Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: LD maui 28?
1
håpsan
12.05.2014 21:29:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mö.
 
Mie tuollaisia olen stereona hommata aatellut, mutta kun en mistään löydä kuunneltavaksi. Hinta-laatusuhteeltaan vissiin aika jykevät verrattuna muihin mikroarrayhin mutta kun en viitsisi hommata possua pussissa.. Kokemuksia? Nettiarvostelut olen tiettävästi aika hyvällä prosentilla onnistunut löytämään, eli ensikäden kokemuksia kaipailisin, tai vielä mielummin koekuuntelupaikkaa jostain etelä-suomen alueelta.
 
Toiseksi, mitenköhän tuommoisen jykevöittäminen kolmannen osapuolen subbasella? Vaatineeko raskasta ekuttelua?
 
Käyttö siis pienimuotoiselle dj-setille, helposti roudattava ratkaisu pikkukäyttöön / lavamonitoriksi isompien settien sekaan.
 
NeliX4
14.05.2014 13:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bosen l1 settiin oon jotain perus 12" aktiivisubbareita lisännyt. No problem.
http://www.thomann.de/fi/ld_systems_maui_28_se.htm Tuommosia vaan tyrkkäät.
 
Eipä noilla juuri mitään tee, jos äänen painetta tarvii yhtään enempää saada.
 
Esim. 100 kännistä sankaria saa aika kovan metelin ja jos sen yli pitää yrittää päästä.
 
Sami_T
14.05.2014 14:41:24 (muokattu 14.05.2014 14:44:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

håpsan: Käyttö siis pienimuotoiselle dj-setille
 
Sä katsot nyt vääränlaista vehjettä. Noi tolppasysteemit toimii jotenkin mies ja kitara-hommissa pikkukeikoilla mutta levymusan soittamisessa loppuu todella nopeesti löyly kesken.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
håpsan
17.05.2014 12:41:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Sä katsot nyt vääränlaista vehjettä. Noi tolppasysteemit toimii jotenkin mies ja kitara-hommissa pikkukeikoilla mutta levymusan soittamisessa loppuu todella nopeesti löyly kesken.
 
Ajatus oli nopeasti roudattavaksi terassisetiksi, jossa ei sitä painetta juuri voi paukutella kun pittee kuulla vielä puheäänikin niitten kaljottelijoiden. Mitämäänyolen lukena, niin toi ilmeisesti kantaa yläpäätä kivasti vähän pidemmällekin vielä siistinä, ettei tartte volyymia nostella tajuttomasti? Idis oli, etto tuo + joku 12" aktiivikaappi voisi omaan järkeen ajatellen tuoda semmosen äärihelpon roudattavan setin, jolla saisi maltillisella volyymilla erottelevan ja "kliinin" soundin juurikin pienemmillä volyymeilla.
 
Juu en mä tota yökerhoon pääpa:ksi ole kuskaamassa, sitä varten tarttee eri vehkeet :)
 
Fatbatman
17.05.2014 21:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli testissä koko kattaus näitä tolppia vähän aikaa (2-vuotta) sitten.
 
Mulla oli Renkun pienin IC-live, K-Array 100 ja 200, Bose L1 ja just tää Maui 28. Jos tarvitsee näppärää PA:ta musan soitteluun varmaan kaikki noista toimii hyvin. Tämä LD systems erottui selvästi sekä hinnaltaan että laadultaan. Se kyllä paini musta aikalailla erisarjassa kalliimpien kanssa. Kyllä sekin asiansa ajoi, mutta saundi oli musta metallisempi ja ohuempi. Myöskin musta tolppa näytti hieman "muoviselta". Tässä mallissahan osat yhdistetään toisiinsa ilman johtoja. Mulle heräsi ajatus, että jo valmiiksi hieman lonksuva liitin saattaisi keikkojen kertyessä alkaa pätkimään. Tämä tosin on vain ajatus, sillä testikappale toimi moitteettomasti, ja oli helppo kasata.
 
Voisin hyvin ottaa yhden tälläisen tolpan keikalle jos kyseessä olisi akustisempi veto tai vaikka juontotilaisuus. Kahden ostaminen on sitten jo toinen juttu kun kannettavaa tulee kuitenkin ja johtojen vetoa.
 
Sami_T
17.05.2014 23:40:30 (muokattu 18.05.2014 07:00:34)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noiden tolppien kanssa kannattaa miettiä mm. seuraavia asioita:
 
Yläpää ja mille korkeudelle se tulee ja miksi
 
Tollasen MAUI-läjän korkeus on 2 m. Ääni käyttäytyy aina niin että ylä-äänet ja yläkeskiäänet pysähtyy just tasan siihen paikkaan kun tulee ensimmäinen este (esim. ihminen) vastaan.
 
Terassikäyttöön haettiin ratkaisua niin siellähän harvemmin kaikki istuu ja vielä harvemmin siellä mitään lavaa on. Jos tarvis soittaa musaa esim. 15 metriin ja PA:n edessä on tyyppi parin metrin päässä niin huonosti käy.
 
Tässä oikein kuvan kanssa (pöllin ton suoraan MAUIn manuaalista)
 
http://www.showtekniikka.fi/huttua/toloppa.png
 
Eli jos tuo etummainen tyyppi pomppaa seisomaan niin kaikki ketä on linjassa suoraan sen takana ei kuule enää kuin sellaista alaäänimulinaa. Ja tähän riitti yksi tyyppi. Aina vaan huonommaksi menee jos niitä on kaksi. Tai kymmenen.
 
Eli yläpäät tarvisi saada korkeammalle. Voihan tollasen tolppasysteemin pinota jonkun asian päälle mutta tulee kiikkerä ja melko hassun näköinen pyydys.
 
---
 
Subbari
 
Tän hintaluokan vehkeissä tollanen tolppa (siis yläpäät) soi ehkä jonnekin n. 200 hertsiin. Tolla "subbarilla" joudutaan sitten hoitamaan hommat siitä alaspäin eli käytännössä se ei oo subbari vaan ehkä "alaäänikaiutin" olis osuvampi termi.
 
No, tällä ei oo mies- ja kitarahommissa tai jos metsäkukkia vedellään niin OMB-touhuissakaan mitään väliä.
 
Sen sijaan jos soitetaan (etenkin modernia) levymusaa niin heti tulee vastaan se että homma ei soi niinkuin pitäis. Ei tarvi laittaa kuin jotain Chisua soimaan niin ihan korvalla kuulee että nyt tästä muuten puuttuu jotain. Vaihdetaan Chisu Guettaan niin sitten vasta haikeaksi meneekin. Ja sekin vähä mitä sieltä "subbarista" tulee loppuu heti kesken.
 
---
 
Mitä mä ostan ja mihin rahaan
 
Tollanen MAUI maksaa alle tonnin. Mitä sillä saa?
- 2 kpl 8" elementtiä ("subbari")
- 16 (!) kpl 3" elementtiä (yläpää) + joku diskanttiasia
- kotelot
- vahvistinmoduli
- sälä
 
Siitä kun otetaan valmistajan kate pois niin voi ruveta ynnäilemään että paljonko jää yksittäiselle komponentille hintaa ja kuinka tehokas/laadukas tollanen voi sitten olla. Mä oon itse messuilla tollasen MAUIn koeponnistanu. Mielipiteitä on monia. Omani on se että oli ihan vitun hirvee vekotin.
 
---
 
Monikäyttöisyys / laajennettavuus
 
Tätä ominaisuutta näissä tolppavehkeissä ei ole. Joku voi miettiä että no voihan siihen ostaa jonkun aktiivisubbarin lisäks, no voi juu mutta sillä ei saavuta mitään kun tossa kohtaa on sitä subbaria juu mutta tolpasta loppuu sitten höökä kesken.
 
---
 
Mun ratkaisu tälläsiin hommiin on ostaa 2 kpl hyvä tolpannokkakaiutin ja niille hyvät kaiutinständit (veivillä jos tykkää). Ton saa just sille korkeudelle kun haluaa ja siinä on just saman verran tai ehkä jopa vähemmän roudattavaa. Se mikä on vielä jännää on se että tollanen yhtään laadukkaampi 12"/15" tolpannokkakaiutin pölähtää siellä alaääniosastolla ilmankin erillistä subbaria paremmin kuin tollanen MAUIn matolaatikko. Tonnilla saa paskan tolppavehkeen TAI jo hyvinkin kohtuullisen tavallisen aktiivikaiuttimen.
 
Sitten jos/kun tarviikin mennä astetta isompaan tilaisuuteen niin käy kipittään paikalliselta äänentoistofirmalta aktiivisubeja tohon kaveriks. Maksaa ehkä joitakin kymppejä ja nyt pystyykin soittamaan jo ihan suht tyylikkäästi muutamalle sadalle hengelle.
 
Niin ja joillakin valmistajilla on sellasia kompakteja 2xtop + 1xsub - paketteja mikä ei oo huono vaihtoehto sekään.
 
---
 
Summa summarum: tolppa on ok jos tarvii tehdä pientä puheäänentoistoa tai on joku mies+kitara-tyylinen asia joka keikkailee ihan pienimmissä mestoissa. Kaiken muun puuhastelun suhteen kannattaa vähän miettiä.
 
Kaupan sedät liittää noihin tolppavehkeisiin kaikenlaisia maagisia ominaisuuksia. Taikavehkeitä ei tässä maailmassa ole, foliohattua syvemmälle päähän vaan ja rohkeesti ihan maalaisjärjellä pohtimaan että mitä mulle oikein kerrotaan.
 
---
 
Kävin itseasiassa juuri äsken purkamassa tosta kävelykadulta pienen PA-setin millä paikalliset DJ-joukahaiset siellä tahkosi menemään pe- ja la-alkuillat. Toinen subi on vähän liioittelua mutta kun meillä on nää hommat paketoitu näin niin se nyt meni vähän niinku samalla vaivalla.
 
www.showtekniikka.fi/huttua/humppakeppisetti1.jpg
 
Ja tilanne 10 sek myöhemmin
 
www.showtekniikka.fi/huttua/humppakeppisetti2.jpg
 
Eli pyörälevy ja koko sotku siihen liinalla kiinni, sitten kun vaan on ramppi niin meikäläinen hörppää samalla kahvia roudatessa mutta yksi alle 50 kg neitonenkin pystyy operoimaan tollasta settiä yksin. Tiedän kun kokeiltiin. No rehellisyyden nimissä tää testineitonen oli vähän ärhäkkää sorttia. No kuitenkin, toi systeemi kiipeää prikulleen samalla meiningillä ja samalla työvoimalla vielä korkeallekin lastauslaiturille ongelmitta.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
rintapek
18.05.2014 00:23:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Noiden tolppien kanssa kannattaa miettiä mm. seuraavia asioita:
 
Yläpää ja mille korkeudelle se tulee ja miksi
 
---
 
Mun ratkaisu tälläsiin hommiin on ostaa 2 kpl hyvä tolpannokkakaiutin ja niille hyvät kaiutinständit (veivillä jos tykkää). Ton saa just sille korkeudelle kun haluaa ja siinä on just saman verran tai ehkä jopa vähemmän roudattavaa. Se mikä on vielä jännää on se että tollanen yhtään laadukkaampi 12"/15" tolpannokkakaiutin pölähtää siellä alaääniosastolla ilmankin erillistä subbaria paremmin kuin tollanen MAUIn matolaatikko. Tonnilla saa paskan tolppavehkeen TAI jo hyvinkin kohtuullisen tavallisen aktiivikaiuttimen.
 
Sitten jos/kun tarviikin mennä astetta isompaan tilaisuuteen niin käy kipittään paikalliselta äänentoistofirmalta aktiivisubeja tohon kaveriks. Maksaa ehkä joitakin kymppejä ja nyt pystyykin soittamaan jo ihan suht tyylikkäästi muutamalle sadalle hengelle.
 
Niin ja joillakin valmistajilla on sellasia kompakteja 2xtop + 1xsub - paketteja mikä ei oo huono vaihtoehto sekään.
 
---
 
Summa summarum: tolppa on ok jos tarvii tehdä pientä puheäänentoistoa tai on joku mies+kitara-tyylinen asia joka keikkailee ihan pienimmäissä mestoissa. Kaiken muun puuhastelun suhteen kannattaa vähän miettiä.
 
Kaupan sedät liittää noihin tolppavehkeisiin kaikenlaisia maagisia ominaisuuksia. Taikavehkeitä ei tässä maailmassa ole, foliohattua syvemmälle päähän vaan ja rohkeesti ihan maalaisjärjellä pohtimaan että mitä mulle oikein kerrotaan.

 
Otahan Sami ansaittu blussa.
 
Ihan sama kävi mielessä kun katoin, että yks tommoinen LD:n "tolppa" maksaa tonnin. Stereona sit kaksi. Se on aika läjä rahaa. Tontyyppisille vekottimille varmasti on oma käyttäjäkuntansa ja "mies, akkari ja huuliharppu"- hommassa jotkut saattaa olla ihan toimiviakin.
 
Mut ihan ny vaik esimerkkinä, ei siis minään ostosuosituksena mut esimerkkinä vaik eeveeltä löytyy toi zx- sarja mist kasaa tota äldeetä halvemmalla 2xsubi-tolppanokkaratkaisun, joka on kevyempi ja vähemmän tilaa vievä. Ja se koko ja painokin menettää merkityksensä siin vaiheessa kun laatikot on yhden miehen kierreportaissa kannettavia ja mahtuvat pikkufiiatin takakonttiin. Ei niiden sen pienempiä tai kevyempiä tartte olla. Mut tohon parin tonnin rahaan löytyy ihan hirveesti valinnanvaraa eikä tommoinen LD kyl ole sen valintalistan kuuminta hottia millään muotoa.
 
Sami_T
18.05.2014 07:22:06 (muokattu 18.05.2014 08:02:27)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rintapek: LD kyl ole sen valintalistan kuuminta hottia
 
Juu ei. Mutta ei pidä ulottaa tätä koko valmistajaan. Tai ei ylipäänsä pidä enää (tai olisko ikinä pitäny?) miettiä kaiutinvalmistajia sillä tavalla että joku on merkki on huono ja joku sitten ei. Tunnetuilla isoillakin merkeillä on siellä hinnaston alapäässä ja välillä vähän kalliimmissakin tuotteissa aivan järkyttävän huonoja vehkeitä. Välillä taas joku höpöhöpövalmistaja yllättää.
 
Meillä on oma ostokanava tohon LD:een ja kylvetään lähinnä niiden asennuspuolen tuotteita pieniin budjettiasennuksiin koko ajan ympäriinsä. Niissä ei oo minkäänlaista huomautettavaa, samalla rahalla ei saa mitään tai lähellekään vastaavaa. Siinä samassa hinta-/hupiluokassa mennään kuin ns. merkkikamoissa mutta puolet halvemmalla.
 
Edukkaisiin keikkavehkeisiin toi "hyvyys" ei vaan oo LD:lla vielä ylettyny ja etenkin toi MAUI ei kyllä sitten "lähde" hetkeekään. Keikalla en oo sen kanssa ollu, messuilla pyysin LD:n hanua että ruilautas tosta MAUIsta reippaalla volalla pieni pätkä "Whiskey Lullaby", heti nousi karvat pystyyn ja hyvin pian tämän jälkeen lopputulema oli kiitos kuulemiin.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
NeliX4
18.05.2014 10:50:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Adam hallin "tukkumyynti" on näemmä onnistunut konsepti.
 
håpsan
18.05.2014 11:00:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T:
 
Summa summarum: tolppa on ok jos tarvii tehdä pientä puheäänentoistoa tai on joku mies+kitara-tyylinen asia joka keikkailee ihan pienimmissä mestoissa. Kaiken muun puuhastelun suhteen kannattaa vähän miettiä.
 
Kaupan sedät liittää noihin tolppavehkeisiin kaikenlaisia maagisia ominaisuuksia. Taikavehkeitä ei tässä maailmassa ole, foliohattua syvemmälle päähän vaan ja rohkeesti ihan maalaisjärjellä pohtimaan että mitä mulle oikein kerrotaan.

 
Selmahomma.fi, just tämmöstä ensikäden kokemusta mä hain kun en mistään ite löytänyt. Miksi mä oletin ton olevan kelpo, oli justiisa iso spread, kirkas soundi, joka sinänsä toimii hyvin pienillä volyymeilla ja sit just toi helppo roudattavuus. Kun kerran konsensus on noin vahvasti vastaan niin taidanpa päätyä sitten välille RCF Art, JBl PRX, QSC K- sarja tahi Line6:n l3-sarja, noilla lähtenee sitten isommissakin metelipesissä tarvittaessa ja voipi laajennella halutessaan ja lompakon jälleen täyttyessä. Mua jotenkin erityisesti kiinnostaa tuo Line6:n stagesource, eli mikäli siitä löytyy kokemusta niin kertokee. Näyttäisi ulottuvan yllättävänkin alas +-3db, joten pienissä vedoissa jaksaisi ehkä jopa issekseen kun ei tartte puntin tutista suuremmin.
 
rintapek
18.05.2014 17:45:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Juu ei. Mutta ei pidä ulottaa tätä koko valmistajaan. Tai ei ylipäänsä pidä enää (tai olisko ikinä pitäny?) miettiä kaiutinvalmistajia sillä tavalla että joku on merkki on huono ja joku sitten ei.
 
Joo, en mä sitä tarkoittanutkaan, kuten varmasti luitkin.
 
Mä muistan varmaan ikuisesti yhden autoliikkeen tapahtumapäivän mis oli paikalla kaikenlaista häppeningiä panssarivaunusta ja soppatykistä alkaen ja parikyt henkeä sundislisillä duunissa, eli tapahtuman kustannukset oli joka tapauksessa kymmeniä tuhansia. Äänentoistosta sit toisella pihalla huolehti kaks behringerin aktiiviämyriä ja toisella pihalla sit oli jotain ihan kauheeta säröpurkkia. Ne behkut hoiti hommansa ihan mallikkaasti, niit vaan ei ollu tarpeeksi montaa. Parillakymmenellä olis jo pärjänny.
 
Et sinänsä moneen hommaan käyttökelpoisia löytyy monelta merkiltä ja alkaen ihan minibudjettivehkeistä. Tosin teeboxin ecoille mä en o vielä keksinyt mitään järjellistä käyttöä.
 
Mut mitä mä orkkiskysyjän postauksesta ymmärsin, niin hänellä olis hakusessa näppärät ministereot? Mun mielestä tommoiset "pilari"- paketit ei siihen tarpeeseen oikein vastaa, kun ovat mun tietääkseni tehty enempi trubatyyppisiin hommiin. On joka tapauksessa rajatummat käyttökohteet.
 
Toi roudanäppäryys taas on asia jolla ei sillai ole merkitystä milloin paikalla on rampit, luiskat ja lastauslaiturit. Mut vaikkapa mun kaltaisella harrastehumppaajalla noi on ylellisyyttä ja turhan usein roudareitti on ahtaat kierreportaat. Pari kertaa olen rumpusetinkin joutunu kasaamaan portaikkoon. Onneksi filmivaneri on keksitty. Yksin touhutessa kymmenkiloisen ämyrin vielä heittää tolpannokkaan ja hymyilee, mut kolkytkiloinen ämyri sit aikaansaa useita painokelvottomia sananparsia.
 
håpsan
19.05.2014 11:37:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tarkennetaas. Mulla oli hakusessa mobiilisetti, jolla kykenisi ensisijaisesti vetelemään kattavaa ja tasapainoista ääntä suht hiljaisilla volyymeilla taustamusasoitannoissa pienehkölle yleisölle ja niiden olisi suotavaa mahtua tuon mun farkkumannelavetin kyytiinkin ettei tartte sprintteriä/kuorkkia sen takia laittaa tulille.
 
Eq:ta mä justjust osaan käyttää, eli kunhan pönttö kykenee järkevään ääneen niin todennäköisesti sitä saadaan sieltä myös houkuteltua ulos. Toi sisäinen dsp houkutteee vähäsen noissa line6:n stagesourceissa, joka vähentäisi säätämistä paikan päällä, mutta eipä ole niitäkään päässyt räpelöimään niin vaikea sanoa miten sitten lopulta soivat niiden presettiensä kanssa.
 
Ainahan niitä mokkuloita voi linjaan tunkata lisää, mutta jälleen päästään siihen kohtaan, että ton ostettavan läjän pitäisi olla idiootin asennettavissa ja ylimääräiset putikat ei oikein sitä ajatellen sovellu. Budjetit keikoilla on aika naftit, joten erillisen ammattisepän palkkaaminen on useimmiten vähän oman jalan sahaamista vaikka kuinka niin tahtoisi tehdä.
 
Plussaa tietty ois laajennettavuus ja toisiokäyttömahdollisuus tiskijukanmonitoreina kun on isommat kamat tulilla, ajatellen yökerhokokoiseen (5-700hlö) tilaan tunkattavaa lisä-ääntä talon kamojen surkeuden piilottamiseksi. Tosiaan levymusaa kuuluisi läpi, eli alapäähän on joka tapauksessa asennettava joku subbaskuukkeli kun suurennetaan settiä, joskin pienissä vedoissa olisi kiva, että pöntöt pärjäisivät omillaan. Bändihommiin mun tietotaito ei taivu kunen ole kouluaikojen jälkeen moisia vetoja suorittanut, joten sinänsä on turha ajatella sen pidemmälle kun amatimees hoitaa rahaa vastaan semmoisen tilanteen sattuessa.
 
Budjetti ei sinänsä ole kiveen hakattu, mutta line arrayta tai lakun haiendisettiä mun on myöskin turha ostella kun niille en saa kuitenkaan vastinetta näiden touhujen puitteissa. Pari kiloa on vielä semmoinen raha, että se maksaa jopa itteänsä takaisin.
 
miksaajasetä
19.05.2014 12:10:30 (muokattu 19.05.2014 12:15:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taustamusiikkikäyttöön voisi sopia vaikka EV:n ZX1, hintaluokka 300€/kpl:
 
http://www.electrovoice.com/product.php?id=250
 
tai saman mallin aktiiviversio ZXA1, hintaluokka 500€/kpl:
 
http://www.electrovoice.com/product.php?id=1004
 
Kumpikin painaa noin 8.5 kiloa, joten on helposti yksin roudattavissa. Kotelot on muotoiltu niin, että niitä voi tarvittaessa käyttää myös lattiamonitoreina.
 
Jos tarve on 1-4 kaiuttimelle, aktiiviversio lienee kätevin, mutta suurempia määriä käytettäessä passiivisten yksinkertaisempi kaapelointi ja helpompi ketjutettavuus voivat olla eduksi. Silloin toki tarvitaan myös erillinen päätevahvistin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «