Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Rumpujen äänitys, olisiko aika vaihtaa jo filosofiaa
1 2 3 4
helma29
12.06.2014 18:13:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Aloitamme yhtyeen koko pitkän äänityset kesällä ja rumpalina, kokeilen jotakin uutta.
 
80-luvulla diggaamani bändi, Big Country, tämän jo hallitsi, tai lähinnä miksauspuoli; rummut eivät kuulosta pallolta, vaan sijoittuvat, pelteineenkin, koko stereokuvaan.
 
Näin teen siis itsekin, laitan 10 mikrofia symbaaleihin + normimikit pönttöhin.
Miksausvaiheessa levitä symbaalit siten kuulumaan, kuten ovat setissänikin.
 
Saa nähdä, miltä kuulostavat.
 
Mitä porukka on mieltä?
 
/ Pappa
 
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
Mikael
12.06.2014 19:48:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sulla on siis kymmenen symbaalia setissä, joille kaikille tulee oma mikki?
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
helma29
12.06.2014 20:30:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä + haitsu ja ride
 
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
Pauli Lappalainen
12.06.2014 21:23:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkoinen vaihevirhehelvetti odotettavissa???
 
helma29
13.06.2014 09:01:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu mikeistä :)
 
Kyllähän tuo symbaalien yksittäinen mikitys on ihan keikoillakin "normaalia", ainakin Metallica-nimisen yhtyeen toimesta.
 
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
Jooba
13.06.2014 10:34:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

helma29: Moro!
 
Aloitamme yhtyeen koko pitkän äänityset kesällä ja rumpalina, kokeilen jotakin uutta.
 
80-luvulla diggaamani bändi, Big Country, tämän jo hallitsi, tai lähinnä miksauspuoli; rummut eivät kuulosta pallolta, vaan sijoittuvat, pelteineenkin, koko stereokuvaan.
 
Näin teen siis itsekin, laitan 10 mikrofia symbaaleihin + normimikit pönttöhin.
Miksausvaiheessa levitä symbaalit siten kuulumaan, kuten ovat setissänikin.
 
Saa nähdä, miltä kuulostavat.
 
Mitä porukka on mieltä?
 
/ Pappa

 
Minkäslainen "pallosoundimaailma" niissä rummuissa on sitten nykypäivänä? Haluatko avata tätä vähän enemmän kun jäi kiinnostamaan mitä tällä tarkoitat. Ne levyt mitä itse kuuntelen niin niistä kyllä pystyy poimimaan missä kohtaa se pelti on sitä settiä ja äänityksessä on tuskin käytetty sen enempää mikkejä pelteihin kuin 2xöverit + haikka + ride.
 
Se, että mikkejä on kiinni jossain setissä, otetaan nyt vaikka se Metallica, niin ei tarkoita, että ne olisi kaikki koko ajan auki vaan niitä voidaan tilanteen mukaan tuoda enemmän esiin tai viedä pois tarvittaessa. Tai ainakin tämän vuoden Sonispheren jälkeen en ihmettelisi vaikka olisikin ollut kaikki auki ja vähän pari lisää. Oli nimittäin todella huonot soundit.
 
Vaiheongelmiin pääset ihan kaikilla mikeillä jos niitä on 2kpl tai enemmän yhtä äänilähdettä kohden. Se riippuu ihan sijoittelusta ja eq:n käytöstä.
 
Mutta joo, kerros tuosta "pallosoundimaailmasta" hieman enemmän kun jäi kiinnostamaan mitä sillä tarkoitat! :)
 
helma29
13.06.2014 11:27:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh.
Mielestäni rummut ovat vain yksi läjä pönttöjä ja peltejä, ei kokonaisuus eri lyömäsoittimia nykyäänitteissä.
 
Jos onnistun missiossa, laitan klipin tänne.
 
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
jannu
13.06.2014 11:56:28 (muokattu 13.06.2014 11:57:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hehjuum, Metallica-kortti.
 
helma29: Noh.
Mielestäni rummut ovat vain yksi läjä pönttöjä ja peltejä, ei kokonaisuus eri lyömäsoittimia nykyäänitteissä.

 
Mitä ihmettä yrität tällä sanoa?
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
JoKo
13.06.2014 11:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voihan sitä noinkin äänittää mutta kuulostaa aika työläältä miksata. Rumpujen sointiin vaikuttaa oleellisesti myös tila jossa niitä soitetaan ja jos kaikki on ainoastaan lähimiketty niin soundeista tulee helposti aika yksiulotteiset. Tällöin sulla on myös kauhea duuni miksausvaiheessa saada rumpuja syvyyssuunnassa taaksepäin että saat vaikkapa laulun eteen.
 
Kallekorvola
13.06.2014 12:13:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

helma29: Noh.
Mielestäni rummut ovat vain yksi läjä pönttöjä ja peltejä, ei kokonaisuus eri lyömäsoittimia nykyäänitteissä.

 
Niiin... Pääsiskö tosta ilmiöstä sit eroon helpoiten mikittämällä setin kuin kokonaisuuden? Siis niinku et vähän mikkejä, ja keskittyis siihen miltä se setti kokonaisuutena kuulostaa...
 
About kaikkea kokeilleena, mä en lähtis tekeen noin. Päinvastoin, koettaisin pärjätä mahdollisimman vähillä mikeillä. Makuja on monia, mut mun mielestä liiat vaihevirheet on just se mikä saa (varsinkin dynaamisen) matskun soundaamaan aika paskalta.
 
www.5by5.fi
jannu
13.06.2014 12:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja mikä ovat nämä "nykyäänitteet" joilla asiat on tehty väärin? Esimerkkejä olisi mukava saada. Joku uskaltaisi sanoa ääneen sanan "asennevamma". Itse taidan jättää sanomatta. Eiku, hetkinen...
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
helma29
13.06.2014 12:51:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vastaukset olivat, kuten arvelinkin, kirjavia.
 
Olen itsepäinen pohjalainen ja kokeilen ilman muiden mielipiteitä, mutta osaan kyllä myöntää, jos olin väärässä :)
 
Ammattilaisen ja harrastelijan erottaa ainoastaan tilipussista, ei välttämättä aina siitäkään.
Spedemix
13.06.2014 13:34:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cymbaalispottimikeissä ei ole mitään vikaa, niiden avullahan saa just kaivettua esiin niitä peltejä, jotka meinaa jäädä vähän varjoon. Mutta aika usein rumpusetin yleissaundi muodostuu juuri tuosta Overhead-asiasta (joita peltimikit sitten vain tukevat). Pelkillä peltilähimikeillä voi toki saada jotain persoonallista saundia, mutta ei välttämättä sellaista "traditionaalista" rumpusettisaundia. Itse käyttäsin "vain peltilähimikkejä" erikoistilanteissa joissa on selkeä visio siitä mitä ollaan tekemässä (ja tod näk joka tapauksessa heittäisin ainakin jonkunmoisen OH asian talteen sitä varten, kun joku tuottaja toteaakin, "et ei tää ollukkaa ihan sitä, mitä mä aattelin").
 
Ja tosiaan selkeyden nimessä ainakin meikäläinen siivoilee nuo peltimikit (myös yleensä hihat-, ja ridemikit) eli niistä ei kuulu mitään, kun sitä peltiä ei soita. Ihan turha kuunnella mitään lattiatomihonkotusta ridemikistä säkeistön pituisessa tomikompissa.
 
Lisäksi ainakin meikäläisellä nuo peltilähimikit saattaapi saada aika pirusti prosessointia, lähinnä sen takia koska niistä tulee yleensä kaivettua esiin sitä mitä OH:sta puuttuu pellin suhteen (minun tapauksessa kaivelen esiin sitä keskiäänen selkeyttä ja upfronttiutta).
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Mikael
13.06.2014 15:27:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

helma29: Vastaukset olivat, kuten arvelinkin, kirjavia.
 
Olen itsepäinen pohjalainen ja kokeilen ilman muiden mielipiteitä, mutta osaan kyllä myöntää, jos olin väärässä :)

 
Jos ja kun ite äänität ja miksaat niin mikäs siinä on kokeillessa! Foliohattu päähän vaan ja testailemaan. Sehän on parasta hommaa jos vaan on aikaa ja mahdollisuutta :D
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
studio
13.06.2014 15:37:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun laittaa rumpalin äänittämään niin tässä on tulos.
 
Mikael
13.06.2014 15:52:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studio: Kun laittaa rumpalin äänittämään niin tässä on tulos.
 
Höps. Mä tiedän monta erittäin kovaa äänittäjää, jotka on rumpaleita.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Point
13.06.2014 16:49:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihmeen negatiivinen sävy täällä. Mua ainakin kiinnostaa kuulla mitä tästä tulee. Itse en moiseen lähtis, koska a) kauhee vaiva b) ei tarpeeksi hyviä mikkejä c) ei ongelmia pelkästään kahen overin poimimissa symbaalisoundeissa, mutta siisti idea kyllä silti.
 
Groovi
13.06.2014 16:53:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei maksa vaivaa, koska syntyvien ongelmien summa on suurempi kuin potentiaalinen hyöty. Kokeilumielessä voi tietysti tehdä mitä vaan, mutta nykyisin yleisesti käytössä oleville äänitystekniikoille on olemassa perusteltu syy. Ne on nimittäin todettu vallan toimiviksi.
 
Miksi siis korjata jotain mikä ei ole rikki?
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Antti1
13.06.2014 18:18:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stereo- ja tilaääneen keskittyessä voisi tuon erillismikityksen sijaan miettiä esimerkiksi Blumlein-paria? Mä tykkään itse ORTF:n stereokuvasta, mutta toi voisi olla vähän tarkemman kuuloinen. Äänitystila sit vaan saisi olla kunnossa tolla konstilla.
 
Mut jos nyt kuitenkin teet erillismikitetyn systeemin, niin pistä ihmeessä näytettä jakoon. Vielä mahtavampaa olisi joku pätkä prosessoimattomista raidoista, kun itselläni ei ole mahdollisuutta kyseisen kaltaiseen äänitykseen.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
jannu
13.06.2014 20:18:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Jos ja kun ite äänität ja miksaat niin mikäs siinä on kokeillessa! Foliohattu päähän vaan ja testailemaan. Sehän on parasta hommaa jos vaan on aikaa ja mahdollisuutta :D
 
Tääkin on kyllä erittäin totta ja asiaa.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «