Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Monitorilandian puoli
1
Sytem
18.05.2014 00:19:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iltaa
 
Kesää varten kun tuossa tuli erinäisten bändien ridereita luettua, tuli vastaan speksejä "Monitorilandian tulee sijaita lavan oikealla reunalla (stage left)." ja " Monitorijarjestelmamme sijainti on aina STAGE LEFT".
 
Onko tämä vakiintunut käytäntö isommilla lavoilla?
 
Näissä kisoissa joita varten lappuja olen tavaillut läpi, ei asialla oli juurikaan merkitystä, stageleftissä kun on vastassa kiinteä seinä, ei sinne juurikaan voi monitorilandiaa sijoitella.
 
Muilla meidän mittapuulla isommilal keikoilla kuitenkin monitorilandian puoli tulee arvottua lähinnä sen suhteen kummalle puolelle on helpompi roudata, tai jotain muuta vastaavaa puolisatunnaista. Olisiko siis jotain perustelua suosia nimenomaan stageleftiä?
 
Sami_T
18.05.2014 00:44:50 (muokattu 18.05.2014 08:34:11)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se vakiintunut käytäntö ja jos tota ei tee noin niin on Huono Ihminen (tm) =)
 
No ei nyt ihan noinkaan.
 
Kyllä se monitorilandia itsekin tulee laiteltua stage leftiin aina kun mahdollista. Koska näin tapana on. En osaa tosin itsekään sanoa miksi. Pienemmillä keikoilla se monitorilandia sitten laitetaan sinne minne se mahtuu. Valtaosa poppareista on niin rutinoituneita tohon stage leftiin että jos jollain isommalla keikalla monitorilandia onkin toisella puolella niin jos popparit haluaa vinkata sinne jotain niin homma menee sellaseks hassunnäköseksi pyörimiseksi kun ne pohtii että minne se meidän lavapään ukko on piiloutunu.
 
No, yhdessä tapahtumassa mitä ollaan hoidettu vuosittain piiiiiitkän aikaa monitorilandia on aina stage rightissa kun ei sitä minnekään muuallekaan saa. Yhtään hevosenpäätä en oo vielä sängystäni löytäny, pientä mutinaa oon kyllä kollegoilta kuullu.
 
Yhtenä selityksenä tälle sijoittelulle kahvipöytäkeskustelussa yksi kollega tarjoili sellasta että solisti on yleensä keskellä ja se "tärkeämpi" (whatever) tai ainoa kitaristi on sitten hyvin monessa bändissä jostain kumman syystä aina vasemmalla (stage rightin puolella). Tähän taas selityksenä tarjoiltiin sitä että rumpalin ja basistin välinen asia pelaa soittajille paremmin kun bassokamat on virveli/haitsupuolella. Missä ne melkein aina onkin paitsi jos on vasuri rumpali. Mä kyllä "ostan" teoriatasolla tän, rumpali on aina kääntyneenä sinne virveli/haitsu-osaston puolelle ja jos bassokamat on siellä niin onhan se parempi. Menee istumaan rumpalin jakkaralle ja soittelee jotain mitä nyt sattuu osaamaan yhdessä basistin kanssa niin tää asia kyllä aukeaa. Tällä hommalla ei oo pienissä paikoissa ihan hirveesti merkitystä (on kuitenkin) mutta sitten kun on rumpukiskaan etäisyyttä 3-6 (tai enemmän) metriä niin hommat on täysin eri tavalla ja toi on ihan peruskauraa pienilläkin kyläjuhlilla.
 
No, kuitenkin, yhtään isommilla nykybändeillä melkein kaikki vetää napit korvissa niin se on ihan sama missä ne kamat on. Treeniksellä useimmat vetää kuitenkin ihan luomuna, siellä toi sijoittelu on balanssin kannalta järkevä niin sama tehdään sitten keikoillakin vaikka sille ei mitään perustelua enää olekaan. Paitsi tää mihin tulen tässä seuraavassa:
 
Backliner ottaa sen stage rightin ymmärrettävistä syistä haltuun (jos se on mahdollista) kun sillä on lähes poikkeuksetta puuhaa aina eniten sen kitaristin kanssa. Niin sen ei tarvi hölkätä koko lavan läpi sen kitaristin luokse. Ulkkareilla sitä backline-teknikkoa ja sälää saattaa olla hyvinkin paljon kyydissä. Tätä myöten monitorilandia menee sitten luonnollisia polkujaan stage leftiin.
 
Omissa työnantajabändeissä (missä meillä on jostain syystä kaikissa itsestämme riippumattomista syistä monitoreja ja IEM:aa sekaisin) meillä on suht vaatimattomat vehkeet ja backliner ja lavapään ukko sopii molemmat yhdessä helposti kummalle puolelle lavaa vaan. Kuitenkin jos on varaa valita niin monitorimiksaaja suosii stage leftiä jo pelkästään siksi kun stage rightissa on aina ne popparin kitarakamat huutamassa korvan juuressa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
miffe
18.05.2014 07:40:44 (muokattu 18.05.2014 07:41:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtoehtoinen selitys stage leftille on myös se, että elämme oikeakätisten maailmassa. Mikki on kiinni oikeassa kädessä, vasurilla voi näytellä merkkejä; rumpaleilla on kuitenkin kiero ruoto, joka kääntynyt vasemmalle jne.
 
Pukatkaa se landia stagen alle. U2 teki niin, Euroviisuissa on tehty niin, Metallica teki niin... Pakko olla hyvä, ellei jopa paras. Samalla voitte laskuttaa lisää videokampista, kun joku systeemi sinne lavslle näkemiseksi täytyy kyhätä.
 
Narikan kautta...
 
entinen turkulainen
mickham
18.05.2014 10:04:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellä mainittujen lisäksi syy voi olla joskus niinkin simppeli, että orkan oman lavahakujärjestelmän kaapelipituudet vaan sattuu oleen sellaset, että sitä ei voi kääntää peilikuvaksi (esim. SL-puolen haku ei yletä stage rightiin).
 
Jaajaa, että jaajaa...
sokerihumala
18.05.2014 11:34:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotenkin oon tottunut oleen stage rightissa, kun kesän tutuimmassa telttailussa se on järkevin puoli sijoittaa monnarilandia. Vierailijat eivät siitä kauheasti ole kommentoineet, muistaakseni. Mitä vähemmän roudausta mukulakivellä, sitä parempi :)
 
Tosin Tampereella tuntuu olevan muutamankin mestan monnarilandia SR:ssa, kun tätä nyt alkoi miettiä. Ehkä lopetan miettimisen, kuiteski vapaapäivä tänään...
 
Katti
18.05.2014 12:04:47 (muokattu 18.05.2014 12:22:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mickham: Edellä mainittujen lisäksi syy voi olla joskus niinkin simppeli, että orkan oman lavahakujärjestelmän kaapelipituudet vaan sattuu oleen sellaset, että sitä ei voi kääntää peilikuvaksi (esim. SL-puolen haku ei yletä stage rightiin).
 
Tää on monesti se syy miks raiderissa lukee jotain monitoritiskin paikasta. Mun mielestä tää on ehkä kuitenkin surkein syy miksi sen pitäisi olla jommalla kummalla puolen. Mulla on orkkien kanssa ollut sellaiset omat kaapelit että ei ole ollut väliä kummalla puolen lavaa olen ollut. Se kun on helposti tehty, oikeasti...
 
Toi stage left on ajan saatossa jo edellä mainituista syistä (backlineri jne) johtuen muotoutunut standardi, mikä ei kuitenkaan ole sääntö.
 
Suurin osa kolleegoista on tottunut (minä mukaanlukien) touhuanaan stage leftissä, mutta ei se mun maailma kaadu siihen jos joudun stage rightiin...
 
E:pari aivopierua oikaistu...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Sytem
18.05.2014 13:28:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo toi lavakaapelointi on ilmiselvästi se syy miksi käytetään sanaa "pitää olla". Mut jos tohon ei ois logiikkaa, ois puolellä bändeillä lapuissaan "pitää olla SL" ja toisella puolella "pitää olla SR" sen mukaan että miten on kaapeleita tehdessä sattunut olemaan. Siinähän sitten ihmeltäisiin
 
Katti
18.05.2014 13:38:47 (muokattu 18.05.2014 13:40:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sytem: Joo toi lavakaapelointi on ilmiselvästi se syy miksi käytetään sanaa "pitää olla". Mut jos tohon ei ois logiikkaa, ois puolellä bändeillä lapuissaan "pitää olla SL" ja toisella puolella "pitää olla SR" sen mukaan että miten on kaapeleita tehdessä sattunut olemaan. Siinähän sitten ihmeltäisiin
 
Ja kuten edellä mainitsin on toi vielä vaan selkeä osoitus kaapeloinnin suunnittelijan kyvyttömyydestä / osaamattomuudesta.
 
Tekee kaapeloinnin perustuen multsareihin (esmes Veam), joille sit on lavahaut ja splitti/pätsi omasta takaa myös. Sit tilanteen mukaan vetää ne pidemmät multsarit joko SR tai SL puolella.
 
Niin ja tosiaan kaikki kaapelointi identtiseksi, vaikka siellä olisikin ehkä sit joskus se ylimääräinen lavasähkö tai monitorisyöttö mukana, niin aina onnistuu, olipa kummalla puolen lavaa sit tahansa...
 
Mikään muu ei muutu ja aikaa ei tuhraannu vaihdoissa...
 
Mut kaikki ei vaan tota(kaan) hokaa... ...valitettavasti... Ja sit nitistään kun ollaan väärällä puolella lavaa ja kaapelit ei yllä...
 
Mut toi stage left on tosiaan ajan saatossa standardiksi muotoutunut edellä mainituista syistä (backliner, backlinen sijainti jne)
 
E: typoja...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
jorma666
18.05.2014 20:20:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omakohtasten kokemusten puolesta tässä on pari huomioonotettavaa seikkaa, jotka puolen määrää. Jos on esimerkiksi yks kitarateknikko, on helpompaa olla eri puolella, koska tilaa on enempi ja kummallakin puolella lavaa on näin ollen teknikko. Ja kitarateknikon puolen määrää useimmiten se kummalla puolella lavaa kitaristi soittaa.
 
SL puolen etuja monitorimiksaajalle on tuo yleensä rumpalin haikan puolella oleminen. Helpottaa kommunikoimista. Ja aikoinaan mulle opetettiin, että basisti on aina haikan puolella, koska pystyvät näin kommunikoimaan paremmin. Luulen, että ensin on ollu rumpali-basisti yhteistyö, ja vasta myöhemmässä vaiheessa kun monitorimiksaus on alkanu yleistymään, keksitty että kätevää kun näkee monitorimiksaajankin.
 
Toisaalta ymmärtää myös soittajan kannalta asian, että helpointa kun se lavaääni säädetään aina samalta puolelta. Usein festaritilanteessa kun pop vetää viimisiä henkäyksiään lavan takana alkunauhan jo soidessa, kysellään vielä monitorimiksaajalta hermostuneena että kummalla puolella lavaa olet tänään.
 
Eräässä projektissa sijoitan taas mielelläni monitorikiskan aina sille puolelle lavaa mistä solisti kävelee lavalle. Näin voi olla näyttämässä pimeällä lavalla valoa ja ojentamassa mikkiä ja muuten auttelemassa, ilman että tarvii ite pyöriä lavalla.
 
Varsinaisesti puolen valinnalla ei taida olla väliä, mutta jos on mitoittanu kiertueen kaapeloinnin ja jönköttänyt niin että yltää toiselta puolelta, tuottaa se aina vähän lisäharmia kun joutuu ajattelemaan peilikuvana. Samoin jos vetelet talon pöydällä ja kulmamonitoreissa on joku tietty ryhmitys, aiheuttaa se usein vähän hämmennystä kun joutuu miettimään ylimääräistä tilanteessa, jossa muutenkin on kiire.
 
Jos ei ole mitään perusteluita (esim yllämainitut solistin kulku tai kitarateknikon puoli) pystyttää kiskaa stage rightin puolelle, itse tunnen oloni aina kotoisammaksi SL-puolella.
 
we call it music - they call the cops
sammakko54
27.05.2014 02:14:16 (muokattu 27.05.2014 02:14:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän samaan syssyyn kysyisin mikä on tuo monitorien järjestysstandardi teistä? Tullut vastaan erilaisia järjestyksiä monitoritiskiltä katsottaessa. Etupäästä tehdessä tietenkin vasemmalta oikealle, edestä taakse. Mites tykkäätte itse laittaa monitorilandiasta katsellessa jos mietitään että lavalla vaikka yht. 8 ryhmää, 4 edessä 2 sivuilla/keskellä ja 2 takana.
 
Hippien kaveri.
Roadari
27.05.2014 11:20:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Tähän samaan syssyyn kysyisin mikä on tuo monitorien järjestysstandardi teistä? Tullut vastaan erilaisia järjestyksiä monitoritiskiltä katsottaessa. Etupäästä tehdessä tietenkin vasemmalta oikealle, edestä taakse. Mites tykkäätte itse laittaa monitorilandiasta katsellessa jos mietitään että lavalla vaikka yht. 8 ryhmää, 4 edessä 2 sivuilla/keskellä ja 2 takana.
 
Edestä taakse? Itse olen tottunut siihen että tehdään takaa eteen. Lavakartan lukusuuntaan siis. Ylärivi ensin vasemmalta oikealle jne.
Monaripäässä tapaan tehdä samoin.
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
dewil
27.05.2014 12:29:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Tähän samaan syssyyn kysyisin mikä on tuo monitorien järjestysstandardi teistä? Tullut vastaan erilaisia järjestyksiä monitoritiskiltä katsottaessa. Etupäästä tehdessä tietenkin vasemmalta oikealle, edestä taakse. Mites tykkäätte itse laittaa monitorilandiasta katsellessa jos mietitään että lavalla vaikka yht. 8 ryhmää, 4 edessä 2 sivuilla/keskellä ja 2 takana.
 
Tämäpä onkin hyvä kysymys.
Mä olen tottunut siihen, että tehdään vastapäivään ympyrä, lähtien FOH:ista katsottaessa lavan vasemmasta etureunasta.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Pauli Lappalainen
27.05.2014 12:44:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Tähän samaan syssyyn kysyisin mikä on tuo monitorien järjestysstandardi teistä? Tullut vastaan erilaisia järjestyksiä monitoritiskiltä katsottaessa. Etupäästä tehdessä tietenkin vasemmalta oikealle, edestä taakse. Mites tykkäätte itse laittaa monitorilandiasta katsellessa jos mietitään että lavalla vaikka yht. 8 ryhmää, 4 edessä 2 sivuilla/keskellä ja 2 takana.
 
Itse laitan yleensä SR:n eturivistä alkaen ykköseksi, varsinkin jos majailen siellä lavaoikealla, rumpali viimeiseksi, pysyy samana vaikka tekisi etupäästäkin.
 
Monitorimaailma yleensä sille puolelle josta on kulku lavalle, voi ojennella mikkejä, kitaroita, pyyhkeitä tai kertoa terveisiä matkalla lavalle ja pois.
 
Sami_T
27.05.2014 12:51:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Tähän samaan syssyyn kysyisin mikä on tuo monitorien järjestysstandardi teistä?
 
Niissä on meillä ollu sellanen standardi että ne kytketään siihen järjestykseen mitä kulloinenkin monitorimiksaaja haluaa.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
stnprkl
27.05.2014 13:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Tähän samaan syssyyn kysyisin mikä on tuo monitorien järjestysstandardi teistä? Tullut vastaan erilaisia järjestyksiä monitoritiskiltä katsottaessa. Etupäästä tehdessä tietenkin vasemmalta oikealle, edestä taakse. Mites tykkäätte itse laittaa monitorilandiasta katsellessa jos mietitään että lavalla vaikka yht. 8 ryhmää, 4 edessä 2 sivuilla/keskellä ja 2 takana.
 
Yleensä oon laittanut eturivin Ykkösestä eteenpäin alkaen SR puolelta sit takarivi sama homma, jonka jälkeen rummut ja sidefillit. Tää tapa on suht yleinen muualla kun englantia puhuvissa maissa. Britit, jenkit ja australialaiset tykkää laittaa sidefillit ekaks ja sit noi loput.
Mut siis enihau yleensä aina SR puolelta kohti SL puolta riippumatta siitä kummalla puolella se landia on. Ja festaritalkkarina ollessa pitää olla valmis laittaan ne kulmat just tasan siihen järjestykseen kun vieraileva seppä haluaa ni kaikki on tyytyväisempiä ja pääsee helpommalla. Se on meinaan saman orkan kans puuhaillessa yllättävän tärkeää et asiat on niillä paikoilla mihin on tottunu.
 
Viltsu audiokantaja
sammakko54
04.06.2014 05:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Niissä on meillä ollu sellanen standardi että ne kytketään siihen järjestykseen mitä kulloinenkin monitorimiksaaja haluaa.
 
Miten itse haluat?
 
Hippien kaveri.
Katti
04.06.2014 11:11:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Miten itse haluat?
 
Mulla ei oo yhtä tapaa vaan riippuu orkasta...
 
Yleensä kuitenkin eturivi ensi SR:stä aloittaen, mutta ei aina...
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Sami_T
04.06.2014 16:17:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sammakko54: Miten itse haluat?
 
Korkeintaan kerran tai kaks tulee vuodessa lavapäässä patsasteltua, sen mä laittelen aina ihan fiiliksellä ja siihen mulla ei oo mitään johdonmukaista lähestymistapaa.
 
Jonkin verran tulee tehtyä kuunteluja etupäästä niin silloin ekana eturivi stage rightista leftiin, sitten takarivi stage rightista leftiin mutta kuitenkin rumpali aina viimeisenä.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
pitk
04.06.2014 22:17:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analogilaudan kanssa olen laittanut aina itsestäni katsoen eturivin kauimmaisen kulmamonitoriryhmän ykköseksi. Tällöin fyysiset aux-namikat ovat samassa järjestyksessä kuin lava. Monitorilandian puoli on määräytynyt lavasta riippuen ehkä kuitenkin snadisti useammin SL.
 
Digilaudalla sitten SR to SL, jolloin eka mikki on myös ekassa mon-ryhmässä.
 
Vakibändien kanssa kiertäessä sitten milloin mitenkin. Riippuen, miten ennakkotuotannossa on osunut. Yleensä kuitenkin kulmat / fillit peräkkäin ja korvat peräkkäin.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «