Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Eric Johnson
1 2
silhouette
02.06.2014 15:32:01 (muokattu 02.06.2014 15:34:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muusikoidennetissä muita Eric Johnson-faneja? Toki varmasti on ja paljonkin, enkä ihmettele sitä yhtään sillä mies on kitaristina ja muusikkona aika uskomaton ja monipuolinen kerta kaikkiaan. Ja Johnsonin Fender-saundikin on erittäin omaperäinen ja moni muu kitaristi kopio paljon Ericin soittoa ja saundia, esim. Joe Bonamassa ja Andy Timmons. Toki, hyvähän se on ottaa oppia itse mestarista, ei siitä varmaan haittaakaan soiton kannalta ole. =)
 
Ja, minusta Ericin parhaat levyt on ehdottomasti "Ah Via Musicom" ja "Venus Isle", muut levyt ei ehkä sytytä yhtä paljon vaikka kyllä esim. "Bloomilla" on muutama ihan kiva kappale. Samoin "Tones"-levyllä. Ja "SRV" on ehkä yksi upeimmista instrumenttaali-kappaleista mitä koskaan on sävelletty ellei upein ja juuri sen kaltaisilla kappaleilla Eric todistaa, sen että tekninen kitaristi voi tosiaan olla myös hyvin musikaalinen ja lisäksi voi käyttää tekiikkaa palvelemaan musiikkia, eikä päinvastoin.
 
Aina voi yrittää.
Sammo
02.06.2014 16:20:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikä on iso fani!!
 
Omat ehdotottomat suosikki on Venus Isle. AVM on tietenkin klassikko, mutta vielä enemmän soittimeessa on pyörinyt Austin City Limitsit (88 ja 84). Ja ekan opetus-DVD:n olen nähnyt varmaan lähemmäs sata kertaa.
 
Harvinaisemmasta matskusta tulee mieleen Electromagnetsin levy ja muutama Alien Love Childin bootleg jostain yhekskäätluvun puolivälistä. Noissa on draivia aika eri tavalla kuin jossain myöhemmissä studiolevyissä. Mutta uusista Up & Close on mainio levy!
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
silhouette
02.06.2014 16:25:38 (muokattu 02.06.2014 16:28:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Ja ekan opetus-DVD:n olen nähnyt varmaan lähemmäs sata kertaa.
 
Sama juttu täällä. Olen kanssa nähnyt/katsonut tuon DVD:n varmaan lähemmät sata kertaa ja tänään ajattelin vielä katsoa sen uudelleen. Hieno opetus-DVD kyllä, varmasti saa rahalle vastinetta, yksi parhaista ikinä julkaistuista opetus-DVD:stä kyseessä =)
 
Aina voi yrittää.
petemus
04.06.2014 20:47:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä kyseisessä herrassa on kaikkein kovinta, on livesoitto, tällainen on aivan jäätävää meininkiä:
 
https://www.youtube.com/watch?v=Vnq … st=FLJYclwnmzsAOCqcloXzaloA&index=7
 
Tuossa kuva ja äänikin ovat melko huonoja, mikään muu ei sitten olekaan. Ilmaisu on soundeineen kaikkineen kyllä aika omanlaistansa...
 
ReBeat
04.06.2014 21:43:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

petemus: https://www.youtube.com/watch?v=Vnq … st=FLJYclwnmzsAOCqcloXzaloA&index=7
 
Alun monologi-improvisoinnit OK, mutta rumpalin lähdettyä mukaan selvisi karu totuus: ei osannut rumpalin kanssa ja paska taimi. Yliarvostettu äijä.
 
Jucciz
04.06.2014 23:27:02 (muokattu 04.06.2014 23:27:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Alun monologi-improvisoinnit OK, mutta rumpalin lähdettyä mukaan selvisi karu totuus: ei osannut rumpalin kanssa ja paska taimi. Yliarvostettu äijä.
 
Kallistun kyllä samalle kannalle. Hienoja äänivalintoja ja paikoin aika häkellyttävän puhdasta fraseerausta, mutta aivan järkyttävän huono time kun itse biisi lähti käyntiin: enimmäkseen kiilaa ihan kamalasti, eikä vaan yksinkertaisesti lepää. Todella raskasta kuultavaa.
 
Merkittävä kaveri, mutta ei nyt sillä tavalla koskaan oikein ole ollut oma suosikki. Vaan tietääpähän, keneltä Bonamassa on pöllinyt yli puolet "sanottavastaan".
 
E: Tosin, onhan tuosta videosta 24 vuotta. Oisko mies sittemmin kiinnittänyt huomiota timeensä? En oo kuunnellut vuosikausiin mitään kaverin tuotantoa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
antnis
05.06.2014 11:20:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ollaanpas sitä nyt nihkeenä. Parempaa musaa Eerikki nyt on tehny kuin joku umpitylsä Shawn Lane ;D
 
Willie87
05.06.2014 11:27:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonhson on kyllä kova, tosin joillakin liveillä ehkä vähän epätasainen.
 
Tuossa mielestäni paras liveversio Cliffs of Doverista:
https://www.youtube.com/watch?v=smwQafhNU6E
 
Trademark on kans hyvä biisi, vähän tuoreempi live:
https://www.youtube.com/watch?v=Yiq-P86PDMg
 
Mielestäni paras Johnsonin instrumentaali, Gem (studioversio):
https://www.youtube.com/watch?v=eLXjexPBmpM
 
Ja vielä vähän akustista:
https://www.youtube.com/watch?v=1IVg2vCEReQ
 
Funkånaut
05.06.2014 12:47:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Ollaanpas sitä nyt nihkeenä. Parempaa musaa Eerikki nyt on tehny kuin joku umpitylsä Shawn Lane ;D
 
Shawn Lanen ja Jonas Hellborgin yhteislevyt ovat kyllä kaikkea muuta kuin tylsää. :)
 
Ja yhdyn moneen muuhun kirjoittajaan. Levyllä Johnson on mahtava, mutta livenä ei aina. Time tosiaan heittelee melkoisesti. Onko tyylikeino vai tahatonta?
 
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
Sammo
05.06.2014 13:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Ja yhdyn moneen muuhun kirjoittajaan. Levyllä Johnson on mahtava, mutta livenä ei aina. Time tosiaan heittelee melkoisesti. Onko tyylikeino vai tahatonta?
 
EJ on puhunut tuosta lehdissä ja sanonut keskittyneensä siihen tietoisesti (muistaakseni AVM:n jälkeen). Toisaalta musta tuntuu että mies alkoi soittaa myös samaan aikaan myös parempien rumpaleiden kanssa samoihin aikoihin (Brannen Temple ja Tom Brechtlein jne.). Livenä voi olla aika stressaavaa muutenkin: laulu, kitara ja steppaus sekä ehkä hieman muutenkin streessaantuvalta vaikuttava luonne :) Mutta esim. tässä mua ei häiritse mikään:
 
http://www.youtube.com/watch?v=FL8aeeSTthQ (vuosi taitaa olla 1996)
 
Johnsonilta on tullut/tulossa Live In Europe:
http://www.youtube.com/watch?v=4M6amrKDt1w
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
jpjanhun
05.06.2014 14:02:09 (muokattu 05.06.2014 14:05:59)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Kallistun kyllä samalle kannalle. Hienoja äänivalintoja ja paikoin aika häkellyttävän puhdasta fraseerausta, mutta aivan järkyttävän huono time kun itse biisi lähti käyntiin: enimmäkseen kiilaa ihan kamalasti, eikä vaan yksinkertaisesti lepää. Todella raskasta kuultavaa.
 
Merkittävä kaveri, mutta ei nyt sillä tavalla koskaan oikein ole ollut oma suosikki. Vaan tietääpähän, keneltä Bonamassa on pöllinyt yli puolet "sanottavastaan".
 
E: Tosin, onhan tuosta videosta 24 vuotta. Oisko mies sittemmin kiinnittänyt huomiota timeensä? En oo kuunnellut vuosikausiin mitään kaverin tuotantoa.

 
-joo, eikö tolla johnsonilla useinkin ole tuossa taimissa jotain tuon kaltaista kummaa? oon itse kanssa huomannut tuollaista sillä jossain muissa yhteyksissä ja oon miettinyt että tekeekö se tuon tahallaan esim. hendrixiä matkiakseen vai tuleeko tuo ihan vahingossa. tuossa kyllä näytti tulleen ainakin ihan vahingossa. aika pientähän tuo taimiheitto kumminkin on vaikka johonkin hendrixiin verrattuna.. mutta tietty suurta jos verrataan johonkin aika-arvoiltaan hyvin napakkaan kitaristiin.
 
-henk. koht. mua ei kyllä juuri haittaa noi aika-arvoheittelyt tuon kaltaisessa musiikissa, vissiin oon kuunnelut liikaa hendrixiä ja turtunut siihen.
 
-ei silti, meneehän monilla aika-arvot mun käsittääkseni keikoilla välillä aika metsään (mm. malmsteenilla kun se ei vissiin enää viitsi tsempata tai jotain).
 
EJ on puhunut tuosta lehdissä ja sanonut keskittyneensä siihen tietoisesti (muistaakseni AVM:n jälkeen).
 
-aijaa, ai että pyrkii kuitenkin tekemään noita taimiheittoja tahallisesti? jaa.. mielenkiintoista.. vissiin sitten jotain hyvin syvää kunnioitusta hendrixin tyyliä kohtaan, vai mitä se tuollainen on ????
 
antnis
05.06.2014 14:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Shawn Lanen ja Jonas Hellborgin yhteislevyt ovat kyllä kaikkea muuta kuin tylsää. :)
 
Ja yhdyn moneen muuhun kirjoittajaan. Levyllä Johnson on mahtava, mutta livenä ei aina. Time tosiaan heittelee melkoisesti. Onko tyylikeino vai tahatonta?

 
No joo onhan niillä Hellborgin kanssa tehdyillä ihan tiukkaa pilitystä mutta ei niitä oikeen muut kuin muusikot jaksa kuunnella. Rinkirunkkausmusaa.
 
Sammo
05.06.2014 15:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -aijaa, ai että pyrkii kuitenkin tekemään noita taimiheittoja tahallisesti? jaa.. mielenkiintoista.. vissiin sitten jotain hyvin syvää kunnioitusta hendrixin tyyliä kohtaan, vai mitä se tuollainen on ????
 
Ei vaan parantamaan sitä taimia, höpsö :)
 
Siis Eric Johnson on ilmeisen tietoinen omasta taipumuksesta kiilata livenä ja on haastattelujen mukaan pyrkinyt parantamaan omaa timeä harjoittelemalla metronomin kanssa.
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
jpjanhun
05.06.2014 17:29:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Ei vaan parantamaan sitä taimia, höpsö :)
 
Siis Eric Johnson on ilmeisen tietoinen omasta taipumuksesta kiilata livenä ja on haastattelujen mukaan pyrkinyt parantamaan omaa timeä harjoittelemalla metronomin kanssa.

 
-aijaa, joo eli siis kuitenkin näinpäin. ok.
 
Lunnu
05.06.2014 18:55:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kans useampikin herran levy hyllyssä mutta kokonaisuutena parhaiten kolahti tuo Venus isle.
Jotenkin ton kaverin noista livevedoista on jääny sellainen vaikutelma että mies on omimmillaan kun saa itsekseen fiilistellä. Kun bändi tulee mukaan niin Erkki on ikäänkuin oman mukavuusalueen ulkopuolella. Ikäänkuin se ei kuulisi tai kuuntelisi rytmiryhmää vaan vetää vaan oman kallon sisällä olevan metronomin mukaan.
Miten lie saaneet studiolevyllä soittajat synkronoitua...
 
Mutta soundit on mieleen ja mielestäni omaa selkeästi omanlaisensa soittotyylin, käsialan, joka on kyllä edukseen.
 
Nostalgy is not what it used to be
Sammo
12.06.2014 16:25:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän keskustelun seurauksena oon taas kuunnellut EJ:tä vähän enemmän ja vähän kriittisemmällä korvalla kuin ennen. Joo, ymmärrän kyllä mistä kritiikki johtuu, mutta sääli jos noiden vanhojen livevetojen perusteella jää studiolevyt kuuntelematta. Ja mun korvaan uudemmissa (Venus Islen jälkeen) livevedoissa (muutama G3-bootleg, Alien Love Childit vuosilta 1994, 1995 ja 2000 ja pari muuta) ei toi timejuttu häiritse yhtään. Ei se ehkä samalla tavalla iskekään kun vaikkapa Robben Fordin time, tai Bensonin, mutta kyllä mä edelleen kuuntelen Johnsonia mieluummin kuin vaikkapa Wayne Krantzin musaa (siinäpä vasta onkin tarkka kaveri).
 
Tuli vielä mieleen että EJ signature Straton julkaisun aikaan Guitar Player teki jutun Johnsonista, ja jutun tekijä pääsi soittamaan niillä keikkakamoilla. Lavalle tuli kuulemma aika tarpeeksi kaikua :) -- ei tuokaan välttämättä auta tarkkaan soittamiseen.
 
Mutta edelleen aiheen vierestä, mun eka Hendrix levy oli 3cd livebootlegboxi, joka on aivan kamala. Jäi sen takia pitkäksi aikaa kuuntelematta Electric Ladyland ja Are You Experienced. Mun menetys.
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
Jucciz
12.06.2014 16:38:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä Hendrixin ja Johnsonin vertailu taimiasiossa on vähän kömsöä. Hendrixin soittama musa on paljolti hyvin vapaaseen ilmaisuun perustuvaa bluesia/bluesrockia, siinä on varaa leikkiä timellä ja fraseerauksella vaikka kuinka. Johnsonin musa taas on mun korviin huomattavasti kurinalaisempaa ja läpisävelletympää "hifirokkia" (paremman termin puutteessa). Sellaisessa musassa kitaristin kehnompi time tekee kokonaisuuden kuuntelusta kiusallista - etenkin jos/kun muu rytmiryhmä soittaa huomattavasti tarkemmin ja jämäkämmin.
 
Ja sitten taas, mun korvaan pieni (tai joskus vähän isompikin) takakeno yleensä toimii musasta riippuen aika kivasti, kiillaaminen taas on paljon haastavampi laji: toimivat esimerkit ovat huomattavasti harvemmassa.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sammo
12.06.2014 17:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Mun mielestä Hendrixin ja Johnsonin vertailu taimiasiossa on vähän kömsöä.
 
Mä en tarkoittanut sitä tuolla tavalla; lähinnä suoraan että se bootleglevy oli niin paska laadultaan että mua ei kiinostanut ne kiistämättömät mestariteoksetkkan -> Eric Johnsoniin soveltaen: "huono" liveklippi 24 vuoden takaa ei toivottavasti estä ketään tutustumasta vaikkapa Venus Isleen (joka on Eric Johnsonin Electric Ladyland (tärppi herneenvetäjille, heh ))
 
etenkin jos/kun muu rytmiryhmä soittaa huomattavasti tarkemmin ja jämäkämmin.
Mä en koe että nuo ennen Venus Isleä olevat rymiryhmät (esmes Tommy Taylor & Kyle Brock) olisi mitenkään eritysen tarkkoja ja jämököitä verrattuna noihin jälkeen Venus Isleä oleviin (esmes Roscoe Beck, Tom Brechtlein ja Brannen Temple).
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
jpjanhun
12.06.2014 17:39:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asiasta toiseen, mutta on se hendrixkin kyllä ihan mukavaa kuunneltavaa, sitäpaitsi tuntuu kuin se olis viimeaikoina vähän harjoitellut metronomin kanssa. tossa vuonna 2008.
 
https://www.youtube.com/watch?v=fNLTGgPL6V4
 
Kiksaus
12.06.2014 22:09:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: asiasta toiseen, mutta on se hendrixkin kyllä ihan mukavaa kuunneltavaa, sitäpaitsi tuntuu kuin se olis viimeaikoina vähän harjoitellut metronomin kanssa. tossa vuonna 2008.
 
https://www.youtube.com/watch?v=fNLTGgPL6V4

 
Ei vittu. Pukeutuukin kuin Hendrix.
 
Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «