Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vintage-soittimien hinnat
1
Joosef
16.06.2014 19:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asia koskee ainakin bassoja ja kitaroita. Jos myynnissä on vaikkapa Fenderin Strato, Jazz-basso tms. jostain -70-luvulta, on hinta yleensä tuhansia euroja. Kertokaapa mulle miksi? Onko kyseessä vain harvinainen keräilyesine, vai perustuuko hinta jotenkin nykyistä parempiin soitto-ominaisuuksiin? Luulisi, että esim. mikit ovat noista ajoista kehittyneet. Niin surkea olen, että omakohtaista tietoa ei ole enkä ole noita vintage-kamoja koskaan käyttänyt, vaikka vähän vintage-äijä olenkin (oma arvo on tainnut vuosien saatossa vain laskea).
 
Peace!
absqua
16.06.2014 19:24:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joosef: Asia koskee ainakin bassoja ja kitaroita. Jos myynnissä on vaikkapa Fenderin Strato, Jazz-basso tms. jostain -70-luvulta, on hinta yleensä tuhansia euroja. Kertokaapa mulle miksi? Onko kyseessä vain harvinainen keräilyesine, vai perustuuko hinta jotenkin nykyistä parempiin soitto-ominaisuuksiin? Luulisi, että esim. mikit ovat noista ajoista kehittyneet. Niin surkea olen, että omakohtaista tietoa ei ole enkä ole noita vintage-kamoja koskaan käyttänyt, vaikka vähän vintage-äijä olenkin (oma arvo on tainnut vuosien saatossa vain laskea).
 
Hinta määräytyy pitkälti kysynnän ja tarjonnan suhteen perusteella. Vanhat fenderit ovat haluttua kamaa ja siksi hinnat on mitä on. Ja miksi vanhat soittimet ovat niin haluttuja? Vaikeampi kysymys. Esmes tän hetken uudet paremman pään fenderit eivät laadussa kalpene noille vanhoille mitenkään oleellisesti. Vanhat soittimet eivät soittimina ole sen hintaeron verran parempia missään nimessä. Kyseessä on fiilistason juttu, henk.koht mä esmes pidän vanhojen soitinten fiiliksestä, siitä että niitä on soitettu/käytetty paljon ja sellaisen soittimen halutessani olen siitä valmis maksamaan.
 
Sama juttu pätee antiikkiesineisiinkin, joku voima vetää ihmisiä niidenkin pariin, vaikka uutta saman asian ajavaa saa paljon halvemmalla.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
hollstro
16.06.2014 21:23:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

70-luvun Fenderit on eri juttu kuin 50-65 tehdyt eli ne halutuimmat Fenderit. Puhtaasti työn laadulla mitaten nykyinen tuotanto on paremmin tehtyä kuin mitä koko 70-luku, mutta kun niitä vanhoja ei enää tehdä ja soitin tuppaa paranemaan kun se vanhenee.
 
Jokaista myynnissä olevaa 60-luvun Fenderiä kohden on mona sataa jos ei tuhansia uutta tai vähän käytettyä, puhumattakaan 50-luvun soittimista. Tämä selittää hinnaneron jo yksistään. Laatu- ja mojomielikuvat päälle.
 
Mun kokemuksen mukaan saundiltaan parhaat Fenderin bassot on 60-luvun 1. puoliskolla tehdyt, 50-lukulaisista tosin kokemuksia on vähän.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
17.06.2014 06:26:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: 70-luvun Fenderit on eri juttu kuin 50-65 tehdyt eli ne halutuimmat Fenderit. Puhtaasti työn laadulla mitaten nykyinen tuotanto on paremmin tehtyä kuin mitä koko 70-luku, mutta kun niitä vanhoja ei enää tehdä ja soitin tuppaa paranemaan kun se vanhenee.
 
Jokaista myynnissä olevaa 60-luvun Fenderiä kohden on mona sataa jos ei tuhansia uutta tai vähän käytettyä, puhumattakaan 50-luvun soittimista. Tämä selittää hinnaneron jo yksistään. Laatu- ja mojomielikuvat päälle.
 
Mun kokemuksen mukaan saundiltaan parhaat Fenderin bassot on 60-luvun 1. puoliskolla tehdyt, 50-lukulaisista tosin kokemuksia on vähän.

 
Hyvä kirjoitus.
Tuli mieleen tämä. Ei ne "vanhat" soittimet sinänsä, vaan se fiilis, minkä ne tekee. Se on se juttu minusta.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
fox
17.06.2014 18:38:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Hyvä kirjoitus.
Tuli mieleen tämä. Ei ne "vanhat" soittimet sinänsä, vaan se fiilis, minkä ne tekee. Se on se juttu minusta.

 
Ja vielä aloittajalle sellanen pointti, että saavuttaakseen sen "rahakkaan vintage-statuksen" pitää vanhalla soittimella olla sitä haluttavuutta ja sen kautta ostajakuntaa. Kaikki wanha soittokama ei koskaan tuohon asemaan pääse edes, vaan onpahan sitten sitä wanhaa roinaa. Tosin, eihän sitä koskaan tiedä, vaikka jossain päin maailmaa olisi joku, joka juuri moista keräilee. =)
Mutta koska kysyntää ei suuremmin ole, eipä ne hinnatkaan sitten kovin huimaavia ole, sen puoleen.
Mutta kiinnostava ja kiehtova aihe, varmasti isolle osalle soittajia ainakin jossain määrin!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
HenriF
17.06.2014 21:17:56 (muokattu 17.06.2014 21:28:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se ihme että 50 tai 60 luvulla valmistettu mikä tahansa käyttöesine säilyy alkuperäisenä 50/60v. Mieti monta elämäntarinaa ja muutosta mahtuu 50vuoteen. Ja kaikki modailut ja maalaushommat.
 
Esmes Gibsonin T-birdejä valmistettiin 64/69 ainoastaan 300kpl/vuosi. Ja aika monesta on kaula poikki. Minttejä on erittäin vähän. Eli maksavat mansikoita.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «