Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lieriö mikin ympärille, akustiikka paremmaksi?
1
Moyhiss
12.06.2014 17:13:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon tässä kotistudiossani viime aikoina laulun/spiikkien äänittämisen hoitanut n.1m/1m leveässä ja n.2m korkeassa vaatekaapissa missä jokkut lastulevyseinät ympärillä. Prosessoinnilla oon saanu kamoihin nähden ihan hyvää saundia mutta parempaa kaipaisi.
 
Spottasin Thomannilta tämmöisen http://www.thomann.de/fi/kaotica_eyball.htm hintahan tuossa on ihan liian suolainen mun budjettiin nähden eli ajattelin tehdä tuosta köyhän miehen version.
 
Tässä hikinen hahmotelmani: http://muusikoiden.net/dyn/users/124779.jpg
 
Eli jostain akustiikkaelementeistä taiteilisin tuommoisen mikin ympärille. Mikin takana oleva "seinä" olisi suljettu ja etupuoli mihin lauletaan tietenkin aukinainen. Mikkinä mulle on AKG D5 joka on dynaaminen mikä jo itsessän minimoi huoneakustiikkaa paljon paremmin kun konkka, mutta olisko tosta mun kyhäelmästäni mitään hyötyä?
 
Cockscene
13.06.2014 12:41:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näkisin omakohtaisesti ongelmaksi liian pienen tilan mikrofonin ympärillä. Onhan näitä pahvilaatikoita vuorattu villalla ennenkin, mutta se kuulostaa edelleen villalla vuoratulta pahvilaatikolta. Ideanahan tuossa on käsittääkseni luoda mikin ympärille isomman oloinen tila kuin se todellisuudessa on ja aiheuttaa äänille enemmän vastusta ja näin kuolettaa ääniaaltojen tehoa ja reflektiota. Sama idea kuin akustiikkaelementeilläkin, eli saada aikaan vastusta joka absorboi ääniaallon energiaa, joka muuttuu btw käsittääkseni lämpöenergiaksi.
 
Spiikkikkopin ja laulukopin akustointi siis toimii eräänlaisenä tilan laajentajana, jossa ääniaalto heikkenee enemmän kuin normaaliolosuhteissa kulkemallaan matkalla. Lieriön rakentaminen satunnaisesta materiaalista heikentää ääniaallon kulkua joillakin taajuuksilla, mutta todennäköisesti tämä vain kuuluu korostuneena honotuksena ja soundin laatikkomaisuutena, ainakin omien kokeilujen perusteella. ainakin 40-70cm tilaa mikin joka puolelle, ja siihen ne akustoinnit, niin pääset nopeimmista heijastuksista eroon ja soundi kuulostaa tilattomammalta, mutta elävältä, verrattuna pieneen boksiin. Äläkä unohda jättää eristeen ja sen takana olevan tilan väliin myös 10-20cm tilaa, sekä tämän eristeen takaseinä auki, jotta ääniaalto pääsee jatkamaan matkaansa eikä yritä heijastua takaisin. eriste saisi myös tulla mikrofonin kalvon etupuolelle sivuilta reilusti, jotta ääni ei niinsanotusti kierrä takaisin. Ilma on hyvä eriste ja vaimennin, se on myös ilmaista jonka vuoksi sitä kannattaa hyödyntää. Luvut on vain minun oman näkemykseni, eikä perustu mihinkään laskukaavoihin jne. Isommat pojat alkaa huutelemaan niitä parempia neuvoja kohta ;)
 
Basisti on lyömäsoitin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «