM-19 akustinen oli tukossa, kielten vaihtokaan ei auttanut. Mutta annas olla, kun neljä päivää päryytin putkeen; ääni aukesi, sointiin tuli tuuheutta ja desibelejä. Saman havaitsin hieman pienemmässä mittakaavassa tuolla tummapuisella Lola-jazzarilla. Sitten taas 1979 mallinen StingRay-basso ei muuttunut lainkaan; se toki on soitettu auki jo ensimmäisinä elinvuosinaan ollessaan tanssimuusikon työkaluna Kajaanissa.
 
Ja sori, en pysty fysiikkapuoleen kommentoimaan.
 
Hearing is believing! :)
 
Don't feed me, I'm just a bass player!
hollstro
23.06.2014 22:51:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla esim. toi 79 Sabre ei soinut kovin makeesti 12. nauhaa korkeammalta, mutta kolmen päivän päristelyn jälkeen rupesi soimaan. Uskoo ken näkee ja kokee. En tiedä mihin toi perustuu todellisuudessa. Luulen että puu mukkautuu jollain tasolla, erilaiset ruuviliitokset ja kilkkeet hakeutuvat värähtelyn solmukohtiin ja jotain sellasta toden ja huuhaan välillä se lienee.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Klezberg
23.06.2014 23:07:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se fysiikan mukainen perustakin siellä Tonerite-ketjussa oli esillä. Itse postasin kaksi kertaa linkin soitinten fysiikkaa koskevaan kirjaan josta löytyy lisää viittauksia. Puun sisäisen kitkan pieneneminen oli homman nimi, tutkitusti vähenee kun puu saa värähdellä, joko soittamisen kautta tai keinotekoisesti. Pienempi sisäinen kitka merkitsee sitä että samalla ärsykkeellä (esim. kopautus) puu värähtelee pitempään.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
kojones
23.06.2014 23:24:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Kyllä se fysiikan mukainen perustakin siellä Tonerite-ketjussa oli esillä. Itse postasin kaksi kertaa linkin soitinten fysiikkaa koskevaan kirjaan josta löytyy lisää viittauksia. Puun sisäisen kitkan pieneneminen oli homman nimi, tutkitusti vähenee kun puu saa värähdellä, joko soittamisen kautta tai keinotekoisesti. Pienempi sisäinen kitka merkitsee sitä että samalla ärsykkeellä (esim. kopautus) puu värähtelee pitempään.
 
Juu, eihän tuo mikään uskon asia ole. Se onkin sitten eri asia miten puun sidokset haluaa täristää auki, soittamalla, ylihintaisella kalvopumpulla vaiko jollain muulla.
 
Klezberg
23.06.2014 23:44:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Juu, eihän tuo mikään uskon asia ole. Se onkin sitten eri asia miten puun sidokset haluaa täristää auki, soittamalla, ylihintaisella kalvopumpulla vaiko jollain muulla.
 
Käsitin että tässä kyseltiin nyt aukisoittamisen fysikaalisia perusteita. Siinä mielessä ei kannata alkaa ToneRitestä kiistelemään, varsinkaan kun en itse ainakaan ole siitä ollut kiinnostunut, vain tuosta fysiikasta. Josta siitäkin tuntuu olevan monta mieltä. Tuo tutkimus tuosta sopivan tärinän vaikutuksesta oli melko tuore, 90-luvulta, ja poikkesi aikaisemmista uskomuksista siinä että siinä todella havaittiin muutoksia puun ominaisuuksissa, kun aikaisemmin oli enemmän uskottu muutoksiin liitoksissa. Jos nyt olen asian oikein käsittänyt.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
2randpo
24.06.2014 09:10:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo auki soittaminen (ja puiden kuivuminen). Kyllähän se tietyllä tavalla parantaa kitaran/basson sointia, mutta laadukas soitin soi jo uutena hyvin. Niin akustinen kuin sähkösoitinkin.
 
Insanely happy
hollstro
24.06.2014 09:24:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo: Joo auki soittaminen (ja puiden kuivuminen). Kyllähän se tietyllä tavalla parantaa kitaran/basson sointia, mutta laadukas soitin soi jo uutena hyvin. Niin akustinen kuin sähkösoitinkin.
 
puut ei saisi kuivua jos puu on kuivaa kun siitä tehdään soitin, mutta se mitä tapahtuu on puun solukon muuttuminen kun puusta haihtuu hartseja ja ligniiniä sen vanhetessa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
2randpo
24.06.2014 09:36:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: puut ei saisi kuivua jos puu on kuivaa kun siitä tehdään soitin, mutta se mitä tapahtuu on puun solukon muuttuminen kun puusta haihtuu hartseja ja ligniiniä sen vanhetessa.
 
Gibsonin custom shop käsittääkseni käyttää uunia puiden "kuivaamiseen", mutta sekin on aikas tarkkaa hommaa.
 
Ja eiks Fendä ainakin ravistele niitä CS-skeboja koneellisesti.
 
Insanely happy
Topiello
24.06.2014 11:03:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2randpo:
Ja eiks Fendä ainakin ravistele niitä CS-skeboja koneellisesti.

 
Tätä mä mietin kans. Jos vaikka kaulat laitettais vuodeks keinotekoiseen ravisteluun, niin oishan se pähee myyntivaltti. Oikeeta vuosikerta ravistelua. No näkyishän se sitten hinnassakin.
 
JudeJude
24.06.2014 12:37:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos! ToneRite-ketjuun pitää tutustua syvemmin paremmalla ajalla, mutta sai siitä ja tästä pikaistakin valistusta. Hankin siis opintoihin soveltuvan kontrabasson, jonka tatsi on nannaa ja saundi hyvä muttei vielä erinomainen, ja opettaja oli sitä mieltä että odotas vaan kun soittelet ahkerasti.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
okabass
24.06.2014 12:38:37 (muokattu 24.06.2014 12:58:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen aihe. Voisi vaikka kokeilla. Eihän kellään Lahdessa olisi vuokrata Toneriteä? Akvaariopumppua tai kännyn väristintä voisi myös kokeilla.
Ainakin yhdessä you tube videossa teräskielisen akustisen sointi oli käsittelyn jälkeen "jalostuneempi" mm. yläpää ei ollut niin räikeä, vaan miellyttävämpi.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
AcLAc
24.06.2014 12:39:32 (muokattu 24.06.2014 12:40:32)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Oikeeta vuosikerta ravistelua"
 
Tässäpä lienee selitys sille, että kauan matkaa tehneet muusikot saavat soittimensa kuulostamaan vieläkin paremmilta. 70- luvulla oli vielä paljon hiekkateitä ja soittimia kyllä ravisteltiin isänaikaisien iskarien tasoittamissa takakonteissa. Siellä kyllä hartsit sai kyytiä ja moni ikivihreä komppikin saattoi lähteä liikkeelle "kolinan" tai sen puutteen voimasta.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
JuhaHo
24.06.2014 13:19:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulle on kerrottu myös tukkoon soittamisesta. Kuulemma puutteisella tekniikalla musikantti voi soittaa hyvin aukisoitetun soittimen tukkoon.
 
HenriF
24.06.2014 13:36:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.yamaha.co.jp/english/pro … t/guitar/bb/features/page4.html#are
 
Yamahalla on IRA ja ARE menetelmät. Korkeassa paineessa ja kuumuudessa saavat puun vanhenemaan nopeammin. Ja näin soimaan paremmin.
 
Tässä testissä Yamahan uusi BB.
 
https://www.youtube.com/watch?v=rxkN1RzRQqE
 
Funkånaut
24.06.2014 18:50:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuhaHo: Minulle on kerrottu myös tukkoon soittamisesta. Kuulemma puutteisella tekniikalla musikantti voi soittaa hyvin aukisoitetun soittimen tukkoon.
 
Veikkaan, että ainoa mahdollinen tekniikka tohon on täysi soittamattomuus.
 
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «