Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tekniikkaharjoittelusta
1
nisumaka
30.05.2014 15:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysäisenpä teiltä, miten olette harjoitelleet tekniikka, jotta saatte soitettua "samalla" lailla ylöspäin ja alaspäin. Mulla oli pieni soittokoe tossa ja raadissa oli kolme musiikkimaikkaa, niin yksi kiinnitti mun tekniikaan huomiota. Hän sanoi, että soitossa esiintyy hieman epästabiilisuutta, mutta tämä on kuulemma koko ajan korjaantunut. Ylöspäin skaalaa mentäessä soitto on tasaista, mutta alaspäin mentäessä esiintyy "huojuntaa". Tällä hän tarkoitti sitä, että jos walking bass menee vaikkapa tasaisesti 1/4 nuotteina, niin ylöspäin rytmi säilyy mutta alaspäin ei aivan tarkasti. Eli miten olette treenailleet näitä.
 
ekikoo
30.05.2014 15:24:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sorry jos väistän itse kysymyksen mutta omat tekniikkaharjoittelut on rajoittuneet viimeaikoina tähän:
 
1234 2134 3124 4123
1243 2143 3142 4132
1324 2341 3214 4213
1342 2314 3241 4231
1432 2413 3412 4312
1423 2431 3421 4321
 
Yllä siis kaikki eri järjestykset millä 1234-reeniä voi sahata metronomin kanssa (1=etusormi, 4=pikkurilli). Pläräilen joko kieliä läpi järjestyksessä, tai sitten skippailee välissä, tasaisia 8-osia tai swingillä...
 
I would if I could...! Bitch!
Isotalo
30.05.2014 16:41:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: Ylöspäin skaalaa mentäessä soitto on tasaista, mutta alaspäin mentäessä esiintyy "huojuntaa". Tällä hän tarkoitti sitä, että jos walking bass menee vaikkapa tasaisesti 1/4 nuotteina, niin ylöspäin rytmi säilyy mutta alaspäin ei aivan tarkasti. Eli miten olette treenailleet näitä.
 
Asteikoita pitää treenata myös alaspäin ja muistakin kuin perusäänestä lähtien. Eli metronomi nakuttamaan kakkosta ja nelosta ja eri sävellajeja alaspäin eri äänistä.
 
M.K.V
30.05.2014 17:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Asteikoita pitää treenata myös alaspäin ja muistakin kuin perusäänestä lähtien. Eli metronomi nakuttamaan kakkosta ja nelosta ja eri sävellajeja alaspäin eri äänistä.
 
Bonuksena voi ottaa selvää miksi esim. duurin kolmossävelestä lähtevää asteikkoa kutsutaan (fryyginen moodi) ja vielä muodostaa joka asteikolle oman tunnusomaisen kolmi- ja nelisoinnun (eli asteikon ykkösäänestä terssejä pinoamalla).
 
JudeJude
30.05.2014 19:18:47 (muokattu 30.05.2014 19:25:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko sulla mahdollista äänittää sun soittoa? Nauhoituksen kuuntelemisesta kuulee sit heti, että missä kohtaa asteikkoa/iskua/soittoa lähtee time väräjämään.
 
Tulee myös mieleen, että voisit analysoida, missä roolissa sun vasemman käden sormet on rytmin suhteen: alaspäin tullessahan usein nostellaan nakkeja pois nauhoilta, ylöspäin mennessä lyödään niitä päinvastoin lisää. Eli onko siinä, miten painat sormet alas/nostat sormet ylös, joku semmoinen kitka että taimi onkin erilainen kun oikea käsi tekee samaa koko ajan?
 
Eli: kun ylöspäin mennessä käytät tavallaan hammer-onia, jonka kanssa samaan aikaan soitat nuotin, ja alaspäin mennessä käytät pull-offia, jonka kanssa samaan aikaan soitat nuotin (näin karrikoiden), niin onko sun hammer-on ja pull-off tasan samassa timessa?
 
Onko sun asemanvaihdot yhtä tarkkoja joka suuntaan mennessä?
 
"Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta http://soundcloud.com/hohka
Isotalo
30.05.2014 20:06:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.K.V: Bonuksena voi ottaa selvää miksi esim. duurin kolmossävelestä lähtevää asteikkoa kutsutaan (fryyginen moodi) ja vielä muodostaa joka asteikolle oman tunnusomaisen kolmi- ja nelisoinnun (eli asteikon ykkösäänestä terssejä pinoamalla).
 
Kyllä, jos harjoittelee duuriasteikoita. Mä kelasin, että aloittajalla on käytössä jo esim. duurin mooditkin. Niitäkin on nasta soittaa alaspäin eri sävelistä alkaen.
 
M.K.V
31.05.2014 08:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Kyllä, jos harjoittelee duuriasteikoita. Mä kelasin, että aloittajalla on käytössä jo esim. duurin mooditkin. Niitäkin on nasta soittaa alaspäin eri sävelistä alkaen.
 
Kyllähän moodeja löytyy ja kannattaa tutkiskella muidenkin asteikkojen pohjalta, erityisesti pentatoniseen (joka tietty suht helppo jos duuri hallussa) ja melodiseen molliin pohjautuvat.
 
Aloittelijan teoreettisesta osaamisesta en kommentoi, opistotasoisillakin kävelijöillä se voi olla melko vaihtelevaa. Ja ihan hyvähän se on antaa yleisiä ohjeita muillekin lukijoille.
 
pekezu
31.05.2014 20:58:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: Kyllä, jos harjoittelee duuriasteikoita. Mä kelasin, että aloittajalla on käytössä jo esim. duurin mooditkin. Niitäkin on nasta soittaa alaspäin eri sävelistä alkaen.
 
Ja arpeggioina ja tersseinä, kvartteina, kvintteinä, seksteinä, septimeinä.
 
Sitten kolmi- ja nelisointuina pari oktaavia ensin perusäänestä, sit terssistä, sit kvintistä (ja sit septimistä).
 
Tekeminen ei lopu koskaan. Ei lähde vielä itseltäkään.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
Isotalo
31.05.2014 21:12:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Ja arpeggioina ja tersseinä, kvartteina, kvintteinä, seksteinä, septimeinä.
 
Sitten kolmi- ja nelisointuina pari oktaavia ensin perusäänestä, sit terssistä, sit kvintistä (ja sit septimistä).
 
Tekeminen ei lopu koskaan. Ei lähde vielä itseltäkään.

 
No joo. Tää ei tosin palvele enää aloittajaa ratkaisemaan hänen esittämäänsä ongelmaa vaan on ennemmin yleispätevä treeniohje.
 
pekezu
31.05.2014 21:20:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Isotalo: No joo. Tää ei tosin palvele enää aloittajaa ratkaisemaan hänen esittämäänsä ongelmaa vaan on ennemmin yleispätevä treeniohje.
 
Joo, näinpä.
 
Tekniikkatreeniä kandee tehdä. Se parantaa tekniikkaa ja vapauttaa energiaa muuhun käyttöön, kuten grooveen jne.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
jukkajylli
01.06.2014 20:20:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pekezu: Joo, näinpä.
 
Tekniikkatreeniä kandee tehdä. Se parantaa tekniikkaa ja vapauttaa energiaa muuhun käyttöön, kuten grooveen jne.

 
Okei. Onkohan se mun iässä myöhästä? Kas kun en ole asialle uhrannut koskaan ajatustakaan.
 
And it's just a waste of time..
Röntgen-Jeesus
01.06.2014 21:47:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Okei. Onkohan se mun iässä myöhästä? Kas kun en ole asialle uhrannut koskaan ajatustakaan.
 
And it's just a waste of time..
 
Quru: Kaikki musiikki on ihan perseestä.
Thefish
02.06.2014 16:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Okei. Onkohan se mun iässä myöhästä? Kas kun en ole asialle uhrannut koskaan ajatustakaan.
 
Ei se myöhäistä ole.
 
Vaikeampaa vain kuin parikyt vuotta takaperin.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
pekezu
02.06.2014 17:08:27 (muokattu 02.06.2014 17:08:45)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo sori unohtui. Ei tekniikkaa kannatakaan treenata kun sit häviää fiilis soitosta. Eli parempi vaan hakee sitä fiilistä esim. viinasta ja huumeista.
 
E: Huorat unohtu listasta.
 
"Että minkä tahansa tekeminen kunnolla on melkein mahdotonta, kun aina on joku urpo joka tekee paskaa halvemmalla." -pkuukas
nisumaka
02.06.2014 18:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli: kun ylöspäin mennessä käytät tavallaan hammer-onia, jonka kanssa samaan aikaan soitat nuotin, ja alaspäin mennessä käytät pull-offia, jonka kanssa samaan aikaan soitat nuotin (näin karrikoiden), niin onko sun hammer-on ja pull-off tasan samassa timessa?
 
Tätä juuri tarkoitin. Minkälaisia harjoitteita olette tehneet tämän saamiseksi tarkasti kohdalleen. Äänitys on yksi kikka, jota olen käyttänyt. Ja tietysti metronomi. Tässä ei siis varsinaisesti ole kysymys jostain tietystä moodista tai skaalasta vaan nimen omaan puhtaasti oikean ja vasemman käden tekniikasta.
 
jperala
02.06.2014 20:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metronomi ja kaikki sormet käyttöön, skaaloja ja spider walk on aika yksinkertainen mutta toimiva, eri kohtaa kaulasta ja välillä lisäten vauhtia metronomiin.
 
Hyvin toimii ja sormet tykkää :)
 
Ibanez SR700 AM
nisumaka
02.06.2014 21:07:47 (muokattu 02.06.2014 21:09:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitokset keskustelusta. Äänityksestä vihdoin kekkasin, mikä tässä on vikana. Kun bassokulku menee alaspäin ja siinä esiintyy aseman vaihto, niin varon "vinkauttamasta" kieltä. Eli ylöspäin mennessäni nostan käden reilusti asemaa vaihtaessani. Alaspäin mennessäni en, ja olen varovainen, että hiomattomat kielet eivät "vingahtaisi". Tässä tietysti kuluu aikaa ja rytmillinen ajatus "huojahtaa". Tätä ne opettajat tarkoittivat epätasaisuudella. Vaikka biisi menee ok metronomin kanssa kokonaisajallisesti, niin nyanssitasolla soitossa on näköjään hiomista. Olen ajatellut itse asiassa vaihtaa yhteen presariini flat woundit.
 
tuquoque
06.06.2014 12:33:09 (muokattu 06.06.2014 12:38:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Metronomi ja kaikki sormet käyttöön, skaaloja ja spider walk on aika yksinkertainen mutta toimiva, eri kohtaa kaulasta ja välillä lisäten vauhtia metronomiin.
 
Hyvin toimii ja sormet tykkää :)

 
Mikä on spider walk?
 
Edit: okei, googlasin. Pitääpä kokeilla.
 
m.
nisumaka
08.06.2014 11:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattuuko joku tietämään netissä jotain hyvää sormitusopusta. SibA:n sivuilta, ehkä? Siis nelikieliselle bassolle.
 
thoubi
09.06.2014 15:43:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steve Baileyn Hazard Excercise on kovaa, mutta, omalla kohdalla ainakin, todella hyvää sormitreeniä.
 
Suosittelen kaikille.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «