Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fuzz-vertailu: kummalle lämpenet enemmän
1
hlehto
07.06.2014 00:04:07 (muokattu 07.06.2014 21:14:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin heräteostoksena Woolly Mammoth -kloonin. Oston jälkeen googlailin, että joillain oli ollut ongelmia aktiivibassojen ja Mammothin kanssa. En ihan saa kiinni, mikä on ongelma aktiivien kanssa. Testasin kolmella eri aktiivibassolla sitä ja A/B-testasin Mammothia EHX:n Bass Big Muffin kanssa.
 
Olen itse vähän aidalla tämän kanssa. Kummalle lämpeätte enemmän, Muffille vai Mammothille aktiivibasson kanssa? (Tämän ei ole tarkoitus esitellä nihkeitä soittotaitoja, tämä on vain satunnaista päreilyä basso sylissä lattialla soundia hakiessa.)
 
Tuossa on ääniklippi: http://clyp.it/xl2kwtqr
 
Ray35:
 
puhdas @ 0.00
Mammoth @ 0.08
Muff @ 0.32
 
aktiivijazzari kaula:
 
puhdas @ 1.00
Mammoth @ 1.10
 
aktiivijazzari talla:
 
puhdas @ 1.25
Mammoth @ 1.28
Muff @ 2.00
 
aktiivijazzari - molemmat 50/50:
 
puhdas @ 2.24
Mammoth @ 2.37
Muff @ 2.56
 
aktiivipresari (presarimikki):
 
puhdas @ 3.21 (sori, klippaa!)
Mammoth @ 3.25
Muff @ 3.48
 
Les Paul talla, passiivi - ihan piruuttaan vertailuksi:
Mammoth @ 4.13
 
Tekniikkahörhellykset: nauhoitettu halvalla Line6 Toneport GX:llä, eq:ta ei ole, joku Line6:n kompura + joku kevyt vahvarimallinnus on välissä, muuten raaka DI
 
Bassot:
 
Sterling By Music Man Ray35 (käytännön EBMM Stingray5 Indonesia-versiona)
Fenderin aktiivijazzari, 90-luvun Deluxe Jazz Bass Suhrin single pole -mikeillä
MIM Precision Special (=aktiivipresari jazzarin kaulalla)
 
ReBeat
07.06.2014 20:05:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hlehto: Mammoth @ 1.28
 
Tossa oli väärä kellonaika. Itsellä olis enemmän käyttöä Mammothin soundille joka turskahteli harvapiikkisemmin. Muffi oli tiheäsäröisempi, enemmän tylsän bassosäröplugarin kuuloinen.
 
hlehto
07.06.2014 21:24:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Tossa oli väärä kellonaika.
 
Kas, totta! Tarkkaa työtä! Korjasin.
 
Rebeat: Itsellä olis enemmän käyttöä Mammothin soundille joka turskahteli harvapiikkisemmin. Muffi oli tiheäsäröisempi, enemmän tylsän bassosäröplugarin kuuloinen.
 
Juuri tuon takia olen vähän aidalla, mitä tässä nyt tekisi. Koska pehmeämpi säröpuoli on hoidettu toisella overdrivepedaalilla, ehkä tuo äärimmäisempi Mammoth-soundi on se, jota tulee poljettua enemmän.
 
Toisaalta voisi jättää nuo molemmat pedaalilautaan, kun ne ovat riittävän erilaisia, ja katukaupassa Bass Big Muffista näyttäisi saavan neljäkymppiä tällä hetkellä. Ehkä ei ole vaivan arvoista myydä sitä pois. Jos fuzzia käyttää kitarajuttuihin, tuo Mammoth ei oikein skulaa sointuihin, kun taas Muffilla ne toimivat. Siinäkään mielessä ei olisi hirveästi kiire päästä eroon muhvista.
 
pekezu
08.06.2014 09:01:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hlehto: Kas, totta! Tarkkaa työtä! Korjasin.
 

 
Juuri tuon takia olen vähän aidalla, mitä tässä nyt tekisi. Koska pehmeämpi säröpuoli on hoidettu toisella overdrivepedaalilla, ehkä tuo äärimmäisempi Mammoth-soundi on se, jota tulee poljettua enemmän.
 
Toisaalta voisi jättää nuo molemmat pedaalilautaan, kun ne ovat riittävän erilaisia, ja katukaupassa Bass Big Muffista näyttäisi saavan neljäkymppiä tällä hetkellä. Ehkä ei ole vaivan arvoista myydä sitä pois. Jos fuzzia käyttää kitarajuttuihin, tuo Mammoth ei oikein skulaa sointuihin, kun taas Muffilla ne toimivat. Siinäkään mielessä ei olisi hirveästi kiire päästä eroon muhvista.

 
Kandee tohon muffiin tehdä ns. mastervolume-modi, jolla saat kaiken hyödyn tosta dry-modesta irti. Sillon voit siis yhdistellä säröä ja puhdasta soundia pedaalin omalla volumella ja mastervolalla tasata volumet niin, että sitä voi käyttää välillä pois päältäkin ilman äärettömän suurta tasoeroa.
 
Googlettamalla löytyy varmaan talkbassin keskustelu jossa on ohjeita tuon modin tekemiseen. Se ei ole kovin haastava modaus, itse olen kolvin kanssa todella aloittelija ja olen yhden muffin onnistuneesti modannut.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
hlehto
08.06.2014 14:19:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Kandee tohon muffiin tehdä ns. mastervolume-modi, jolla saat kaiken hyödyn tosta dry-modesta irti. Sillon voit siis yhdistellä säröä ja puhdasta soundia pedaalin omalla volumella ja mastervolalla tasata volumet niin, että sitä voi käyttää välillä pois päältäkin ilman äärettömän suurta tasoeroa.
 
Tuo on ihan näpsä modi, tosin luultavasti itse kolviin tarttumista mieluummin myisin pedaalin pois ja shoppaisin ennemmin Deluxe Bass Big Muffin, jossa blendi olisi valmiina. http://www.ehx.com/products/deluxe-bass-big-muff-pi
 
Vielä enemmän houkuttelisi Darkglassin Duality Fuzz, mutta 238 euron hinta on vähän luotaantyöntävä.
 
kojones
08.06.2014 14:26:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Woolly Mammoth kuulostaa yksinään ihan mukavalta, mutta bändikontekstissa vetää tosi helposti muhjuksi. Muff on sen suhteen sitten taas vähän parempi, varsinkin jos saa kliiniä signaalia blendattua mukaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «