Aihe: Instrumenttikaapelin pituus?
1 2 3 4 5
Sarko
02.06.2014 00:21:11
Sen verran OT:ta tähän että henkilökohtaisesti en ole huomannut omissa sovelluksissani isompaa signaalihäviötä riippumatta tbp-purkkien määrästä signaalitiellä, mutta ei mua bufferit myöskään haittaa mitenkään. Myöskään joihinkin Bossiin speduihin liitettyä "tonen katoamista" en ole havainnut. Korvat varmaan puuta tai jotain? Ehkei vain kiinnosta?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
kimurantti1
02.06.2014 00:28:20 (muokattu 02.06.2014 00:41:39)
Antti1: Ei kyllä sellaisia, jotka oikeasti eivät passiivimikeillä varustetusta kitarasta lähtevillä signaaleilla söisi yhtään yläpäätä.

Kysymys kuuluu, tarvitko sä sellaista nollakapasitanssia? Ainoa skenaario mikä mulle tulee mieleen on, jos soittaa piuhalla suoraan interfaceen ja tekee plugareilla soundia, mutta muuten en keksi mitä hyötyä siitä on kitarakäytössä.

E: Ja tiedän, Cordialilla on kyllä monta erilaista johtoa valikoimissaan. Viime tarkastamalla mikään niistä ei ollut poikkeuksellisen matalakapasitanssista. Muutenkin suosittu johtovalmistaja, siksi käytän sitä tohon yleistykseeni.

Mulla on Cordialin CGK175 -piuhaa kitarasta laudan ekaan pedaaliin. 9 metriä sitä vastaa kapasitanssiltaan 6 metristä CIK122-piuhaa, joka taitaa olla se yleisin bulkkipiuha. Toki 9 metriäkin on tosi pitkä piuha, en mä niin pitkää käytä. Onhan sitä vielä matalakapasitanssisempaakin piuhaa. Jos soundi on kohtuu lyhyen (6m tai alle) matalakapasitanssisen piuhan kanssa tumppu, voi musta funtsia isompia potikoita tai mikkien vaihtoa. Tai vaikka kaiutinta ja vahvaria, jos sama ongelma on kaikilla kitaroilla. Niin matalakapasitanssisia piuhoja on kuitenkin olemassa (eikä edes tarvi mennä ylihintaisiin Evidenceihin), ettei tosiaankaan se laitteiston eka piuha muodostu pullonkaulaksi normaaleilla kamoilla.

tommiot: Nii, mut alkuperäinen kysymys tais olla, että miten säilyttää saundi jos käyttää 15-metristä kaapelii, ja tossa kohtaa se kapasitanssi alkaa kyl oikeesti vaikuttaa aika isosti verrattuna vaikka 6-metriseen piuhaan.

Ilman muuta vaikuttaa. Kuitenkin nyt ei tainnut olla niin, että juuri siihen kitaran ja pedaalilaudan väliin tarvitaan 15 metrin juoksuvara, vaan on vaihtoehtona vetää lyhyt piuha pedaalilautaan ja sieltä (mahdollisesti bufferin avustuksella) räkille. Yks boksi laudan alkuun vai modaukset kaikkiin käytössä oleviin kitaroihin? Hmm... :-)
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Ziggy Bubba
02.06.2014 00:31:04 (muokattu 02.06.2014 00:33:29)

Sarko: Sen verran OT:ta tähän että henkilökohtaisesti en ole huomannut omissa sovelluksissani isompaa signaalihäviötä riippumatta tbp-purkkien määrästä signaalitiellä, mutta ei mua bufferit myöskään haittaa mitenkään. Myöskään joihinkin Bossiin speduihin liitettyä "tonen katoamista" en ole havainnut. Korvat varmaan puuta tai jotain? Ehkei vain kiinnosta?

Se soundimuutos on tosi nopea verrata vetämällä piuha välillä suoraan kitarasta vahvariin. Veikkaan jotain eroa tulevan, etenkin jos et asian suhteen ole tehnyt mitään. Ja sulla on useampi purkki käytössä.

Mun kokemusten mukaan Bossin bufferit on aivan passeleita. Melkein voisin moisen ottaa omaan virittimeen jos saisi. (Mulla on tosin bufferi heti seuraavassa purkissa päällä.)

E: mulla on melkein kaikki välipiuhat Sommer Spiritiä, paitti efektilenkkiin menevät perinteiset kulmaplugilliset Reanit. Ja vahvariin menijä on 2m Bespeco :)
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Antti1
02.06.2014 00:33:30
Ziggy Bubba: Mitkä on muuten hyviä tommosia matalakapasitanssisia piuhoja?

Tosta löytyy jonkinlainen arvio: http://www.ovnilab.com/articles/cablechoice.shtml
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
kimurantti1
02.06.2014 00:34:03 (muokattu 02.06.2014 00:36:03)
Sarko: Sen verran OT:ta tähän että henkilökohtaisesti en ole huomannut omissa sovelluksissani isompaa signaalihäviötä riippumatta tbp-purkkien määrästä signaalitiellä, mutta ei mua bufferit myöskään haittaa mitenkään. Myöskään joihinkin Bossiin speduihin liitettyä "tonen katoamista" en ole havainnut. Korvat varmaan puuta tai jotain? Ehkei vain kiinnosta?

Tää nyt voi vaikuttaa oman hännän nostamiselta, mutta varmuuden vuoksi jos joltain on mennyt ohi. Tässä meikäläisen tekemä testi ääniklippeineen noista true bypass -pedaaleista ja bufferin vaikutuksesta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=11279588#p11279588

Sieltä voi kuunnella, että kuinka muuttumattomana noi TBP-purkit päästää signaalin läpi. Joo, niitä on laudassa enemmän kuin useammilla, toi nyt sattui olemaan muussa käytössä mulla testilautana. Lähtökohdat vähän eri kuin nimim. Luppan testissä, mutta kyse samasta asiasta - kapasitanssin vaikutuksesta kitarasoundiin.
Ziggy Bubba
02.06.2014 00:37:31

Ai niin, mulla soundi tuntui kirkastuneen kun vaihdoin normin 5m Cordial/Neutrik piuhan tohon mainittuun ja Reanin välipiuhat noihin Sommereihin. Samalla lyheni efektilenkin piuhat myös about 1,5m vielä.

Kirkastuminen anyhoo. En edes ole varma oliko kirkkaampi parempi. EQ:t meni ihan hilpan uusiksi vahvarista, noin sentin tai kaksi.
Sarko
02.06.2014 00:52:52
Ziggy Bubba: Se soundimuutos on tosi nopea verrata vetämällä piuha välillä suoraan kitarasta vahvariin. Veikkaan jotain eroa tulevan, etenkin jos et asian suhteen ole tehnyt mitään. Ja sulla on useampi purkki käytössä.

Mun kokemusten mukaan Bossin bufferit on aivan passeleita. Melkein voisin moisen ottaa omaan virittimeen jos saisi. (Mulla on tosin bufferi heti seuraavassa purkissa päällä.)

E: mulla on melkein kaikki välipiuhat Sommer Spiritiä, paitti efektilenkkiin menevät perinteiset kulmaplugilliset Reanit. Ja vahvariin menijä on 2m Bespeco :)

Totta kai häviötä tulee pitkillä piuhoilla ja pedaaleilla pelatessa. Tokihan sen jotenkin huomaa, tuntuu välillä ilman lautaa soittaessa soundi olevan "avoimempi" tms. psykoakustiikan suuntaan viittaavia tuntemuksia. Viestissäni hain sitä ajatusta että en ole kiinnittänyt tällaisiin asoihin suuremmin huomiota keikoilla tai treeneissä, yleensä laudassa on aina yks bufferilla varustettu pedaali.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
kimurantti1
02.06.2014 00:55:46
Sarko: --yleensä laudassa on aina yks bufferilla varustettu pedaali.

Tää on epäilemättä se syy, minkä takia et ole kiinnittänyt huomiota. ;-)
Ziggy Bubba
02.06.2014 01:01:21 (muokattu 02.06.2014 01:02:55)

Sarko: Totta kai häviötä tulee pitkillä piuhoilla ja pedaaleilla pelatessa. Tokihan sen jotenkin huomaa, tuntuu välillä ilman lautaa soittaessa soundi olevan "avoimempi" tms. psykoakustiikan suuntaan viittaavia tuntemuksia. Viestissäni hain sitä ajatusta että en ole kiinnittänyt tällaisiin asoihin suuremmin huomiota keikoilla tai treeneissä, yleensä laudassa on aina yks bufferilla varustettu pedaali.

Se voi hyvin olla, että sulla pysyy aika samana tone purkkien läpi.

Omalla kohdalla on kertynyt tosi paljon TBP-purkkeja, mitkä tuntuu olevan aika vahva trendi noissa vähän tyyriimmissä (+100e) purkeissa, ite asiassa vähän kaikissa nykyään.

Melkein kaikkihan ne on nykyään tota mallia, sääli mun mielestä. Tosta ei-TBP:stä on tullut joku ihmeen kirosana nykyään, en ymmärrä miksi. Ehkä joskus on ollut tosi huonoja buffereita?

Mutta niin, onneksi on Strymonin lootat joista voi valita onko päällä bufferi vai ei. Sen kun muuttaa tosta mun kolmannesta pedaalista (Mobius) eron huomaa heti.

Tällä hetkellä mulla on bufferi tossa ja vielä lenkissä (Timeline) päällä.
Kefiiri
02.06.2014 07:14:37 (muokattu 02.06.2014 07:20:26)
Ziggy Bubba: Tosta ei-TBP:stä on tullut joku ihmeen kirosana nykyään, en ymmärrä miksi. Ehkä joskus on ollut tosi huonoja buffereita?

Itsekään en tykkää bufferiajatuksesta, se on vaan näitä mojojuttuja joilla ei ole logiikan kanssa mitään tekemistä. Vaikka sointi pysyisi tasan samana kuin hyvälaatuisella kuuden metrin johdolla, se tuntuisi aavistuksen kireältä kun tietäisi bufferin olevan ketjussa mukana =D

Ja futsiongelmat sitten vielä erikseen.

Ja kyllä, jos on joskus joutunut tilanteeseen jossa kehno bufferi on muuttanut sointia liian radikaalisti, niin siitä on voinut saada bufferifobian :)
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
02.06.2014 08:36:46
aristoteles666: soita pidemmällä piuhalla niin ongelma on ratkaistu.

Tämä on itse asiassa käynyt mielessä. Nykyisin johdot ovat lyhyitä ja Cordialin CGK-175:sta Neutrikin plugeilla.

tommiot: Jaa, entä sit ku laitat yhenki pedaalin päälle ja se välittömästi tuhoo saundin bufferoimalla signaalin? Vai kuuluuks se asiaan että saundi on kirkkampi silloin kun pedaaleja on päällä, ku kuivana?

Yksinkertaisesti sanottuna bufferin tuoma muutos soundiin on negatiivinen. Sinänsä ihan sama, mitä se tekee, mutta lopputulos bufferilla on huonompi kuin ilman. Karrkikoiden vähän sama kuin pistäisi vahvarista treblen täysille. Onhan se kirkkaampi, mutta ei parempi. Ei lisäkirkkaus tarkoita automaattisesti parempaa soundia...

Eikä mulla ole ollut mitään ennakoluuloja, kammoja tai mojo-ongelmia buffereiden kanssa. Yksinkertaisesti minusta soundi vaan on parempi ilman bufferia. Jos joskus tulee jollain kamoilla tilanne, että bufferi parantaa soundia, niin laitan sellaisen hymyssä suin signaaliketjuun. Mutta siihen asti kelpuutan vain tpb:t...
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
tommiot
02.06.2014 08:39:44
Laulava Kylätohtori:
Yksinkertaisesti sanottuna bufferin tuoma muutos soundiin on negatiivinen. Sinänsä ihan sama, mitä se tekee, mutta lopputulos bufferilla on huonompi kuin ilman. Karrkikoiden vähän sama kuin pistäisi vahvarista treblen täysille. Onhan se kirkkaampi, mutta ei parempi. Ei lisäkirkkaus tarkoita automaattisesti parempaa soundia...

Eikä mulla ole ollut mitään ennakoluuloja, kammoja tai mojo-ongelmia buffereiden kanssa. Yksinkertaisesti minusta soundi vaan on parempi ilman bufferia. Jos joskus tulee jollain kamoilla tilanne, että bufferi parantaa soundia, niin laitan sellaisen hymyssä suin signaaliketjuun. Mutta siihen asti kelpuutan vain tpb:t...

Joo eikun tarkoitin sitä, että päällä olevat pedaalit bufferoi joka tapauksessa saundin. Eli sit kun laitat yhenki TBP-purkin päälle, niin saundi kirkastuu.
Laulava Kylätohtori
02.06.2014 08:44:56 (muokattu 02.06.2014 08:45:56)
tommiot: Joo eikun tarkoitin sitä, että päällä olevat pedaalit bufferoi joka tapauksessa saundin. Eli sit kun laitat yhenki TBP-purkin päälle, niin saundi kirkastuu.

Ahaa, no enpäs tiennyt tätä. Voisiko tästä johtua se, että monissa od-purkeissa ärsyttää niiden treble-boostaus, vaikkei niiden sinänsä pitäisi boostata trebleä ollenkaan? Esim. Blue Notesta saa vääntää trebleä aika pienelle, ettei soundi kirkastu liikaa. Samoin SHOD oli jopa 'käyttökelvoton', koska soundi oli liian 'räikeä'...
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
tommiot
02.06.2014 08:48:37
Laulava Kylätohtori: Ahaa, no enpäs tiennyt tätä. Voisiko tästä johtua se, että monissa od-purkeissa ärsyttää niiden treble-boostaus, vaikkei niiden sinänsä pitäisi boostata trebleä ollenkaan? Esim. Blue Notesta saa vääntää trebleä aika pienelle, ettei soundi kirkastu liikaa. Samoin SHOD oli jopa 'käyttökelvoton', koska soundi oli liian 'räikeä'...

Todennäköisesti juuri näin.
Laulava Kylätohtori
02.06.2014 08:52:21
tommiot: Todennäköisesti juuri näin.

Tämäpä mielenkiintoista. Olen kuvitellut, että pedaalit ovat vain suunniteltu korostamaan trebleä. Tämä on itse asiassa varsin hyödyllinen tieto, kiitos tästä...
jii.haanpaa
02.06.2014 09:23:36 (muokattu 02.06.2014 09:25:29)
Laulava Kylätohtori: Tämäpä mielenkiintoista. Olen kuvitellut, että pedaalit ovat vain suunniteltu korostamaan trebleä. Tämä on itse asiassa varsin hyödyllinen tieto, kiitos tästä...

Mulla oli SHODista matkaa vahvarille parimetriä laatupiuhaa ja silti se oli omille romuille aivan liian räikeä värkki. Tuolla parin metrin pätkällä itse en kuule mitään eroa bufferoidun ja luomun signaalin välillä pelkällä bufferilla testattuna, joten en kyllä nielaise sitä, että bufferi olisi SHODin "räikeyden" syy.

Mielenkiinnosta, huomasin toisessa ketjussa, että sulla on Drybellin vibemasiina. Käytätkö sen sisäistä bufferia? Sehän on jumpperilla kytkettävissä pois päältä.

ps. Lupalta ja Kimurantilta taas hyvää settiä! Kiva lukea ja kamanysväri arvostaa :)
Laulava Kylätohtori
02.06.2014 09:35:44 (muokattu 02.06.2014 09:42:40)
jii.haanpaa: Mulla oli SHODista matkaa vahvarille parimetriä laatupiuhaa ja silti se oli omille romuille aivan liian räikeä värkki. Tuolla parin metrin pätkällä itse en kuule mitään eroa bufferoidun ja luomun signaalin välillä pelkällä bufferilla testattuna, joten en kyllä nielaise sitä, että bufferi olisi SHODin "räikeyden" syy.

Mielenkiinnosta, huomasin toisessa ketjussa, että sulla on Drybellin vibemasiina. Käytätkö sen sisäistä bufferia? Sehän on jumpperilla kytkettävissä pois päältä.

ps. Lupalta ja Kimurantilta taas hyvää settiä! Kiva lukea ja kamanysväri arvostaa :)

Vähän ajattelinkin, ettei bufferi (SHODin tapauksessa) niin paljoa voi vaikuttaa...

Mutta Vibe Machinessa bufferi ei ole päällä. Pitääkin muuten testata ihan mielenkiinnosta, miten tuo vaikuttaa soundiin...

Miten bufferi vaikuttikaan fuzzien toimintaan? Vai oliko se fuzz+wah yhdistelmä, joka tarvitsi bufferin vai ei toiminut bufferin kanssa?
VSu
02.06.2014 12:23:02
Laulava Kylätohtori: Vähän ajattelinkin, ettei bufferi (SHODin tapauksessa) niin paljoa voi vaikuttaa...

Mutta Vibe Machinessa bufferi ei ole päällä. Pitääkin muuten testata ihan mielenkiinnosta, miten tuo vaikuttaa soundiin...

Miten bufferi vaikuttikaan fuzzien toimintaan? Vai oliko se fuzz+wah yhdistelmä, joka tarvitsi bufferin vai ei toiminut bufferin kanssa?

Germanium-fuzzit eivät kai oikein diggaile buffereista ennen niitä. Ainakin Germanium Fuzz Faceni hyljeksii.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
kimurantti1
02.06.2014 18:53:27 (muokattu 02.06.2014 19:34:29)
Laulava Kylätohtori: Tämäpä mielenkiintoista. Olen kuvitellut, että pedaalit ovat vain suunniteltu korostamaan trebleä. Tämä on itse asiassa varsin hyödyllinen tieto, kiitos tästä...

Jos sulla on tollanen ongelma, niin kokeile laittaa Vibe Machinen bufferi päälle, jolloin pohjasoundin pitäisi pysyä samana vaikka pedaaleja polkisi päälle/pois. Sitten vaihdat sen lyhyen matalakapasitanssisen Cordialin pitempään normaaliin piuhaan (esim. CIK122, se peruksien perus). Näin sun soundi pysyy samana pedaalien kanssa, mutta eka piuha leikkaa liiat yläpäät veks. Jos sä diggailet melko tummaa soundia, ei ehkä ole paras ratkaisu käyttää lyhyttä matalakapasitanssita piuhaa, koska se vaikuttaa soundiin juuri päinvastoin kuin haluat. Ja jos oikeasti haluat yläpäistä eroon, niin vanhan liiton kierrepiuha testiin. :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)