Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaranhuoltovideo
1
Kipander
28.05.2014 08:20:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Tein yhdessä kitarahuoltaja Kai Järvisen kanssa videon sähkökitaran huollosta. Video näyttää ettei huoltaminen ole ylivoimaista kenellekään. Mukana on hyviä vinkkejä soittimen säätämiseen, toivottavasti tästä olisi iloa niille jotka ovat arastelleet soittimensä säätöä.
 
http://backstage.custom-sounds.com/videot/kitaran-huollon-perusteet
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
 
Laulava Kylätohtori
28.05.2014 09:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+++
 
Loistavaa. Olinkin juuri aikeissa alkaa opetella tekemään itse huollot ja perussäädöt. Ajoitus oli täydellinen - samoin video...
 
Suuret kiitokset tästä.
 
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Tuupu
28.05.2014 09:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Videota katsellessa jäi sellainen, "tehdäänpäs tämä alta pois" fiilis käteen. Kitaran huolto kyllä käydään läpi, mutta vähän väliä homma sivuutetaan sillai, joo kaikki toimii, ei huolta. Esimerkiksi sähköjä alussa tarkistaessa "Potikat ei rahise, ja toimii". Sitten myöhemmin sanotaan, "jos potikat olis rahissu, nii tiestysti auki toi (kuva ei näytä mikä, voi kyllä päätellä), putsataan aluksi tällä, sitte tällä" Täysin asiasta tietämätön tulee vieläkin miettimään mikä on potikka, ja mitkä kohdat näistä pitää etenkin putsata. Itse kyllä tiedän mikä potentiometri on, mutta ei videon katsomisen jälkeen ole vieläkään hajua mitä kohtia siitä pitäisi putsata. Pitääkö siitä avata jotakin vai päältä pölyt hieroa, I dunno? Ja käytetyt aineet, "ensin tällä missä ei oo voiteluainetta, ja sitten tällä missä on vähän voiteluainetta". Tässä vaiheessa olisi ehdottomasti pitänyt kertoa aineiden nimet, että täysi aloittelija osaa edes nimen kertoa kun menee puhdistusaineita ostamaan, ettei tule kaupasta Tolua mukaan.
 
Kaularautaa säätäessä sopisi jokaisen kitarateknikon joka tekee videota heitellä niitä varoituksia, ettei kukaan mene kääntelemään liian paljoa kaularautaa ja tuhoa kaulaa. Kaikissa artikkeleissa jotka luin kaularaudan säädöstä ennenkuin uskalsin siihen itse koskea painotettiin tätä.
 
Myöskin jos haluaa tehdä tällaisen kaikenkattavan perusteet videon, niin voisi olla aiheellista käydä läpi myös muita kitaramalleja, telecaster nyt ei käsittääkseni yleisin ole, taitaa LP ja stratomallit olla suositumpia.
 
Kefiiri
28.05.2014 10:44:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuupu: Kaularautaa säätäessä sopisi jokaisen kitarateknikon joka tekee videota heitellä niitä varoituksia, ettei kukaan mene kääntelemään liian paljoa kaularautaa ja tuhoa kaulaa. Kaikissa artikkeleissa jotka luin kaularaudan säädöstä ennenkuin uskalsin siihen itse koskea painotettiin tätä.
 
Onhan noita eri vaiheisiin keskittyneitä opetusvideoita netti pullollaan. Niistä löytyy sitten yksityiskohtaisempia neuvoja. Totta on että ummikolle esim. potikoiden putsaus saattoi jäädä hämäräksi, mutta perusteellisesti selittäen videosta olisi tullut kokoillan elokuva.
 
Tälläisenaan se on ytimekäs esitys perushuoltoon kuuluvista toimenpiteistä.
 
Kaularaudan säätö sujui niin mutkattomasti kuin se todellisuudessa sujuukin. Ylettömät varoittelut ja yön yli odottelut ovat aivan turhia, vaikka niihin jostain syystä joka paikassa törmääkin.
 
Se mistä itse narisisin oli ilmaisu "kaula on joko luotisuora tai hieman kupera", eikös se kuitenkin ole _kovera_ silloin kun siinä on reliefiä?
 
Hienoahan se on että näitä pläjäyksiä tehdään selvällä suomen kielellä. Tuosta koveruusasiasta vaan oli pakko päästä pätemään ;)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Kipander
28.05.2014 13:31:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi!
 
Kiitokset puolestani kommenteista videon editoijana.
 
Videon pääasiallinen tarkoitus on purkaa huolto osiin, jotta jokaiselle muodostuisi käsitys mitä tarjoamamme perushuolto pitää sisällään. Valitettavasti ei ole tarkoituksenmukaista käydä läpi jokaista kohtaa erikseen etenkin kun olemme tehneet jo aikaisemmin videon joissa potikoiden voitelu käydään läpi, tässä linkki:
 
https://www.youtube.com/watch?v=CkRo9JC4c7o
 
Kaularautaa olen vääntänyt B-stockin kitaroilla saada surutta laidasta toiseen testimielessä. Tarkoituksena on ollut murtaa kaula tai rauta. En onnistunut, toisin sanoen kaularaudan säätäminen ei ole niin hienosäikeinen toimenpide kun valmistajat antavat ymmärtää. Tosiasiassa tästä jauhetaan sen takia, että edellytykset takuulle pysyisivät voimassa, eikä kitaroita hajoitetaisi suin päin.
 
Kaiken kattavia videoita eri soittimista on tehnyt esimerkiksi Dan Erlewine Stew Macilta. Olen katsonut nämä molemmat vuosia sitten, mielestäni erittäin informatiivisiä ja hyvin tuotettuja videoita:
 
http://www.stewmac.com/shop/Video,_ … or_Electric_Guitars_and_Basses.html
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma
(Custom Sounds, Backstage, Custom Boards)
 
Rämppy
28.05.2014 15:30:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa kielten korkeussäätö-kohdassa annettiin oletusarvoksi 12. nauhalla vajaa 2 mm paksuimmalle kielelle ja reilu 2 mm ohuimmalle kielelle. Mä oon ajatellut, että just toisinpäin, eli ohuin kieli säädetään alimmaksi ja paksuin korkeimmalle. Mutta makuasioita varmaan...
 
Nää Custom Soundsin opetusvideot on kyllä sinänsä hyviä ja käytännönläheisiä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
käsi
17.06.2014 09:20:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä oli hyvä. kiitosta. Jos ei vielä ole niin tehkää pieni video jossa karkeasti kävisitte läpi vahvistimen huoltoa.
 
Yhteinen vitutus yhdistää
the-Antero
17.06.2014 10:15:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Tämä oli hyvä. kiitosta. Jos ei vielä ole niin tehkää pieni video jossa karkeasti kävisitte läpi vahvistimen huoltoa.
 
Voisin kuvitella että vahvistimen huoltovideo voi olla jopa vaarallinen koska siellä on melko suuria jännitteitä sisällä...
 
(((MORE FUZZ)))
Laulava Kylätohtori
17.06.2014 10:23:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Voisin kuvitella että vahvistimen huoltovideo voi olla jopa vaarallinen koska siellä on melko suuria jännitteitä sisällä...
 
Samaa mietein itse. Ehkä ne on parempi jättää tekemättä....
 
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Numb
17.06.2014 10:28:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Voisin kuvitella että vahvistimen huoltovideo voi olla jopa vaarallinen koska siellä on melko suuria jännitteitä sisällä...
 
Siihen voi aina liittää tämän Ei Näin -videon: https://www.youtube.com/watch?v=1lozkT1zrIU
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
käsi
17.06.2014 11:54:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Voisin kuvitella että vahvistimen huoltovideo voi olla jopa vaarallinen koska siellä on melko suuria jännitteitä sisällä...
 
Totta tuo, oleb toisaalta törmännyt siihen että monet tekee itse putkien vaihdon. Ja tietenkin ihan päin persettä. Jostain tuollaisesta olisi siistiä nähdä video. Jossa tuo pieni operaatio opetettaisiin tai kiellettäsiin tietyn tyyppisissä nupeissa/comboissa. Lisättynä siihen videoon voisi olla jotain pieniä vinkkejä miten voi ehkäpä jopa paikallistaa vikoja jne.
 
mutta allekirjoitan tuon että vaarallistahan se on, ja parempi olla itse tekemättä. Tätä en itse ajatellut ihan loppuun asti.
 
Yhteinen vitutus yhdistää
Sarko
17.06.2014 12:15:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Totta tuo, oleb toisaalta törmännyt siihen että monet tekee itse putkien vaihdon. Ja tietenkin ihan päin persettä. Jostain tuollaisesta olisi siistiä nähdä video. Jossa tuo pieni operaatio opetettaisiin tai kiellettäsiin tietyn tyyppisissä nupeissa/comboissa. Lisättynä siihen videoon voisi olla jotain pieniä vinkkejä miten voi ehkäpä jopa paikallistaa vikoja jne.
 
mutta allekirjoitan tuon että vaarallistahan se on, ja parempi olla itse tekemättä. Tätä en itse ajatellut ihan loppuun asti.

 
Putkien vaihdon luulisi onnistuvan ihan hyvin, vahvistimen putkikarttaa, malttia ja järkeä käyttäen. Ensimmäisen kerran kun vaihdoin putket niin tuntuihan se vaikealta mutta kyllä se luonnistui lopulta kun ei häslää ja sekoile. Pääteputkien biasoinnit sitten erikseen.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
käsi
17.06.2014 12:19:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarko: Putkien vaihdon luulisi onnistuvan ihan hyvin, vahvistimen putkikarttaa, malttia ja järkeä käyttäen. Ensimmäisen kerran kun vaihdoin putket niin tuntuihan se vaikealta mutta kyllä se luonnistui lopulta kun ei häslää ja sekoile. Pääteputkien biasoinnit sitten erikseen.
 
Niin sitä luulisi, mutta ei se nyt ihan tunnu kaikilla menevän hyvin. Biasointi tosiaan onkin asia erikseen.
 
Yhteinen vitutus yhdistää
Sarko
17.06.2014 12:49:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Niin sitä luulisi, mutta ei se nyt ihan tunnu kaikilla menevän hyvin. Biasointi tosiaan onkin asia erikseen.
 
Ei varmasti kaikilla mene mutta ei tuo kyllä kovinkaan vaikeaa ole, jos on tiedossa että mitä pitää tehdä ja miten. Netti on täynnä vinkkejä ja oppaita aiheen suhteen, kokeneemmilta voi myös kysyä apua. Mitkä sinun mielestäsi ovat putkienvaihdon ongelmakohdat? Tämä kysymys siis hyvällä ja mielenkiinnosta! Kyllähän tuollainen putkien vaihtoa sivuava videotutoriaali olis pätevä, ei siinä.
 
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Ruutukunkku
17.06.2014 12:50:42 (muokattu 17.06.2014 12:51:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kipander:
Kaiken kattavia videoita eri soittimista on tehnyt esimerkiksi Dan Erlewine Stew Macilta. Olen katsonut nämä molemmat vuosia sitten, mielestäni erittäin informatiivisiä ja hyvin tuotettuja videoita:
 
http://www.stewmac.com/shop/Video,_ … or_Electric_Guitars_and_Basses.html

 
Nuo Erlewinen videot on kyllä todella kattavia ja yksityiskohtaisia. Materiaalia löytyy aloittelijatasosta jo vähän vaativampaankin kitaran laittoon. Ei voi kun suositella!
 
I can see clearly now, a painful vision indeed.
Kipander
18.06.2014 17:09:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi jengi!
 
Vahvistinvideoista. Näitä on olemassa jo aika lailla. Tuossa aikaisemmassa linkissä itsensä kanssa vitsaillut Gerald Weber on tehnyt läjän videoita, ne ovat kaikki loistavia:
 
http://www.kendrick-amplifiers.com/ … GY&Store_Code=KOS&Category_Code=054
 
Myös Lee Jackson on tehnyt sarjan videoita, ostin näistä pari, eivät ole niin hääppöisiä, johonkin tiettyyn vahvistimeen perehtyvälle ehkä:
 
http://www.leejackson.com/Instructional.html
 
Olen itse tekemässä videota biasoinnista syksymmällä. En näe että siitä on mitään vaaraa, jos videossa on asianmukaiset varoitukset. Biasointi ja putkien vaihto on erittäin ylimystifioitu toimenpide. Toivon, että pystyisin sen kirjoituksella ja videolla avaamaan niin, että kaikki sen ymmärtäisivät.
 
Parhain terveisin
 
Kimmo Aroluoma/Backstage-lehti
http://backstage.custom-sounds.com
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «