Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaapeista
1 2
finlanderr
15.05.2014 13:59:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkinut ensimmäisen "nuppini" ja nyt pitäisi miettiä sopivaa kaappia. Täytynee kokeilla käytännössä eri malleja, mutta löytyisikö tältä foorumilta hyvää threadia aiheesta "kaapin valinta" tai vastaavaa?
 
Kaapissahan on kuitenkin aika paljon muuttujia mitkä vaikuttavat soundiin.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
JaaGeRMaisTeR
15.05.2014 14:10:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Olen hankkinut ensimmäisen "nuppini" ja nyt pitäisi miettiä sopivaa kaappia. Täytynee kokeilla käytännössä eri malleja, mutta löytyisikö tältä foorumilta hyvää threadia aiheesta "kaapin valinta" tai vastaavaa?
 
Kaapissahan on kuitenkin aika paljon muuttujia mitkä vaikuttavat soundiin.

 
Harley benttonin vintageja pvat suosineet. Tai yleensä kaappia celestionin vintage 30 elementeillä.
 
Jeszse
15.05.2014 14:13:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta semmonen mikä kuulostaa hyvältä. Niin mä tein ekan kaapin kans, ja vieläki se kirottu Behringer soi reeniksellä.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
kosoha-7
15.05.2014 14:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Marshallin AX/BX full stack, enkä taida siitä luopua kotisoittelussa. Hirveät ne on raahata keikoilla, mutta on ne kyllä ylivoimaa äänenlaadussa kotona.
 
Laulava Kylätohtori
15.05.2014 15:05:16 (muokattu 15.05.2014 15:06:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Olen hankkinut ensimmäisen "nuppini" ja nyt pitäisi miettiä sopivaa kaappia. Täytynee kokeilla käytännössä eri malleja, mutta löytyisikö tältä foorumilta hyvää threadia aiheesta "kaapin valinta" tai vastaavaa?
 
Kaapissahan on kuitenkin aika paljon muuttujia mitkä vaikuttavat soundiin.

 
Vähän lisätietoja tarvittaisiin, muuten ei pysty sanomaan yhtään mitään. Esim. mikä nuppi, millaista musiikkia soitat, kotona/keikoilla, tarvitseeko roudata, onko toiveita koon, elementtimäärän yms. suhteen...
 
Onhan siinä paljon muuttujia ja jottei homma olisi liian helppoa, niin käytetty kitara, vahvistin ja pedaalit vaikuttavat todella paljon siihen, miltä mikäkin kaappi kuulostaa. Eli elementti/kaappi X:stä ei voi sanoa mitään varmaa, koska se, miltä se lopulta kuulostaa riippuu niin paljon signaaliketjun muista palikoista. Ja elementit myös, tottakai. Sekä kaapin rakenne (mm. onko suljettu, avoin, osittain avoin tai suljettava)...
 
Itse käytän 2*12" kaappia, joka 1/3 auki, mutta sen saa myös suljettua tarvittaessa. Ääntä lähtee riittävästi, toimii hyvin niin kotona, treeniksellä kuin keikallakin ja on vielä suhteellisen helppo roudattava. Särö/puhtaan soundin balanssin maksimoimiseksi käytän yhtä keraamista ja yhtä alnicoelementtiä.
 
Ja myös tila ja bändikäytössä soittokavereiden soittovehkeet vaikuttavat asiaan huomattavasti...
 
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
finlanderr
15.05.2014 15:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Vähän lisätietoja tarvittaisiin, muuten ei pysty sanomaan yhtään mitään. Esim. mikä nuppi, millaista musiikkia soitat, kotona/keikoilla, tarvitseeko roudata, onko toiveita koon, elementtimäärän yms. suhteen...
 
Onhan siinä paljon muuttujia ja jottei homma olisi liian helppoa, niin käytetty kitara, vahvistin ja pedaalit vaikuttavat todella paljon siihen, miltä mikäkin kaappi kuulostaa. Eli elementti/kaappi X:stä ei voi sanoa mitään varmaa, koska se, miltä se lopulta kuulostaa riippuu niin paljon signaaliketjun muista palikoista. Ja elementit myös, tottakai. Sekä kaapin rakenne (mm. onko suljettu, avoin, osittain avoin tai suljettava)...
 
Itse käytän 2*12" kaappia, joka 1/3 auki, mutta sen saa myös suljettua tarvittaessa. Ääntä lähtee riittävästi, toimii hyvin niin kotona, treeniksellä kuin keikallakin ja on vielä suhteellisen helppo roudattava. Särö/puhtaan soundin balanssin maksimoimiseksi käytän yhtä keraamista ja yhtä alnicoelementtiä.
 
Ja myös tila ja bändikäytössä soittokavereiden soittovehkeet vaikuttavat asiaan huomattavasti...

 
Juu siis kaipasin vain geneeristä jutustelua kaapeista. Tyyliin: Millä setillä tyypit ovat saaneet mitäkin aikaiseksi. Mun nuppi on Studiotone 20W ja musiikki muuttuu koko ajan kevyempään suuntaan. Bluesia, blues-rockia. Cleaneistakin jutuista esim flangerin / phaserin kera tykkään kovasti. Kitaroita on moneen lähtöön - yksi aktiivimikkinenkin löytyy. Eniten tulee soiteltua perus Telecasterilla. Perusvireessä yleensä.
 
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä miten esimerkiksi avoin / umpinainen kaappi vaikuttavat soundiin. Mihin tilanteisiin yksi 12" riittää? Speakerin herkkyys mitäisi kai myös osata huomioida? Tilavuus...? Tarkoitus ei siis olisi lähteä ihan umpimähkäisesti kokeilemaan sataa eri kaappia. Studiotone on siis sekä koti, että bänditreeni-käyttöön hankittu nuppi.
 
Täällä on hyviä threadeja joistain spesifisistä aiheista, mutta kaapeista ei liene yhtäkään.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Laulava Kylätohtori
15.05.2014 15:46:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Juu siis kaipasin vain geneeristä jutustelua kaapeista. Tyyliin: Millä setillä tyypit ovat saaneet mitäkin aikaiseksi. Mun nuppi on Studiotone 20W ja musiikki muuttuu koko ajan kevyempään suuntaan. Bluesia, blues-rockia. Cleaneistakin jutuista esim flangerin / phaserin kera tykkään kovasti. Kitaroita on moneen lähtöön - yksi aktiivimikkinenkin löytyy. Eniten tulee soiteltua perus Telecasterilla. Perusvireessä yleensä.
 
Minulla ei ole mitään käsitystä siitä miten esimerkiksi avoin / umpinainen kaappi vaikuttavat soundiin. Mihin tilanteisiin yksi 12" riittää? Speakerin herkkyys mitäisi kai myös osata huomioida? Tilavuus...? Tarkoitus ei siis olisi lähteä ihan umpimähkäisesti kokeilemaan sataa eri kaappia. Studiotone on siis sekä koti, että bänditreeni-käyttöön hankittu nuppi.
 
Täällä on hyviä threadeja joistain spesifisistä aiheista, mutta kaapeista ei liene yhtäkään.

 
En osaa sanoa, onko tuollaista ketjua. Ei nyt ainakaan heti tule mieleen, että olisi.
 
Avoimessa kaapissa on kait enemmän combojen tyylinen "avoin" soundi, kun taas umpinaisissa on enemmän botnea ym. Epäherkkä elementti soi hiljempaa kuin herkkä. Ja suurin merkitys herkkyyksillä on, kun samaan kaappiin laitetaan erilaisia elementtejä. Koska herkkä elementti soi lujempaa, jää epäherkkä elementti jalkoihin. Sanovat, ettei paljon yli 3 dB eroja kannattaisi pistää. Impedanssit taas pitää huomioida, jotta kaapin/elementtien impedanssit täsmäävät vahvarin impedansseihin.
 
Se, mihin yksi 12" riittää, on niin henkilökohtainen asia, ettei siitä voi sanoa mitään yleispätevää. Jollekin se riittää, mihin vain, joku taas vaatii 4*12" kaapin tai pari ennen kuin homma toimii.
 
Ehkä yksi syy tuollaisen ketjun puutteeseen voi olla se, että nämä ovat niin tilanne ja tapauskohtaisia asioita, että niistä on vaikea sanoa mitään yleispäteviä totuuksia...
 
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Kodee
15.05.2014 16:08:22 (muokattu 15.05.2014 16:13:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Studiossa tuli viimeksi testailtua, puolen tusinaa eri kaappia. Hämmästyin kyllä suuresti kuinka paljon kaappi vaikuttaa saundiin, esim. 2 samaa marsun kaappia, joilla oli jokunen vuosi ikä eroa kuulosti aivan erilaisilta.
IMO. En menisi suosittelemaan kaappia pelkästään kaiuttimen perusteella, kokonaisuus ratkaisee kaapin saundin ->kaapin runkomateriaali -> suljettu/avoin -> paljon on kaapilla soitettu...
 
Niin mihin 12" riittää... Oon sitä mieltä, että kun keikalla kuitenkin kajari mikitetään, mihin niitä lisä kajareita tarvii
 
Gabe
15.05.2014 16:23:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Olen hankkinut ensimmäisen "nuppini" ja nyt pitäisi miettiä sopivaa kaappia.
 
Kaappien suhteen neuvon kääntymään Puuverstas Änäkäisen puoleen. Työnjälki on niin viimeisen päälle kuin voi olla ja soundit vertaansa vailla ja kaiken kruunaa ensiluokkainen asiakaspalvelu. Sieltä saa myös apua sopivan kaapin ja elementin valintaan.
 
http://www.änäkäinen.fi/
 
ps. Änäkäinen Rumble kaapista tulee olemaan kesän Riffissä juttu.
Mr. Speed
15.05.2014 16:28:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kodee: Studiossa tuli viimeksi testailtua, puolen tusinaa eri kaappia. Hämmästyin kyllä suuresti kuinka paljon kaappi vaikuttaa saundiin, esim. 2 samaa marsun kaappia, joilla oli jokunen vuosi ikä eroa kuulosti aivan erilaisilta.
IMO. En menisi suosittelemaan kaappia pelkästään kaiuttimen perusteella, kokonaisuus ratkaisee kaapin saundin ->kaapin runkomateriaali -> suljettu/avoin -> paljon on kaapilla soitettu...
 
Niin mihin 12" riittää... Oon sitä mieltä, että kun keikalla kuitenkin kajari mikitetään, mihin niitä lisä kajareita tarvii

 
Isompi kaappi soundaa erilaiselta. Joihinkin asioihin paremmalta ja joihinkin asioihin huonommalta.
 
http://www.sieni.us/?id=38
J.Nikkanen
15.05.2014 16:40:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kaappien suhteen neuvon kääntymään Puuverstas Änäkäisen puoleen. Työnjälki on niin viimeisen päälle kuin voi olla ja soundit vertaansa vailla ja kaiken kruunaa ensiluokkainen asiakaspalvelu. Sieltä saa myös apua sopivan kaapin ja elementin valintaan.
 
http://www.änäkäinen.fi/
 
ps. Änäkäinen Rumble kaapista tulee olemaan kesän Riffissä juttu.

 
Näin niinkuin sivusta huutelen ja totean että ääni täältä Änäkäiselle!
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
calluna
15.05.2014 17:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä suositus 12"-kaiuttimilla varustetulle kaapille. Se on sellaine hyvä perusvarma tuumakoko rokkiin...
Itsellä nyt 2x12, jonka saa avoimeksi. Sitä ennen oli 4x12 Marsu, hyvä sekin, vaan iso...
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Vilpur1
15.05.2014 23:47:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Itsellä nyt 2x12, jonka saa avoimeksi. Sitä ennen oli 4x12 Marsu, hyvä sekin, vaan iso...
 
Mulla on avoin 1x12 ja suljetut 2x12 sekä 4x12 kaapit. Kaikissa on omanlaisensa soundi, mikään ei ole huono.
 
Tänään tyhjensin treenistä romuista rempan alta ja huomasin että mitä pienempi kaappi, sen mukavampi sitä on kantaa :)
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
finlanderr
16.05.2014 08:42:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletteko itse modanneet kaappejanne siten että ne saa avoimiksi? Luulisin että sekin modaus täytyy tehdä huolella?
 
Näköjään halvoissa kaapeissa voi olla sama elementti kuin paljon kalliimmissa. Mutta maksaahan Audukin paljon enemmän kuin Skoda..
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Laulava Kylätohtori
16.05.2014 08:50:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Oletteko itse modanneet kaappejanne siten että ne saa avoimiksi? Luulisin että sekin modaus täytyy tehdä huolella?
 
Näköjään halvoissa kaapeissa voi olla sama elementti kuin paljon kalliimmissa. Mutta maksaahan Audukin paljon enemmän kuin Skoda..

 
En modannut itse, vaan kaappi oli valmiiksi suljettavaa mallia.
 
Kyllä ne elementit kai pääsääntöisesti ovat aika hyvin hinnan ja kaapin kanssa linjassa, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy. Esim. Harley Bentonin kaapit, joissa on Celestionin V30:set saa kai lähes elementtien hinnalla. Tosin silti se kaappi itsessään on kuitenkin se heikoin lenkki.
 
Kappeja voi tehdä myös itse. Siinä sitä pääsee kokeilemaan, miten eri ratkaisut oikeasti muuttavat soundia. Tuolta varmasti löytyy muutenkin tietoa, miten eri vaihtoehdot vaikuttavat kokonaisuuteen...
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=124105
 
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
Gabe
16.05.2014 09:52:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

finlanderr: Oletteko itse modanneet kaappejanne siten että ne saa avoimiksi? Luulisin että sekin modaus täytyy tehdä huolella?
 
Näköjään halvoissa kaapeissa voi olla sama elementti kuin paljon kalliimmissa. Mutta maksaahan Audukin paljon enemmän kuin Skoda..

 
Änäkäinen Rumblessa on sellainen mahdollisuus että sen saa lisälevyn avulla halutessaan joko avonaiseksi tai sitten sitä voi käyttää umpikaappina.
Laulava Kylätohtori
16.05.2014 09:54:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Änäkäinen Rumblessa on sellainen mahdollisuus että sen saa lisälevyn avulla halutessaan joko avonaiseksi tai sitten sitä voi käyttää umpikaappina.
 
Olisi varmaan tarvinnut kirjoittaa vähän tarkemmin, mutta juuri tuota tarkoitin ja omassa Bluetonessa on siis sama ominaisuus...
 
All statements and arguments appearing in my writings are fictitious. Any resemblance to truth, facts or reality is purely coincidental.
s8na
16.05.2014 14:05:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon nyt soitellu lähinnä reeneissä tuntireeniksellä ja jostain syystä oon alkanu tykästymään ihan avoimeen Palmerin 1x12 kaappiin halpis celestionilla (70/80). Toinen kaappi Orangen 2x12 Vintage 30:sellä ja classic leadilla tuntuu jostain syystä piikikkäältä ja keskiäänistä honottavalta, vaikka sehän on tajuttoman iso tukeva boksi. Mysteerisiä nämä soundijutut.
 
johanssen
16.05.2014 14:27:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

s8na: Oon nyt soitellu lähinnä reeneissä tuntireeniksellä ja jostain syystä oon alkanu tykästymään ihan avoimeen Palmerin 1x12 kaappiin halpis celestionilla (70/80). Toinen kaappi Orangen 2x12 Vintage 30:sellä ja classic leadilla tuntuu jostain syystä piikikkäältä ja keskiäänistä honottavalta, vaikka sehän on tajuttoman iso tukeva boksi. Mysteerisiä nämä soundijutut.
 
Mulla on samanlainen Orangutanki ja itteäkin on alkanu vähä kyllästyttämään noi V30 tötteröt. Pitäis varmaan hommata joku laadukas 1x12 boxi, joka on helposti operoitavissa kaikin puolin ja alkaa kajarirumba. Skeba- ja spedurumba kun on ohi ja vahvistinpuolellakin menee seesteisesti, olis hyvä ajaa ittensä uusiin kokeiluihin. Muutenhan sitä joutais vaikka treenaamaan.
 
Ja Änäkäinenhän asuu tossa nurkilla ja tiedänkin kyllä miehen...
 
Täähän nyt ei alottajaa varsinaisesti auta, mutta ehkä ajaa hänetkin kokeiluihin. Mie kun en oikein osaa luottaa muiden kuvailuihin muuta kuin suuntaa antavasti. Omin korvin se on kuultava.
 
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
calluna
16.05.2014 14:36:42 (muokattu 16.05.2014 14:37:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johanssen: Omin korvin se on kuultava.
 
Tämä on ainoa oikea ohje. Samat kaapit kuulostavat erilaisilta eri huoneissa, samat kaiuttimet erilaisilta eri kaapeissa, samat kaapit erilaisilta avoimina tai suljettuina jne.
 
Loputon suo.
Ja mielenkiintoinen ;)
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «