Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soitinpuita ostamassa
1
Wallied
16.06.2014 02:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä tarkoituksena olisi rakentaa Les Paul -kopio espanjanseetristä ruusupuuotelaudalla ja vaahterakannella. Nyt pitäisi suunnata soitinpuita hankkimaan, ja kysymys kuuluukin: Minkä kokoisia jöötejä tuota espanjanseetriä on -järkevää- ostaa? Lespan runkohan on leveimmillään 34, pisimmillään 44 ja paksuudeltaan 4,5 cm ja kaulalle suositellaan pyöreästi 6,5*72*8cm kokoista palikkaa materiaaliksi, joskin tuohon vaikuttanee se, että puristit haluavat yksiosaisen kaulan, kun taas itse ajattelin liimata lavan muuhun kaulaan.
 
Osaisiko joku vastaavanlaista projektia rakentanut heittää suositusta, minkä kokoista palikkaa on Hakalalta järkevää lähteä roudaamaan? Tarkoitus kuitenkaan näillä näkymin rakentaa tasan yksi seetrinen kitara, joten aivan järkyttävästi ylimääräistä materiaalia en kaipaisi.
 
Decadetroll
16.06.2014 07:49:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wallied: joskin tuohon vaikuttanee se, että puristit haluavat yksiosaisen kaulan, kun taas itse ajattelin liimata lavan muuhun kaulaan.
 
En muuhun osaa sanoa, mutta kannattanee harkita myöskin kaulan tekemistä esim. 3 palasesta + tuo scarfjoint lavalle. Tuleepi stabiilimpi kuin yhdestä palasesta tehdystä.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Kefiiri
16.06.2014 08:04:53 (muokattu 16.06.2014 08:06:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kai se riippuu vähän puupalikasta yksilönä, että miten paljon työstövaroja tarvitaan. Mutta voihan sitä puuta samalla ottaa vähän enemmänkin, ei homma kuitenkaan yhteen kitaraan jää ;)
 
On sitten rauhassa kuivunutta puuta varastossa, kun seuraavan kerran innostuu rakentelemaan.
 
En ole musiikin asiantuntija.
rainmaker
16.06.2014 15:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se, millaisia palikoita sieltä kaupasta ostat riippuu siitä, millaista sahatavaraa liikkeessä sattuu olemaan. Tuohon les paul projektiin ei kannattane 50x175 -kokoa olevaa lankkua kapeampaa hankkia. Tuosta edellämainitusta nippa nappa saa rungon kahdesta palasta tehtyä. Jos haluat kaulan samasta lankusta tehdä, niin itse hankkisin vähintään 50x200 lankkua n.1600 mm pitkän pätkän. Tästä saa jommasta kummasta reunasta sahattua n. 20 mm paksun soiron, joka sitten laitetaan keskeltä kahtia. Nämä soirot sitten edelleen sahataan pituussuunnassa esim. 22 mm leveiksi soiroiksi, joista valitaan kolme parasta ja liimataan kaula-aihioksi. Näin nuukasti tehdessä tosin pitää sitten lapaan laittaa levikepalat molemmille reunoille ja tenonin kohdalle "paksunnospala".
 
Kannattaa ennen aloittamista koittaa funtsia minkälaisista paloista sen oman soittimen saa tehtyä. Puutavaraa on myös suotavaa hankkia hieman ylimääräistä mieluummin kuin liian vähän. Aina tulee yllätyksiä vastaan, joita ei vaan mitenkään suunnitteluvaiheessa osannut ottaa huomioon.
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Jusanse
16.06.2014 21:36:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin löydät niin paksua lankkua, että voisit tehdä kaulan yhdestä palasta. Ja vaikka löytäisitkin, niin se tuskin olisi kvarttisahattua. Eli minäkin suosittelen tekemään kaulan kolmesta palasta, kääntämällä keskimmäinen pala 180 astetta pituussuunnassa. Ja sitten tietysti vielä se lapa erikseen liimaamalla. Liimasaumoja tuskin edes huomaa, varsinkaan jos kaulan sävyttää hieman tummemmaksi.
 
Tässä linkki viime talvena tekemääni seetrikaulaan, tai oikeastaan kahteen. Menivät PRS runkoon, mutta tekniikka on ihan sama Les Paulia tehtäessä.
http://soitinrakennus.blogspot.fi/2 … ula-espanjan-seetrista-spanish.html
 
rainmaker
16.06.2014 22:04:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jusanse: Tässä linkki viime talvena tekemääni seetrikaulaan, tai oikeastaan kahteen. Menivät PRS runkoon, mutta tekniikka on ihan sama Les Paulia tehtäessä.
http://soitinrakennus.blogspot.fi/2 … ula-espanjan-seetrista-spanish.html

 
Hyvännäköisiä kauloja! Huomasin, että scarf jointin olet tehnyt siten, että lapaosa tulee kaulaosan alle. Itse olen aina tehnyt sen toisin päin, eli lapaosa tulee kaulaosan päälle. Osaatko sanoa onko tuolla mitään merkitystä esim. kestävyyteen kummin päin tuon tekee?
 
Eli itselläni tuo ylin vaihtoehto ollut aina käytössä: http://www.crenshawweb.com/neck%20joints.jpg
 
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Jusanse
16.06.2014 22:38:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rainmaker: Hyvännäköisiä kauloja! Huomasin, että scarf jointin olet tehnyt siten, että lapaosa tulee kaulaosan alle. Itse olen aina tehnyt sen toisin päin, eli lapaosa tulee kaulaosan päälle. Osaatko sanoa onko tuolla mitään merkitystä esim. kestävyyteen kummin päin tuon tekee?
 
Eli itselläni tuo ylin vaihtoehto ollut aina käytössä: http://www.crenshawweb.com/neck%20joints.jpg

 
Kestävyyteen ei varmaankaan ole isoa vaikutusta kummin päin sen liimaa. Teoriassa tuo sinun käyttämä tapa saattaa olla jopa vahvempi.
Minä laitoin liitoskohtaan varmuuden vuoksi vaahterasta vahvikepalat, kuten jostain noista kuvista näkeekin.
Taitaa siis olla enempikin kosmeettinen juttu. Sinun tyylilläsi sauma näkyy kaulan kyljessä, ja minun valitsemalla tyylillä lavan alla. Eli makuasia, jossain se kuitenkin aina näkyy, jos kaulaa ei tee yhdestä palasta. Mutta silloin tosiaan pitäisi ainakin minun mielestäni olla kvarttisahattua puuta.
 
JPHe
17.06.2014 00:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jusanse: Kestävyyteen ei varmaankaan ole isoa vaikutusta kummin päin sen liimaa. Teoriassa tuo sinun käyttämä tapa saattaa olla jopa vahvempi.
Minä laitoin liitoskohtaan varmuuden vuoksi vaahterasta vahvikepalat, kuten jostain noista kuvista näkeekin.
Taitaa siis olla enempikin kosmeettinen juttu. Sinun tyylilläsi sauma näkyy kaulan kyljessä, ja minun valitsemalla tyylillä lavan alla. Eli makuasia, jossain se kuitenkin aina näkyy, jos kaulaa ei tee yhdestä palasta. Mutta silloin tosiaan pitäisi ainakin minun mielestäni olla kvarttisahattua puuta.

 
Tästä aiheesta on keskusteltu paljon. Itse olen tehnyt paljon myös ylemmällä tavalla. Kuitenkin liitos on parempi laittaa alle, koska todella pitkä ajan kuluttua liitos voi nostaa patin otelautaan. Vanhat ja viisaat soitinrakentajat ovat tälläistä nähneet. Syynä on se, että puu kutistuu paksuudesta, mutta ei pituudesta, vaikka olisi kuinka kauan kuivatettu.
 
Kefiiri
17.06.2014 08:20:17 (muokattu 17.06.2014 08:21:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Tästä aiheesta on keskusteltu paljon. Itse olen tehnyt paljon myös ylemmällä tavalla. Kuitenkin liitos on parempi laittaa alle, koska todella pitkä ajan kuluttua liitos voi nostaa patin otelautaan. Vanhat ja viisaat soitinrakentajat ovat tälläistä nähneet.
 
Tämä pattilegenda on kyllä kiintoisa. Kovin yleistä moinen ei voi olla siihen nähden, miten paljon tuota otelaudan alle tulevaa liitosta tehdaskitaroissakin käytetään.
 
Patti-ilmiötä kuulee joskus selitettävän myös sillä, että otelaudan alla sijaitsevan liitoksen liimasauma alkaa ryömiä ja kielten veto hilaa lapaosaa kiilamaisesti otelaudan ja kaulapuun väliin.
 
Tuossa tapauksessahan pitäisi liimausten antaa periksi sekä otelaudasta että kaulan ja lavan liitoksesta. Harvinaista lienee.
 
En ole musiikin asiantuntija.
JPHe
17.06.2014 11:41:02 (muokattu 17.06.2014 11:46:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tämä pattilegenda on kyllä kiintoisa. Kovin yleistä moinen ei voi olla siihen nähden, miten paljon tuota otelaudan alle tulevaa liitosta tehdaskitaroissakin käytetään.
 
Patti-ilmiötä kuulee joskus selitettävän myös sillä, että otelaudan alla sijaitsevan liitoksen liimasauma alkaa ryömiä ja kielten veto hilaa lapaosaa kiilamaisesti otelaudan ja kaulapuun väliin.
 
Tuossa tapauksessahan pitäisi liimausten antaa periksi sekä otelaudasta että kaulan ja lavan liitoksesta. Harvinaista lienee.

 
Tuolla oli jo puhetta samaisesta asiasta. Keskustelussa on pari ammattilaistakin mukana amatööri mutuilun lisäksi. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ts.php?c=31&t=216097&o=0&#p11270889
 
Itsekin kuvittelin kaulanpuoleista liitosta paremmaksi, kunnes vakuutuin asiasta tutkimuksen perusteella. Itsehän en koskaan tee mitään, jolle ei ole teknistä järkisyytä. Syyksi ei riitä laiskuus tai tekemisen hankaluus. Kaulan laminointi on myös yhti todella hyvä asia, jo omien kokemustenkin pohjalta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «