Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: basson reggae-taimingi
1
jpjanhun
17.05.2014 21:51:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä ootte basson taimingista tässä biisissä? onko tyylikäs vai soittaisitteko mielummin toisella tavalla?
 
https://www.youtube.com/watch?v=2a_4EKLBs9M
 
Tykkäättekö basson taimingista 54:00 -> alkaen (bob marley: exodus)
 
Kampela77
17.05.2014 22:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: Mitä mieltä ootte basson taimingista tässä biisissä? onko tyylikäs vai soittaisitteko mielummin toisella tavalla?
 
https://www.youtube.com/watch?v=2a_4EKLBs9M
 
Tykkäättekö basson taimingista 54:00 -> alkaen (bob marley: exodus)

 
Tämä voisi sopia bassopalstalle ehkä paremmin. Itse olisin ehkä jotain tappingia vetänyt tuohon.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
jpjanhun
17.05.2014 22:44:37 (muokattu 17.05.2014 22:53:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Tämä voisi sopia bassopalstalle ehkä paremmin. Itse olisin ehkä jotain tappingia vetänyt tuohon.
 
-joo, mut en mä viitsi laittaa sinne kun siellä on niitä basisteja, tiedäthän.
 
-jaha, joo, täppingiä. no niinpä tietysti. mutta jos nyt ihan hetken suhtautuisit tähän vakavammin niin kai huomasit miten toi basisti venytteli noita aika-arvoja ihan järkyttävän paljon täysin tahallaan. kysymys on että tykkäätkö tuosta tuolla tavoin soitettuna vaiko et (ja mähän en itse sanonut tähän juuta enkä jaata, kysyin vain yleisesti)? siis nimenoman toi exodus 54:00 alkaen. muissa biiseissä se basisti ei tee noin samassa määrin.
 
ReBeat
17.05.2014 23:39:28 (muokattu 17.05.2014 23:45:51)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ehkä siinä on ollut jonkinlainen monitorointi- tai äänitys-ongelma tai sitten on venytellyt jotta asiasta puhuttaisiin vielä vuonna 2014kin
 
keltapaitaisella kitaristilla taitaa olla Tokai LC-85 wine red, maksaa 1069e
 
Kampela77
18.05.2014 00:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valkoinen mies älä kyseenalaista näiden miesten rytmitajua. Jos et tykkää, niin se johtuu vain siitä ettet tajua.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
jpjanhun
18.05.2014 10:15:07 (muokattu 18.05.2014 10:18:28)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: Valkoinen mies älä kyseenalaista näiden miesten rytmitajua. Jos et tykkää, niin se johtuu vain siitä ettet tajua.
 
-heh. ei kun kyllä toi soitto ainakin mun mielestä toimii ja oon varma että se soittaa kyllä noin ihan täysin tahallaan. toi on vaan jotenkin niin äärimmäisyyksiin venytelty aika-arvojen suhteen että en muista vastaavaa kuulleeni. onko mielestänne hyvä?
 
poppamies
18.05.2014 11:37:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanoisin että Familymanin soittotaitoa ja tyylitajua on aivan turha pohdiskella näillä leveysasteilla.
 
G strings are for strippers
jpjanhun
18.05.2014 11:45:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Sanoisin että Familymanin soittotaitoa ja tyylitajua on aivan turha pohdiskella näillä leveysasteilla.
 
noniin, nyt taisi tullakin asiaan perehtyneen kommentti! annapas mulle vinkkejä jostain muista tunnetuista reggae-basisteista jotka harrastavat vastaavaa.. kiintoisaa kuunnella tuollaista rytmiikkaa...
 
Funkånaut
18.05.2014 13:22:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -heh. ei kun kyllä toi soitto ainakin mun mielestä toimii ja oon varma että se soittaa kyllä noin ihan täysin tahallaan. toi on vaan jotenkin niin äärimmäisyyksiin venytelty aika-arvojen suhteen että en muista vastaavaa kuulleeni. onko mielestänne hyvä?
 
Sanotaan näin, etten keksi järkevää tapaa soittaa toisinkaan kyseisen biisin bassoraitaa.
 
Ja muihin samanhenkisiin basisteihin, niin eikös Family Man ollut Robbie Shakespearen mentori, eli Sly & Robbie -osastolta voi samanmoista bassottelua löytyä.
 
Vain kolme kertaa olen joutunut käyttämään ehkäisyä, eikä kertaakaan ole tullut minkäänlaista sukupuolitautia. Minä olen koirilta oppinut, että ensin pitää haistaa ennen kuin saa maistaa. - Pekka Siitoin
jpjanhun
18.05.2014 13:41:16 (muokattu 18.05.2014 13:43:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Sanotaan näin, etten keksi järkevää tapaa soittaa toisinkaan kyseisen biisin bassoraitaa.
 
Ja muihin samanhenkisiin basisteihin, niin eikös Family Man ollut Robbie Shakespearen mentori, eli Sly & Robbie -osastolta voi samanmoista bassottelua löytyä.

 
thanks! täytyy tutustua noihin!
 
joo, siis tää "familyman" toki soittaa bassoa tuohon tyyliin myös levyllä, mutta tuolloin aika-arvojen venytystä ei tapahdu lähellekään tuossa määrin. kuunnelkaa vaikka levyversio, ero on ihan trrramaattinen:
https://www.youtube.com/watch?v=nv584jRwh0s
 
-mutta, taidan tykätä enemmän tuosta keikkaversiosta jossa aika-arvojen venyttely on ihan hervotonta. mitä mieltä itse ootte?
 
poppamies
18.05.2014 13:50:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo basso tuossa "Exodus" biisissä ei ole mitään sattumanvaraista näppäilyä. Siinähän on neljän tahdin selkeä kuvio joka toistuu lähes samalla tavalla läpi biisin.
 
G strings are for strippers
jpjanhun
18.05.2014 13:52:50 (muokattu 18.05.2014 13:53:56)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Tuo basso tuossa "Exodus" biisissä ei ole mitään sattumanvaraista näppäilyä. Siinähän on neljän tahdin selkeä kuvio joka toistuu lähes samalla tavalla läpi biisin.
 
no ei tosiaan todellakaan ole sattumanvaraista. kyse on täysin hallitusta, tarkoitushakuisesta ja tahallisesta mutta silti hervottomasta aika-arvojen venyttelystä. minusta tuon soittamisen tuohon tapaan uskottavasti kuulostaa vaikealta ja taitoa vaativalta vaikka kuvio itsessään onkin simppeli.
 
hallu
18.05.2014 20:20:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: thanks! täytyy tutustua noihin!
 
joo, siis tää "familyman" toki soittaa bassoa tuohon tyyliin myös levyllä, mutta tuolloin aika-arvojen venytystä ei tapahdu lähellekään tuossa määrin. kuunnelkaa vaikka levyversio, ero on ihan trrramaattinen:
https://www.youtube.com/watch?v=nv584jRwh0s
 
-mutta, taidan tykätä enemmän tuosta keikkaversiosta jossa aika-arvojen venyttely on ihan hervotonta. mitä mieltä itse ootte?

 
No tuossa levyversiossa kuulosti ainakin soittavan samaa biisiä muun bändin kanssa. Voi olla, että keikalla on sen verran hc:paa väkeä yleisönä, että niille voi vetää vähänhaastavampaa kamaa ja levyllä vedetään sitten konservatiivisemmin länsimaisia markkinoita silmällä pitäen ja tietty radiosoittoa. Itselle tuo keikkaversion kuuntelu on aika haasteellista, kun ei riitä rytmin ja taimintaju lähellekään vaadittavaa tasoa.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
jantteri M
18.05.2014 23:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En osaa sanoa kumpi oli parempi levy- vai liveversio, ite ehkä soittasin suoraan niinkun levyllä, muttei toi livevetokaan omaan korvaan mitenkään mullistavan erikoiselta kuulostanu.
 
Ei tuu nyt mieleen, mutta uskoisin, et monikin basisti useassakin biisissä käyttää samankaltasta taimingia/rytmitystä.
 
poppamies
18.05.2014 23:29:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jantteri M: En osaa sanoa kumpi oli parempi levy- vai liveversio...
 
Huomattavin ero live ja levyversiossa on että livenä vetää neljän tahdin riffin ja levyllä vain kahden tahdin. Eli homma on selkeesti kehittynyt matkan varrella.
 
G strings are for strippers
jantteri M
18.05.2014 23:39:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Huomattavin ero live ja levyversiossa on että livenä vetää neljän tahdin riffin ja levyllä vain kahden tahdin. Eli homma on selkeesti kehittynyt matkan varrella.
 
Joo huomasin, mut muutos/kehitys ei oo aina parempaan suuntaan.. Tässä tapauksessa mun mielestä ei kyllä ainakaan huonompaankaan.
 
jpjanhun
19.05.2014 01:00:00 (muokattu 19.05.2014 01:50:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jantteri M: En osaa sanoa kumpi oli parempi levy- vai liveversio, ite ehkä soittasin suoraan niinkun levyllä, muttei toi livevetokaan omaan korvaan mitenkään mullistavan erikoiselta kuulostanu.
 
Ei tuu nyt mieleen, mutta uskoisin, et monikin basisti useassakin biisissä käyttää samankaltasta taimingia/rytmitystä.

 
-niin, no en mä kyllä muista missä olisin kuullut vastaavaa, siis hyvinsoitetun mainstream musiikiin puolella. tai ehkä en ole sitten vaan kiinnittänyt huomiota. varmaan monenlaiset eksoottiset kokoonpanot tekevät kaikenlaista mutta oli tuo mun mielestä kyllä mainstream musiikin puolella aika erikoista. siis nimenomaan toi exodus-biisi. missään muussa biisissä se ei muistaakseni keikallakaan soittanut tuolla tavoin. ja levyllähän se ei myöskään soittanut noin exodus-biisissäkään. en siis puhu mistään bassokuvioista tai niiden muunnoksista vaan rytmiikasta, siitä miten sen aika-arvot tahallaan heittelevät järkyttävän paljon. siis vaikka se soittaisi koko biisissä vaan tasan yhden bassoäänen niin en ole kiinnostunut siitä vaan puhun siis vain siitä milloin se ne äänet soittaa.
 
-voitteko antaa linkkejä sellaisiin biiseihin missä on tuonkaltaista rytmitystä jos niitä kerran on paljon? siis sellaisia missä homma vedetään noin överiksi. ehkä en ole vaan huomannut niitä?
 
Huomattavin ero live ja levyversiossa on että livenä vetää neljän tahdin riffin ja levyllä vain kahden tahdin. Eli homma on selkeesti kehittynyt matkan varrella.
 
-eikä ole, mun mielestä ainakaan. huomattavin ero on rytmiikassa, siinä miten keikalla exoduksessa taimipoikkeamat on vedetty niin overiksi että joku voisi ehkä hetken ajatella että basisti soittelee omiaan, ei kuule mitä muut soittavat tms. noi riffimuutokset nyt on mun mielestä pientä, eikös kaikki basistit nyt vähän muuntele kuvioitaan ja improvisoi. mutta toi rytmiikka on levyversioon verrattuna ihan toisesta maailmasta. vai eikö muka ole?
 
EDIT: nojoo, kuuntelin nyt tossa tuota mainittua sly&robbie liveä, niin onhan tuossa mm. kohdassa ->15:00 (linkki alla) alkaen tuollaista hervotonta tahallista aika-arvojen vääntelyä bassolla, bassokuvio menee jo jotenkin ikäänkuin sekaisin. tää ei vaan jotenkin mun mielestä kuulosta samalla tavoin hyvältä, enemmän tulee tuosta mieleen just se että basisti soittelee omiaan tai ei vaan osaa pysyä taimissa (vaikka ei se nyt niin oikeasti ole). kaippa tää hervoton taimin vääntely on sitten yleistä mm. reggaessa vai kuinka? tossa exoduksessa vaan kuulosti jotenkin taidokkaalta ja toimivalta mun korvaan, sensijaan tosta sly&robbie livestä en kyllä henk. koht. tykkää (ihan kauhea kitarasoolokin muun lisäksi).
 
https://www.youtube.com/watch?v=7U4nm0Vvcz8
 
-joo, tarkemmin mietittynä, onhan sitä toki kaikenlaista missä basso menee ihan miten sattuu mm. jotain räkäpunkkia mutta ne vaan kuulostaa mun mielestä ikäänkuin tarkoituksettomasti huonosti soitetulta. toi familymanin exodus-veto erosi näistä jotenkin siinä että se ei kuulostanut mun mielestä huonosti soitetulta vaan toimivalta. noh, ehkä tässä on vaan jokin mun persoonallinen tapa kuulla tämä asia tms. en tiedä.. oli miten oli.
 
poppamies
19.05.2014 09:07:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun:
 
-eikä ole, mun mielestä ainakaan. huomattavin ero on rytmiikassa, siinä miten keikalla exoduksessa taimipoikkeamat on vedetty niin overiksi että joku voisi ehkä hetken ajatella että basisti soittelee omiaan...

 
Sovitaan että johtuu kulloinkin kätetyistä kamoista...
 
G strings are for strippers
jpjanhun
19.05.2014 09:47:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

poppamies: Sovitaan että johtuu kulloinkin kätetyistä kamoista...
 
heh :) nojoo, sovitaan että kukin kuulee asian miten haluaa. eikai sillä lopulta ole niin väliä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «