Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Apua aloittelialle
1 2
MrRageMate
27.05.2014 22:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jo pitkään harkinnut basson ostoa, mutta minulla ei ole paljoakaan tietoa millainen basso minun kannattaisi hommata näin alkuun. Olen joskus nuorempana pimputellut akustista kitaraa ja opin sen verran että tiedän miten päin sitä pidetään. Musiikki tyylini olisi rock/metalli pohjaista. Eli neuvoja haluaisin kokeneemmilta basisteilta.
 
okabass
27.05.2014 23:39:10 (muokattu 28.05.2014 12:52:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrRageMate: Olen jo pitkään harkinnut basson ostoa, mutta minulla ei ole paljoakaan tietoa millainen basso minun kannattaisi hommata näin alkuun. Olen joskus nuorempana pimputellut akustista kitaraa ja opin sen verran että tiedän miten päin sitä pidetään. Musiikki tyylini olisi rock/metalli pohjaista. Eli neuvoja haluaisin kokeneemmilta basisteilta.
 
No 7ender Precision (tai kopio/klooni mm. Squier, Tokai...) on sellainen varma valinta. Käytettyinä saa hyvinkin edullisesti (kts. mnet tori).
 
http://muusikoiden.net/tori/haku.ph … rice_max=&category=all&with_image=0
 
Katso, mitä bassoja suosikkisi käyttävät.
 
Tuolla juttua Presarista, ja lista käyttäjistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fender_Precision_Bass
 
Ja kyllä myös 7ender Jazz bass (myös kopiot), ja etenkin Rickenbacker 4000-sarja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fender_Jazz_Bass
http://en.wikipedia.org/wiki/Rickenbacker_4003
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
timnicebutdim
28.05.2014 11:28:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez tekee mielestäni suhteellisen helpposoittoisia ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä bassoja. Et viestissäsi maininnut mikä sulla on budjetti niin kirjo on aika laaja...
 
Suosittelen että käyt jossain alan liikkeessä käpistelemässä mikä tuntuisi omaan käteen sopivalle.
 
Yrittänyttä ei laiteta, eikä laitettua yritetä.
SnowCrow
28.05.2014 12:55:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presarille ääni täältä. Tai jazz bassolle. Niillä ei oikeesti voi mennä vikaan. Etenkin Squierin vintage modified -sarja on hinta/laatusuhteeltaan huippu, jos halvempaa mallia haluat alkuun.
 
MrRageMate
28.05.2014 14:10:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

timnicebutdim: Ibanez tekee mielestäni suhteellisen helpposoittoisia ja hinta-laatusuhteeltaan hyviä bassoja. Et viestissäsi maininnut mikä sulla on budjetti niin kirjo on aika laaja...
 
Suosittelen että käyt jossain alan liikkeessä käpistelemässä mikä tuntuisi omaan käteen sopivalle.

 
Saako 200 - 300 € väliin sellaista jota voisi pitkäänkin näpytellä?
 
azlag
28.05.2014 14:44:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saahan sillä. Kunhan ottaa mieleisen. Sokkona tilatessa tuskin onnistuu ilman hyvää tuuria. Itse ostin varmaan lähemmäs 10 vuotta sitten Dean Edge 1:sen T-kaupasta (hintaan noin 300€) ja kävi tuuri. Velipoika (oikea basisti) otti sen omakseen eikä ole sen jälkeen muuta tarvinnut. On koittanut läpi 70-lukulaiset Fenderit ja melkein kaikkea muutakin. Ainoa mikä kuulemma kiinnosti soittotuntumaltaan, ehkä harkinnan arvoisestikin, oli jonkin mallin Tokai paikallisessa musiikkiliikkeessä. Se vaan oli liian glamouria. Usko pois, ei se AINA hintalappua katso.
 
Joku asioista ymmärtävä mukaan ja bassonhakuun, mars mars. En ole basisti, mutta Ibanezeille ainakin peesiä empiiristen tutkimusten pohjalta. ESP Ltd 6-kielisen omistan ja se on mainio vekotin, melkein taittuu Bodomin soolotkin vaikka kovimmissa sweepeissä pitääkin vähän oikoa (kyllä on ihan pätevä käyttötarkoitus bassolle kun ei muuta osaa, eikä sillä välttämättä pystykään oikein "bassottelemaan" kun kieliä on kiusaksi asti). Metalliin/rokkiin ei noin niinkuin ulkomusiikillisten seikkojen vuoksi jokin fenderin presari tai jatsari aina välttämättä olekaan se optimi. Jokin KISS-kirves taas omasta mielestäni ampuu yli. Keskitie lienee se kultaisin.
 
J.Nikkanen
28.05.2014 15:12:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrRageMate: Saako 200 - 300 € väliin sellaista jota voisi pitkäänkin näpytellä?
 
Reilulla kolmella huntilla käytetty basso ja sen pituinen se sekä aamen. Ellei kamarunkkaus ala sitten kiinnostamaan, ja alkaahan se, ennemmin tai myöhemmin.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
jukkajylli
28.05.2014 16:54:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älä osta fenderiä. Ylihintaisia ja kehnoja.
 
And it's just a waste of time..
narmo
28.05.2014 19:19:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

esp ltd b-50 on kelpo. hyvä kaula, soundi tanakka. kokeile ainakin. torilla on yksi sellainen nyt. tsekkaa jos löydät kaupasta.
 
hollstro
28.05.2014 19:33:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Älä osta fenderiä. Ylihintaisia ja kehnoja.
 
Hmm. Mun ääni kyllä menee Fenderille. Jos ei tiedä bassoista juuri mitään niin niissä ei tee iso virhettä ja kun käytetym ostaa saa sen myytyäkin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
lifer
28.05.2014 23:38:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saako 200 - 300 € väliin sellaista jota voisi pitkäänkin näpytellä?
 
Tällä haarukalla puollan myös aiemmin kehuttua käytetyn hankkimista. Käytetyissä muutenkin on palaset loksahtaneet jo kohdilleen ja saattavatpa nuo olla paremmin säädettyjäkin.
 
uusien osalta varmasti valikoimaa nykyään riittää maks 300e luokassa. Ibanez ja Squier on monen kehuma. fenderin johdannaiset nostaisin itse jalustalle monipuolisuuden vuoksi. Niillä voit tehdä hevanderia ja sitten kun alkaa jazz kiinnostaa, niin voi jatkaa samoilla lankuilla.
 
Rämppy
29.05.2014 14:55:33 (muokattu 29.05.2014 15:01:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderiltä löytyy hyviä bassoja monessa hintaluokassa.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
tuquoque
30.05.2014 14:52:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanezin GSR200 ja LTD:n B-50 tulee ensimmäisinä mieleen. Molemmissa P/J-mikitys ja aktiivielektroniikka, jolla saa soundit mihin vain. Lisäksi ovat kapeakaulaisia eli helpposoittoisia. Käytettynä pitäisi lähteä 120-150 eurolla. Jää rahaa kaljaan, joka on tärkeä osa bassonsoittoa.
 
m.
nisumaka
30.05.2014 14:58:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warwickkeja on rock/metalli-genreen tällä hetkellä saatavana erittäin edullisesti, varsinkin käytettyjä.
 
J.Nikkanen
30.05.2014 21:04:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Ibanezin GSR200 ja LTD:n B-50 tulee ensimmäisinä mieleen. Molemmissa P/J-mikitys ja aktiivielektroniikka, jolla saa soundit mihin vain. Lisäksi ovat kapeakaulaisia eli helpposoittoisia. Käytettynä pitäisi lähteä 120-150 eurolla. Jää rahaa kaljaan, joka on tärkeä osa bassonsoittoa.
 
Ei nuo tikkukaulat kaikille sovi, ranteenkin päälle saattaa käydä satunnaisesti. Jazzarin kaula on mun mielestä semmonen mukava jokapaikan höylä. Eikun kaula.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
zer-
10.06.2014 20:21:55 (muokattu 10.06.2014 23:15:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin olisi basso + vahvistin hakusessa.
 
Bassoon max.300e ja sit joku hyvä vahvistin. Ei tuon taivaallista tietoa mikä on hyvä ja jne.. Käytettyjä lähinnä etsin.
 
Musiikkityyli on semmonen letkeempi, esim. funky, soul, disco ja jotain rock biisejä. Eli ei mitään hevimättöö kuitenkaan.
 
Olen joskus omistanut ja soittanut sähkökitaraa, mutta se oli lähinnä semmosta "näppäilyä", ei mitään kovin vakavaa. En ollut mikään taitava todellakaan :)
 
Mutta jotakin tuntua kuitenkin soittamisesta on.
 
Ehdotuksia saa heitellä.
 
tuquoque
10.06.2014 20:25:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Ei nuo tikkukaulat kaikille sovi, ranteenkin päälle saattaa käydä satunnaisesti. Jazzarin kaula on mun mielestä semmonen mukava jokapaikan höylä. Eikun kaula.
 
Joo, totta. Jos isot kourat niin presari.
 
m.
hemmo
10.06.2014 20:28:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitäisi olla joku hyvä syy aloittaa basismi
piparin toivossa on aloittanut moni
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Rämppy
10.06.2014 22:29:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hemmo: pitäisi olla joku hyvä syy aloittaa basismi
piparin toivossa on aloittanut moni

 
Basistilla tämä on realistisempi lähtökohta verrattuna soolokitaristeihin, sillä monet naiset inhoaa kitarasoolojen vingutuksia.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Kukkuluuru
19.06.2014 23:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin olen etsiskelemässä bassoa, ja jäin sitten kahlaamaan nettiä aiheesta semi-akustinen vai akustinen basso. Budjetin pitäisi pysyä alle 400€:ssa, ja poppia/rokkia tekisi mieli soitella. Kun tässä ei nyt ihan heti keikalle olla menossa niin mietin että olisiko mukavampaa harjoitella kotosalla akustisella - mielipiteitä, ehdotuksia?
 
Onko mikään (semi-)akustinen erityisen aloittelijaystävällinen malli? Kun itse on pienempi sekä pienikätisempi olisi kiva löytää joku sirompi millä pärjäisi hyvin. Tai olisiko sähköbassoista jokin siro malli mitä voisitte ehdottaa?
 
Samoin vinkkejä aloittelijaystävällisistä soitinkaupoista Helsingissä otetaan vastaan! Hyvä kun osaan soittimen olalle nostaa eikä kaveripiiristä löydy ketään ostoavuksi, joten olisi kiva saada suosituksia paikoista mistä ei naureta tällaisia vasta-alkajia pihalle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «