Aihe: Chris Squire (Yes-yhtyeen basisti) | 1 |
---|
Mathaios92 26.05.2014 19:44:38 (muokattu 26.05.2014 19:54:53) | |
|
Hei! En löytänyt kuin joitakin kirjoituksen pätkiä ja mainintoja tästä legendaarisesta basson soittajasta, joten fanina tunsin luonnollista tarvetta luoda erikseen keskustelun koskien tätä ansioitunutta nyt 66-vuotiasta progemuusikkoa! (http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Squire) Kosketinsoittajana, kitaristina ja multi-instrumentalistina basso ei ole varsinaisesti minun pääsoitin, mutta Chris Squire on usein se syy, miksi tartun joskus semiakustisen Ibanezini varteen, otan plektran käteeni ja alan jamitella tämän brittimiehen inspiroivia bassolinjoja - ja koska ihailen Chris Squiren bassosoundia, haaveilen myös omistavani Rickenbacker-basson jonain päivänä. Kuullessani Yesiä ensimmäistä kertaa olin erittäin vaikuttunut siitä, kuinka basson soitto voi kuulostaa niin erottuvalta, aggressiiviselta ja konstikkaalta kuin Squiren aina yhtä tanakka bassottelu. Rock-basismin historiassa tunnetaan toki muitakin lukuisia sankareita kuten Lemmy, joka kääntää vahvistimensa nupit kaakkoon ja "rämpyttää" bassoaan kuin sähkökitaraa täydellä säröllä, mutta Chris Squire tulee aina olemaan minun basisti-idoli nro. 1, koska hänen soittotyylinsä onnistui mullistamaan täysin minun peruskäsitykset sähköbasson roolista populaarimusiikissa - siitä, miltä sähköbasson tulisi kuulostaa rock-musiikissa. Minun musiikkimakuni ja käsitykseni bassokitaran mahdollisuuksista muuttuivat yhtä paljon kuin silloin kun kuulin ensimmäistä kertaa Jaco Pastoriuksen soittoa! Hieno muusikko ja esiintyjä. Nyt on teidän vuoro kertoa Chris Squiresta, ja minun puolesta saa jutella myös Yes-musiikista, koska Squirella on merkittävä rooli siinä! |
2541 26.05.2014 23:30:37 (muokattu 26.05.2014 23:55:30) | |
|
Kolahti kovaa kun kuuntelin 14-15 -vuotiaana levykaupassa "The Yes Albumia" ja "Yours Is No Disgrace" -biisin kunnolla lähtiessä käyntiin tein ostopäätöksen pelkästään bassosoundin perusteella. Klassikoksi paljastui toki levykin.:) Persoonallinen soittaja ja miehen soundia, soittotyyliä ja bassolinjavalintoja on tullut kopsattua aika isolla kädellä. Pidän myös Squiren tavasta käyttää erilaisia bassoja ja soundeja biiseistä riippuen, joskus ihan saman kappaleen aikana. Hyvä esimerkki on vaikka "Close To The Edge" jossa soundi vaihtuu miehen klassisesta Rickenbacker -soundista tuhdin puuroiseen Guild -nauhattomaan ja sit takaisin. Ja ei toki kaikki Rickenbackeria. Jazz Bassolla on soitettu mm. biisit "Parallels" ja "The Ancient", Gibson Thunderbirdillä "Release, Release" ja "Does It Really Happen?", tallamikillä modatulla Telecasterilla "Lucky Seven", "Sweet Dreams", "South Side Of The Sky" yms. Maccan melodinen basso yhdistettynä Entwistlen soundimaailmaan. Tossa vielä yks miehen hienoimmista bassolinjoista ja soundeista (Rickenbacker), ilman muita häiriötekijöitä: http://youtu.be/SwhMw5lwzNg |
|
Kyllähän tuo Squire on mun suursuosikki myös. Paras bassosoundi ylivoimaisesti! Tai ainakin minun korvaan. :) Ekan kerran kuulin lukion ykkösellä Close to the Edgen, sen jälkeen maailmani mullistui. Onhan Yes kuitenkin maailman paras bändi. Toinen kova on Geddy Lee, nämä kaks on kyllä semmoset bassoidolit mulle että ei mittään. |
hollstro 27.05.2014 08:34:14 (muokattu 27.05.2014 08:51:54) | |
|
Mulle kolahti Roundaboutin myötä Yes ja tuo bassosaundi 70-luvun lopulla. Yes oli koko kasarin kuuntelussa. Edelleen yksi hienoimmista bassosaundeista. Edit: ja yksi hienoimmista bassoista: https://www.youtube.com/watch?v=GWIEZQ63NhI vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
Pidän myös Squiren tavasta käyttää erilaisia bassoja ja soundeja biiseistä riippuen, joskus ihan saman kappaleen aikana. Hyvä esimerkki on vaikka "Close To The Edge" jossa soundi vaihtuu miehen klassisesta Rickenbacker -soundista tuhdin puuroiseen Guild -nauhattomaan ja sit takaisin. Oho! Meikä luuli jotenkin aina että se nauhattomalta bassolta kuulostava upea jamittelu "Close To The Edgen" urkusoolon taustalla oli samaa Rickenbacker-bassoa. Ja ei toki kaikki Rickenbackeria. Jazz Bassolla on soitettu mm. biisit "Parallels" ja "The Ancient", Gibson Thunderbirdillä "Release, Release" ja "Does It Really Happen?", tallamikillä modatulla Telecasterilla "Lucky Seven", "Sweet Dreams", "South Side Of The Sky" yms. ...ja kun Yes esittää heidän mestariteoksen "Awaken" livenä niin Squire soittaa bassopedaalien lisäksi sellaista tosi painavaa custom-made kolmekaulaista bassokitaraa, joista yksi on 8-kielinen, toinen 4-kielinen ja kolmas nauhaton(?) 4-kielinen. ;) |
2541 27.05.2014 15:48:07 | |
|
Mathaios92: ...ja kun Yes esittää heidän mestariteoksen "Awaken" livenä niin Squire soittaa bassopedaalien lisäksi sellaista tosi painavaa custom-made kolmekaulaista bassokitaraa, joista yksi on 8-kielinen, toinen 4-kielinen ja kolmas nauhaton(?) 4-kielinen. ;) Siinä on ylin kaula itseasiassa 6-kielinen, eli 3 bassokieltä ja jokaiselle oktaavipari, vire on A-D-G. Alunperin kun basso oli Wakemanin basistilla Roger Newellillä käytössä kaula oli ihan normaali kitaran kaula. Squire modas/modautti sen tuollaiseksi livekäyttöä varten koska studioversiossa biisissä on käytetty 8-kielistä Rickenbackeria ja ilmeisesti myös nauhatonta Guildia. "Turn Of The Century" biisi on taas soitettu lyhytskaalaisella Gibson Triumph -bassolla. |
2541 27.05.2014 15:52:31 | |
|
Tää on yksi suosikkibassolinja mieheltä, vaikka itse biisi liippaa jo hiukka liian läheltä AOR:rää: https://www.youtube.com/watch?v=IYLvYdH06nY Bassoksi veikkaan Thunderbirdiä, eli tätä: http://i87.photobucket.com/albums/k … orums/thunderbird/nrbird-squire.jpg |
|
Vaikea kuvitella hänen bassosaundiaan ja linjojaan mihinkään muuhun musiikkiin mutta Yes-materiaaliin istuu kyllä oikeinkin hienosti. Bassoa, säröllä tai ilman. |
2541 27.05.2014 17:41:10 | |
|
J.Nikkanen: Vaikea kuvitella hänen bassosaundiaan ja linjojaan mihinkään muuhun musiikkiin mutta Yes-materiaaliin istuu kyllä oikeinkin hienosti. Näinhän se on, tai sit Yes-tyyliseen matskuun. Mm. R.E.M.:iä tuottanut Mitch Easter teki Let's Active -yhtyeensä kanssa biisin "Still Dark Out", missä hyvinkin Squiremaista bassottelua, tremolot ja kaikki. https://www.youtube.com/watch?v=NaaGZz1Nxyc |
|
J.Nikkanen: Vaikea kuvitella hänen bassosaundiaan ja linjojaan mihinkään muuhun musiikkiin mutta Yes-materiaaliin istuu kyllä oikeinkin hienosti. 2541: Näinhän se on, tai sit Yes-tyyliseen matskuun. Pitää muistaa, että (1) Yes ja Chris Squiren tyyli ovat karkeasti luokiteltuna (sinfonista) progressiivista rockia eli kyseisessä musiikkityylissä on tunnetusti tavallaan vähemmän rajoitteita tai sääntöjä kuin vaikkapa perinteisemmässä 50-luvun rock n' rollissa sekä musiikillisia ideoita voi kehitellä paljon vapaammin kasvattaen näin sävellysten monimutkaisuutta, kestoa tai muuta poikkeavaa. (2) Chris Squire kertoi itse, ettei aikoinaan saanut sessiomuusikon töitä, koska monet muut muusikot eivät pitäneet silloin hänen soittotyylistään ja nämä halusivat hänen soittavan jotain paljon yksinkertaisempaa, joten (3) Yes perustettiin bändinä, jossa jokainen saisi kehitellä omaa yksilöllistä tyyliään. (4) Minun mielestäni Yes-musiikki kuulostaa usein siltä kuin se olisi klassisen musiikin elementtejä käyttäen mietitty tarkasti ja sävelletty läpi porukalla nuottipaperi ja kynä kädessä, ja jokainen bändin jäsen on heittänyt omia ideoita ja ajatuksia työryhmälle prosessin aikana, jotta hommassa säilyisi tietty balanssi eikä kukaan jäisi alakynteen. Mutta on sekin totta, että Chris Squiren soittoa ei juurikaan kuule progressiivisen rockin maailman ulkopuolella, paitsi että meikä löysi juuri näin sopivasti kesän tullessa hyvän pätkän Squiren omasta sooloalbumista, jossa herra irtautuu hieman progesta ja bassottelee mukavan hillitysti Jouluyö, juhlayön tahdissa :D : http://youtu.be/HPRb_yo9dow?t=1m12s |
|
Mathaios92: Pitää muistaa, että (1) Yes ja Chris Squiren tyyli ovat karkeasti luokiteltuna (sinfonista) progressiivista rockia eli kyseisessä musiikkityylissä on tunnetusti tavallaan vähemmän rajoitteita tai sääntöjä kuin vaikkapa perinteisemmässä 50-luvun rock n' rollissa sekä musiikillisia ideoita voi kehitellä paljon vapaammin kasvattaen näin sävellysten monimutkaisuutta, kestoa tai muuta poikkeavaa. (2) Chris Squire kertoi itse, ettei aikoinaan saanut sessiomuusikon töitä, koska monet muut muusikot eivät pitäneet silloin hänen soittotyylistään ja nämä halusivat hänen soittavan jotain paljon yksinkertaisempaa, joten (3) Yes perustettiin bändinä, jossa jokainen saisi kehitellä omaa yksilöllistä tyyliään. Ööh? Wikipediastako nämä otit? Bassoa, säröllä tai ilman. |
2541 27.05.2014 23:21:35 | |
|
Miquel on ottanut Squiren bassolinjat kiitettävästi haltuun: http://www.youtube.com/watch?v=vRsr … t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=12 http://www.youtube.com/watch?v=SVef … t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=71 http://www.youtube.com/watch?v=V-sA … t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=63 |
|
2541: Miquel on ottanut Squiren bassolinjat kiitettävästi haltuun: http://www.youtube.com/watch?v=vRsr … t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=12 http://www.youtube.com/watch?v=SVef … t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=71 http://www.youtube.com/watch?v=V-sA … t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=63 Nyt muistui tuokin Does It Really Happen? mieleen ja miten paljon tuli tuotakin soitettua levyn (kasetin) mukana. Mahtava bassolinja eikä ollenkaan ilmeinen ko. biisiin. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
|
J.Nikkanen: Ööh? Wikipediastako nämä otit? Yes. :D 2541: Miquel on ottanut Squiren bassolinjat kiitettävästi haltuun: http://www.youtube.com/watch?v=vRsr t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=12 http://www.youtube.com/watch?v=SVef t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=71 http://www.youtube.com/watch?v=V-sA t=UUDeVUoC9RepoKZ9NrFuHBlw&index=63 ..ja noiden lisäksi hän on coveroinut mm. myös erikoiselta mutta kauniilta Tales From Topographic Oceans -albumilta The Remembering -kappaleen (http://www.youtube.com/watch?v=12U9azs2Zr0), joka on ehkä myös meikäläisen lempibiisi kys. levyltä. Hyviä videoita. Vielä kun olis coveri Sound Chaserista - siinä on myös ehkä Squiren vaikuttavimpia bassolinjoja. |
2541 28.05.2014 09:59:27 (muokattu 28.05.2014 10:01:14) | |
|
hollstro: Nyt muistui tuokin Does It Really Happen? mieleen ja miten paljon tuli tuotakin soitettua levyn (kasetin) mukana. Toinen paljon soitettu omalla kohdalla oli "Tempus Fugit". Flanger päälle ja menoksi! Mahtava bassolinja eikä ollenkaan ilmeinen ko. biisiin. Tuo on yksi Squiren suurimmista vahvuuksista. |
|
Huikea ukko ja huikea bändi, yksi ehdottomista suosikeistani. Squire on erinomainen esimerkki kaikille heille jotka ovat sitä mieltä että bassoa ei saa soittaa plekulla. pitääpä ottaa pitkästä aikaa Yessiä treenauslistalle, mukavia bassoteltavia. Niin ja bändiltä on tulossa uusi levy tässä lähiaikoina. "Welcome Back My Friends To The Show That Never Ends" |
|
Yesin varhaisilla levyillä äijän bassosoundi on paras kuulemani. Hienoa pioneerityötä basson saralla niin soundin kuin soittotyylinkin suhteen. |
|
Andy Six: Yesin varhaisilla levyillä äijän bassosoundi on paras kuulemani. Hienoa pioneerityötä basson saralla niin soundin kuin soittotyylinkin suhteen. ..kiitos Squiren luovuuden ja soittotyylin, Rickenbacker RM1999:n sekä stereosoundiviritelmän, jossa basson etu- ja takamikit johdetaan erikseen eri vahvistimiin! (Meikä sai myös hivenen sitä samaa Squire-soundia eilen, kun kytkin Ibanez-basson multiefektilaitteen kautta kahteen vahvistimeen, joista toisesta lisäsin alapäätä ja toisesta yläpäätä!) Herran omassa sooloalbumissa Fish Out Of Water (1975) on myös harvinaisen upeita bassohetkiä säröisestä lead-sooloilusta Safe-biisin lopussa olevaan yllätykseen, jossa Squire soittaa kaksikaulaista kitaran basso-osaa kun pelkästään kitaraosa on kytkettynä vahvistimeen. Tähän tyyliin siis: http://www.youtube.com/watch?v=rpdLtRsqVnE |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|