Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: kysymyksiä aktiivikaiuttimista
1
Neero
10.06.2014 21:19:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on muutamia kysymyksiä aktiivikaiuttimista. Olen ostamassa joko dynaudion bm5a tai dbm50 kaiuttimet. Onko kellään kokemuksia? Arvostelut tuntuvat olevan melko samaa luokkaa mutta hinnassa on melko eroa. Jos ostaisin nuo DBM50 kaiuttimen saisin kaupan päälle tälläisen http:// www.tcelectronic.com/bmc-2/. En ole täysin edes tajunnut mitä sillä tehdään? Jos minulla on focusrite 2i2 äänikortti niin miten liitän tuon kontrolleri systeemin siihen? Viimeinen kysymys liittyy akustointiin. Minulla ei ole akustointia huoneessani mutta siellä on aika paljon pehmeitä pintoja. Mistä tiedän onko alustiikka kuinka huono? Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta miltä tuollaisten kaiuttimien pitäisi kuulostaa.
 
-Q-
11.06.2014 10:46:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neero: Minulla on muutamia kysymyksiä aktiivikaiuttimista. Olen ostamassa joko dynaudion bm5a tai dbm50 kaiuttimet. Onko kellään kokemuksia? Arvostelut tuntuvat olevan melko samaa luokkaa mutta hinnassa on melko eroa. Jos ostaisin nuo DBM50 kaiuttimen saisin kaupan päälle tälläisen http:// www.tcelectronic.com/bmc-2/. En ole täysin edes tajunnut mitä sillä tehdään? Jos minulla on focusrite 2i2 äänikortti niin miten liitän tuon kontrolleri systeemin siihen? Viimeinen kysymys liittyy akustointiin. Minulla ei ole akustointia huoneessani mutta siellä on aika paljon pehmeitä pintoja. Mistä tiedän onko alustiikka kuinka huono? Minulla ei kuitenkaan ole kokemusta miltä tuollaisten kaiuttimien pitäisi kuulostaa.
 
Ei kukaan sulle voi valita kaiuttimia, ikävä kyllä. Pikaguuglen perusteella noissa malleissa on erona noin 10 vuotta, eli tuo bm5a -malli on jostain vuosituhannen vaihteesta ja toinen parin vuoden takaa. Specsit varmaan löydät itsekkin ja kuuntelemalla selviää kummat haluat.
 
Monitoriohjain on yksinkertaisimmillaan kaiuttimien volumen säätö ja monimutkaisimmillaan useamman in- ja outputin valitsin, DA-muunnin, talkback -yhteys, kuulokevahvistin yms. Kytkentä tietysti käytettyjen toimintojen mukaan, volumesäätö tulee tietysti interfacen outputin ja kaiuttimen inputin väliin. Tuo TC:n vehjes näyttää olevan DA-muunnin jossa useamman formaatin digitaaliset sisäänmenot ja analogiset ulostulot kaiuttimille ja kuulokkeille. Tuon olemassaolevan Focusriten kanssa tämä ei leiki yhdessä edes teoriassa kun siitä ei näytä digisignaalia ulos tulevan. Jokatapauksessa hyöty kotihommissa olisi aika kyseenalainen kun kerran Focusritessäkin ihan fyysinen tasonsäätö jo löytyy.
 
Huoneestasi ei myöskaan kukaan osaa sanoa sen enempää. Perinteiset ongelmat on tärykaiku ja seisovat aallot. Korkeampien taajuuksien kaikuja ja heijastuksia saa aisoihin huonekaluilla, verhoilla ja "oikeilla" akustointituotteilla hyvin sijoitettuna mutta matalammat taajuudet on se ikuinen ongelma.
 
Soitat kaiuttimista hitaan siniaalto-pyyhkäisyn jollain signaaligeneraattorilla ja kuuntelet mitkä taajuudet kuulostavat kovemmalta ja mitkä hiljemmalta. Pään kääntäminen ja kymmenen sentin liike eteen/taakse voi muuttaa tilanteen täysin varsinkin jos heti selän takana on kovaa pintaa. Käytännössä varmaan kaikki kotiharrastajat vain yrittää elää sen ympäristönsä kanssa ja/tai käyttää paljon kuulokkeita kuten itse teen. Auttaa kun edes tietää että vaikkapa 150Hz:n kohdalla on reilu korostus ja 1KHz on kuopalla 4db:tä, niin ei yritä pahasti "korjata" niitä ongelmia miksatessa.
 
AcLAc
13.06.2014 09:42:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Q-: Auttaa kun edes tietää että vaikkapa 150Hz:n kohdalla on reilu korostus ja 1KHz on kuopalla 4db:tä, niin ei yritä pahasti "korjata" niitä ongelmia miksatessa.
 
Melkolailla optimistinen ajatus. Akustoimattomassa huoneessa nämä heitot ovat helpostikin kymmeniä desibelejä. Monet, jopa ystäväni kompensoivat sen huoneen surkeaa akustiikkaa sitten kuuntelemalla monitorejaan äärettömän hiljaisella. Tämä varmaan kehittää korvan tarkaksi, mutta en äkkiseltään keksi yhtään noin hyvää fiiliksen tappajaa.
 
Onhan se totta, että monitorilla on suuri merkitys lopputulemaan, enkä ota kantaa aloittajan vaihtoehtoihin, mutta... laittakaa nyt kuitenkin muutama ajatus myös siihen huoneen akustiikkaan. Jos se on huono, niin ei hyväkään monitori toimi siinä valmistajan haluamalla tavalla.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
-Q-
13.06.2014 19:25:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AcLAc: Melkolailla optimistinen ajatus. Akustoimattomassa huoneessa nämä heitot ovat helpostikin kymmeniä desibelejä.
 
Oikeassa olet, en kummemmin ajatellut tuota numeroa jonka kirjoitin. Pointtini oli että auttaa vähän jos tietää että vaikkapa se matalien korostuma on sillä tietyllä alueella niin ei yritä kovasti sitä kompensoida EQ:lla. Elävän elämän esimerkkinä, suuntaa antamaan, voin kertoa käytössäni olevan täysin akustoimattoman kellarikoppitarkkaamon toistokäyrästä että 125Hz-1,5KHz alue soi keskimäärin 10db kovempaa kuin 1,5-5Khz. Siihen päälle noin 15db korostuma 100Hz paikkeilla niin isoimman piikin ja montun välissä on jo 30db ero.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «