Aihe: Hei, ostin jälleen kerran kitarakamaa!
1 2 3 4 5383 384 385 386 387497 498 499 500 501
Sarko
04.06.2014 17:57:43
teknomies: Pähkäilin sen silleen, että minimirasitus tapahtuu kun käden olkapäästä lähtevän osan ja ranteen yläpuolisen osan .. mihähän se on, siis kyynärpään kohdalta muodostuu seisaalla 90-asteen kulma, näin olkapää pysyy vapaana (roikkuu) ilman lihasrasitusta.

Ranteen kulma pysyy suorana, paitsi barresoinnuilla eli se minimoi hermoahtauman (jännetuppitulehduksen), joka seuraa jos ranne on käännettynä pitempään.

Sopii varmaan, jos sokkona soittaa. Mutta otelautaa on vaikea nähdä. Käytännössä iteroin korkeutta tuosta pariin otteeseen korkeammalle, koska lojuen soittamalla on tottunut näkemään otelaudan ja sormet hyvin. Täytyy opetella soittaan sokkona, sitten voi alkaa laskea korkeutta .. ja välttää barreja - mihinhän niitäkin tarvitaan kun särölla kaks samaan aikaan soivaa kieltä tuottaa jo hyvän soundin ... siis sormien puutumistarinat ja ranneleikkaukset tuolta toisesta threadistä alkoi vaivata jo ennakkoon, ja siis pyrin minimoimaan rasitusvammat ennakkoon.

Olen soittanut vaihtelevalla aktiivisuudella kielisoittimia jonkun kahdeksan vuotta, enkä ole vaivannut päätäni tällaisilla asioilla kovinkaan paljoa. Nyrkkisääntönäni on ollut se että soiton pitää tuntua hyvältä ja luontevalta, eikä mihinkään tule sattua. Onhan se hienoa että tällaisia asioita funtsii mut liian pedantilta tuntuu tällainen lähestymistapa mun mielestä. Vedät vaan!
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Myrkky Nuoli
04.06.2014 18:24:31
jumara: Siis täh? Nyt ei kyllä ymmärrä. Yksikään luuttu tai komponenttikasa ei merkitse mulle niin paljon, että alkaisin tinkimään muusta elämänlaadusta. Koska kerranhan tässä vaan eletään. Laatuviini, hyvä illallinen ja keskihintainen kitara on paljon enemmän rock kuin tarjouskeppana, nuudelit ja premiumkitara.

Tässä materialla kilpailemisessa piilee muutenkin yksi suomalaisen elinkeinorakenteen ongelmista. Asutaan 300-neliöisissä kivitaloissa pari saksalaista autoa pihassa ja syödään eineksiä sisällä. Sekö on elämänlaatua? Suomessa on Euroopan kehittymättömin palvelusektori, ei käydä ulkona syömässä ja kaikki pitää tehdä ite. Mut onhan hienot pelit ja vehkeet kavereille näytettäviksi.

Sori ot:sta. Terv. velkaantumisesta ja yrittäjyydestä huolestunut talousmies.

Kyllä mä musakamoista enemmän tykkään kuin vaikka ruokakulinarismista. Jos nyt tälle linjalle lähdettiin niin ruoan kerskakulutus, hävikki ja sillä hifistely on erittäin isoja ongelmia myös. Ei mua elämänlaadut ja rottarallit kiinnosta, haluun vaan rokata. Ja kaiken minkä pystyn teen mieluummin itse. Nykyisin on tietysti se kriteeri, ettei oma tohelointi saa olla lapsilta pois. Rahat on jaoteltu elämiseen ja henkilökohtaisiin kommunistisesti, eikä siihen ole laskettu mitään kynttiläillallisia eiffeltornissa. Kukas sinä olet arvostelemaan/kyseenalaistamaan toisten elämien laatuja?

Yst. Terv. talousasioita vieroksuva kaikkien tieteiden maisteri.

KUNU: kukapa täälä nyt viimisiiään on kitarakamoihin laittamassa.

Monesti oon laittanut, eikä se minusta kenellekään kuulu.
pappasfin
04.06.2014 19:25:02
jumara: Siis täh? Nyt ei kyllä ymmärrä. Yksikään luuttu tai komponenttikasa ei merkitse mulle niin paljon, että alkaisin tinkimään muusta elämänlaadusta. Koska kerranhan tässä vaan eletään. Laatuviini, hyvä illallinen ja keskihintainen kitara on paljon enemmän rock kuin tarjouskeppana, nuudelit ja premiumkitara.

Tässä materialla kilpailemisessa piilee muutenkin yksi suomalaisen elinkeinorakenteen ongelmista. Asutaan 300-neliöisissä kivitaloissa pari saksalaista autoa pihassa ja syödään eineksiä sisällä. Sekö on elämänlaatua? Suomessa on Euroopan kehittymättömin palvelusektori, ei käydä ulkona syömässä ja kaikki pitää tehdä ite. Mut onhan hienot pelit ja vehkeet kavereille näytettäviksi.

Sori ot:sta. Terv. velkaantumisesta ja yrittäjyydestä huolestunut talousmies.

Kukin taplaa tyylillään ja laittaa ne rahat siihen mihin haluaa, se on sitä vapaata valintaa. Ihmiset arvostaa niin eri asioita, joku arvostaa gourme ruokaa ja joku siistiä taloa tai jotain muuta.

Sanoit, että "Suomessa on Euroopan kehittymättömin palvelusektori". Oletko käynyt kenties esim. Brysselissä? Jos et ole niin käyppä tai asu siellä mielummin jonkun aikaa niin käsityksesi Suomen palvelusektorin tasosta voi hieman muuttua toiseksi ja tämä koskee niin kovin montaa muutakin Euroopan maata. Suomessa palvelusektori on aika hyvin kehittynyttä, toki aina on parannettavaa.

Esimerkkejä Brysselin "paremmasta" palvelusektorista :D

Brysselissä törmää tämän tästä helvetin huonoon palveluun, kaupassa jono kasvaa kun asiakaspalvelijat kassalla tai muussa osaa juttelevat tuttujensa kanssa. Bussit tulee ja menee täysin miten sattuu, lääkärissä tehdään täysin turhia tutkimuksia ja otetaan röngteniä 6 kertaa kun ei saada kunnon kuvia yhdellä kertaa, vesihanasta tulee ihan hirveän makuista paskavettä suoraan sanoen, lämpötila kämpässä on joko helvetin kylmä tai todella kuuma ja mikään ei oikein tunnu pelittävän kohdilleen.
Nämä siis esimerkkejä EU:n kehdosta Brysselistä, jossa pitäis olla kovin kansainvälisesti hienoa palvelua ja toimivuutta. Kyseiset jutut on vieläpä hyvin siinä EU:n virastojen kupeessa tapahtuneita.

Suomessa asiointi niin kaupassa, virastoissa kuin vaikkapa liikennevälineissä on paljon paremmin hoidettu ja lääkäreihinkin voi aikas pitkälti enempi luottaa. Kaupassa ei tule täällä kuuloonkaan, että kassaneiti vois jutella tuttujensa kanssa minuutti tolkulla omia juttujaan. Vesi hanasta täällä on paljon puhtaampaa kuin yhdessäkään Euroopan maassa (Turusta en tiedä :D ) ja niin moni muu asia täällä palvelusektorilla helvetin paljon paremmin hoidettu. Täällä ei vissiin oikein tajuta kuinka helvetin hyvin vielä on asiat hoidettu Suomessa.

Toki joku tykkää Pariisin katukahviloista ja niiden ilmapiiristä tai vastaavista mutta koko palvelusektorista puhuttaessa Suomi pesee aika kirkkaasti monta maata Euroopasta ja maailmalta.

Tuo kun mainitsit, että ei käydä Suomessa ulkona syömässä ja kaikki pitää tehdä itse niin ei pidä alkuunkaan paikkaansa mitä tulee minuun ja lähimmäisiini sekä tuttavapiiriin työkaverit mukaan lukien (ja näitä on aikas tavalla) niin ulkona tulee syötyä joka viikko ja viikonloppuisinkin jos niin ollaan haluttu. On tietysti niitä kellä ei ole varaa käydä ulkona ja pitää vetää kotosalla perunaa eri muodoissaan ja muuta.

PS. Einekset ei suinkaan muuten taida olla niitä halvimpia ruokavaihtoehtoja (eikös einekset tarkoita valmis-aterioita?) halvemmaksi tulee tehdä sapuskat ihan kunnon raaka-aineista millä voi taikoa viakka minkälaista gourme ruokaa jos osaa eli varsin hyvä vaihtoehto noille ravintoloillekin jos haluaa iltaa viettää kotona hyvän ruoan kera.

Tulipa taas vedetty pahasti offtopikin, joten anteeksi tämä :D
PappaSFin
JaaGeRMaisTeR
04.06.2014 19:38:19
pappasfin: Vesi hanasta täällä on paljon puhtaampaa kuin yhdessäkään Euroopan maassa (Turusta en tiedä :D )

Ot.. Yhtä puhdasta kuin muuallakin Suomessa. Jopa puhtaampaa kuin parissa muussa kunnassa. Uudet linjat jne... Vanha Aurajoen pumppu toimii varalla. Lisätietoa TSV:n sivuilta :D

Päästiin meikäläisen ydinosaamisalueelle.
Jucciz
04.06.2014 20:48:14
En jaksa uskoa, että keskiverto suomalainen käy vähintään kerran viikossa ulkona syömässä, jollei nyt jotain ählämipizzaa/-kebabia tai kiinalaista lasketa. Itselläni on moiseen varaa nippa nappa kerran vuodessa.

Ja vaikka oiskin varaa syödä kerran viikossa ravintolassa, en usko saavani siitä niin paljon sisältöä elämääni, ettenkö mieluummin käyttäisi rahojani johonkin aivan muuhun. Valintojahan nää on. Kumminkin, jos ihan perus ravintolalasku on edes 50 euroa (ei edes kummoinen summa), tekee tuo vuodessa 2600 euroa. Eihän tuo hyvätuloiselle toki mieletön uhraus ole, mutta ennemmin ostan samalla rahalla vaikka yhden tai kaksi todella kivaa vahvistinta - tai jos joskus talo löytyy, ei liene ongelma upottaa tuommoista summaa moni(kymme)nkertaisesti remontointiin. ;)
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
ibnz
04.06.2014 20:57:34
Meillä on tapana käydä kerran viikossa ulkona, se on osa muutenkin aktiivista päivää yleensä.. Tärkeitä juttuja. Vähän samansuuntaista on silloin tällöin käydä tyhjentämässä akut jossain kuppilassa kivalla porukalla. Jos jotain meidän perhe _ei_ tarvitse, se on lisää kitarasälää mulle :D
mattim
04.06.2014 21:16:10

Jucciz: En jaksa uskoa, että keskiverto suomalainen käy vähintään kerran viikossa ulkona syömässä, jollei nyt jotain ählämipizzaa/-kebabia tai kiinalaista lasketa. Itselläni on moiseen varaa nippa nappa kerran vuodessa.

Ja vaikka oiskin varaa syödä kerran viikossa ravintolassa, en usko saavani siitä niin paljon sisältöä elämääni, ettenkö mieluummin käyttäisi rahojani johonkin aivan muuhun. Valintojahan nää on. Kumminkin, jos ihan perus ravintolalasku on edes 50 euroa (ei edes kummoinen summa), tekee tuo vuodessa 2600 euroa. Eihän tuo hyvätuloiselle toki mieletön uhraus ole, mutta ennemmin ostan samalla rahalla vaikka yhden tai kaksi todella kivaa vahvistinta - tai jos joskus talo löytyy, ei liene ongelma upottaa tuommoista summaa moni(kymme)nkertaisesti remontointiin. ;)

Maalikylillä monella pariskunnalla tipahtaa helposti viikossa 100 euroa ulkona erilaisiin paikkoihin ja siihen vielä ruoat ja juomat päälle. 5200 tai edes puolet siitä olis aivan kiva summa käyttää kivoihin kamoihin toki.
.
Gabe
04.06.2014 21:26:36
Jucciz: en usko saavani siitä niin paljon sisältöä elämääni, ettenkö mieluummin käyttäisi rahojani johonkin aivan muuhun.

Kitaraa soittava ystäväni taannoin ihmetteli oikein ääneen mistä revin rahat noihin kamppeisiin kun hänellä ei ole varaa vaikka miten yrittää säästää, perheen koko ja tulot on suunnilleen samat. Sitten alettiin laskeman paljonko hänellä menee rahaa tupakointiin, baariin, ulkona syömiseen ja merkkivaatteisiin... aika murusia nuo minun harrastuskamppeisiin käyttämät rahat siihen verrattuna oli. Valintoja valintoja, toisilla raha menee kurkusta alas ja savuna ilmaan. Itse tykkään kitarakamoista.

Ostin mökille relikoituneen Landola V-65 akustisen. :)
Jucciz
04.06.2014 21:34:35
Gabe: Kitaraa soittava ystäväni taannoin ihmetteli oikein ääneen mistä revin rahat noihin kamppeisiin kun hänellä ei ole varaa vaikka miten yrittää säästää, perheen koko ja tulot on suunnilleen samat. Sitten alettiin laskeman paljonko hänellä menee rahaa tupakointiin, baariin, ulkona syömiseen ja merkkivaatteisiin... aika murusia nuo minun harrastuskamppeisiin käyttämät rahat siihen verrattuna oli. Valintoja valintoja, toisilla raha menee kurkusta alas ja savuna ilmaan. Itse tykkään kitarakamoista.

Naulan kantaan. Itse en tue valinnoillani tupakkafirmoja, baarien pitäjiä enkä taksiyrittäjiä. Varmaan siinä jo syntyy "säästöjä" verrattuna keskivertokansalaiseen. Ja eipä nuo verkkaritkaan viimeisintä huutoa ole - tai ainakaan kalleinta mahdollista merkkiä. ;)

Ei sillä, varmaan ihan kiva ois silloin tällöin istuskella hyvällä porukalla vaikkapa terassilla, mutta ei tämän maan hinnoilla vois vähempää kiinnostaa - toista se on tuolla jossain Keski-Euroopassa tai Tsekeissä. Jos Suomessa lähtee käymään terassilla "muutamalla", saa samalla hinnalla jostain muualta aika liudan jos jonkinmoisia laatuoluita. Niin välttämätön ei mulle "terassitunnelma" ole, että maksaisin sen takia virvokkeistani kolmin- tai nelinkertaisen hinnan. Muutenkin munsta on kivempi nauttia samaiset virvokkeet vaikkapa kesämökillä, saunaillassa tai vaikka poikaporukalla treenikämpällä.

Ai niin, Nordea vahvisti: lamassa ollaan taas. Siinä yksi syy lisää tarkkailla rahankäyttöä.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
pappasfin
04.06.2014 21:42:50
Valintojahan nuo tosiaan on. Itellä yksi parhaimmista valinnoista oli n. vajaa 3 vuotta sitten kun tupakoinnin lopetin, sillä säästyi muuten aika hyvä summa oikeasti kun en haksahtanu liikaa karkkeihin sun muuhun.

Ruokaan toki käytän rahaa ja brandyyn ja oluseen, mutta jo se, että jättää röökin pois säästää vuodessa reilusti selvää rahaa eli n. 1000 - 1500 vuodessa.

Kotona mä teen sapuskat enkä käytä mitään valmis eineksiä, olen kokannu 8 vuotiaasta asti lähtien munakkaasta liikkeelle ja osaan tehdä monipuolista ja hyvää ruokaa halvoistakin raaka-aineista. Kun tekee raaka-aineista lähtien ite niin säästää ihan hemmetin paljon rahaa vuodessa ruoan suhteen (mä olen ruoanlaitossa vanhan koulukunnan kasvatti, joka osaa soveltaa sitä homma nykyaikaan).

Elämän tyyli on mulla sellainen, että olen pyrkiny laittamaan fikkaan rahaa jos sitä on laittaa piiloon --> ne sitten menee kitarakamoihin, jossa toki vauhti on hitaampi kuin ennen kun on vähän ehkä viisastunut ;D

Autokin löytyy tosin ei Mersu, mutta olen sitäkin oppinu käyttämään viisaasti enkä ajele turhia, kotona sähköjäkin säästyy kun ei pidä turhaan laitteita päällä jos ei tarvis, ruokaakin voi tehdä kerralla enempi ym. pientä, joista sitten kasvaa yhdessä viisas säästeliäs talous vaikka sitä rahaa hassaakin paheisiin.

Paheita mulla on ruoka, brandy / olut, kitarajutut.

Mulle vanhemmat ja isovanhemmat aikoinaan opetti yhden hyvistä säännöistä, joka on ei ne isot tulot mutta pienet menot ja tämä pätee helvetin hyvin, koska kun osaa säästää pienissä asoissa oikeassa paikkaa jää rahaa paheisiin ;D
PappaSFin
Artist
04.06.2014 22:11:02 (muokattu 04.06.2014 22:11:49)
Jucciz:

Ei sillä, varmaan ihan kiva ois silloin tällöin istuskella hyvällä porukalla vaikkapa terassilla, mutta ei tämän maan hinnoilla vois vähempää kiinnostaa - toista se on tuolla jossain Keski-Euroopassa tai Tsekeissä.

Sorry OT, mutta tämä on vähän suhteellista, jos miettii Tsekkien tai joidenkin Keski-Euroopan maiden tulotasoa verrattuna Suomeen. Eikä aina ole silti halvempaakaan.

Muusikoiden myös luulisi toivovan, että mahdollisimman moni käy baareissa, voipi muuten keikoilla olla hiljaista, jos kaikki luuhaavat kotona.

No, mulla ei ole varaa (eikä aikeita) moralisoida muiden kulutustottumuksia, kun oma (ravintola, viihde yms.)palvelujen kuluttaminen keskittyy paljolti ulkomaanmatkoille, ei niinkään pelkkien hintojen vaan yleisen fiiliksen vuoksi.
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Jucciz
04.06.2014 22:21:07
Ärsyttää kun ei voi itte säästää penniäkään lopettamalla tupakointia - kun ei oo tähän päivään mennessä edes maistanu. :(

Mutta muuten aika samanlaiset periaatteet täällä: ruokaa teen paljon itte ihan perustarvikkeista (usein -30%-tarraisista), eineksiä ostan todella harvoin (toki makkaraa kesällä jne). Autoa käytän kun tartten, vaan en ajele huvikseni. Kauppareissut hoidan mielelläni fillarilla tai jalan, ja samalla saa myös liikuntaa ihan ilmaiseksi.

Oluista tykkään minäkin - vaan eipä niitä tule ravintoloissa/baareissa ostettua oikeastaan ikinä. Eipä niissä tule käytyä kuin töissä, ts. keikalla.

Kulutustottumuksilla voi kyllä vaikuttaa ihan älyttömästi siihen, mitä viivan alle jää, eli tosiaan, pelkkä tulotaso ei ratkaise.
markkuilari
04.06.2014 23:56:27
Paras säästökeino on, kun jättää ne kakarat tekemättä(maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä). Silloin voi käydä viihteellä, ulkomailla, ajella mersulla, asua omakotitalossa ja jopa omistaa kohtuu soittokamatkin, vaikka olisikin vaan huonopalkkainen duunari.
Jucciz
05.06.2014 00:00:47
markkuilari: Paras säästökeino on, kun jättää ne kakarat tekemättä(maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä). Silloin voi käydä viihteellä, ulkomailla, ajella mersulla, asua omakotitalossa ja jopa omistaa kohtuu soittokamatkin, vaikka olisikin vaan huonopalkkainen duunari.

Tätä ei taidettu soveltaa sinuun.
markkuilari
05.06.2014 00:07:47
Jucciz: Tätä ei taidettu soveltaa sinuun.

Ei, täten voinkin todeta, että olen oppinut muiden virheistä.
Jucciz
05.06.2014 00:08:31
markkuilari: Ei, täten voinkin todeta, että olen oppinut muiden virheistä.

Kiitos, että jaoit tämän kanssamme.
Myrkky Nuoli
05.06.2014 00:15:38
markkuilari: Paras säästökeino on, kun jättää ne kakarat tekemättä(maailmassa on muutenkin liikaa ihmisiä). Silloin voi käydä viihteellä, ulkomailla, ajella mersulla, asua omakotitalossa ja jopa omistaa kohtuu soittokamatkin, vaikka olisikin vaan huonopalkkainen duunari.

Jos lasten tekeminen / tekemättömyys on talouspoliittinen seikka niin sillon kyllä kannattaakin jättää tekemättä. Ei kaikkien tarvi.
markkuilari
05.06.2014 00:24:13
Jucciz: Kiitos, että jaoit tämän kanssamme.

Eipä mitään, oli ilo auttaa, kun noista säästökeinoista puhetta oli.
jniska
05.06.2014 09:08:26

Olen duunari, asun omakotitalossa, käyn ulkomailla, ajan kohtuullisilla autoilla ( 2 kpl taloudessa) , omistan kesämökin, moottoripyörän, traktorin, muutaman veneen ja kohtuulliset musiikkikamat. Viihteelläkin käydään kun tekee mieli käydä. Kaiken tämän lisäksi meillä on kaksi teini-ikäistä lasta. Molemmat harrastaa, poika soittaa rumpuja ja pelaa kilpasarjassa jalkapalloa. Tyttö ratsastaa ja on partiossa.
Kyllä ne rahat riittää, kun katsoo mihin niitä laittaa. En kyllä jättäisi lapsia tekemättä säästömielessä. Kukas Markkuilarin kulut maksaa sitten kun et enää duunissa käy ? Mistä eläkerahat, jos ei nuorta polvea ole olemassa.

Voin vakuuttaa, että ne tunteet mitä saa, kun katsoo lapsensa kehittymistä harrastuksissaan, niitä ei voi korvata rahalla. Ihan turha tulla selittämään, että tietää miltä tuntuu kun on lapsia, jos niitä ei ole. Sitä ei käsitä ennenkuin on omia lapsia.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)