Aihe: Simble
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Gabe
19.05.2014 13:55:32
Laulava Kylätohtori: ^^

Ääretöntä säätämistä ja säätöjä, joiden tarkkaa toimintaa on hankala hahmottaa...?

Kuulostaa pedaalilta suoraan painajaisistani. Onneksi en hätiköinyt tällä kertaa, vaan odotin. Ei sillä, varmasti mahtava laatupedaali, mutta kuulostaa vaan siltä, että ei todellakaan ole minun juttuni...

T: 3 nappia max.

Vähän tuli samat fiilikset.

T: 2 nappia max.
Stalkah
19.05.2014 14:00:46

Gabe: Vähän tuli samat fiilikset.

T: 2 nappia max.

*köh* Strymon *köh*

;)
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Laulava Kylätohtori
19.05.2014 14:15:51
Klezberg: Level ja Sensitivity on ihan selkeät. Lähtötaso ja särön määrä. Accent on kyllä ihan selkeä käytössä, sillä saa soundiin terävyyttä ja attackia korostettua. Se on tuo Contour joka on vaikeampi lähinnä selittää. Mutta kyllä mä jotenkin hahmotan miten se vaikuttaa. Aika hienovaraisesti muuttaa äänen sävyä noin yleensä.

Juu, vika on minun päässäni, ei pedaalissa... :)
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Klezberg
19.05.2014 14:16:37 (muokattu 19.05.2014 18:16:54)

Tuosta Contourista vielä... senhän sanotaan vastaavan Dumblen Jazz/Rock-kytkintä, mutta että tässä se on portaaton säädin. Ehkä se siksi onkin semmoinen, että jokainen soittaja voi kääntää sen itselleen sopivaan asentoon ja jättää siihen. Sitten on enää kolme säädintä. Ei tää kuitenkaan rakettitiedettä ole.

Lisäys: taisin sotkea tässä nuo säätimet versus Dumblen kytkimet, kts. Guitarswamin postaus alempana.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Myrkky Nuoli
19.05.2014 14:38:12
Klezberg: Tuosta Contourista vielä... senhän sanotaan vastaavan Dumblen Jazz/Rock-kytkintä, mutta että tässä se on portaaton säädin. Ehkä se siksi onkin semmoinen, että jokainen soittaja voi kääntää sen itselleen sopivaan asentoon ja jättää siihen. Sitten on enää kolme säädintä. Ei tää kuitenkaan rakettitiedettä ole.

Contourin kun panee nollille eikä säröä, niin Stratollakin voi soittaa jazz-komppia.

Useimmiten nuo Contourit on joko bassoleikkureita tai middleskuuppereita. Tiedä sitten tässä tapauksessa onko kyse kummastakaan.
Klezberg
19.05.2014 15:18:52

Myrkky Nuoli: Useimmiten nuo Contourit on joko bassoleikkureita tai middleskuuppereita. Tiedä sitten tässä tapauksessa onko kyse kummastakaan.

Tuota contourin vaikutusta kun yrittää kuunnella, accent nollilla ja sensitivity sen verran auki että vahvistaa, niin ei se bassoleikkuri taida olla. Mutta jonkinlainen mid scoop hyvinkin. Aika hienovarainen sen vaikutus on. Voi toki riippua kitarastakin kuinka hyvin sen vaikutuksen kuulee.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Sammo
19.05.2014 15:30:10
Two Rockin manuskasta contourin määritelmä on tämä (sisältää selvän kirjoitusvirheen):

Contour- The contour control is an active wide band sweep. In the 12 oclock position, the amps frequency response is flat. Counterclockwise rotation reduces high end response and increases low frequencies. Counterclockwise rotation decreases low end and increases the high frequency response. This control is very useful for maintaining preamp tone control settings, while allowing a global adjustment to compensate for differences in room acoustics, speaker cabinets, or bright to dark guitars (PRS Humbucker to Strat, for example). This control also actively reduces the articulation available, allowing a softer setting, or extremely open and revealing, depending on your individual style and requirements.

Pitää kuunnella tuo mielessä mitä se oikeastaan tekee Simblessä.

Accent on Dumble-mytologiassa kaksiasentoinen precence-kytkin, joka kehttyi myöhemmin precence-potikkaversioksi ja joissain välimallin ODS:issä on accent-potikka :) -- Andy Fuchsin (jota kohtaan mulla on jonkin verran antipatioita, ie. www.dumble.com) joistakin tuotoksissa löytyy myös accent-potikka.

Gabelle ja Kylätohtorille: vähemmän Simblessä on säätämistä kuin Ethosissa eli rohkeasti vain kokeilemaan !!
Taylor, Tylerit ja Two Rock
Klezberg
19.05.2014 15:35:46 (muokattu 19.05.2014 15:44:30)

Sammo:
"...allowing a global adjustment to compensate for differences in room acoustics, speaker cabinets, or bright to dark guitars (PRS Humbucker to Strat, for example)"

Tuo sopii aika hyvin yhteen sen kanssa että contourilla saa straton kirkkautta pehmennettyä sopivasti jazz-komppaukseen. Paitsi että ihan bassoja se ei tunnu leikkaavan.
guitarswami
19.05.2014 18:00:46

Moi,

Accent on pre-säröpiiri "emphasis". Nollassa (klo 7) ei tee mitään= Dumblessa Jazz- asetus, jolla saa muhjuista säröä niin halutessa. Klo 12 on about blackfacepainotus - Dumblessa rock/Fender tonestack. Klo 17 on Rock/Midboost/Bright kaikki päällä=ärhäkkä drive.

Contour on preesens särön jälkeen (tone). Hienoja grungesävyjä löytyy alhaisilla Accent/ korkeilla contoursäädöillä. Ei Dumblemaailman tarvitse olla pelkästään pikkusiistiä chirppausta, tarjolla on koko paletillinen sävyjä.

Herra Dumblen ohje on hyvä: "approach it slowly". Olin itse aika lailla pihalla soittaessani Dumblea alussa, ajan myötä oivalsin predistortion -"vastuuni" eli valitsemaan oman sävyn/painopisteen. Olin tottunut esim. Lassin tekemään Plexiin, jossa predistortion on fixed, niin kuin Marshalleissa on.

Diibadaaba,

Peter L
hemmo
19.05.2014 18:30:56

guitarswami: Accent on pre-säröpiiri "emphasis". Nollassa (klo 7) ei tee mitään= Dumblessa Jazz- asetus, jolla saa muhjuista säröä niin halutessa. Klo 12 on about blackfacepainotus - Dumblessa rock/Fender tonestack. Klo 17 on Rock/Midboost/Bright kaikki päällä=ärhäkkä drive.

Contour on preesens särön jälkeen (tone). Hienoja grungesävyjä löytyy alhaisilla Accent/ korkeilla contoursäädöillä. Ei Dumblemaailman tarvitse olla pelkästään pikkusiistiä chirppausta, tarjolla on koko paletillinen sävyjä.

Herra Dumblen ohje on hyvä: "approach it slowly". Olin itse aika lailla pihalla soittaessani Dumblea alussa, ajan myötä oivalsin predistortion -"vastuuni" eli valitsemaan oman sävyn/painopisteen. Olin tottunut esim. Lassin tekemään Plexiin, jossa predistortion on fixed, niin kuin Marshalleissa on.

nyt oli hyvää shittiä
tästä ei vihkiytymätön tajua yhtään mittään = good
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
Myrkky Nuoli
19.05.2014 19:52:35
guitarswami: Moi,

Accent on pre-säröpiiri "emphasis". Nollassa (klo 7) ei tee mitään= Dumblessa Jazz- asetus, jolla saa muhjuista säröä niin halutessa. Klo 12 on about blackfacepainotus - Dumblessa rock/Fender tonestack. Klo 17 on Rock/Midboost/Bright kaikki päällä=ärhäkkä drive.

Diibadaaba,

Peter L

Tämmöistä avoimuutta ja viitseliäisyyttä kyllä arvostaisi muiltakin valmistajalta, ottakaapa mallia! Excellent ja plussa päälle
Jone the Bone
19.05.2014 21:11:51

Lieköhän tuo Simble kytkennöiltään missään määrin "sukua" Hermida audion Zendrivelle, jota myös Dumble-imitaattoriksi mainitaan. Käyttäähän Robben Fordkin usein Zendrivea särön lähteenä silloin, kun ei alkuperäistä Dumblea ole roudattu keikalle.

Zendrivestä löytyy "mystinen" Voice-säätö, joka toimii eräänlaisena pre-drive-säätimenä vaikuttaen ylemmän keskialueen särön määrään, varsinaisen Drive-säädön toimiessa laajempialaisena master-särönsäätönä. Tone-säätö toimii tässäkin presence/treble-alueen rajataajuuden säätönä (passiivinen hi-filter), vaimentaen rajataajuuden yläpuolisia taajuuksia.

Olisi mielenkiintoista päästä vertaamaan Simbleä ja Zendriveä toisiinsa, tai ainakin kuulla kommentteja niiltä, jotka moisen vertailun ovat päässeet tekemään.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
aristoteles666
20.05.2014 01:13:27

Myrkky Nuoli: Tämmöistä avoimuutta ja viitseliäisyyttä kyllä arvostaisi muiltakin valmistajalta, ottakaapa mallia! Excellent ja plussa päälle

kyseessä ei ole valmistaja.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Jucciz
20.05.2014 01:17:46
aristoteles666: kyseessä ei ole valmistaja.

Kyseessä ei ole asiallinen keskustelu, ei tässäkään ketjussa eikä tälläkään kertaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Sammo
20.05.2014 10:05:03
aristoteles666: kyseessä ei ole valmistaja.

Jucciz: Kyseessä ei ole asiallinen keskustelu, ei tässäkään ketjussa eikä tälläkään kertaa.

Paitsi että Aristoteles on oikeassa. Viittaat varmaan johonkin muuhun asiaan?

Iso kiitos Peterille vinkeistä ja näkemyksestä!! Ja toivottavsti mun arviosta ei ole kenellekään jäänyt negatiivista sävyä. Tykkään Simblestä kuin hullupuurosta!
Taylor, Tylerit ja Two Rock
Gabe
20.05.2014 10:12:22
Stalkah: *köh* Strymon *köh*

;)

Tämä oli kyllä paha lipsahdus periaatteesta. :D Mutta annan sen sille anteeksi kun kuulostaa niin hyvältä... ja onhan siinä kaksi efektiä yhdessä.
Klezberg
20.05.2014 10:55:15

Piti vielä katsoa se Peter Lerchen Simble-video ja huomasin lukea sen perässä olleen tekstin, siis suoraan Youtubessa. Sitten laitoin Simblen asetukset yhdellä tavalla ja aloin kokeilla, mitä pelkästään soittotatsilla siitä saa irti. Sen sijaan että ruuvaisin niitä Simblen nappeja että miten ne vaikuttavat.
J.Nikkanen
20.05.2014 11:28:11
Jucciz: Kyseessä ei ole asiallinen keskustelu, ei tässäkään ketjussa eikä tälläkään kertaa.

Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.
Bassoa, säröllä tai ilman.
Kefiiri
20.05.2014 12:22:52
J.Nikkanen: Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Viittausten ketju alkaa hämärtyä... mitä "sitä" ja mitä "tässä" nyt tarkoitetaan?
En ole musiikin asiantuntija.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)