Aihe: Yleistä keskustelua muusikon terveydestä
1 2
nisumaka
16.06.2014 07:46:03
Mitä mulla on kokemuksia, niin selkä rasittuu kaikkein yleisimmin. Onneksi olen itse hararrastanut kuntonyrkkeilyä, niin sillä pysyi nuorempana selkä ja yleisesti ottaen koko keho aika hyvässä kunnossa. Ja joo, tuossa toi tulikin jo esille, että osalla soittajia alkaa olla tilanne se, ettei enää voi lähteä keikoille. Myös mulla on näistä kokemuksia, siis kaverit siinä kunnossa, etteivät voi enää istua autossa kolmen päivän ja tuhannen kilometrin rundia. Näin vaan on. Ja onhan sekin aika köyhää, kun pitää soittaa istualtaan, kun ei jaksa enää seisoa 2x45 min settiä.
käsi
16.06.2014 11:13:40

Tähän kannattaa tutustua. Tunnen yhden noista lääkäreistä jotka tämän aikanaan aloitti. Se oli lääkäriopintojen lisäksi käynyt läpi muistaakseni sibeliusakatemian. Innostui myöhemmin yhdistämään lääkärin työnsä ja musiikin etsimällä keinoja auttaa muusikoita joille oli tullut vammoja soittamisesta.

http://www.musiikkilaaketiede.fi
Yhteinen vitutus yhdistää
Nunnuka
16.06.2014 13:51:37
Itse kuumottelen kuuloni kanssa, joka on aina ollut normaalia selvästi huonompi. Jameissa pidän korvatulppia, vaikka ei soitettaisi edes vahvistimilla, baareissa kun volyymit nousevat helposti haitalliselle tasolle.
käsi
16.06.2014 15:41:39

Nunnuka: Itse kuumottelen kuuloni kanssa, joka on aina ollut normaalia selvästi huonompi. Jameissa pidän korvatulppia, vaikka ei soitettaisi edes vahvistimilla, baareissa kun volyymit nousevat helposti haitalliselle tasolle.

Hommaa kunnon tulpat jos ei jo ole, hyvät korvien muotoon valetut korvatulpat on mahtavia. Käytän ite niitä jops silloin ku käyn baarissa dokaamassa
Nunnuka
16.06.2014 17:44:42
käsi: Hommaa kunnon tulpat jos ei jo ole, hyvät korvien muotoon valetut korvatulpat on mahtavia. Käytän ite niitä jops silloin ku käyn baarissa dokaamassa

Käytössä ovat nyt kuusenmuotoiset tulpat, ja olen noista ihan tykännyt. Onko noissa valetuissa mikä etu kuusitulppiin, kun maksavat käsittääkseni reippaasti toista sataa?
käsi
16.06.2014 18:57:48

Nunnuka: Käytössä ovat nyt kuusenmuotoiset tulpat, ja olen noista ihan tykännyt. Onko noissa valetuissa mikä etu kuusitulppiin, kun maksavat käsittääkseni reippaasti toista sataa?

noi valetut on paremmat monella osa-alueella.
- on mukavat pitää tunteja korvissa.
- soudattaa paremmin äänet. eli niissä on erillinen suodatin osa jonka vaimennus tehon voi valita. itse käytän -15db. päästää äänen hyvin läpi ilman että leikkaa taajuuksia.

nämä nyt tärkeimmät pointit. lisäksi käytän omia kun käyn lenkillä kun mulla on erillinen kuuloke liitäntä niissä. ei juostessa/kävellessä/pyöräillessä tipu pois. keikoilla voi ohjata monitoroinnin suoraan korviin jos on tarpeeksi pitkäpiuha. tämä on myös erittäin mukavaa.

noiden parasta antia on treeneissä juuri se ettei ne leikkaa taajuuksia pois. vaimentaa vaan. isossa hälinässä jopa kuulee helpommin puhetta noi päässä.
nisumaka
17.06.2014 13:32:22
Tästä keskustelusta on ollut ainakin meikäläiselle se hyöty, että eilen illalla treeneissä kiinnitin huomiota istuma-asentooni. Huomasin, että parin tunnin jälkeen aloin helposti "röhöttää" tuolissa. Eli ryhdikkäästi istuen vaan, siitä se lähtee.
Janus
17.06.2014 15:09:36
nisumaka: Eli ryhdikkäästi istuen vaan, siitä se lähtee.

No ei, jos "ryhdikäs istuminen" tarkoittaa rintalastan työntöä eteenpäin, alaselän notkistamista, hartioiden vetoa taaksepäin jne. (näin muistuttaa lähinnä miesprostituoitua). Lue täältä s. 27-30:

http://www.theseus.fi/bitstream/han … /10024/4027/soittoas.pdf?sequence=1
nisumaka
18.06.2014 09:44:43
Itse asiassa tuossa oli just sivulla 30 se, mitä tarkoitin. Että C asento on se oikea "ryhdikäs" istuminen. Ja B on sitä "röhöttämistä", joka helposti alkaa pidemmissä treenisessioissa loppupuolella olla mulle tyypillinen istumavirhe.
Janus
18.06.2014 12:22:33
nisumaka: Itse asiassa tuossa oli just sivulla 30 se, mitä tarkoitin. Että C asento on se oikea "ryhdikäs" istuminen. Ja B on sitä "röhöttämistä", joka helposti alkaa pidemmissä treenisessioissa loppupuolella olla mulle tyypillinen istumavirhe.

Joo, aivan oikeassa olet - samassa kuvasarjassahan "A" on toinen tyypillinen virhe, eli jäpitetään vähän kuin intissä jakkaralla nyrkit polvilla turha jännitys päällä alaselässä jne. vaikka se vaikuttaisikin "ryhdikkäältä" asennolta.

Nuo kuvasarjat tuossa opparissa on muuten suoraan otettu tuosta aikaisemmin linkkaamastani kirjasta, siellä selvennetään vielä tarkemmin tuota ergonomiaa ja sovellutuksia, harjoituksia, soittoasentoja jne. löytyy sekä yleisiä että eri instrumenteille räätälöitynä (piano, puhaltimet, kielisoittimet jne.). Eli mikäli se kiinnostaa, tuo ilmaiseksi luettava opinnäytetyö voi toimia hyvänä referaattina (trumpetistin näkökulmasta) ko. opuksen sisällöstä.
Rodger
19.06.2014 22:56:56
Näin viiskymppisenä kitaristina voin sanoa, että on ihan sama, istuuko vai makaako. Kun on ranteet paskana kitaransoitosta ja IT-alalla työskentelystä, niin on ihan sama, onko istuen vai maaten sen 30 minuuttia, jonka pystyy vielä kitaraa soittamaan.

Lääkärit ei Suomessa näitä ongelmia ymmärrä tai osaa hoitaa. Muusikkolääkärit tyypillisesti erikoistuu psykiatriaan, sieltä kun löytyy suuremmat haasteet ja halu ymmärtää itseään tai jotain sellaista.

Ergonomia kunniaan joka tapauksessa.
Vobg
25.06.2014 18:40:24
nisumaka: Mitä mulla on kokemuksia, niin selkä rasittuu kaikkein yleisimmin. Onneksi olen itse hararrastanut kuntonyrkkeilyä, niin sillä pysyi nuorempana selkä ja yleisesti ottaen koko keho aika hyvässä kunnossa. Ja joo, tuossa toi tulikin jo esille, että osalla soittajia alkaa olla tilanne se, ettei enää voi lähteä keikoille. Myös mulla on näistä kokemuksia, siis kaverit siinä kunnossa, etteivät voi enää istua autossa kolmen päivän ja tuhannen kilometrin rundia. Näin vaan on. Ja onhan sekin aika köyhää, kun pitää soittaa istualtaan, kun ei jaksa enää seisoa 2x45 min settiä.

Tuota kuntonyrkkeilyä olen miettinyt myös. Tekee varmasti hyvää, ja ainakin omien kokemusteni perusteella siinä voi mäiskiä itsensä ihan piippuun aika lyhyessäkin ajassa. Siispä säkki ja hanskat kotiin vaan jos yhtään kuulostaa mielekkäältä.

Mulla kipeytyy välillä selkä istuessa, ja harmillista olisi jos rundin aikana tulisi ongelmia autossa istumisen kanssa :/ Siis aivan lapaluiden alapuolelle puoliväliin selkää iskee semmoinen lihas(yli)rasituksen ja säryn välimuoto, joka tuntuu sivuttaissuuntaiselta. Yläselkäni ja hartiani ovat muuhun kehoon nähden saaneet aikalailla rasitusta, varmaankin ryhtiin vaikuttaa aika lailla. Olen pohdiskellut myös vatsalihasten osuutta rangan tukena.

Rodger: Lääkärit ei Suomessa näitä ongelmia ymmärrä tai osaa hoitaa. Muusikkolääkärit tyypillisesti erikoistuu psykiatriaan, sieltä kun löytyy suuremmat haasteet ja halu ymmärtää itseään tai jotain sellaista.

Ergonomia kunniaan joka tapauksessa.

Joo, näinhän se on, ettei varmasti olla erikoistuttu mihinkään sen konkreettisempaan. Kaippa sieltä ohjataan potilaat tuki-ja liikuntaelin-puolelle ja saa onneansa kiittää jos lekurilla on jokin käsitys soittohommista.

Päihdetyö kunniaan sekin :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)