Aihe: Tarina todella huonosta kitarahuollosta
1 2 3 4 526 27 28 29 3035 36 37 38 39
Osteri
28.05.2014 12:03:51
Keskusteluketjun pituus ei mielestäni määritä millään tavalla henkilön myllytyksen kokoa. Sehän on selvä että kun keskustelijoita on paljon niin ketjusta tulee pitkä kun aihe ns. "koskettaa" laajasti. Tämä on ihan ok.

Jotkut muutamat kommentit saattavat ollakiin "myllyttäviä" mutta niiden sisällöstä kirjoittajat itse vastaavat. Niitä ei kuitenkaan ole niin paljon, että myllytys olisi jotenkin kohtuutonta.

Lisäksi, kaiken sen perseilyn lomassa mitä tällä palstalla muuten on riittävästi muissa aiheissa, niin tämä aihe on ehkä porukkaa kaikkein yhdistävin viimeisen 10 vuoden aikana. Ei ole montaa ketjua jossa mnet porukka melko yksimielisesti on yhtä suurta perhettä ja antaa tukea kärsineelle sen sijaan että haukutaan muiden ratkaisuja tai muita mielipiteitä. Siksikin tämä on hyvä ja pitkä (massiivinen) keskustelu.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
VSu
28.05.2014 12:18:51 (muokattu 28.05.2014 12:29:34)
Osteri: Keskusteluketjun pituus ei mielestäni määritä millään tavalla henkilön myllytyksen kokoa. Sehän on selvä että kun keskustelijoita on paljon niin ketjusta tulee pitkä kun aihe ns. "koskettaa" laajasti. Tämä on ihan ok.

Jotkut muutamat kommentit saattavat ollakiin "myllyttäviä" mutta niiden sisällöstä kirjoittajat itse vastaavat. Niitä ei kuitenkaan ole niin paljon, että myllytys olisi jotenkin kohtuutonta.

Lisäksi, kaiken sen perseilyn lomassa mitä tällä palstalla muuten on riittävästi muissa aiheissa, niin tämä aihe on ehkä porukkaa kaikkein yhdistävin viimeisen 10 vuoden aikana. Ei ole montaa ketjua jossa mnet porukka melko yksimielisesti on yhtä suurta perhettä ja antaa tukea kärsineelle sen sijaan että haukutaan muiden ratkaisuja tai muita mielipiteitä. Siksikin tämä on hyvä ja pitkä (massiivinen) keskustelu.

Näitä tarinoita löytyy sata ja tuhat. Miten toimitaan seuraavan uhrin tapauksessa? Kerätään taas rahaa, jolloin itse asiassa kusetettujen viulut maksaa aina joku muu. Hyvämaineisten kitarakorjaajien tapauksessa tällaiseen tilanteeseen joudutaan uskoakseni harvoin. Kaljan ääressä tavattujen "korjaajien" tapauksessa varmaan joka ikinen kerta.

EDIT: Rahan kerääminen on sinällään toki hieno ele, ja on mukava nähdä että ihmisiä kiinnostaa muukin kuin oma perseensä.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
MikaHekkanen
28.05.2014 12:45:24 (muokattu 28.05.2014 12:47:26)
VSu: Hyvä pointti, ja täyttä asiaa. Tässä kohtaa vaan tämä osuu suoraan yksityishenkilöön, joka on joutunut täysin ylimitoitettuun myllytykseen.

Jos tarkoitat tuolla yksityishenkilöllä kitaran tärvelijää, kuten oletan, ei keskustelu ole ollut mitenkään ylimitoitettua. Kyseisellä henkilöllä on ollut enemmän kuin tarpeeksi hyvä mahdollisuus kommentoida asiaa omalta kannaltaan ja myös korjata tekemänsä vahingot eli korjauttaa kitara ammattitaitoisella kitarasepällä.
Ikävä kyllä näin ei ole käynyt eikä todennäköisesti tule käymäänkään.

E: juuri äsken toisaalla: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=11986621
Jokaisella on oikeus kieltäytyä hevistä.
Osteri
28.05.2014 13:10:28
VSu: Miten toimitaan seuraavan uhrin tapauksessa? Kerätään taas rahaa, jolloin itse asiassa kusetettujen viulut maksaa aina joku muu.

Seuraavaa kertaa ei tule. Tämä on ensimmäinen ja ainutkertainen tilaisuus. Asia on saanut sen verran julkisuutta että kerran esimerkistä pitää jo muidenkin jotain ottaa huomioon omassa toiminnassaan.
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
novo
28.05.2014 13:27:01
Kyllähän se on täällä tuotu jo aikasemminkin ilmi, että Arttu ei ole ns. kuka tahansa jeppe, vaan monelle tuttu jäsen. Siksi sitä kolehtia ovat immeiset kaavailleet. Mut no, ketjua ei oo pakko lukea, eikä asioita oo pakko sisäistää.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
VSu
28.05.2014 13:49:52
novo: Kyllähän se on täällä tuotu jo aikasemminkin ilmi, että Arttu ei ole ns. kuka tahansa jeppe, vaan monelle tuttu jäsen. Siksi sitä kolehtia ovat immeiset kaavailleet. Mut no, ketjua ei oo pakko lukea, eikä asioita oo pakko sisäistää.

Olen lukenut ketjun joka ikisen viestin, eikä sisäistämiskyvyssäni ole mitään ongelmaa. Esiin ei vaan ole mielestäni tullut mitään sellaista, joka tästä tapauksesta tekisi jotenkin erityisen kaikkien tuhannen miljoonan kusetutustapauksen joukossa.

Valitettava tapaus, mutta niin on moni muukin, eikä tämä nyt rajoitu kitarankorjauksiin.
Truth does not change because it is, or is not, believed by a majority of the people.
VSu
28.05.2014 13:56:07
Osteri: Seuraavaa kertaa ei tule. Tämä on ensimmäinen ja ainutkertainen tilaisuus. Asia on saanut sen verran julkisuutta että kerran esimerkistä pitää jo muidenkin jotain ottaa huomioon omassa toiminnassaan.

Seuraava kerta tulee jo huomenna. Ei välttämättä saman kitarankorjaajan kanssa, eikä se välttämättä tule julki ainakaan tällaisessa mittakaavassa.
novo
28.05.2014 13:56:23
VSu: Olen lukenut ketjun joka ikisen viestin, eikä sisäistämiskyvyssäni ole mitään ongelmaa. Esiin ei vaan ole mielestäni tullut mitään sellaista, joka tästä tapauksesta tekisi jotenkin erityisen kaikkien tuhannen miljoonan kusetutustapauksen joukossa.

Valitettava tapaus, mutta niin on moni muukin, eikä tämä nyt rajoitu kitarankorjauksiin.

Erityinen kenen silmissä? Onko sulla jotkin mittarit ja määreet moisen arviointiin? Mut jjöö, en jaksa viäntää enemppee.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
Klezberg
28.05.2014 14:01:13

VSu: Seuraava kerta tulee jo huomenna. Ei välttämättä saman kitarankorjaajan kanssa, eikä se välttämättä tule julki ainakaan tällaisessa mittakaavassa.

Just sillä, että näitä pidetään esillä netissä, tietoisuus leviää ja useammat osaavat olla varovaisempia. Kollektiivista oppimista, voisi ainakin toivoa. Joo, tapauksia tulee, mutta paras konsti niitä vastaan on julkisuus.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
VSu
28.05.2014 14:07:54
Edelleen, tämä on yksi tarina tuhansien joukossa, ja tapahtuu taas huomenna uudelleen. Tämä
ei laajemmassa mittakaavassa opeta ketään. Puliveivaus on nyt ja jatkossa kannattava bisnes. On hyvä jos tälle nimenomaiselle puliveivausekselle tulee tällä stoppi, mutta kohta meillä on käsiteltävänä uusi tapaus.

Keskustelu on tällä hetkellä asiallista, mutta se on ollut useaan otteeseen lähinnä vastenmielistä. Siinä ei ole ollut mitään hyvää tai rakentavaa. Välillä luvataan turpaan, välillä keskustellaan jostain ihan muusta kuin itse asiasta.

(Semi-) anonyymit nettikeskustelut sisältävät niin suurelta osin pelkkää kuraa, ettei niistä ole ainesta opetukseksi kenellekään.
Arttu_Ace
28.05.2014 14:16:24

VSu:
Sinällään kaikki myötätunto Artulle. Aloittajan häviäminen keskustelusta taitaa kertoa, ettei kupletin lopputulos ole ihan sitä mitä aloittaja haki.

Kyllä minä tätä keskustelua päivittäin seuraan. Olen vain töissäni ja muissa toimissani ollut sen verran kiireinen, etten joka kommenttiin ole tarttunut.

Pidän erittäin hienona, että keskustelu on herännyt ja kysymyksiä on noussut. Tänään sain myös Juhalta Joensuusta viestiä, jossa myös luvattiin asian jatkuvan. Vahingonkorvauksiin ja rahan palauttamiseen ei sieltä päästä oltu vieläkään halukkaita.

Aion edetä asiassa myös oikeusteitse, mutta se voi olla pitkä prosessi ja rahan saaminen vielä pidempi.

Mutta kuten tuossa jo aiemmin lupasin, kolehtiin osallistujille lupaan teetättää laatan kitaraan, johon kaiverrutetaan osallistujien nimet. Lisätietoja täältä: http://muusikoiden.net/huoneet/1445
www.soundcloud.com/theeastwood
VSu
28.05.2014 14:21:36
Arttu_Ace: Kyllä minä tätä keskustelua päivittäin seuraan. Olen vain töissäni ja muissa toimissani ollut sen verran kiireinen, etten joka kommenttiin ole tarttunut.

Pidän erittäin hienona, että keskustelu on herännyt ja kysymyksiä on noussut. Tänään sain myös Juhalta Joensuusta viestiä, jossa myös luvattiin asian jatkuvan. Vahingonkorvauksiin ja rahan palauttamiseen ei sieltä päästä oltu vieläkään halukkaita.

Aion edetä asiassa myös oikeusteitse, mutta se voi olla pitkä prosessi ja rahan saaminen vielä pidempi.

Mutta kuten tuossa jo aiemmin lupasin, kolehtiin osallistujille lupaan teetättää laatan kitaraan, johon kaiverrutetaan osallistujien nimet. Lisätietoja täältä: http://muusikoiden.net/huoneet/1445

Kyllä sinulla tosiaan minunkin myötätuntoni on. Yritän vain käsitellä asiaa laajemmassa mittakaavassa.

Se, onko keräyksen juridinen puoli kunnossa, on mielestäni täysin yhdentekevää. Toivon poliisilla olevan jotain parempaa tekemistä, kuin perehtyä tällaisiin. Moraalisesti asiaa katsoen tälläinen kollektiivinen solidaarisuus on äärimmäisen hienoa. Vaikka se olisi juridisesti viturallaan.
Klezberg
28.05.2014 14:23:33 (muokattu 28.05.2014 14:24:50)

VSu: Edelleen, tämä on yksi tarina tuhansien joukossa, ja tapahtuu taas huomenna uudelleen. Tämä
ei laajemmassa mittakaavassa opeta ketään. Puliveivaus on nyt ja jatkossa kannattava bisnes. On hyvä jos tälle nimenomaiselle puliveivausekselle tulee tällä stoppi, mutta kohta meillä on käsiteltävänä uusi tapaus.

Tämä tapaus on tämän keskustelun kautta tavoittanut aika suuren osan soittimiin liittyvien huoltopalvelujen käyttäjiä. Olemme saaneet muistutuksen että kun vie soittimen, tai minkä muunkin arvotavaran, huoltoon, pitää olla tarkkana ja on parempi että töistä sovitaan paperilla. Sen jälkeen vastuu on jokaisella itsellään.

Tämä ei poista kaikkea "puliveivausta" maailmasta, mutta asioiden nostaminen julkisuuteen on se keino jolla voidaan tehdä edes jotain. Lehdet ja media varoittelevat erilaisista nettihuijauksista, hyvä sekin. Parempi että asia on esillä. Tämä on se laajempi näkökulma jolla itse olen tässä keskustelussa mukana.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
VSu
28.05.2014 14:33:17 (muokattu 28.05.2014 14:37:30)
Klezberg: Tämä tapaus on tämän keskustelun kautta tavoittanut aika suuren osan soittimiin liittyvien huoltopalvelujen käyttäjiä. Olemme saaneet muistutuksen että kun vie soittimen, tai minkä muunkin arvotavaran, huoltoon, pitää olla tarkkana ja on parempi että töistä sovitaan paperilla. Sen jälkeen vastuu on jokaisella itsellään.

Tämä ei poista kaikkea "puliveivausta" maailmasta, mutta asioiden nostaminen julkisuuteen on se keino jolla voidaan tehdä edes jotain. Lehdet ja media varoittelevat erilaisista nettihuijauksista, hyvä sekin. Parempi että asia on esillä. Tämä on se laajempi näkökulma jolla itse olen tässä keskustelussa mukana.

Ei minulla tuohon oikeastaan ole poikkipuolista sanaa. Kritisoin sitä tapaa, jolla tätä on useiden osallistujien osalta käsitelty, mutta se tapa on valitettavasti aina se sama. Itse asia kuorruttuu paksuun kerrokseen kuonaa.

On muuten mielenkiintoista, että vastapuoli edelleen kieltäytyy korvauksista. Itse olen menettänyt uskoni oikeusjärjestelmän toimimiseen jo ajat sitten, enkä siksi usko että oikeusteitse asiaan tulee korjausta. Tai ainakin se kestää iäisyyden. Nettikeskustelut näin ollen toisaalta tarjoavat väärinkohdellulle edes jonkin väylän saada oikeutta, mutta tapauksessa se ei näytä tehoavan. Ennuste on siis huono.

Mutta ihan vilpittömästi onnea keräykseen, minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään sitä vastaan.

EDIT: En tiedä kokonaisuudesta mielestäni tarpeeksi, enkä siksi arvaa kutsua ketään puliveivariksi.
Seba
28.05.2014 15:50:10 (muokattu 28.05.2014 15:53:14)

VSu: Näitä tarinoita löytyy sata ja tuhat. Miten toimitaan seuraavan uhrin tapauksessa? Kerätään taas rahaa, jolloin itse asiassa kusetettujen viulut maksaa aina joku muu. Hyvämaineisten kitarakorjaajien tapauksessa tällaiseen tilanteeseen joudutaan uskoakseni harvoin. Kaljan ääressä tavattujen "korjaajien" tapauksessa varmaan joka ikinen kerta.

EDIT: Rahan kerääminen on sinällään toki hieno ele, ja on mukava nähdä että ihmisiä kiinnostaa muukin kuin oma perseensä.

Sulta nyt on pointti vähän kateissa.
Ei tässä mitään huijareiden tuki ry:tä olla perustamassa vaan ihan perus "kaveria jeesataan" -henkinen homma, ja kun se poikkeuksellisesti on startannut näin julkisesti niin se on herättänyt tuntemattomissakin auttamishaluja mikä nyt ei luulisi ketään haittaavan, mutta näköjään aina sitä väkeä ryömii jostain kiven alta jota näköjään vituttaa jostain kumman syystä se, että jotkut tahtovat jeesata toista saamaan raiskauksen uhrin kuntoon.

"Se on vaan kitara" jutut ihmetyttää myös. Mitä sitten? Ei se ole edes arvokas vehje, Ei sekään ole pointti. Eikä se ole arvokkaampi kitaran arvon tuplasti ylittävällä rempallakaan, sekään ei ole se juttu tässä.

Ne ketkä ei sitä homman ideaa käsitä, ei sitä käsitä selittämälläkään, se on kyllä nähty jo.
Huvittavinta on kun jotkut luulee että tämmöinen olisi joksikin oletukseksi muuttumassa että heti kun jollain menee hommat perseelleen, aletaan keräämään rahaa ryhmällä :) jepjep.
Varmasti osa on jo alkanut suunnittelemaan tarinaa millä saisi rahaa kerättyä itselleenkin, mutta ei se ihan niin toimi.

Mutta onhan se hauska lukea näiden "jokainen kärsiköön omat vahinkonsa" -tyyppien ulinoitakin, ei sillä. Näkee mimmoisia omaan napaan tuijottajia täältäkin löytyy kun sekin jo ahdistaa että jotkut toiset on auttamassa kolmatta. Sen verran minäminä -sielun päälle ottaa että siitäkin pitää vinkua, vaikka kukaan ei ole pyytänyt ketään auttamaan tai osallistumaan.

E:
ja tämä viesti ei ollut kokonaisuudessaan lainatulle nimimerkille kohdistettu, vaan ihan yleisesti.
VSu
28.05.2014 16:11:29
Seba: Sulta nyt on pointti vähän kateissa.
Ei tässä mitään huijareiden tuki ry:tä olla perustamassa vaan ihan perus "kaveria jeesataan" -henkinen homma, ja kun se poikkeuksellisesti on startannut näin julkisesti niin se on herättänyt tuntemattomissakin auttamishaluja mikä nyt ei luulisi ketään haittaavan, mutta näköjään aina sitä väkeä ryömii jostain kiven alta jota näköjään vituttaa jostain kumman syystä se, että jotkut tahtovat jeesata toista saamaan raiskauksen uhrin kuntoon.

"Se on vaan kitara" jutut ihmetyttää myös. Mitä sitten? Ei se ole edes arvokas vehje, Ei sekään ole pointti. Eikä se ole arvokkaampi kitaran arvon tuplasti ylittävällä rempallakaan, sekään ei ole se juttu tässä.

Ne ketkä ei sitä homman ideaa käsitä, ei sitä käsitä selittämälläkään, se on kyllä nähty jo.
Huvittavinta on kun jotkut luulee että tämmöinen olisi joksikin oletukseksi muuttumassa että heti kun jollain menee hommat perseelleen, aletaan keräämään rahaa ryhmällä :) jepjep.
Varmasti osa on jo alkanut suunnittelemaan tarinaa millä saisi rahaa kerättyä itselleenkin, mutta ei se ihan niin toimi.

Mutta onhan se hauska lukea näiden "jokainen kärsiköön omat vahinkonsa" -tyyppien ulinoitakin, ei sillä. Näkee mimmoisia omaan napaan tuijottajia täältäkin löytyy kun sekin jo ahdistaa että jotkut toiset on auttamassa kolmatta. Sen verran minäminä -sielun päälle ottaa että siitäkin pitää vinkua, vaikka kukaan ei ole pyytänyt ketään auttamaan tai osallistumaan.

E:
ja tämä viesti ei ollut kokonaisuudessaan lainatulle nimimerkille kohdistettu, vaan ihan yleisesti.

Pointin löytämiseen nyt nimenomaan kannattaa tässä panostaa. Myös risteävän mielipiteen hyväksymistä kannattaa harjoitella. Väärien johtopäätösten vetämistä kannattaa vähentää, ja helvetinmoista sauhuamistakin kannattaa yrittää hillitä.
Seba
28.05.2014 16:13:23

VSu: Outoa. Minulla on omia kavereita, ja silti minunkin mielestäni kyseessä on vain kitara, jonka takia ei pitäisi:

- Antaa radiohaastatteluja

Miksi ei, jos vituttaa ja siitä varta vasten soitetaan ja kysytään?

- Saattaa korjaajaa tämänlaajuiseen julkiseen häpeään. Joku tolkku saisi tässäkin olla.

Se miten tämä homma meni, ja "korjaaja" hoiti homman ja kieltäytyy korvaamasta paskaa duunia, tai edes palauttamasta rahoja, oikeuttaa saamaan kaiken paskan niskaansa mitä sinne kaadetaan.

- Kerätä rahaa tuntemattomalle

Kuka on pyytänyt? Tutut ovat olleet valmiita osallistumaan kolehtiin, sekä muutamat myötätuntoiset tuntemattomatkin ehkä?

- Perseillä 27 sivua pääasiassa aivan huuhaata

Perus muusi.net meininki.

- Lupailla, edes leikillään, kyseisen kitarankorjaajan pahoinpitelyä

Kuka näin on "lupaillut"?
Käsittääkseni porukka on puhunut mahdollisista skenaarioista miten saattaisi reagoida jos omalle kohdalle osuisi moinen tapahtuma, niistäkin suurin osa vitutuksen aiheuttamaa perus uhoamista tai ylimitoitettuja läppiä.

Kaikilla ei vissiin ole niin hyviä kavereita, että tulisi edes mieleen auttaa toisiaan.
Seba
28.05.2014 16:15:23 (muokattu 28.05.2014 16:15:40)

VSu: Pointin löytämiseen nyt nimenomaan kannattaa tässä panostaa. Myös risteävän mielipiteen hyväksymistä kannattaa harjoitella. Väärien johtopäätösten vetämistä kannattaa vähentää, ja helvetinmoista sauhuamistakin kannattaa yrittää hillitä.

Kirjoitit tämän muistilistan itsellesi vahingossa internetin keskustelupalstalle.

:)
VSu
28.05.2014 16:27:40 (muokattu 28.05.2014 16:30:19)
Seba: Kirjoitit tämän muistilistan itsellesi vahingossa internetin keskustelupalstalle.

:)

Ehkä niinkin. Tosin en muista tässä nyt vetäneeni vääriä johtopäätöksiä, sauhunneeni helvetinmoisesti, kohdanneeni vaikeuksia risteävien mielipiteiden hyväksymisessä, eikä pointtikaan ole ollut erityisen vaikeasti löydettävissä.

Mutta jos joskus näin käy, niin käytän hakua. Tee sinäkin niin seuraavan kerran kun perse repeää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)