Numb 15.05.2014 09:43:44 | |
---|
jpjanhun: -siinä on kyllä tosimiehen kielisarjat. Medium ja light, niin lukee paketissa :) .13 on mun ykkösakkarissa. .12-setit on noissa, joilla kakaratkin soittaa :D Akustiset soivat mun korvaan mukavammin tuommoisilla. Kun on skebaliini säädöissä, niin ei ne ole sointuhommissa edes raskaat soittaa, minä kun en akkarilla tiluttele ja bendaile. |
jpjanhun 15.05.2014 10:11:54 (muokattu 15.05.2014 10:13:37) | |
---|
Numb: Medium ja light, niin lukee paketissa :) .13 on mun ykkösakkarissa. .12-setit on noissa, joilla kakaratkin soittaa :D Akustiset soivat mun korvaan mukavammin tuommoisilla. Kun on skebaliini säädöissä, niin ei ne ole sointuhommissa edes raskaat soittaa, minä kun en akkarilla tiluttele ja bendaile. ahaa. mulla on akustisessa sähkökitaran 11-setti eli ei missään nimessä mikään tosimiehen akkarisetti. bendailen kyllä akustisella, että tää on ehkä mun kohdalla nyt vähän lieventävä asianhaara (jonka kamapoliisi ottaa toivon mukaan huomioon). |
GiovanniDiRondo 15.05.2014 10:14:29 | |
---|
jpjanhun: ahaa. mulla on akustisessa sähkökitaran 11-setti eli ei missään nimessä mikään tosimiehen akkarisetti. Monet on sitä mieltä että "pronssi"kielissä on parempi saundi kuin "nikkeli"-kielissä, mutta kyllä niitä sähkökitaran kieliäkin joku akustisessa käyttää. |
Juzpe 15.05.2014 10:26:09 (muokattu 15.05.2014 10:27:21) | |
---|
Määäkin tuun munanmittauskilpailuun: Kiinteätallaiset: Firebird, skaala 24,75" 11-52 DM Blue steel, E-vire Les Paul, skaala 24,75" 11-52 DM Blue steel, E-vire Kampeamiset: Peavey HP, floikka, 25,5", 09-42 DM Blue steel, E-vire Peavey Wolfgang, floikka, 25,5", 09-42 DM Blue steel, Eb-vire Charvel San Dimas, Wilkinson V-100, 25,5", 09-42 DM Blue Steel, E-vire Akkarit: Epiphone AJ-12, 25,5", 09-54, D'addario bronze 12-kielinen E-vire, .009 kieli on siis viritetty G:ksi. Kaikissa yksi punomaton g-kieli akkarissa sen lisäksi punottukin. "Nuori vihainen tosi cool rockmies" - Big Papa |
Morri 15.05.2014 20:14:45 | |
---|
Elixir 11-49 Stratossa, muissa Elixir 10-46, nyt ja aina. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
Gabe 15.05.2014 21:13:21 (muokattu 16.05.2014 10:36:59) | |
---|
Lisätään gallupiin vielä yksi kysymys: Millä korkeudella pidät kitarasi kieliä? Itse tykkään että action on säädetty kohtalaisen alas ja nykyisin ohuemmat kielet on enemmän mieleen. Stratossa/Telessä käytin ensin 010-046 settiä, nyt lopulliseksi valinnaksi näyttää kuitenkin vakiintuneen D`Addario ProSteels 009-042. Kielten korkeus: 1,4 - 1,9 mm (e-E). Jazzcasterissa on ollut ja tulee olemaan D`Addario 011-049 nikkelipäälysteiset teräskielet. Kielten korkeus: 1,8 - 2,5 mm (e-E). e. Straton kielten korkeus tarkisttu |
sustain65 15.05.2014 21:42:24 | |
---|
Normaali E-vireiset: Gordon Smith "les paul"-tyyppinen (mutta 25,5"): 10-46 Ibanez floikkakitara (25,5"): 9-42 Tokai strato (25,5"): 10-46 Dusenberg TV Starplayer (25,6"): 10-50 tai 10-52 ESP LTD seiskakielinen (27"): 10-56 - mutta jos lasken virettä niin sitten laitan paksummat vanha Aria (taitaapi olla 25,5") joka on vaan "kokeeksi" dropped C:ssä (mutta jo kuukausia) : 10-52 Kaipa noi skaalat ja kielten paksuudet meni kohtuullisen oikein. Elixiriä yleensä, D'Addariotakin välillä. Äsken hankittuun seiskaan laittoivat liikkeessä "Cleartonet". |
Morri 15.05.2014 21:43:56 | |
---|
Gabe: Lisätään gallupiin vielä yksi kysymys: Millä korkeudella pidät kitarasi kieliä? Itse tykkään että action on säädetty kohtalaisen alas ja nykyisin ohuemmat kielet on enemmän mieleen. Stratossa/Telessä käytin ensin 010-046 settiä, nyt lopulliseksi valinnaksi näyttää kuitenkin vakiintuneen D`Addario ProSteels 009-042. Kielten korkeus: 1,5 - 2,0 mm (e-E). Jazzcasterissa on ollut ja tulee olemaan D`Addario 011-049 nikkelipäälysteiset teräskielet. Kielten korkeus: 1,8 - 2,5 mm (e-E). Korkeutta en koskaan ole varsinaisesti mitannut, mutta niin alas kuin mahdollista-periaatteella mennään. Kunhan ei pahasti rämise nauhoihin, aika kevyellä tatsilla soittelen. Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it.
André Gide |
Stalkah 16.05.2014 09:29:50 | |
---|
Morri: Korkeutta en koskaan ole varsinaisesti mitannut, mutta niin alas kuin mahdollista-periaatteella mennään. Kunhan ei pahasti rämise nauhoihin... Sama täällä. Jonkun verran itse asiassa pitääkin rämistä, sillä sehän on osa sähkökitaran soundia ;) Lisäksi tatsi muuttuu aika karseaksi omaan makuuni, jos kielten korkeudella on varmistettu ehdotton särinättömyys ja osumattomuus nauhoihin. Etenkin metallisemmissa hommissa seiskakielisen ala-A -kieltä on mukava louhia menemään, kun se lätisee otelautaa vasten. Tämä tuo tiettyä epäpuhdasta rosoa ja luonnetta soundiin. "Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi" |
ReBeat 16.05.2014 09:35:20 | |
---|
Stalkah: Etenkin metallisemmissa hommissa seiskakielisen ala-A -kieltä on mukava louhia menemään, kun se lätisee otelautaa vasten. Tämä tuo tiettyä epäpuhdasta rosoa ja luonnetta soundiin. Just eilen mietin että oma baritonikin kuulostaa parhaimmalta kun lujempaa rämpytellessä paksuimmat kielet ihan pikkasen rämisee ekoilta nauhoilta. Punkimpi aidompi meininki sillon. |
Gabe 16.05.2014 10:16:54 | |
---|
Stalkah: Sama täällä. Jonkun verran itse asiassa pitääkin rämistä, sillä sehän on osa sähkökitaran soundia ;) Lisäksi tatsi muuttuu aika karseaksi omaan makuuni, jos kielten korkeudella on varmistettu ehdotton särinättömyys ja osumattomuus nauhoihin. Etenkin metallisemmissa hommissa seiskakielisen ala-A -kieltä on mukava louhia menemään, kun se lätisee otelautaa vasten. Tämä tuo tiettyä epäpuhdasta rosoa ja luonnetta soundiin. Sähkökitara muodostaa vahvistimen kanssa sen yhden instrumentin ja ainoastaan se vahvistettu soundi on se joka merkitsee. Akustisesti tietyillä säädöillä sähkökitara voi kuulostaa hyvinkin epäilyttävältä mutta ei sillä ole väliä. |
samson72 16.05.2014 10:31:44 | |
---|
Ghs Boomers 11-50 lespa customissa. Hinta/laatu mielestäni kohdillaan. Vaihto 3-4 viikon välein. "A life, Jimmy, you know what that is? It's the sh*t that happens while you're waiting for moments that never come." |
iec 16.05.2014 10:35:02 | |
---|
Morri: Korkeutta en koskaan ole varsinaisesti mitannut, mutta niin alas kuin mahdollista-periaatteella mennään. Kunhan ei pahasti rämise nauhoihin, aika kevyellä tatsilla soittelen. Heh, Meikäläisen "kevyt kosketus" on enemmänkin perkussiosoitintyyliä :) Eli suhteellisen korkealla pidän kieliä, enkä siedä akustisesti yhtään räminöitä. Pitäis kai opetella soittamaan hieman kevyemmällä tatsilla... Tosin bändin kanssa vedetään Greensleeves-kappale (juu se kansanlaulu) Ramones-tyylillä, eli siihen ainakin kuuluu se että kieliä hakataan vimmatusti :D -iec Ja niin päin pois... |
Gabe 16.05.2014 10:38:59 | |
---|
iec: Heh, Meikäläisen "kevyt kosketus" on enemmänkin perkussiosoitintyyliä :) Eli suhteellisen korkealla pidän kieliä, enkä siedä akustisesti yhtään räminöitä. Pitäis kai opetella soittamaan hieman kevyemmällä tatsilla... Tosin bändin kanssa vedetään Greensleeves-kappale (juu se kansanlaulu) Ramones-tyylillä, eli siihen ainakin kuuluu se että kieliä hakataan vimmatusti :D -iec :D Millä korkeudella pidät? Itsekin hakkaan kyllä vimamtusti vaikka älyttömän korkealla ei olekaan kielet. Kitara on tätä varten aika tarkalleen säädetty kylläkin. |
iec: Pitäis kai opetella soittamaan hieman kevyemmällä tatsilla... Miksi? Ei minusta. Soitat sillä tatsilla, joka on sulle luontevinta ja parasta... Itsekin runnon eniten aika kovalla tatsilla, mutta siinähän on juuri se hienous, että sitten voi tatsia rauhoittamalla saada dynamiikkaa ja kevyempää puhtaampaa soundia. Sellaisia mukavia "suvantokohtia" vain tatsia muuttamalla ja sitten taas runtataan täysillä... :) Vaikeampaa saada dynamiikkaa, jos koko ajan vaan hiplailee kieliä. Eikä sillä, että hiplauksessa mitään vikaa olisi, jokainen tyylillään... All statements and arguments appearing in my writings are fictitious.
Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental. |
tender.insanity 16.05.2014 11:18:12 | |
---|
D'Addario EXL120 on aina ollut käytössä. |
Stalkah 16.05.2014 12:37:43 | |
---|
Gabe: Sähkökitara muodostaa vahvistimen kanssa sen yhden instrumentin ja ainoastaan se vahvistettu soundi on se joka merkitsee. Akustisesti tietyillä säädöillä sähkökitara voi kuulostaa hyvinkin epäilyttävältä mutta ei sillä ole väliä. Näinpä se olen itsekin ajatellut. Toki "kukin ontuu tavallaan" ja on varmasti niitäkin ihmisiä, joille sähkökitaran akustinen sointikin on oltava niin täydellinen kuin mahdollista. "Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi" |
sustain65 16.05.2014 17:06:53 | |
---|
Minulla on stratossa kielet korkeammalla kuin esim. Ibanezissa, jotenkin sopii tuohon stratoon niin, pysyy soundi kliinimpänä. Ja on kuitenkin edelleen helppo soittaa ja venytykset mielyttäviä tehdä. Ibanezia ja paria muuta kitaraa tulee soitettua pääosin särösoundeilla, jolloin pienet rapsahdukset nauhoihin kitaraa rämpätessä ovat vaan hyvä mauste. |
sustain65 16.05.2014 17:10:29 | |
---|
Gabe: Sähkökitara muodostaa vahvistimen kanssa sen yhden instrumentin ja ainoastaan se vahvistettu soundi on se joka merkitsee. Akustisesti tietyillä säädöillä sähkökitara voi kuulostaa hyvinkin epäilyttävältä mutta ei sillä ole väliä. Juuri näin. Ihan liikaa on siitä akustisesta soundista läpätystä sähkökitaroiden kohdalla. Tokihan akustisesta soundista voi joitakin juttuja kuulla ja aavistaa sähköisenkin soundin osalta, eli onko ihan kuolleita nuotteja tai soiko kitara täysin ilman räminöitä (jos se on tavoitteena). |
iec 18.05.2014 15:56:37 | |
---|
Gabe: :D Millä korkeudella pidät? Itsekin hakkaan kyllä vimamtusti vaikka älyttömän korkealla ei olekaan kielet. Kitara on tätä varten aika tarkalleen säädetty kylläkin. Mulla on LP:ssä 12. nauhan kohdalla korkeudella 2,6 ja 2mm (ala-e ja ylä-e) ja Stratossa vastaavasti 3 ja 2,2mm. Kumpaakaan kitaraa en ole vielä käyttänyt Härösellä tai Amfisoundilla säädettävänä (luusatula + nauhojen hionta yms.) Varmaankin ammattilaisen tekemän säädön jälkeen kielet saisi alemmaksi. -iec Ja niin päin pois... |