Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Merkinnät basson kaulaan peukalolle
1 2
nisumaka
10.06.2014 10:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko tehneet basson kaulan takapuolelle merkintöjä peukkua varten. Ja jos olette, oletteko löytäneet jostain ohjeita tms., millaisia merkintöjä ja miten ne kannattaisi tehdä. Etupuolella siis tarkoitan otelaudan puolta ja takapuolella vastakkaista puolta. Aseman siirtämistä varten tommoinenhan voisi olla aika näppärä. Ajattelin ensin kokeilla vaikka maalarinteipillä.
 
okabass
10.06.2014 12:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Oletteko tehneet basson kaulan takapuolelle merkintöjä peukkua varten. Ja jos olette, oletteko löytäneet jostain ohjeita tms., millaisia merkintöjä ja miten ne kannattaisi tehdä. Etupuolella siis tarkoitan otelaudan puolta ja takapuolella vastakkaista puolta. Aseman siirtämistä varten tommoinenhan voisi olla aika näppärä. Ajattelin ensin kokeilla vaikka maalarinteipillä.
 
Moi
 
En ole laittanut merkintöjä. Minusta olisi parempi ilman, kyllä se oikea paikka löytyy muutenkin. Mitä enemmän soittaa, niin sitä varmemmaksi vaihto tulee.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Karlsson
10.06.2014 12:40:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Red Mitchell asensi kontransa kaulan takapuolelle pieniä niittejä merkkaamaan asemia. Toimiskohan semmonen ratkaisu?
 
Mutta joo, en ole kokenut tarvetta merkata millään tapaa kaulaa takapuolelta.
 
Pumppaa ylös sitä hilloo
Isotalo
10.06.2014 13:00:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Oletteko tehneet basson kaulan takapuolelle merkintöjä peukkua varten. Ja jos olette, oletteko löytäneet jostain ohjeita tms., millaisia merkintöjä ja miten ne kannattaisi tehdä. Etupuolella siis tarkoitan otelaudan puolta ja takapuolella vastakkaista puolta. Aseman siirtämistä varten tommoinenhan voisi olla aika näppärä. Ajattelin ensin kokeilla vaikka maalarinteipillä.
 
En ole koskaan kuullutkaan, että ainakaan bassokitaraan olisi moisia tehty. En myöskään näe mitään hyötyä niissä merkinnöissä. Peukku seuraa kyllä mukana, varsinaiset asemanvaihdot tapahtuu otelaudalla.
 
nisumaka
10.06.2014 13:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaulan takapuolelle pieniä niittejä
 
Ei ihan näin radikaalia. Mulla lähinnä oli mielessä se, että jos hinkaisi vähän lakkaa about 5-nauhan ja 8-nauhan kohdalta, oisko tollainen fiksua. Tosin toi kannattaa ehdottomasti ensin testata maalarinteipillä. Prima vistassa, jos mennään paljon kaulaa edes takaisin, tommoisesta voisi olla hyötyä.
 
Isotalo
10.06.2014 13:32:38 (muokattu 10.06.2014 13:40:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ei ihan näin radikaalia. Mulla lähinnä oli mielessä se, että jos hinkaisi vähän lakkaa about 5-nauhan ja 8-nauhan kohdalta, oisko tollainen fiksua.
 
En keksi mitään hyötyä tästä.
 
Tosin toi kannattaa ehdottomasti ensin testata maalarinteipillä. Prima vistassa, jos mennään paljon kaulaa edes takaisin, tommoisesta voisi olla hyötyä.
 
Mun mielestä järkevämpi tapa käyttää aikaa, kuin miettiä saati toteuttaa tällaisia, olisi raaka prima vistan treenaus. Täältä tähän.
 
Kefiiri
10.06.2014 14:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basson kaulan taakse kannattaa kairata peukalon mentävät tuuman syvyiset reiät, käsi pysyy hyvin asemissa vaikka muut sormet vähän lipsuisivatkin :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
nisumaka
10.06.2014 14:33:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä järkevämpi tapa käyttää aikaa, kuin miettiä saati toteuttaa tällaisia, olisi raaka prima vistan treenaus. Täältä tähän.
 
Voi hyvinkin olla, siksi vähän kyselen, ennen kuin tuhlaan aikaa.
 
Calle Rosenheim
10.06.2014 14:44:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Voi hyvinkin olla, siksi vähän kyselen, ennen kuin tuhlaan aikaa.
 
Lainaus "kotisivultasi"
"Basson ja kitaran soittoharrastusta 45 vuotta. Opiskelen musiikkia harrastusmielellä ja D:tä tässä tavoitellaan pikku hiljaa. Pääsoitin sähköbassokitara, sivusoitin sähkökitara ja piano."
 
Where have you been :)
 
Vessajono
10.06.2014 16:43:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Mun mielestä järkevämpi tapa käyttää aikaa, kuin miettiä saati toteuttaa tällaisia, olisi raaka prima vistan treenaus. Täältä tähän.
 
Aamen.
 
Ei virhettä.
 
Funkånaut: enemmän NYT LÄHTEE SAATANAA!
nisumaka
11.06.2014 08:25:15 (muokattu 11.06.2014 08:42:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm. Totta joo, että en ole kyllä itsekään koskaan nähnyt kenenkään käyttävän mitään merkintätekniikkaa. Siksi ajattelin hieman herättää keskustelua, jos joku olisi näin tehnyt, että mitä kokemuksia asiasta olisi. Varmaankin joo parasta vaan pysyä perinteisimmässä treenaamistekniikassa.
 
ja D:tä tässä tavoitellaan
 
Pitääkin korjata tuo: D:tä tässä mennään, eli 3/3 tai 10 taso, miten nyt halutaan sanoa, tuli suoritettua toukokuussa, eli 2 v opinnot jotain tuloksiakin ovat tuottaneet.
 
Where have you been :)
 
Opiskelin 70-luvulla nuorena poikana vanhassa Ogelissa, ja siellä jäin juuri about tasolle 3/3. Siirryin äänimieheksi radioon ja soittoharrastus jäi. Viitisen vuotta sitten aktivoiduin, ja pari vuotta sitten aloitin aktiivisen opiskelun musiikkiopistossa sekä erinäisillä kursseilla. Tuolla tokaisulla varmaankin lähinnä tarkoitit, että eikö 45 vuodessa sentään tuo merkintäjuttu olisi tullut selväksi :-)
 
Mun bassomaikka oli Pekka "Pekkis" Sarmanto. Mä pääni puhki yritin muistella miten homma oli, kun muistikuvani mukaan Pekkis oli tehnyt jazzarinsa kaulalle jotain. Ainakin hän oli hingannut sitä lasivillalla, muistelen, ja laittoi siihen vahaa, kuten kontraansakin. Mä ajattelin, että joku on saattanut tehdä vastaavaa ja jättää joitain kohtia vähemmän hinkaamatta, jotta "tuntuma" kaulaan olisi parempi. Jotain tollaista mä tässä kirjoituksessani etsin.
 
AcLAc
11.06.2014 09:15:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka:
 
Mun bassomaikka oli Pekka "Pekkis" Sarmanto. Mä pääni puhki yritin muistella miten homma oli, kun muistikuvani mukaan Pekkis oli tehnyt jazzarinsa kaulalle jotain. Ainakin hän oli hingannut sitä lasivillalla, muistelen, ja laittoi siihen vahaa, kuten kontraansakin. Mä ajattelin, että joku on saattanut tehdä vastaavaa ja jättää joitain kohtia vähemmän hinkaamatta, jotta "tuntuma" kaulaan olisi parempi. Jotain tollaista mä tässä kirjoituksessani etsin.

 
Olisiko hän vaan "karhentanut" sen pinnan, että peukku luistaa paremmin varsinkin hikeentyessään.
 
Minä kuljen, Herra ohjaa!
nisumaka
11.06.2014 09:35:25 (muokattu 11.06.2014 09:36:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko hän vaan "karhentanut" sen pinnan
 
Tätä mä just mietin. Siis tämän hän teki ainakin. Ja syy on juuri tuo käden (peukalon) liukuminen. Lakatussa kaulassahan peukku ei liu. Mä ostin itsekin 70-luvulla kerran käytetyn presarin, ja siihen oli tehty tuo samainen homma, eli lakkaa oli hingattu veke.
 
Karlsson
11.06.2014 09:41:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Tätä mä just mietin. Siis tämän hän teki ainakin. Ja syy on juuri tuo käden (peukalon) liukuminen. Lakatussa kaulassahan peukku ei liu. Mä ostin itsekin 70-luvulla kerran käytetyn presarin, ja siihen oli tehty tuo samainen homma, eli lakkaa oli hingattu veke.
 
Mulla on 70-luvun presari, josta on hiottu lakat pois kaulasta ja vahattu paljas puupinta. Pidän enemmän tuntumasta, oli peukku hikinen tai ei, kuin normi lakkakäsittelystä.
 
Pumppaa ylös sitä hilloo
okabass
11.06.2014 12:03:30 (muokattu 11.06.2014 12:04:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jännä, minä pidän lakatusta, kiiltävästä pinnasta. Vielä parempi, jos on vedetty sellakka pintaan. Minä nimenomaa haluan, että peukku (=tuki) pysyy jämäkästi paikoillaan.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
nisumaka
11.06.2014 12:38:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä nimenomaa haluan, että peukku (=tuki) pysyy jämäkästi paikoillaan.
 
Näähän on genreen, soittotyyliin, jopa tilanteeseen (seisotko lavalla vai treenaatko istualtaan nuoteista) liittyviä juttuja. Mulla on Warwickissa lakkaamaton kaula ja vahat tuli jo tehtaalta mukana. Eli nää on "molempi parempi" juttuja.
 
tuquoque
11.06.2014 15:27:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Basson kaulan taakse kannattaa kairata peukalon mentävät tuuman syvyiset reiät, käsi pysyy hyvin asemissa vaikka muut sormet vähän lipsuisivatkin :)
 
Hyvä idea!
 
Lisäksi voi naulata basson kiinni esim. kakkosneloseen joka pultattu pystyyn stagelle. Ei heilu niin paljon soittaessa, ja peukkukin pysyy paremmin paikallaan.
 
m.
okabass
11.06.2014 17:50:09 (muokattu 11.06.2014 18:38:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Hyvä idea!
 
Lisäksi voi naulata basson kiinni esim. kakkosneloseen joka pultattu pystyyn stagelle. Ei heilu niin paljon soittaessa, ja peukkukin pysyy paremmin paikallaan.

 
Hämmästyttävää tietämystä. Juuri noin minäkin teen. Olen huomannut, että erityisesti purukumipuusta höylätty 2x4 on paras.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JudeJude
13.06.2014 11:27:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Hyvä idea!
 
Lisäksi voi naulata basson kiinni esim. kakkosneloseen joka pultattu pystyyn stagelle. Ei heilu niin paljon soittaessa, ja peukkukin pysyy paremmin paikallaan.

 
Offtopic: Tämäntyyppistä jotain oon miettinyt kun sähköbassohan on kontraan verrattuna aika paha ranteille, niiden pitää olla hirveessä kulmassa koko ajan vs kontraa soittaessa käden nivelet on olkapäästä lähtien ergonomisesti lähes keskiasennossa. Niin että jos oisi pystyssä soitettava sähköbasso, joita esim joku Barker Vertical Basses tekee, niin vähänkö olisi soittomukavuus kohdillaan.
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
nisumaka
30.06.2014 10:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopputulema oli se, että hioin (hinkasin lähinnä) lakkaa ohuelti pois basson kaulasta ja laitoin vahaa. Tuntuma parani kummasti. Lisäksi teetätin loppusäädöt (satulan hionnan, pari nauhaa viimeisteltiin jne.) Tolsalla. Suosittelen. Nyt on road worn yllättävän lähellä alkuperäistä. Tällä mennään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «