Aihe: Soittimet persoonallisiksi - kuinka muusikko toteuttaa?
1 2 3 4 57 8 9 10 11
2randpo
21.06.2014 10:50:48

Myrkky Nuoli: Ok! Mulla on sit varmaan sisälukutaidossa petraamista.

Tarkoitin siis, että "tietoinen eroon pyrkiminen" on mielestäni eri asia kuin se että en pidä ilmiötä kiinnostavana tai seuraamisen arvoisena. Lisäksi viittasin siihen, että olen kaiketi itse samanlainen (trad.)laumaeläin kuin muutkin paitsi mainituilta osin eli erikoisuuden tavoittelu sen itsensä takia ei kiehdo. Mutta tosiaan, kukin tavallaan.
Insanely happy
LaMotta
21.06.2014 11:30:12

Mikkien vaihdon luokittelen funktionaaliseksi modaamiseksi. Persoonallisella modaamisella ymmärrän tarrojen liimailun, omien maalausten tekemisen yms heebelkneebelin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
MikaHekkanen
21.06.2014 11:35:13
https://dl.dropboxusercontent.com/u/59826552/caster.jpg

Ei, ei ole modattu vaan DIY-hommia alusta alkaen.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä hevistä.
Myrkky Nuoli
21.06.2014 11:42:07 (muokattu 21.06.2014 11:42:32)
LaMotta: Mikkien vaihdon luokittelen funktionaaliseksi modaamiseksi. Persoonallisella modaamisella ymmärrän tarrojen liimailun, omien maalausten tekemisen yms heebelkneebelin.

Mä taas ajattelin, että käyttötyylit ja loppusaundit ovat osa sitä persoonallisuutta. Visuaaliset seikat on vaan yksi osa kokonaisuutta. Vrt. tarinat siitä miten starat ei osaa soittaa toistensa kamoilla.
When in doubt, lower your expectations.
tender.insanity
21.06.2014 12:13:01
Swan
21.06.2014 12:37:02
LaMotta: En hae työkalulta persoonallisuutta, vaan toiminnallisuutta.

8v takainen itseni tarkoitti ulkonäön lisäksi myös sitä, kuinka soitin on mukautettu soittajan elämää helpottamaan.
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
LaMotta
21.06.2014 12:45:42 (muokattu 21.06.2014 17:30:54)

Swan: 8v takainen itseni tarkoitti ulkonäön lisäksi myös sitä, kuinka soitin on mukautettu soittajan elämää helpottamaan.

Toiminnallisuudella tarkoitan tätä. Totta kai työkaluja voi ja täytyy saada parannella.

Eräs huono esimerkki on telen mikkikytkin. Sen pitäisi olla LP-tyyppinen. Talla-asennossa sitä voi olla joskus hankala saada siirrettyä niin, ettei vola pyörähdä samalla.

Joidenkin alkuperäisten otelautamerkintöjen näkeminen alkaa iän myötä myös olla hankala nähdä työolosuhteissa.

Toiseen PRSsään tilasin hienot ja 'kalliit' Lamp Shade potikannupit aika pitkälle ulkonäkösyistä johtuen. Kyllä siihen tosin myös sormi tarttuu paremmin kuin alkuperäiseen.

Sitten se kuuluisa Fendereiden pahka kaulan ja bodyn liitoksessa on aika kivikautinen ratkaisu kolmannella vuosituhannella.

Hihnalukot, tietysti.

Mikkejä on ollut myös tapana vaihdella.

Toisessa ketjussa jo mainitsin viimeisimmän fetissin. Tekisi mieli linnut laitattaa otelautaan toiseen PRSsään soitinrakentajalla. Pitänee kysäistä onko mahdollista, ja bisneskielellä että 'how much?'
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
varpio
21.06.2014 14:49:33
Tuli mieleen lisääkin nyt kun mietiskelin.

-Pääasialliseen soittovälineeseen (Warmoth-strato) laitoin isot kulmikkaat mustat tarrat otelautamerkeiksi, lähinnä ulkonäön takia mutta voi niistä ehkä olla jotain käytännön hyötyäkin.

-Käytän kaikissa kitaroissa DiMarzio ClipLock -hihnaa.

-Jos olisi varaa niin laittaisin kaikkiin Super-Vee BladeRunner -tallan, tällä hetkellä se on vain yhdessä ja on paras talla mitä on.

-Ensimmäiseen kitaraan tein pleksin Säästöpörssin alumiinipellistä. Se on kyllä melko soittokelvoton nykyään mutta pidän sitä koriste-esineenä.
teknomies
21.06.2014 15:10:55
Persoonallisuus on sitä, että kuuntelee omaa soundia eikä kerro muille muuta kun että "soittelin vähän skittaa tossa" :-)
käsi
21.06.2014 15:56:11

Mä en ole erityisemmin tehnyt mitään kitaroilleni. Epin es-175 reissuen plektrasuojaan olen kaivertanut kirjaimen s.

Gibson lp classic, joutuu ehkä tuunauksen alle, mutta toistaiseksi on riittänyt treeneissä ja keikoilla tulleen kolhut ja kulumat vallan hyvin. Pieni halu olisi lisätä kulumia itse, tai nopeuttaa tietynlaisen kulumaan syntyä. Saatan myös vaihtaa plektrasuojan toisen väriseksi, mustaksi johon kaivettaisiin bändin logon. Tämänkin harkinta asteella.

Kielet laitan tuohon lp:en erilailla kuin yleensä tai normaalisti ne laitetaan. Eli ne menee siitä osasta mista kielet menee läpi onko se nyt stop tailpeace vai mikä, niin väärinpäin, jolloin ne tulee tallaan loivemmassa kulmassa. Tämä on vähentänyt mulla kielien katkeamista ja hieman kevyempi soittaa sillä.
Yhteinen vitutus yhdistää
Megadethh2
21.06.2014 17:15:00 (muokattu 21.06.2014 17:16:34)
Itsellä on kaikissa kitaroissa hihnalukot, lespaan olen tallamikin vaihtanut Jacksonin J-50BC:hen ja kaulan takaosan olen viimeistellyt tru oililla melko karusti uusiksi mutta ainakin toimii paremmin nyt... : D Niin ja plektrasuojan otin siitä heti pois kun kitaran ostin.
https://soundcloud.com/vihaleipa
Myrkky Nuoli
21.06.2014 17:24:36
Noita plekusuojia on kyllä tullu vaihdeltua. Pari customiakin väsännyt - laminoin straton ja telen suojat mustanaamiosarjiksilla. Hienot tuli :d
When in doubt, lower your expectations.
Funkånaut
21.06.2014 18:22:13 (muokattu 21.06.2014 18:25:07)

Meikällä on melko persoonallinen Tele. https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd. … 439822569_7812435781192324050_n.jpg Viisteet mahalle ja kädelle ja kaikkee. Reverse-lapa on käsittääkseni parempi ratkaisu kielten jännitteiden kannalta ku perinteinen. Lisäks mikkikytkin on neliasentoinen, joista kaksi on erilaisia kahden mikin kombinaatiota.

Bassoon lämmäilen huvikseni tarroja, sillä miksi ei? Soitettavuuteenhan se ei kyllä vaikuta millään tavalla.

E: Lisäksi lavassa usein roikkuu avaimenperäpehmolelu. Joko virittimestä (kitara) tai kielen satulasta ylitulevassa osassa (basso)
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
artal
21.06.2014 18:34:24
Osteri: Omalta kohdaltani sanoisin että kukaan muu ei soita Washburneilla - eikös siinä jo ole riittävästi ? Lisää persoonallisiksi ne ovat muotoutuneet aika pienillä osien ja mikkien muutoksilla sekä kaulan/nauhojen hionnalla. Toiminnallisuus on tärkeämpää kuin ulkonäkö.
Ehkä asiaa pitää katsoa myös toisinpäin; parhaita kitaroita sopivaksi minun käteeni ja samalla persoonaani on löytynyt Washburnilta. Vanhoilla Washburneilla on ilo soittaa koska muilla ei ole samanlaisia eikä ne saa niitä edes kaupasta :)

Todellakin vanhat japsi-Washburnit ovat mainioita vehkeitä. Mulla on Eagle ja A-20 aktiivikäytössä, joten et ihan ainoa kuitenkaan ole :)

Omalta osalta kaksi Jookyani ovat ainoita kaltaisiaan maailmassa, joten niissä on erikoisuutta riittämiin. Lisäksi ovat helvetin hyviä soittimia.
Tawsky
21.06.2014 18:49:48
Ostin syksyllä halvan Charvel starin (dst-3) jonka maalasin keltaiseksi ihan pensselillä ja lisäsin kanteen pullonavaajan. Kuva on profiilissa.
saatanan paska ade -Traditional
Swan
21.06.2014 18:57:11
ADEHD: Ostin syksyllä halvan Charvel starin (dst-3) jonka maalasin keltaiseksi ihan pensselillä ja lisäsin kanteen pullonavaajan. Kuva on profiilissa.

Ois vielä kovempi, jos se avain olisi sellainen pyöreään koloon upotettu versio.
"His sources include singing nomads, pirates, prisoners of war and a surprisingly knowledgeable merchant of cabbage."
JaaGeRMaisTeR
21.06.2014 19:26:43 (muokattu 21.06.2014 19:29:39)
Squju lähti väritykseen. Tälläset ketjut pitää kieltää :)

E: Tällä kertaa sotken itse. Odotukset olisi Sebastian Woodin tienoilla. Jos ehkä niinkään hyvä.
JoniSusi
21.06.2014 21:52:29
Personointi/ customointi, koska Benton on halapaa.

https://www.dropbox.com/s/ko5req7iakv4hec/beforeafter.jpg

Vaikka onkin aika surkea keppi, nyt se sentään miellyttää silmää kaikkine vikoineen :) Olihan tästä ketjukin tuolla rakentelupuolella: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=220526&oo=0
JaaGeRMaisTeR
21.06.2014 22:07:04
JoniSusi: Personointi/ customointi, koska Benton on halapaa.

https://www.dropbox.com/s/ko5req7iakv4hec/beforeafter.jpg

Vaikka onkin aika surkea keppi, nyt se sentään miellyttää silmää kaikkine vikoineen :) Olihan tästä ketjukin tuolla rakentelupuolella: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=220526&oo=0

Huoh.. Onpa komia benttoni
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)