Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Paras läppäri musiikin tekoon/äänittämiseen SEKÄ surffailuun
1 2
Alice90
08.06.2014 09:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä olisi tähän tarkoitukseen paras? Olin jo kääntynyt Macbook Pro:n puoleen, mutta gooleteltuani huomasin, että pakolliset päivitykset 4vuoden välein voi aiheuttaa ongelmia musiikin teossa (mullakin kaikki tarvittavat laitteet valmiina..)..joten kysyisinkin mikä olisi tarpeeksi hyvä kannettava tähän tarkoitukseen? budjetti on 1200€. Nykyinen koneeni on FujitsuSiemens Esprimo Mobile (yritysläppäri) ja on ollut kyllä ihan huippu!! Harmittaisi ostaa paskempi kun tämä.. ja kestävyys plussaa.. nykyinen kone 6 vuotta vanha, ja edelleen jaksaa. Syy koneen vaihtoon on lähinnä se, että ehtisin uuden koneen hommata ennen kuin vanha hajoaa, vaikkei tämä hajoamisen merkkejä näytäkään, niin nyt on rahat kasassa. :D
 
Lähinnä siis äänitän laulua, mutta ajatuksena on ollut myös kokeilla itse omien instrumentaalien tekoa, jahka aikaa joskus löytyisi opiskelujen ja töiden ohelta. Kysyn neuvoa, koska en ymmärrä koneista itse yhtään mitään. Ja kone on oltava läppäri, koska haluan käyttää sitä muuhunkin kuin musiikin tekoon, siis normaaliin surffailuun ja opiskelujuttujen tekemiseen + kone täytyy saada tarvittaessa mukaan.
 
Kiitoksia etukäteen vastauksista :)
 
I3enjam1n
08.06.2014 10:55:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pakolliset päivitykset 4vuoden välein voi aiheuttaa ongelmia musiikin teossa
 
Mikä on pakko päivittää ja miksi?
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
juha_p
08.06.2014 11:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alice90: Mikä olisi tähän tarkoitukseen paras? Olin jo kääntynyt Macbook Pro:n puoleen, mutta gooleteltuani huomasin, että pakolliset päivitykset 4vuoden välein voi aiheuttaa ongelmia musiikin teossa (mullakin kaikki tarvittavat laitteet valmiina..)..joten kysyisinkin mikä olisi tarpeeksi hyvä kannettava tähän tarkoitukseen? budjetti on 1200€. Nykyinen koneeni on FujitsuSiemens Esprimo Mobile (yritysläppäri) ja on ollut kyllä ihan huippu!! Harmittaisi ostaa paskempi kun tämä.. ja kestävyys plussaa.. nykyinen kone 6 vuotta vanha, ja edelleen jaksaa. Syy koneen vaihtoon on lähinnä se, että ehtisin uuden koneen hommata ennen kuin vanha hajoaa, vaikkei tämä hajoamisen merkkejä näytäkään, niin nyt on rahat kasassa. :D
 
Lähinnä siis äänitän laulua, mutta ajatuksena on ollut myös kokeilla itse omien instrumentaalien tekoa, jahka aikaa joskus löytyisi opiskelujen ja töiden ohelta. Kysyn neuvoa, koska en ymmärrä koneista itse yhtään mitään. Ja kone on oltava läppäri, koska haluan käyttää sitä muuhunkin kuin musiikin tekoon, siis normaaliin surffailuun ja opiskelujuttujen tekemiseen + kone täytyy saada tarvittaessa mukaan.
 
Kiitoksia etukäteen vastauksista :)

 
Et kertonut kuuluuko nyk. kokoonpanoosi jo kunnollinen äänilaite vai ainoastaan se integroitu äänipiiri joten ehdottaisin että tarvittaessa sijoita budjetistasi parisataa euroa ulkoiseen USB äänilaitteeseen jossa on riittävästi liitäntöjä myös tulevia kokeilujasi ajatellen (ts. mikkietunen/-etuset, instrumenttiliitäntä, MIDI I/O -liitännät).
 
ganesha
08.06.2014 12:51:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mulla on Macbook Pro vm. 2009 enkä ole päivittänyt sitä muuten kuin iTunesin ja Logicin. käyttiksenäkin on vielä vanha Snow Leopard ja hyvin pelittää Logic Pro 8. Toki Logicin päivittäminen kuumottaa uusien featureiden vuoksi, joten eiköhän sitä joudu kohta sen ja uudemman käyttiksen laittamaan - mut sehän on ihan itsestä kiinni, haluaako konetta koko ajan päivitellä vai ei. Ja jos kerran 4-5 vuodessa joutuu n. 200 euroa pistämään likoon uuteen käyttikseen ja Logiciin niin tuskin kenenkään budjetti siitä romahtaa? :)
 
Alice90
08.06.2014 17:28:29 (muokattu 08.06.2014 17:33:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta bongasin ton päivitysjutun: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9572606 ja jos siis päivityksen myötä mahdollisesti joutuisin ostaa uudet laitteet, niin kyllä mun talous siihen kaatuisi :D tai riippuu tietysti elämäntilanteesta, mutta kumminkin. Ei kauheesti huvita neljänkään vuoden välein pakosta ostaa uusia laitteita vaan päivityksen takia, mä kun tykkään ostaa vähän laadukkaampaa tavaraa, jotta se myös kestää käytössä enemmän kun nyt vaikka ton neljä vuotta. Jos siis oon ymmärtänyt oikein, se käyttis on pakko päivittää, jos surffailla haluaa? Jotain semmosta tuolla suomi24:sen ketjussa luki.
 
Ja niin, mulla on kyllä M-audion ulkoinen äänikortti, eli siihen ei ole nyt tarvetta satsata :)
 
I3enjam1n
08.06.2014 17:49:34 (muokattu 08.06.2014 17:49:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alice90: Tuolta bongasin ton päivitysjutun: http://keskustelu.suomi24.fi/node/9572606 ja jos siis päivityksen myötä mahdollisesti joutuisin ostaa uudet laitteet, niin kyllä mun talous siihen kaatuisi :D tai riippuu tietysti elämäntilanteesta, mutta kumminkin. Ei kauheesti huvita neljänkään vuoden välein pakosta ostaa uusia laitteita vaan päivityksen takia, mä kun tykkään ostaa vähän laadukkaampaa tavaraa, jotta se myös kestää käytössä enemmän kun nyt vaikka ton neljä vuotta. Jos siis oon ymmärtänyt oikein, se käyttis on pakko päivittää, jos surffailla haluaa? Jotain semmosta tuolla suomi24:sen ketjussa luki.
 
Ja niin, mulla on kyllä M-audion ulkoinen äänikortti, eli siihen ei ole nyt tarvetta satsata :)

 
Yli 3 vuotta vanha keskustelu Suomi24:ssa ei ole mikään luotettavin lähde.
Ensinnäkin nykyään OS X -päivitykset ovat ilmaisia, ja niitä ei ole todellakaan mikään pakko päivittää. Myöskään tuo väite siitä, että päivitykset rikkoisivat yhteensopivan sopivuuden ei suurimmalta osin pidä paikkaansa. Useat laitteet eivät edes tarvitse ajureita Macilla. Päivityksissä on joskus joillain laitteilla ongelmia, kun valmistaja ei saa ajureita päivitettyä/tehtyä tarpeeksi nopeasti.
 
"...the more fragile harmonics can survive in a vacuum tube; where they seem to be eliminated or squashed in a solid state crystal lattice... ...I think that's the best and simplest I can put it." - Howard Alexander Dumble
Alice90
08.06.2014 19:37:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän vuoksi vielä kysyin, kun en näistä asioista tiedä. :) Eli suositteletteko tähän tarkoitukseen Macbook Prota? Vai onko Windows käyttiksellä varteenotettavia kilpailijoita? :D
 
Velli
08.06.2014 19:59:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alice90: Eli suositteletteko tähän tarkoitukseen Macbook Prota? Vai onko Windows käyttiksellä varteenotettavia kilpailijoita? :D
 
Itse ottaisin Macbook Pron.
 
juha_p
08.06.2014 20:29:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alice90: Tämän vuoksi vielä kysyin, kun en näistä asioista tiedä. :) Eli suositteletteko tähän tarkoitukseen Macbook Prota? Vai onko Windows käyttiksellä varteenotettavia kilpailijoita? :D
 
Kilpailijoita ... eikö se rautapuoli ole jokseenkin samaa PC:llä ja Macillä mutta Macilla se on jostakin syystä hieman kalliimpaa ... vai onko se pelkästään käyttis joka kustantaa extraa?
 
Vertaappa varsin ominaisuuksia esim. budjettiisi mahtuvien Mac ja PC tietokoneiden välillä. Esim:
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -GB-SSD-kannettava-tietokone-MD761K
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -HD-Intel-Core-i7-4702MQ-12-GB-1-TB
 
Acer ei mielestäni kuitenkaan ole niin hyvä kuin Lenovo tai HP, joiden mallistoista kyllä löytyy vastaavanlainen laite.
 
ganesha
08.06.2014 21:20:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rauta on samaa, mutta uuden Logicin saa vain Macille, siksi MBP.
 
vexu
11.06.2014 00:42:36 (muokattu 11.06.2014 00:44:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rauta on samaa ja verrannollisella ultrabook-puolella eroja ei oikeastaa ole enää hinnassa ellei Air ole jopa halvempi.
 
On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Trendkeel
14.06.2014 01:38:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p:
 
Vertaappa varsin ominaisuuksia esim. budjettiisi mahtuvien Mac ja PC tietokoneiden välillä. Esim:
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -GB-SSD-kannettava-tietokone-MD761K
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … -HD-Intel-Core-i7-4702MQ-12-GB-1-TB
 
Acer ei mielestäni kuitenkaan ole niin hyvä kuin Lenovo tai HP, joiden mallistoista kyllä löytyy vastaavanlainen laite.

 
Mainitsitkin tuon Acerin kyseenalaisen maineen, ja kun vähän tarkemmin tutkii tätä 'Airin haastajaa' niin huomaa että kyseessä on reilun kolmen kilon painoinen (vrt. MBA 1,35 kg) 17" kannett... raahattava, jossa aina niin hyödyllinen numeronäppis sekä JOPA NELJÄN TUNNIN AKKUKESTO.
 
:)
 
Mutta onhan siinä kovempi prossuteho, enemmän muistia, isompi tallennustila ja erillinen näytönohjain. Ja arvostelujen mukaan vahva tarve erilliselle hiirelle.
 
juha_p
14.06.2014 10:06:08 (muokattu 14.06.2014 10:08:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Trendkeel: Mainitsitkin tuon Acerin kyseenalaisen maineen, ja kun vähän tarkemmin tutkii tätä 'Airin haastajaa' niin huomaa että kyseessä on reilun kolmen kilon painoinen (vrt. MBA 1,35 kg) 17" kannett... raahattava, jossa aina niin hyödyllinen numeronäppis sekä JOPA NELJÄN TUNNIN AKKUKESTO.
 
:)
 
Mutta onhan siinä kovempi prossuteho, enemmän muistia, isompi tallennustila ja erillinen näytönohjain. Ja arvostelujen mukaan vahva tarve erilliselle hiirelle.

 
Tavarastahan sitä yleensä maksetaan, vai?
 
Juu, jos OP on neitokainen niin, tottakait laitteen keveys saattaa ratkaista ton vertailupelin (pitäähän laite sopia käsikassaraankin ;)) ... mutta, eikös ne tabletit ole suunniteltu juuri tuota mukana kuljettamista varten (opiskelijoille nyk. melko yleinen laite) ... no, eihän tuo OP:n hintahaarukkaaan sopiva Mac paljon kooltaan suurempi olekkaan (10.1" vs 13")... .
 
Akunkesto on kait suoraan kytköksissä komponentteihin/laitteisiin, jotka sitä sähköä käyttää --> enemmän suoritintehoa, suurempi näyttö, 2 kovalevyä muiden laitteiden/komponenttien määrä ... nehän tuon akkukeston eron pääasiallisesti selvittää (on toki akuissakin eroja, joten voi tuon mainitun Acerin akku huonolaatuinen ollakkin) ... vai oletko eri mieltä?
 
Hiirenkäytöstä voikin sitten olla montaa mieltä ...
 
@Alice90: Muista myös että siirtyminen Windows --> Mac (tai päinvastoin) merkitsee myös softien uusimista eli, joudut myös ne äänityssoftat hankkimaan jos nyk. äänityssoftiesi lisenssit eivät sisällä myös Mac versioita. Applen oma GarageBand (jolla tulee toimeen melko pitkällekkin) on ilmainen mutta Logic Pro x maksaa jotain parisataa egeä. Löytyy toki 3. osapuolelta halvempiakin ... esim. listalta: http://tinyurl.com/okfhja9
 
Trendkeel
16.06.2014 01:35:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

juha_p: Tavarastahan sitä yleensä maksetaan, vai?
 
Juu, jos OP on neitokainen niin, tottakait laitteen keveys saattaa ratkaista ton vertailupelin (pitäähän laite sopia käsikassaraankin ;)) ... mutta, eikös ne tabletit ole suunniteltu juuri tuota mukana kuljettamista varten (opiskelijoille nyk. melko yleinen laite) ... no, eihän tuo OP:n hintahaarukkaaan sopiva Mac paljon kooltaan suurempi olekkaan (10.1" vs 13")... .
 
Akunkesto on kait suoraan kytköksissä komponentteihin/laitteisiin, jotka sitä sähköä käyttää --> enemmän suoritintehoa, suurempi näyttö, 2 kovalevyä muiden laitteiden/komponenttien määrä ... nehän tuon akkukeston eron pääasiallisesti selvittää (on toki akuissakin eroja, joten voi tuon mainitun Acerin akku huonolaatuinen ollakkin) ... vai oletko eri mieltä?
 
Hiirenkäytöstä voikin sitten olla montaa mieltä ...
 
@Alice90: Muista myös että siirtyminen Windows --> Mac (tai päinvastoin) merkitsee myös softien uusimista eli, joudut myös ne äänityssoftat hankkimaan jos nyk. äänityssoftiesi lisenssit eivät sisällä myös Mac versioita. Applen oma GarageBand (jolla tulee toimeen melko pitkällekkin) on ilmainen mutta Logic Pro x maksaa jotain parisataa egeä. Löytyy toki 3. osapuolelta halvempiakin ... esim. listalta: http://tinyurl.com/okfhja9

 
Sovinististen kommettien sijaan keskittyisin markkinoilla valloillaan oleviin trendeihin sekä ihmisten tarpeisiin. Ohuenohuita puhelimia, tabletteja ja läppäreitä ei suinkaan tehdä naisia tai heikkokuntoisia miehiä varten vaan käyttömukavuutta silmällä pitäen. Ei kovinkaan salimies tai -nainen kanna 20 vuotta vanhaa tiiliskivimatkapuhelinta mukana vaikka lihaksia siihen olisikin riittävästi.
 
Tabletti on kieltämättä kevyt, mutta jää läppärin varjoon tehotyöskentelyssä. Mukava surffailuun tai kevyeen tekstinkäsittelyyn mutta laite ei hirveästi veny muuhun. Sijoittaisin tablettiin kuluvat pari-kolmesataa hyvään ultrabookiin, Windows- tai Mac-koneeseen.
 
Ja nykytrendeistä puheenollen, neljän tunnin akkukesto ei todellakaan vastaa tämän päivän vaatimuksia. Etenkin kolmen kilon 17" koneeseen luulisi voivan mahduttaa jotain tasokkaampaa akun osalta, kun fyysistä tilaa tietokoneen sisällä on reilusti eikä painossa olla säästelty. Mielipiteitä mielipiteitä, itse käytän mielelläni läppärin kaverina hiirtä kun työn alla on jotain tarkkuutta vaativaa. Mutta onhan se ihan naurettavaa että laitteen yksi tärkeimmistä osista, hiiri, on tehty hutiloiden. Viimeistään huono trackpad suuren koon, painon ja kehnon akkukeston lisäksi pilaa melko täydellisesti laitteen kannettavuuden. Miksi ostaa läppäri jota ei loppujen lopuksi olekaan tarkoitettu mukana kannettavaksi?
 
Windowsiin sidottuja softia ei ole kiva jättää yksin lojumaan, joten jos niitä on, katsastaisin vielä Windows-läppäreiden tarjonnan. Mutta jos softia ei ole lainkaan niin Mac OS X on tällä saralla suoraviivaisempi koska Garagebandilla ja iMoviella koneesta saa heti paljon enemmän irti musa- ja videohommissa. Ammattilaistason softissa Win ja Mac ovat ihan samalla tasolla niin hinnan kuin suorituskyvynkin perusteella.
 
Nykyisin Windows- ja Mac-läppäreissä ei ole suuria eroja. Mac tarjoaa pienemmillä tehoilla kautta linjan miellyttävän käyttökokemuksen ehkäpä markkinoiden parhaalla integroidulla hiirellä ja erittäin kilpailukykyisellä akkukestollaan. Bloatwarea ei Maceissa ole. Windowsilla varustetut läppärit ovat lähtökohtaisesti tehokkaampia ja niissä on useimmiten enemmän parempia ominaisuuksia, mutta ei ole ihmeellistä että arvosteluja lukiessa hiiri tai design saavat pientä nuhtelua. Samsung, Lenovo, Apple, Asus ja muut valmistajat ovat nykyläppäreissä erittäin rinta rinnan ja tarjoavat erilaisia kannettavia eri tarpeisiin. Parasta olisi jos saisi hieman tuntumaa läppäriin peruskäytössä koska niissä on eroja vaikka prosessori tai RAM-muisti olisikin tasavertaista. Mutta toisaalta luotettavan valmistajan 13" ultrabookilla ei mene metsään kunhan vähän viitsii etsiä käyttökokemuksia ja arvosteluita.
 
17" kannettavaan rohjoon en lähtisi Macbook Airia siltikään vertaamaan :-D
 
Sabbathologist
09.08.2023 20:59:35 (muokattu 09.08.2023 21:03:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nostellaanpas vaihteeksi vähän tuoreempaa ketjua...
 
Eli. (kuten Rachel Flame sanoisi)
 
Nyt tilanne olisi se, että harkitsen mahdollisesti uuden läppärin hankkimista. Nykyinen koneeni HP Pavilion on 10 vuotta vanha ja voisi olla aika hommata uusi. Minä vaan en ymmärrä tietokoneista ''mitään''. Tietokoneella surffailen netissä ja äänittelen musiikkia ja katson joskus leffoja. Mitään pelejä en pelaa ikinä.
 
Voisitteko suositella jotain kohtuuhintaista ja hinta-laatusuhteeltaan hyvää? Hinta voisi olla mielellään ''muutaman satasen''. Onko HP hyvä merkki? Entä Asus? Vai onko merkillä niin väliä?
 
Olen lisäksi kuullut, että jotkut läppärit ovat ladattavia. Tässä nykyisessä vanhassa läppärissäni ei ole akkua enää ollenkaan, koska otin sen pois sen aiheutettua ongelmia. Muutenkin tarkoitus käyttää konetta vain pöytäkoneena eikä kuljetella sitä minnekään, joten verkkovirta määrää meikäpojalle.
 
Kiitos jo etukäteen, jos voitte antaa vinkkejä / suosituksia.
 
Ianuarius
09.08.2023 23:34:32 (muokattu 09.08.2023 23:36:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: tarkoitus käyttää konetta vain pöytäkoneena eikä kuljetella sitä minnekään, joten verkkovirta määrää meikäpojalle.
 
Eikö olisi sama sitten hommata vain pöytäkone? Kyllä niitäkin muutamalla satasella saa, varsinkin jos ei ole laittamassa näytönohjainta. Voi ottaa minimimuistit yms. ja sitten vaikka päivitellä myöhemmin jos siltä tuntuu. Ergonomisempikin kun näytön voi asetella jonnekkin muualle kuin siihen sormien päähän.
 
Joku tämmönen vaikka, ja siihen sitten muutamalla kympillä sopivan kokonen näyttö.
https://www.huuto.net/kohteet/hp-pr … i-i7-7700t-16gb-15-tb-ssd/585765976
 
Your soundcard works perfectly!
Sabbathologist
10.08.2023 05:00:12 (muokattu 10.08.2023 05:30:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ianuarius: Eikö olisi sama sitten hommata vain pöytäkone?
 
Kyllä kai, mutta olen niin kauan käyttänyt läppäriä, etten tiedä osaisinko enää käyttää muunlaista. Kyllä minulle ehdotettiin tablettiakin, vaan en oikein tiedä soveltuisiko se niihin tarkoituksiin, mihin konetta tarvitsisin. Kun olen käsittänyt, että tabletti on vähän niin kuin isokokoinen älypuhelin.
 
EDIT: Tai kyllä minä itse itse asiassa saattaisin kallistuakin pöytäkoneen puoleen, vaan pitänee neuvotella asiasta rumemman osapuolen kanssa, koska olen hänen kanssaan naimisissa.
 
Olisiko tällainen sopiva mainitsemiini tarkoituksiin:
 
https://www.verkkokauppa.com/fi/pro … 1-pF2013no-poytakone-Win-11-6E2J6EA
 
?
 
Ainakin on hyvän näköinen ja HP. Jo pelkkä nimi HP kuulostaa hyvältä ja siitä tulee positiivisia fiiliksiä. (HP-kastike, Packard-merkkiset autot, HP =hoitopuoli...)
 
Danko
10.08.2023 05:26:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: tabletti on vähän niin kuin isokokoinen älypuhelin
 
useimpiin tabletteihin saa myös ulkoisen näppäimistön kiinni.
 
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
Sabbathologist
10.08.2023 05:28:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Danko: useimpiin tabletteihin saa myös ulkoisen näppäimistön kiinni.
 
Riittäisikö tabletissa potkua esim musiikin äänitykseen? Mutta entäs näytön koko. Jos katselee leffoja, niin ei ole kiva tihrustaa jostain älypuhelimen näytöltä...
 
Danko
10.08.2023 05:29:53
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sabbathologist: Riittäisikö tabletissa potkua esim musiikin äänitykseen? Mutta entäs näytön koko. Jos katselee leffoja, niin ei ole kiva tihrustaa jostain älypuhelimen näytöltä...
 
Uusin Logic vissiin on tehty iPad-käyttöä silmälläpitäen, ja saahan siihenkin taas sitten isompaa näyttöä kiinni
 
"Taivaassa perspillut meitä kaikkia odottavat." -Epämuusikko
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «