Aihe: Lapsuuden ja aikuisiän sarjakuvat
1 2 3 4 5
Secreterial
04.06.2014 19:49:54
Aku Ankka ja Turtlesit oli kovat juttu mulle. Vähän myöhemmin sitten Myrkky, se vasta kovaa kamaa olikin. Edelleen ovat tallessa, pitäis lukea läpi ne tässä.
"I never bluff" - Cordell Walker
Meadow
04.06.2014 20:02:26 (muokattu 04.06.2014 20:06:35)
silhouette: No, ei se kyllä mun mielestä kerro mistään laatuluokituksesta tai ylipäänsä laadukkaasta sarjakuvasta, vain siitä, että kyseinen sarjakuva on toteutettu (yleensä kuuluisan) novellin tai romaanin pohjalta. Mutta, enpä käy väittelemään, koska joskin yleinen luokittelu onkin mun mielestä hyvä juttu, niin toisaalta kuitenkin se on hyvin turhaa jos sen ottaa liian tosissaan, eli suuntaa antavina genret/luokittelut on hyviä, mutta ei muuten.

Mulla ei tule tähän hätään mieleen yhtäkään kuuluisaan proosateokseen perustuvaa sarjakuvaa, jota kutsutaan graafiseksi romaaniksi. Yleisimmin tuo nimike liitetään sarjakuviin, joita halutaan markkinoida ns. aikuisemmalle yleisölle ja sitä käytetään sellaistenkin nimikkeiden kohdalla, jotka julkaistiin alunperin ihan rahvaiden sarjakuvina ja myöhemmin koottiin albumiksi.
jra
04.06.2014 20:07:15 (muokattu 04.06.2014 20:11:05)
Meadow: Eihän elokuvasovituksiakaan kutsuta audiovisuaalisiksi representaatioiksi. Romaanista sovitettu sarjakuva on sarjakuva. Graphic novel-termin yleinen käyttö tuntuu viestivän jostain keinotekoisesta "laatuluokituksesta" joka ei tarkoita mitään. Sarjakuva voidaan julkaista monenlaisissa formaateissa, mutta ne ovat kaikki vaan sarjakuvia.

Kun tuo graphic novel tulee kait englanninkielisen sarjakuvan piiristä, niin olisiko kyseessä se, että siellä sarjakuva on comics. On haluttu erottua mielikuvasta joka tuosta tulee, Suomessa ja esim. ranskankielisessä sarjakuvassa ei vastaavaa käsitteellistä painolastia ole ollut ja siksi graafinen novelli/romaani -termikin tuntuu keinotekoiselta.

Joskus 80-luvulla oli kova tarve saada sarjakuvalle taidelajin status vakiintuneiden taiteiden joukossa. Muistan että sarjakuvasta puhuttiin staattisena elokuvana ja sitten tuli tuo graphic novel, joka suomalaisena väännöksenä on vähintäänkin harhaanjohtava, vaikka ymmärrän mitä sillä haetaan. Itsekin olen sitä mieltä, että sarjakuva on sarjakuva. Kuitenkin kirjallisuudessakin, vaikka saman pääkäsitteen alla olisikin, on jaottelu pituuden mukaan, novellit, pienoisromaanit, romaanit ja ehkä vielä romaania pitemmät kokonaisuudet. Mikään laatuluokitushan tuo ei ole, kuten ei pitäisi olla sarjakuvankaan kohdalla. Ja, onhan jo aikaisemminkin stripit ja sivun mittaiset jutut erotettu tarinallisemmasta sarjakuvasta, vaikka sarjakuvaa ovat nekin.

Tarinoiden pituuden perusteellahan tavallinen Aku Ankka -tarina olisi graafinen novelli, Corto Maltese graafinen pienoisromaani, ja sitten From Hell, Maus tai Merkintöjä Burmasta graafinen romaani. Menee tietysti tarkoitukselliseksi viilaamiseksi, mutta aika olennainen omasta mielestä on se, että tarkoitetaan romaania, ei novellia, ja se ettei romaanilla viitata siihen, että tarina olisi lähtöjään muualta napattu, vaan yleensä suoraan sarjakuvaa varten käsikirjoitettu. Romaanisovitukset on omasta mielestä enemmänkin pieni alalaji.

Itse tuli penskana luettua melkein laidasta laitaan eli Aku Ankasta, Korkkareiden kautta aikuisempaan sarjakuvaan. Vielä lukioaikana tuli löydettyä ja luettua uusia juttuja, mutta sitten jäi kokonaan. Viime aikoina on tullut taas kirjastosta jotain lainailtua. Itse en ole innostunut nykyisestä tavasta värittää tietokoneella, hyväkin kynänjälki muuttuu muoviseksi kun päälle vedetään persoonaton väritys. Mustavalkosarjakuvassa tuo ei ole ongelma, vaikka taitaa osin olla niin, että piirtäjät "korjailevat" skannaamisen jälkeen viivaa, joka on kyllä melkoisen outoa.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
apropoo
04.06.2014 20:10:30
There's so many different worlds
So many different suns
And we have just one world

But we live in different ones

(Knopfler, Mark: "Brothers in Arms")
silhouette
04.06.2014 20:14:25 (muokattu 04.06.2014 20:18:23)

Meadow: Mulla ei tule tähän hätään mieleen yhtäkään kuuluisaan proosateokseen perustuvaa sarjakuvaa, jota kutsutaan graafiseksi romaaniksi. Yleisimmin tuo nimike liitetään sarjakuviin, joita halutaan markkinoida ns. aikuisemmalle yleisölle ja sitä käytetään sellaistenkin nimikkeiden kohdalla, jotka julkaistiin alunperin ihan rahvaiden sarjakuvina ja myöhemmin koottiin kokoelmaksi.

Tutkin hieman lisää aihetta ja ilmeisesti graafinen novelli-käsite perustuu nimenomaan siihen, että kyseinen sarjakuva on pitkä ja siis luokitellaan novelliksi sen perusteella kuinka pitkä kyseinen sarjakuva on. Lisäksi, luokitteluun vaikuttaa se, että graafinen novelli on myös ulkomuodoltaan "kirjan kaltainen" ja ei sisällä esim. mainoksia. No, näkemyksiä on monia ja turha niistä on tapella =)
Aina voi yrittää.
jra
04.06.2014 20:21:04 (muokattu 04.06.2014 20:25:09)
Meadow: Ei sen pitäisikään olla, mutta kasarilla ainakin markkinoinnin näkökulmasta se nähtiin sellaisena. Watchmen ei ollutkaan comic book vaan graphic novel, sama The Dark Knight Returnsin kanssa. Nää on vakavasti otettavia juttuja hei eikä mitään noloja sarjakuvia.

Tuossa yllä viittasinkin tuohon, että kun 'graphic novel' -nimitys on amerikkalaisesta sarjakuvasta lähtöisin, niin olisiko syynä juuri tuo comics, comic books -nimitys. Ja, sitten kun meillä on nimitys sarjakuva, jolla ei ole comic-painolastia, on hienosteleva nimitys vieläkin turhempi? Miten ranskankielisessä sarjakuvassa riittääkö 'bande dessinée', vai onko kirjallisuuteen viittaava nimitys käytössä myös siellä?

silhouette: Tutkin hieman lisää aihetta ja ilmeisesti graafinen novelli-käsite perustuu nimenomaan siihen, että kyseinen sarjakuva on pitkä ja siis luokitellaan novelliksi sen perusteella kuinka pitkä kyseinen sarjakuva on. Lisäksi, luokitteluun vaikuttaa se, että graafinen novelli on myös ulkomuodoltaan "kirjan kaltainen" ja ei sisällä esim. mainoksia. No, näkemyksiä on monia ja turha niistä on tapella =)

Joka tapauksessa graafinen novelli, jos sillä viitataan nimen omaan pitempään tarinaan on harhaanjohtava tai jopa täysin väärä. Ei ole mitään pilkunviilausta että novel on romaani, ja novelli taas lyhyt kertomus, turha vakiintuneita termejä on sotkea. Yleensähän nuo joita graphic novel -nimellä kutsutaan ovat pituudeltaan kaikkea pienoisromaanin ja moniosaisen romaanisarjan väliltä, eivät koskaan novelleja.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Meadow
04.06.2014 20:21:20
silhouette: Tutkin hieman lisää aihetta ja ilmeisesti graafinen novelli-käsite perustuu nimenomaan siihen, että kyseinen sarjakuva on pitkä ja siis luokitellaan novelliksi sen perusteella kuinka pitkä kyseinen sarjakuva on. Lisäksi, luokitteluun vaikuttaa se, että graafinen novelli on myös ulkomuodoltaan "kirjan kaltainen" ja ei sisällä esim. mainoksia.

Huomasit varmaan itsekin miten huterat nuo kriteerit ovat. Oikeastiko me aletaan kutsua tiettyjä sarjakuvia ihan eri nimellä sen perusteella, millaisten kansien välissä ne on julkaistu?
arppah8
04.06.2014 20:25:12

Hienosti menee vituiksi tämäkin besserwisseröinnin takia. Keskustelkaa saatana ton otsikon aiheesta älkääkä vääntäkö epäoleellisesta.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
silhouette
04.06.2014 20:27:40 (muokattu 04.06.2014 20:31:45)

Meadow: Huomasit varmaan itsekin miten huterat nuo kriteerit ovat. Oikeastiko me aletaan kutsua tiettyjä sarjakuvia ihan eri nimellä sen perusteella, millaisten kansien välissä ne on julkaistu?

Joo, onhan ne vähän huteria kyllä, mutta väittämä "sarjakuvat on vain sarjakuvia" on jotekin vähän sama kun sanoisi, että "musiikki on vain musiikkia". Ja, se on ihan ok, joillekin sopii sellainen genretön ajattelu, mutta itse taas olen sellainen, että oikeasti tykkään luokitteluista ja genreistä, siis, jos ne oikein ymmärretään nimenomaan suuntaa-antaviksi eikä lopullisiksi totuuksiksi. Mutta, niin kuin sanoin: näkemyksiä on monia ja kaikkia täytyy kunnioittaa.
Aina voi yrittää.
Meadow
04.06.2014 20:33:18
silhouette: Joo, onhan ne vähän huteria kyllä, mutta väittämä "sarjakuvat on vain sarjakuvia" on jotekin vähän sama kun sanoisi, että "musiikki on vain musiikkia". Ja, se on ihan ok, joillekin sopii sellainen genretön ajattelu, mutta itse taas olen sellainen, että oikeasti tykkään luokitteluista ja genreistä, siis, jos ne oikein ymmärretään nimen omaan suuntaa antaviksi eikä lopullisiksi totuuksiksi. Mutta, niin kuin sanoin: näkemyksiä on monia ja kaikkia täytyy kunnioittaa.

Analogia ei toimi. Totta kai sarjakuvia on monissa eri formaateissa, graphic novelia tarkoittaville julkaisulle on vaan olemassa jo järkevä nimitys, suomeksi albumi ja amerikaksi comic book. Sitten on strippejä, limited seriestä jne. vähän kuin musiikkijulkaisuissa EP:t ja täyspitkät ja sinkut ja niinpäinpois.
silhouette
04.06.2014 20:35:32 (muokattu 04.06.2014 20:39:08)

Meadow: Analogia ei toimi. Totta kai sarjakuvia on monissa eri formaateissa, graphic novelia tarkoittaville julkaisulle on vaan olemassa jo järkevä nimitys, suomeksi albumi ja amerikaksi comic book. Sitten on strippejä, limited seriestä jne. vähän kuin musiikkijulkaisuissa EP:t ja täyspitkät ja sinkut ja niinpäinpois.

Ei oikeasti väännetä tästä enempää, ok? Mä olen ensimmäisenä valmis myöntämään, jos olen ollut väärässä eli jatketaanko keskustelua itse sarjakuvista kuten Arppah8:kin neuvoi? =)
Aina voi yrittää.
AP
04.06.2014 21:33:16
Ja Mämmilä tietty. Vähän kuin erittäin tarkkanäköistä proosaa sarjakuvana.
"Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura
CountX
05.06.2014 02:16:41
Conan (barbaari, ei salapoliisi) on ollut siitä lähtien ykkönen kun se vuonna '84 alkoi Suomessa ilmestymään. Ilmestyihän Conan-tarinoita tosin jo 70-luvulla Sarjakuvalehdessä ja kolme Conan Barbaari -lehteäkin ilmestyi. Vasta tänä vuonna sain hankittua viimeiset puuttuvat numerot. Nyt kokoelma on niin täydellinen kuin se on minun varoilla mahdollista. 70-luvun numeroista omistan vain yhden, enkä ole törmännyt muihin numeroihin kuin kerran. Maksoivat ihan saatanasti ,joten päätin jättää ostamatta.

Batman on myös kovimpia, mutta valitettavasti kokoelmasta puuttuu liikaa numeroita. Viime vuosina kun on julkaistu ihan hillittömästi isoja Batman albumeja/kirjoja, joita osaa ei enää saa mistään. Olenkin päättänyt että en edes yritä metsästää niitä itselleni. Kalliitakin ovat.

Muita mainitsemisen arvoisia ovat ainakin Star Wars, Timo Tiikeri, Älli ja Tälli, Pecos Bill ja Niilo Pielinen +muut Franquinin raapustukset. Asterix on tietysti myös kova jne. On tullut luettua elämän aikana niin paljon sarjiksia, että ei niitä kaikkia enää millään muista tai jaksa luetella. Viime vuosina nyt on sarjisrintamalla ollut aika hiljaista, mutta ostan edelleen jos jotain todella mielenkiintoista julkaistaan. Tahtovat vaan jäädä lukematta, kun on aina olevinaan muuta tekemistä. Poikkeuksena kuitenkin Conan, jota tulee kyllä lueskeltua aika ajoin.

Tulihan ne Masters Of The Universet, Transformersit, Action Forcet, Turtlesit ja Myrkyt myös ostettua ja luettua. Mutta eipä noista enää muita kun MOTU:a tule lämmöllä muisteltua. No myönnetään nyt sitten, että kyllähän se tuleva Turtles elokuva kiinnostaa vähän helvetisti.
bedlam
05.06.2014 11:43:31

Pikkusena tietenkin Aku Ankka ja taskukirjat oli ykköset.

Mutta sen jälkeen tuli Judge Dredd, Tuomari, Verta ja Väristyksiä, Kalma, Hämäri ja Myrkky. Oiskohan esim. noilla Dreddeillä muuten jotain arvoa nykyään, taitaa löytyä kaikki Suomessa ilmestyneet numerot, ainakin ekat.
http://www.petrilampela.net
arppah8
05.06.2014 11:48:15

Kalmat löytyvät myös kaikki varastosta. Sieltähän Sandmankin tuli ensimmäistä kertaa bongattua, samoin Swamp Thing. Heavy Metal-lehtiä tuli myös jossain vaiheessa osteltua, parhaimmillaan tosi hienoa taidetta ja kyllä sieltä tissien lisäksi löytyi myös hyviä tarinoita. En ole enää bongannut noita Rovaniemeltä mistään joten vuosiin en ole ostanut.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
daredevil
05.06.2014 12:21:21
Muksuna kulutin Aku Ankkaa, suosikki oli Barks ja tuli kerättyä kaikenlaisia kirjoja jotka ovat edelleen tallella. Taskukirjat eivät kuitenkaan kauheasti kiinnostaneet. Muita hyviä ovat Lucky Luke, Asterix, Tenavat, Lassi ja Leevi. Kovemmasta kamasta tykkäsin Batman ja Judge Dredd. Myös Myrkkyä luin.
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
Kersu
05.06.2014 13:45:47

Nikke Knatterton on kova.
"Dippasin kikkeliä omenahilloon" -Thet
masterhat
05.06.2014 19:19:17 (muokattu 05.06.2014 19:19:29)
spawnista diggailin, vaik leffa ja soundtrack oli paskoja, mut jotenkin sarjakuvat putosi hyvin,
ja Todd McFarlane oli kyl suosikki sarjakuvapiirtäjä

muuten perus akuankat skidin ja miksei vanhempanakin

spawn http://images4.fanpop.com/image/pho … arlanes-spawn-17799171-1440-900.jpg

näiden innnoittaman tuli monet graffitit piirrettyä, maaleilla sekä ihan vain vihkon kanteen :D

pitää jostain ehkä hommata muutama spawni
silhouette
05.06.2014 19:44:26 (muokattu 05.06.2014 19:50:09)

masterhat: spawnista diggailin, vaik leffa ja soundtrack oli paskoja, mut jotenkin sarjakuvat putosi hyvin,
ja Todd McFarlane oli kyl suosikki sarjakuvapiirtäjä

muuten perus akuankat skidin ja miksei vanhempanakin

spawn http://images4.fanpop.com/image/pho … arlanes-spawn-17799171-1440-900.jpg

näiden innnoittaman tuli monet graffitit piirrettyä, maaleilla sekä ihan vain vihkon kanteen :D

pitää jostain ehkä hommata muutama spawni

Mulla on muuten hyllyssä melkein koko Spawn-sarja. Ja hyväksi on todettu. Ja kaunista kynän jälkeä kyllä vaikkakin hieman synkkää ja mustanpuhuvaa.
Aina voi yrittää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)